Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Veghel

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Veghel
Officiële naam regelingReglement houdende bepalingen ten aanzien van ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.
CiteertitelReglement burgerlijke stand 2009
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Burgerlijk Wetboek, art. 16, boek 1; Besluit Burgerlijke stand 1994 art. 1 t/m 4

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200928-06-2013nieuwe regeling

16-12-2008

Stadskrant Veghel, 24-12-2008

4.6/2008/27613

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Veghel,

 

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

 

besluiten:

 

vast te stellen:

 

het Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand. 

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

a. de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

b. het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

c. ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

d. buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

e. gemeentehuis: alle in artikel 3 van dit besluit aangewezen locaties.

f. bureau van de burgerlijke stand: de locaties genoemd in artikel 3 en het publieksplein in het stadhuis genoemd in artikel 5.

Artikel 2 Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

  • 3. Er zijn twee soorten buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand:

    a) bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: deze wordt alleen benoemd voor het voltrekken van huwelijken en geregistreerde partnerschappen voor de in het benoemingsbesluit vastgelegde periode;

    b) onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon die, op verzoek van één of beide huwende of registerende partijen, voor een in het benoemingsbesluit vastgestelde periode tot buitengewoon ambtenaar van de gemeente Veghel wordt benoemd. Voorwaarde hierbij is dat deze persoon reeds benoemd is als (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand is in een Nederlandse gemeente.

  • 4. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de voorwaarde gesteld in lid 3 b.

Artikel 3 Locatie en tijdstippen

  • 1. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand verricht zijn werkzaamheden in het publieksplein en het gemeentehuis.

  • 2. Huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties dienen plaats te vinden in de  daartoe aangewezen locaties binnen de gemeente Veghel, zijnde:

    a) De raadzaal in het  Stadhuis van Veghel: op maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur;

    b) De trouwzaal in het Raadhuis van Erp: op maandag tot en met zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur;

    c. De Broederkapel: op maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot 17.00 en in overleg met de eigenaar/exploitant van maandag tot en met vrijdag van 17.00 uur tot 21.00 uur;

    d. De raadzaal in het Raadhuis aan de Markt te Veghel: op donderdagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur, op vrijdag en zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur en in overleg met de bibliotheek  op donderdag en vrijdag van 17.00 uur tot 21.00 uur;

    e. Elk ander incidenteel gekozen locatie, na toestemming van de floormanager Publieksplein: van maandag tot en met zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur en in overleg met de eigenaar/exploitant van maandag tot en met vrijdag van 17.00 uur tot 21.00 uur.

  • 3. Ceremonies kunnen op zijn laatst aanvangen één uur voor sluiting van de locatie.

  • 4. De locaties bedoeld in lid 2 zijn gesloten indien de daar genoemde tijden samenvallen  met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop de locaties niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend.

Artikel 4 Leiding van de dienst

De floormanager (coördinator) van het Publieksplein is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 5 Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor werkzaamheden, niet zijnde huwelijksvoltrekkingen en geregistreerde partnerschappen, geopend op de tijden dat het Publieksplein voor publiek is geopend;

  • 2. Het bureau van de burgerlijke stand is  voor werkzaamheden bedoeld in lid 1 gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in dit Reglement aangegeven uren.

Artikel 6 Betaalde en kosteloze huwelijksvoltrekkingen en geregistreerde partnerschappen

  • 1. Op verzoek van betrokken partijen kan de gemeente Veghel overgaan tot het sluiten van een kosteloos huwelijk of kosteloze partnerschapsregistratie, mits aan de in lid 2 van dit artikel gestelde voorwaarde wordt voldaan.

  • 2. Kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen kunnen in de gemeente Veghel worden voltrokken wanneer elk van huwende partijen of elk van de partijen die een geregistreerd partnerschap aangaan, een officiële verklaring overlegt waaruit blijkt dat het gezamenlijk inkomen van betrokken partijen gelijk is aan of geringer is dan de  geldende WWB-norm (gehuwdennorm uit de Wet Werk en Bijstand).

  • 3. Wanneer aan de voorwaarde wordt voldaan zoals gesteld in het vorige lid, hebben partijen die een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap aangaan, dezelfde keuzemogelijkheden als betalende partijen met betrekking tot de locatie en de inhoud van de ceremonie.

Artikel 7 Overgangsregeling en slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand 2009.

