Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Nieuw-West

Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van het stadsdeel Nieuw-West

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Nieuw-West
Officiële naam regelingVerordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van het stadsdeel Nieuw-West
CiteertitelVerordening op het financieel beleid en beheer en de financiële organisatie van het stadsdeel Nieuw-West van de gemeente Amsterdam
Vastgesteld doordeelraad
Onderwerp
Eigen onderwerpFinanciën

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: n.v.t.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 212

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-05-201001-05-201019-03-2014nieuwe regeling

03-05-2010

Westerpost, 19 mei 2010

-

Tekst van de regeling

Verordening op het financieel beleid en beheer en de financiële organisatie van het stadsdeel Nieuw-West van de gemeente Amsterdam

Artikel 1. Definitie

  • In deze verordening worden de volgende begrippen gedefinieerd:

  • a. Administratie: Het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van relevante informatie ten behoeve van het besturen en beheren van de financiële middelen van het stadsdeel. Ook heeft de administratie het afleggen van verantwoording tot doel.

  • b. Financiële organisatie: De financiële organisatie maakt deel uit van de algehele administratie en heeft tot doel het zodanig vastleggen en verwerken van aantekeningen inzake de financiële gegevens van de organisatie van het stadsdeel Nieuw-West dat een goed inzicht mogelijk is in:

    • De financieel-economische positie;

    • Het beheer van vermogenswaarden;

    • De uitvoering van de begroting;

    • Het afwikkelen van vorderingen en schulden;

    • Het afleggen van verantwoording in de jaarrekening en tussentijdse rapportages;

  • c. Administratieve organisatie: Het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatievoorziening.

  • d. Beheer van vermogenswaarden: Het uitoefenen van bestuur en toezicht op het beheer van vermogenswaarden van het stadsdeel Nieuw-West.

  • e. Rechtmatigheid: Het overeenstemmen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving zoals bedoeld in het Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten.

  • f. Doelmatigheid: De mate waarin de gewenste prestaties en beoogde maatschappelijke effecten worden gerealiseerd met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen.

  • g. Doeltreffendheid: De mate waarin de beoogde effecten van het beleid ook daadwerkelijk worden behaald.

  • Hoofdstuk 1 Begroting en verantwoording

Artikel 2. Programmabegroting

  • 1. De deelraad stelt tenminste bij de aanvang van de nieuwe deelraadsperiode een programma-indeling voor de deelraadsperiode vast.

  • 2. De deelraad stelt per programma vast:

    • -

      De beoogde maatschappelijke effecten;

    • -

      De te leveren goederen en diensten;

    • -

      De lasten van het programma.

  • 3. Het dagelijks bestuur stelt per programma indicatoren voor met betrekking tot de beoogde maatschappelijke effecten, de te leveren goederen en diensten en de bijbehorende activiteiten.

  • 4. De deelraad stelt de indicatoren, bedoeld in het vorige lid, vast.

  • 5. Het dagelijks bestuur draagt zorg voor het verzamelen en vastleggen van gegevens over de geleverde goederen en diensten, de beoogde maatschappelijke effecten en de bijbehorende activiteiten, zodat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid zoals vastgesteld door de deelraad, kunnen worden getoetst.

Artikel 3. Producten

  • 1. Bij iedere begroting en jaarrekening wordt een overzicht gegeven welke producten uit de productenraming onder welke programma's behoren.

  • 2. De onderverdeling van de programma's in de producten staat voor de deelraadsperiode vast, tenzij er dringende redenen zijn tot wijzigingen, die dan bij de begroting expliciet zullen worden gemeld.

Artikel 4. Kaders begroting

  • 1. Het dagelijks bestuur biedt voor het zomerreces van het begrotingsjaar een nota aan over de kaders voor het komend begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren. In deze nota worden de bevindingen verwerkt van de tussentijdse rapportage (artikel 7) en de jaarrekening (artikel 8).

  • 2. De deelraad stelt voor het zomerreces deze nota vast.

Artikel 5. Uitvoering begroting

  • 1. Het dagelijks bestuur draagt zorg voor regels die tot doel hebben dat de uitvoering van de begroting rechtmatig, doelmatig en doeltreffend verloopt.

  • 2. Het dagelijks bestuur zorgt er voor dat:

    • a.

      De gemeentelijke producten in de financiële administratie eenduidig zijn toe te wijzen aan de producten van de door het dagelijks bestuur vastgestelde productenraming;

    • b.

      De lasten van de programma's niet worden overschreden. Indien lasten worden overschreden of baten worden onderscheiden stelt het bestuur de deelraad hiervan tijdig op de hoogte en legt aan de deelraad een begrotingswijziging voor;

    • c.

      De lasten van de producten niet dusdanig worden overschreden dat het verwezenlijken van andere producten binnen hetzelfde programma onder druk komt.

