Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Veghel

Gedragscode voor de leden van de raad

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Veghel
Officiële naam regelingGedragscode voor de leden van de raad
CiteertitelGedragscode voor de leden van de raad
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-02-200326-06-2013Nieuwe regeling

13-02-2003

Stadskrant Veghel,27-02-2003

Ag.nr. 10c Volgnr. 2003-6
17-05-2007Wijziging: art. 3, lid 1: het daarin genoemde art. 15 is vervangen door art. 13

19-04-2007

Stadskrant Veghel, 16-05-2007

2007-16

Tekst van de regeling

Intitulé

Gedragscode voor de leden van de raad

De raad der gemeente Veghel;

 

Overwegende, dat er als gevolg van de inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentebestuur een wettelijke verplichting bestaat tot het vaststellen van een gedragscode voor de leden van de raad;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 17 december 2002

gezien het advies van de Commissie Bestuurszaken van 21 januari 2003,

gelet op artikel 15, derde lid van de Gemeentewet;

 

 

b e s l u i t :

 

tot het vaststellen van de navolgende gedragscode voor de leden van de raad

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1. Deze gedragscode geldt voor de leden van de raad.

  • 2. In gevallen waarin de code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, vindt bespreking plaats in de raad.

  • 3. De code is openbaar en voor derden te raadplegen.

  • 4. De raadsvoorzitter en de leden van de raad ontvangen bij hun aantreden een exemplaar van de code.

Artikel 2 Belangenverstrengeling

  • 1. Een lid van de raad doet opgave van zijn financiële belangen in ondernemingen en organisaties, waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt. De opgave is openbaar en door derden te raadplegen.

  • 2. Bij privaat-publieke samenwerkingsrelaties voorkomt een lid van de raad (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.

  • 3. Een oud-lid van de raad wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn ambtstermijn uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden voor de gemeente.

  • 4. Een lid van de raad neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente geen faciliteiten of diensten aan die de positie van het gemeentebestuur ten opzichte van de aanbieder kan beïnvloeden.

Artikel 3 Nevenfuncties

  • 1. In aanvulling op artikel 13 Gemeentewet vervult een lid van de raad geen nevenfuncties, waarbij strijdigheid is of kan zijn met het belang van de gemeente.

  • 2. Ingevolge artikel 12 Gemeentewet maakt een lid van de raad melding van al zijn nevenfuncties, waarbij tevens wordt aangegeven of de functie wel of niet bezoldigd is. Deze gegevens worden openbaar gemaakt.

  • 3. De kosten die een lid van de raad maakt in verband met een nevenfunctie uit hoofde van het ambt (qualitate-qua-nevenfunctie) worden vergoed door de instantie waar de nevenfunctie wordt uitgeoefend.

  • 4. Een lid van de raad die een nevenfunctie wil vervullen anders dan uit hoofde van het ambt, meldt voornemen aan de raad.

Artikel 4 Informatie

  • 1. Een lid van de raad gaat zorgvuldig om met informatie, waarover hij uit hoofde van zijn ambt beschikt. Hij verstrekt geen geheime informatie.

  • 2. Een lid van de raad houdt geen informatie achter, tenzij deze geheim of vertrouwelijk is en het niet geven van informatie mogelijk is op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur.

  • 3. Een lid van de raad maakt niet ten eigen bate of van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie.

Artikel 5 Aannemen van geschenken

  • 1. Geschenken die een lid van de raad uit hoofde van zijn functie ontvangt, worden gemeld en geregistreerd en zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht.

  • 2. Geschenken worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is gebeurd, wordt dit gemeld aan de raad, waar een besluit over de bestemming van het geschenk wordt genomen.

  • 3. Indien een lid van de raad geschenken ontvangt die een waarde van minder dan € 50,-- vertegenwoordigen, kunnen deze in afwijking van het eerste lid, worden behouden. Zij dienen wel gemeld en geregistreerd te worden.

  • 4. Een lid van de raad aanvaardt alleen dan uitnodigingen voor excursies, werkbezoeken, evenementen, etentjes, lunchbesprekingen e.d. wanneer het belang van de gemeente daarmee gediend en de uitnodiging voortvloeit uit de functie.

Artikel 6 Declaraties

  • 1. Een lid van de raad declareert geen kosten die reeds op andere wijze worden vergoed.

  • 2. Declaraties worden afgewikkeld volgens een daartoe vastgestelde administratieve procedure.

  • 3. Ingeval van twijfel omtrent een declaratie van een lid van de raad, wordt deze voorgelegd aan de raadsvoorzitter. Zonodig wordt de declaratie ter besluitvorming aan de raad voorgelegd.

Artikel 7 Gebruik van gemeentelijke voorzieningen

Gebruik van gemeentelijke voorzieningen voor privé-doeleinden is niet toegestaan.

Artikel 8

Deze gedragscode treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van bekendmaking.

Ondertekening

Aldus besloten in zijn openbare vergadering

van 19 april 2007.

 

                   De raad voornoemd.

De griffier,                                    De voorzitter,

 

 

 

 

 Dr. W. Oosten. A. Frankfort.