Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Nijefurd

Verordening op de cliëntenraad ISD Zuidwest Fryslân

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Nijefurd
Officiële naam regelingVerordening op de cliëntenraad ISD Zuidwest Fryslân
CiteertitelVerordening op de cliëntenraad ISD Zuidwest Fryslân
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpGeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vaststellingsdatum bij benadering

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet werk en bijstand, art. 47
  2. Wet werk en bijstand, art. 7, lid 1
  3. Wet gemeenschappelijke regelingen, art. 8, 10, lid 2 en 30

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Gemeenschappelijke regeling ISD Zuidwest-Fryslán, art. 5

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200501-01-2011Nieuwe regeling

14-12-2004

Onbekend

Geen

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Nijefurd;

 

gelet op artikel 47 en 7 lid Ivan de Wet werk en bijstand;

 

gelet op de artikelen 8, 10, lid 2 en 30 van de Wet gemeenschappelijke regelingen; en mede gelet op artikel 5 van de Gemeenschappelijke regeling ISD Zuidwest-Fryslán; overwegende dat het wettelijk noodzakelijk is een vorm van cliëntenparticipatie te regelen; en

 

mede overwegende dat het met het oog daarop wenselijk wordt geacht een regionale cliëntenraad in te stellen en in stand te houden;

 

besluit:

 

vast te stellen de volgende Verordening op de Cliëntenraad Intergemeentelijke Sociale Dienst Zuidwest-Fryslán.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Cliënt: degene een uitkering of voorziening heeft ingevolge de wetten of regelingen die door de Intergemeentelijke Sociale Dienst Zuidwest-Fryslán worden uitgevoerd.

  • b.

    Cliëntenbelangenorganisaties: organisaties die onder andere de belangenbehartiging van cliënten tot doelstelling hebben.

Artikel 2 Doelstellingen van de cliëntenraad

De cliëntenraad streeft bij haar werkzaamheden de volgende doelstellingen na:

  • a.

    De behartiging van de belangen van de cliënten die in het genot zijn gesteld van een uitkering of voorziening ingevolge de wetten of regelingen die door de Intergemeentelijke Sociale Dienst Zuidwest-Fryslán worden uitgevoerd.

  • b.

    In het kader van het lokale armoedebeleid, de behartiging van de belangen van alle inwoners met een minimuminkomen, die woonachtig zijn binnen het werkgebied van de gemeenschappelijke regeling "Intergemeentelijke Sociale Dienst Zuidwest-Fryslán". Hierbij wordt een breed doelgroepenbeleid voor ogen gestaan, waarbij aandacht is voor de specifieke problematiek van de te onderscheiden doelgroepen van de Intergemeentelijke Sociale Dienst.

  • c.

    Het versterken van de eigen positie ten opzichte van de intergemeentelijke Sociale Dienst Zuidwest-Fryslán en de lokale overheden binnen het werkgebied van de gemeenschappelijke regeling.

  • d.

    Erkenning van de positie van de cliëntenraad door organisaties waarmee uit hoofde van de doelstellingen van de cliëntenraad wordt samengewerkt.

Hoofdstuk 2 Samenstelling, benoeming en zittingsduur

Artikel 3 Samenstelling
  • 1. De cliëntenraad bestaat bij voorkeur uit zes en maximaal acht leden, inclusief voorzitter en secretaris,

  • 2. De cliënten uit de deelnemende gemeenten aan de gemeenschappelijke regeling "Intergemeentelijke Sociale Dienst Zuidwest-Fryslán" zijn ieder bij voorkeur met een lid vertegenwoordigd in de cliëntenraad.

  • 3. De leden van de cliëntenraad worden geselecteerd uit individuele cliënten en uit de cliëntenbelangenorganisaties binnen het werkgebied van de gemeenschappelijke regeling. Hierbij wordt gestreefd naar een evenwichtige vertegenwoordiging tussen enerzijds de individuele cliënten en anderzijds de vertegenwoordigers uit de cliëntenbelangenorganisaties. De leden zijn ingezetenen van een van de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de Intergemeentelijke Sociale Dienst. Zij mogen geen werkrelatie met de Intergemeentelijke Sociale Dienst of binding met een van de betrokken gemeenteraden hebben.

  • 4. De selectieprocedure voor leden van de cliëntenraad wordt voor iedere afzonderlijke deelnemende gemeente in een door de cliëntenraad vast te stellen huishoudelijk reglement geregeld. De selectieprocedure wordt afgerond met een verzoek tot voordracht aan de directeur van de Intergemeentelijke Sociale Dienst.

  • 5. De leden van de cliëntenraad worden op voordracht van de directeur van de Intergemeentelijke Sociale Dienst door het Dagelijks Bestuur van de gemeenschappelijke regeling voor een periode van vier jaar benoemd. Herbenoeming voor een volgende periode van telkens vier jaar is mogelijk en geschiedt eveneens door het Dagelijks Bestuur van de gemeenschappelijke regeling op voordracht van de directeur van de Intergemeentelijke Sociale Dienst.

  • 6. De eerste keer benoemt het Dagelijks Bestuur van de gemeenschappelijke regeling per gemeente de op verzoek van de betreffende lokale cliëntenraad voorgedragen leden. De benoemde leden dragen er zorg voor, dat binnen drie maanden na de constituerende vergadering van de regionale cliëntenraad, de selectieprocedure ter voordracht van de leden van de deelnemende gemeenten waar geen lokale cliëntenraad aanwezig is, is afgerond.