Artikel 6. Interne controle

  • 1. Het dagelijks bestuur draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking waaronder de output en de rechtmatigheid van de beheershandelingen.

  • 2. Het dagelijks bestuur zorgt op basis van de resultaten van de interne toetsing genoemd in het vorige lid voor een plan tot herstel. Het dagelijks bestuur neemt op basis van het plan van verbetering maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.

  • 3. De resultaten van de interne toetsing en het plan van verbetering worden ter kennisgeving aan de deelraad aangeboden.

Artikel 7. Tussentijdse rapportage

  • 1. Het dagelijks bestuur stelt tenminste twee maal per jaar de tussentijdse rapportage over de realisatie van de begroting van het stadsdeel vast. Indien de uitkomsten van de tussentijdse rapportage leiden tot een begrotingswijziging, dan zal een samenvatting van de knelpunten aan de deelraad worden voorgelegd.

  • 2. Eén van de tussentijdse rapportages wordt voor het zomerreces en de andere tussentijdse rapportage wordt na het zomerreces ter vaststelling aan de deelraad aangeboden.

  • 3. De inrichting van de tussentijdse rapportages sluit aan bij de programma-indeling van de begroting.

  • 4. De rapportage gaan op hoofdlijnen in op afwijkingen van lasten, de geleverde goederen en diensten en - indien daar aanleiding voor is - de maatschappelijke effecten.

Artikel 8. Jaarrekening

  • 1. Het dagelijks bestuur draagt zorg voor een adequate vertaling van de verantwoording van de prestaties naar de productenrealisatie en naar programmaverantwoording.

  • 2. Het dagelijks bestuur legt verantwoording af over de programma's inzake de beoogde maatschappelijke effecten, de geleverde goederen en de bijbehorende lasten.

  • 3. De deelraad bepaalt aan de hand van de uitvoering van de programma's of de beleidsdoelen van de moeten worden bijgesteld.

  • Hoofdstuk 2 Financiële positie

Artikel 9. Tussentijdse informatieplicht

  • 1. Het dagelijks bestuur draagt zorg voor verwerking van het beleid waartoe de deelraad heeft besloten in de uiteenzetting van de financiële positie en de meerjarenramingen.

  • 2. De deelraad autoriseert met het vaststellen van de financiële positie de investeringskredieten.

  • 3. Het dagelijks bestuur informeert in ieder geval vooraf de deelraad en neemt pas een besluit, nadat de deelraad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen aan het dagelijks bestuur te kunnen uiten voor zover het betreft niet bij de begroting vastgestelde verplichtingen voor:

    • -

      Investeringen groter dan € 50.000;

    • -

      Aankoop en verkoop van goederen en diensten groter dan € 50.000;

    • -

      Het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties groter dan € 50.000;

    • -

      Nieuwe meerjarige verplichtingen waarvan de jaarlijkse lasten groter zijn dan € 50.000.

Artikel 10. Reserves en voorzieningen

Het dagelijks bestuur zal in de begroting en jaarlijks bij het opmaken van de rekening rapporteren over de ontwikkeling van de reserves en voorzieningen.

Artikel 11. waardering en afschrijving vaste activa

  • De deelraad stelt in een afzonderlijke notitie het investering- en afschrijvingsbeleid van het stadsdeel vast. In deze notitie wordt in ieder geval het volgende opgenomen:

  • 1. Geactiveerde kosten voor onderzoek en ontwikkeling worden lineair in 4 jaar afgeschreven.

  • 2. De materiele activa met economisch nut, zoals bedoeld in artikel 35 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, worden overeenkomstig hun economische levensduur lineair afgeschreven. Activa met een aanschafwaarde van minder dan € 25.000, uitgezonderd gronden en terreinen. Gronden en terreinen worden altijd geactiveerd.

  • 3. Onder activa met een meerjarig maatschappelijk nut, zoals bedoeld in artikel 35 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, wordt verstaan investeringen in aanleg en onderhoud van waterwegen, waterbouwkundige werken, permanente terreinwerken, wegen, straten, fietspaden, voetpaden, bruggen, viaducten, tunnels, verkeerslichtinstallaties, openbare verlichting, straatmeubilair, reconstructie openbare ruimte, parken en overig openbaar groen;

  • 4. Aankoop en vervaardiging van activa met een meerjarig maatschappelijk nut worden onder aftrek van bijdragen van derden en bestemmingsreserves ten laste van de exploitatie gebracht.

Artikel 12. Waardering debiteuren en overige vorderingen

Voor de totale post inzake openstaande vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd ter grootte van het historisch percentage van oninbaarheid.

Artikel 13. Kostprijsberekening

  • 1. Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van het stadsdeel Nieuw-West wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd.