  • 2. Het treedt in werking op 1 januari 2009.

  • 3. Alsdan vervalt het Reglement burgerlijke stand van 1 januari 1998.

  • 4. Aanvragen voor kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen, gedaan voor 1 december 2008 betrekking hebbende op de periode gelegen na de datum van inwerkingtreding van dit reglement, zullen nog op grond van het oude reglement worden afgewerkt.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 16 december 2008

 

 

 

De secretaris,                                                 De voorzitter,

 

 

 

Dr. J. Horn.                                                      mr. P.J.J.M. Mangelmans.

 

Toelichting op het Reglement burgerlijke stand

Artikel 1 Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

 

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.

    de ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • b.

    de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 BW).

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.   de buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • b.   de buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente of van een andere gemeente;

  • c.   de buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met huwelijksvoltrekkingen en geregistreerde partnerschappen (artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 2 Benoeming

In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode dient te worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode.

De periodes kunnen per individueel geval in het benoemingsbesluit van burgemeester en wethouders worden bepaald of collectief in dit lid.

In lid 3 wordt onderscheid gemaakt tussen bezoldigde en onbezoldigde ambtenaren. De gemeente Veghel kent de mogelijkheid om buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand te benoemen voor één dag. Hiervoor wordt geen vergoeding toegekend. De voorwaarde die hiervoor geldt is in lid 3 b) opgenomen. Hierbij is aansluiting gezocht bij de Officiële Mededeling nr. 1/2001 van de Commissie van Advies voor de Zaken betreffende de Burgerlijke Staat en de Nationaliteit.

Artikel 3 Locatie en tijdstippen

In dit artikel wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden moet verrichten.

De werkzaamheden moeten in het gemeentehuis (of een daartoe aangewezen andere locatie) worden verricht. Indien daartoe gewichtige reden bestaan, mag de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

In lid 2 van dit artikel zijn de door het burgemeester en wethouders aangewezen locaties genoemd en de tijdstippen waarop deze locaties geopend zijn voor huwelijken en geregistreerde partnerschappen.

Voor elk van de in lid 2 genoemde trouwlocaties gelden afzonderlijke tarieven welke zijn vastgesteld in de gemeentelijke legesverordening.

Artikel 4 Leiding van de dienst

In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994). 

Artikel 5 Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke

diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend. Daarbij kan er voor worden gekozen om het bureau op vaste dagdelen open te stellen.

Indien burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het bepalen van de openstelling wil overdragen aan een ambtenaar (bijvoorbeeld het de coördinator), dan dienen zij hiertoe een apart mandaatsbesluit te nemen.

 

Artikel 6 Betaalde en kosteloze huwelijken en geregistreerde partnerschappen.

In dit artikel wordt bepaald hoe de gemeente Veghel omgaat met verzoeken tot het kosteloos voltrekken van huwelijken en geregistreerde partnerschappen.

Lid 1 bepaalt dat het mogelijk is om onder bepaalde voorwaarde een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap te sluiten.

In lid 2 worden de voorwaarden bepaald aan welke betrokkenen moeten voldoen om in aanmerking te komen voor het sluiten van een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap. Een officiële verklaring kan zijn een IB60-formulier van de belastingdienst, een verklaring van Optimisd of een andere officiële verklaring waaruit blijkt dat aan de inkomensvoorwaarde wordt voldaan.  In lid 3 wordt bepaald dat betrokkenen die in aanmerking komen voor een kosteloos huwelijk of geregistreerd partnerschap, dezelfde keuzevrijheid genieten voor wat betreft de invulling van de ceremonie, als bij een betaald huwelijk of partnerschapsregistratie. Dit houdt in dat onvermogende personen een gelijke behandeling genieten als vermogende personen.

Artikel 7 Slotbepaling

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.

In lid 4 is bepaald dat verzoeken tot voltrekking van een kosteloos huwelijk dan wel geregistreerd partnerschap welke zijn ingediend voor 1 december 2008 maar zijn gepland na 1 januari 2009 nog onder de oude regeling vallen en dus kosteloos zullen worden voltrokken op grond van het oude reglement burgerlijke stand. Voor de datum van 1 december is gekozen omdat vanaf 18 november 2008  de wijziging van het beleid ruimschoots is kenbaar gemaakt, zodat partijen daarmee vooraf rekening hebben kunnen houden.