  • 7. De regionale cliëntenraad behoudt het recht om in de eerste vergadering een jaar nadat de constituerende vergadering heeft plaatsgevonden op basis van een evaluatie te besluiten een nieuwe selectieprocedure te starten ter vervanging van een of meerdere leden van de cliëntenraad. Voor een dergelijk besluit is een gekwalificeerde meerderheid van twee-derde van het aantal uitgebrachte stemmen noodzakelijk.

  • 8. De cliëntenraad regelt in het huishoudelijk reglement een rooster van aftreden. In afwijking van het bepaalde in lid 5 wordt in het huishoudelijk reglement in ieder geval geregeld dat de helft van het aantal leden twee jaar na de datum van de constituerende vergadering van de cliëntenraad aftreedt. Indien een besluit als bedoeld in lid 7 heeft geleid tot vervanging van een of meerdere leden, worden voor het rooster van aftreden de nieuw benoemde leden geacht te zijn benoemd op het tijdstip van het lid van de raad in wiens zetel hij of zij voorziet.

  • 9. De leden die zitting hebben in de cliëntenraad ontvangen voor iedere vergadering een onkostenvergoeding uit het budget van die raad. De hoogte van deze vergoeding wordt vastgesteld door het Dagelijks Bestuur van de gemeenschappelijke regeling.

  • 10. Eindigt de hoedanigheid waaraan een lid zijn benoeming ontleent, dan eindigt het lidmaatschap van de cliëntenraad uiterlijk twee maanden daarna.

Hoofdstuk 3 Taken en bevoegdheden

Artikel 4 Taak en bevoegdheden cliëntenraad
  • 1. De cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur van de gemeenschappelijke regeling over alle onderwerpen, die de voorbereiding, de vaststelling, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het beleid betreffen ten aanzien van alle daar de Intergemeentelijke Sociale Dienst Zuidwest-Frysiën uitgevoerde wetten en regelingen.

  • 2. Tot deze onderwerpen behoren in ieder geval het jaarlijks vast te stellen beleidsverslag en beleidsplan, procedures voor zover deze geen betrekking hebben op de interne bedrijfsvoering van de I.S.D., regelingen en alle andere zaken met een algemeen karakter en wijzigingen in verordeningen en uitvoeringsregelingen

  • 3. Tot deze onderwerpen horen niet klachten, bezwaarschriften en andere zaken, die op individuele cliënten betrekking hebben, alsmede de uitvoering van wettelijke voorschriften voor zover deze bij de uitvoering geen ruimte voor decentraal beleid geven.

  • 4. De cliëntenraad stelt een huishoudelijk reglement vast. Bij huishoudelijk reglement kan de cliëntenraad besluiten commissies in te stellen, onder andere ter behartiging van de specifieke belangen op lokaal niveau in ieder van de afzonderlijke deelnemende gemeente aan de gemeenschappelijke regeling.

  • 5. Het Dagelijks Bestuur van de gemeenschappelijke regeling stelt ten behoeve van het functioneren van de cliëntenraad jaarlijks een budget beschikbaar, op basis van een door de cliëntenraad opgestelde begroting,

  • 6. De cliëntenraad stelt jaarlijks een jaarverslag op. Hierin wordt verslag gedaan van de werkzaamheden van de cliëntenraad en vindt tevens de financiële verantwoording over het beschikbaar gestelde budget plaats.

Artikel 5 Ondertekening

De voorzitter en de secretaris tekenen de stukken die van de cliëntenraad uitgaan.

Hoofdstuk 4 Vergaderingen, vergaderorde en besluitvorming

Artikel 6 Vergaderingen
  • 1. De cliëntenraad vergadert ten minste een maal per kwartaal en voorts zo dikwijls als de voorzitter of minimaal drie overige leden van de cliëntenraad dit nodig oordelen.

  • 2. Afhankelijk van de behoefte, echter in ieder geval drie maal per jaar, overlegt de cliëntenraad met de directeur van de I.S.D.

  • 3. De vergaderingen zijn als regel openbaar. De cliëntenraad kan vooraf bij agenda bepalen (een deel van) de vergadering besloten te houden.

  • 4. De cliëntenraad zorgt voor verslaglegging van de vergaderingen.

  • 5. Bij haar administratieve werkzaamheden ontvangt de cliëntenraad geen ondersteuning van de i.S.D.

Artikel 7 Besluitvorming
  • 1. De cliëntenraad kan beraadslagen en besluiten, indien tenminste de helft van het aantal leden voor de duur van de gehele vergadering aanwezig is.

  • 2. De leden van de cliëntenraad hebben stemrecht, ieder één stem.

  • 3. Alle besluiten, behoudens het bepaalde in artikel 3, lid 7, worden genomen bij meerderheid van geldig uitgebrachte stemmen. Bij de besluitvorming wordt gestreefd naar consensus.

  • 4. Bij de vaststelling van het resultaat van de stemming worden blanco stemmen dan wel onthoudingen geacht niet te zijn uitgebracht.

  • 5. Een voorstel wordt geacht te zijn verworpen indien het aantal uitgebrachte stemmen tegen groter, danwel gelijk is dan het aantal stemmen dat voor het voorstel is uitgebracht.

  • 6. Stemming over personen geschiedt schriftelijk met gesloten stembiljetten. Leidt een herstemming, ten gevolge van gelijkheid van het aantal uitgebrachte stemmen niet tot een beslissing, dan beslist het lot.

  • 7. Meerderheids- enlof minderheidsstandpunten worden op verzoek toegevoegd aan het verslag van de vergadering

Hoofdstuk 5 Slotbepalingen

Artikel 8

Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats nadat de cliëntenraad daarover is gehoord.

Artikel 9
  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de cliëntenraad Intergemeentelijke Sociale Dienst Zuidwest-Fryslin.

  • 2. De verordening treedt in werking op 1 januari 2005.