  • 2. Bij de kostentoerekening bedoelde indirecte kosten worden meegenomen de bijdragen aan voorzieningen voor noodzakelijk onderhoud van betrokken activa, de kapitaalslasten van de in gebruik zijnde activa en voor reinigingsrechten en afvalstoffenheffing de compensabele BTW.

Artikel 14. Registratie bezittingen en activa

  • 1. Het dagelijks bestuur draagt zorg voor een actuele en volledige registratie van bezittingen.

  • 2. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat de registratie en ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de gemeente systematisch worden gecontroleerd.

  • 3. Bij afwijkingen neemt het dagelijks bestuur maatregelen voor herstel van de tekortkomingen. De resultaten en het (eventuele) plan van verbetering worden ter kennisgeving aan de deelraad aangeboden.

  • Hoofdstuk 3 Paragrafen

Artikel 15. Lokale heffingen

  • 1. Het dagelijks bestuur zal eens in de vier jaar in een kaderstellende nota aandacht besteden aan de lokale heffingen. Deze nota wordt jaarlijks in de begroting uitgewerkt en geactualiseerd. Hierbij zal aandacht worden besteed aan de samenstelling van het pakket aan gemeentelijke belastingen en heffingen, de druk van de lokale belastingen en heffingen over de diverse bevolkingsgroepen en belanghebbenden, de kostendekkendheid van de heffingen, het kwijtscheldingsbeleid en het tarievenbeleid. Verder bevat de nota een overzicht van de verordeningen met de bijbehorende vaststellingsdata waarin tarieven, heffingen en prijzen zijn vastgelegd. Het dagelijks bestuur draagt zorg voor een actueel overzicht van tarieven, heffingen, prijzen en kosten per verstrekte dienst.

  • 2. Voor het vaststellen van de hoogte van de stadsdeeltarieven, heffingen en prijzen door de deelraad verstrekt het dagelijks bestuur aan de deelraad per verordening waarin deze tarieven, heffingen en prijzen worden vastgelegd, de actueel geraamde hoeveelheden per door het stadsdeel verstrekte dienst, waarover de tarieven, heffingen en prijzen in rekening worden gebracht en per verordening het totaal van de geraamde kosten van de door het stadsdeel verstrekte diensten.

  • 3. Bij de begroting en jaarstukken doet het dagelijks bestuur in de paragraaf lokale heffingen verslag van de opbrengsten per stadsdeelheffing, het volume en bedrag aan kwijtscheldingen en de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing.

Artikel 16. Weerstandsvermogen

  • 1. Het dagelijks bestuur zal eens in de vier jaar in een kaderstellende nota aandacht besteden aan het weerstandsvermogen. Daarnaast zal in de begroting en jaarrekening dit onderwerp nader worden uitgewerkt en geactualiseerd. Hierbij wordt ingegaan op het risicomanagement, het opvangen van risico's door verzekeringen, voorzieningen, het weerstandsvermogen of anderszins. In de nota wordt tevens het gewenste weerstandsvermogen bepaald.

  • 2. Het dagelijks bestuur geeft in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en van de jaarstukken de risico's van materieel belang met enige kwantificatie van risico. Het dagelijks bestuur brengt hierbij in elk geval de risico's in beeld en actualiseert de risico's genoemd in de nota bedoeld in lid 1.

  • 3. Het dagelijks bestuur geeft aan in de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en jaarrekening de weerstandscapaciteit en in hoeverre schaden en verliezen als gevolg van de risico's van materieel belang met het weerstandsvermogen kunnen worden opgevangen.

Artikel 17. Onderhoud kapitaalgoederen

  • 1. Het dagelijks bestuur zal eens in de vier jaar in een kaderstellende nota aandacht besteden aan onderhoud kapitaalgoederen. Daarnaast zal in de begroting en jaarrekening dit onderwerp nader worden uitgewerkt en geactualiseerd. Hierbij wordt het kader weergegeven voor de inrichting van het onderhoud en beoogde onderhoudsniveau voor de openbare ruimte en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag.

  • 2. Ook zal het dagelijks bestuur eens in de vier jaar in een kaderstellende nota aandacht besteden aan onderhoud gebouwen. Daarnaast zal in de begroting en jaarrekening dit onderwerp nader worden uitgewerkt en geactualiseerd. De nota bevat de voorstellen voor het te plegen onderhoud en bijbehorende kosten aan het stadsdeel gebouwen en eveneens de normkostensystematiek en het meerjarig budgettair beslag.

  • 3. Bij de begroting en de jaarrekening doet het dagelijks bestuur in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen verslag over de voortgang van het geplande onderhoud en het eventuele achterstallige onderhoud aan openbare ruimte en gebouwen.

Artikel 18. Bedrijfsvoering

  • 1. Op het gebied van het thema bedrijfsvoering zal eens in de vier jaar in een kaderstellende nota de algemene kaders worden weergegeven. In de begroting en jaarrekening zal deze nota verder worden uitgewerkt en geactualiseerd. Hierbij wordt speciale aandacht besteed aan de relatie tussen het stadsdeelapparaat en de inwoners van het stadsdeel.

  • 2. In de bedrijfsvoeringparagraaf van de jaarrekening wordt gerapporteerd over de bij de begroting bepaalde onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering alsmede over nieuwe ontwikkelingen.

Artikel 19. Verbonden partijen

Het dagelijks bestuur zal eens in de vier jaar in een kaderstellende nota aandacht besteden aan verbonden partijen. Daarnaast zal in de begroting en jaarrekening dit onderwerp nader worden uitgewerkt en geactualiseerd. De kaders voor het beleid aangaande (het aangaan van nieuwe) participaties vooral ten aanzien van hoe het publiek belang is gediend met de verbonden partijen, de taken, de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de verbonden partijen en de financiële condities.

Artikel 20. Grondbeleid

  • 1. Het dagelijks bestuur zal in de begroting aandacht besteden aan het grondbeleid. Hierbij kunnen de volgende onderwerpen aan de orde komen:

    • -

      De relaties met de programma's van de begroting;

    • -

      De strategische visie van het toekomstig grondbeleid van het stadsdeel;

    • -

      De te ontwikkelen in ontwikkeling genomen projecten;

    • -

      De voorraadverwerving en uitgifte van gronden;

    • -

      De uitgiften van gronden in erfpacht en de bijstelling van erfpachtvergoedingen.

  • 2. In de paragraaf grondbeleid van de jaarrekening wordt ingegaan op de uitvoering van de in de begroting voorgenomen grondbeleid, vooral de belangrijkste financiële ontwikkelingen, zoals winstverwachtingen, de verwerving van gronden en dergelijke en de relaties van het grondbeleid met de programma's. Op het gebied van het grondbeleid is het stadsdeel Nieuw-West gehouden aan de kaders van het Ontwikkelingbedrijf Gemeente Amsterdam en heeft in die zin weinig bewegingsvrijheid.

Artikel 21. Verstrekking subsidies

Het kader voor de verstrekking van stadsdeel subsidies is vastgelegd in de subsidieverordening van het stadsdeel Nieuw-West. Indien het kader van de subsidieverstrekking actualisatie behoeft, dan is een aanpassing van de subsidieverordening vereist en zorgt het dagelijks bestuur voor een actualisatie van de subsidieverordening.

Hoofdstuk 4 Financiële organisatie en administratie

Artikel 22. Financiële administratie

  • Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat:

  • a. De inrichting en de werking van de financiële administratie voldoet aan het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten en andere relevante wet- en regelgeving;

  • b. De vereiste informatie verstrekt wordt aan de gemeente Amsterdam, het Rijk, de Provincies en de Europese Unie evenals aan andere instellingen die specifieke verantwoordingsverplichtingen opleggen aan stadsdelen.

Artikel 23. Administratie

  • De administratie is zodanig van opzet en werking dat zijn in ieder geval dienstbaar is voor:

  • a. Het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in het stadsdeel als geheel;

  • b. Het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen, schulden enzovoorts;

  • c. Het verschaffen van informatie aan de budgethouders en voor het maken van kostencalculaties;

  • d. Het bevorderen van de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en ter zake geldende wet- en regelgeving;

  • e. De controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie evenals voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen.

Artikel 24. Financiële organisatie

  • Het dagelijks bestuur draagt zorg voor en legt (in een besluit) vast:

  • a. Een eenduidige indeling van de stadsdeelorganisatie;

  • b. Een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

  • c. De verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten.

  • d. De regels voor de opdrachtverlening en de verrekening van interne leveringen.

Artikel 25. Inkoop

Het dagelijks bestuur draagt de zorg voor en legt (in een besluit) vast de interne regels voor de inkoop van goederen en diensten en het aanbesteden van werken, evenals de algemene inkoopvoorwaarden van het stadsdeel en de voorwaarden voor aanbesteding van werken van het stadsdeel.

Artikel 26. Inwerkingtreding

  • a. Deze verordening treedt in werking per 1 mei 2010.

  • b. Met ingang van deze datum vervallen de volgende verordeningen:

    • -

      Financiële beleid en beheerverordening van het stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer van de gemeente Amsterdam

    • -

      Verordening op het financieel beleid en beheer en de financiële organisatie van het stadsdeel Osdorp van de gemeente Amsterdam

    • -

      Verordening op het financieel beleid en beheer en de financiële organisatie van het stadsdeel Slotervaart/Overtomen Veld van de gemeente Amsterdam.

Artikel 27. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam "Verordening op het financieel beleid en beheer en de financiële organisatie van het stadsdeel Nieuw-West van de gemeente Amsterdam".