Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Zuid

Verordening op het financieel beleid en beheer van het stadsdeel Zuideramstel (artikel 212 Gemeentewet)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Zuid
Officiële naam regelingVerordening op het financieel beleid en beheer van het stadsdeel Zuideramstel (artikel 212 Gemeentewet)
CiteertitelVerordening op het financieel beleid en beheer en de financiële organisatie van het stadsdeel ZuiderAmstel van de gemeente Amsterdam
Vastgesteld doordeelraad
Onderwerp
Eigen onderwerpFinanciën

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 212

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-04-200801-05-2010---

10-04-2008

Amsterdams Stadsblad, 02-04-2008

DIV nr. 08.3700

Tekst van de regeling

Artikel 1. Definities

In deze verordening worden de volgende begrippen gedefinieerd: 

  • a.

    Administratie:

    Het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van relevante informatie met als doel het besturen, functioneren en beheersen van stadsdeel ZuiderAmstel en eventueel onderdelen. Tevens heeft de administratie het afleggen van verantwoording tot doel.

  • b.

    Financiële organisatie:

    De financiële administratie maakt deel uit van de algehele administratie en heeft tot doel het zodanig vastleggen en verwerken van aantekeningen inzake de financiële gegevens van de organisatie van stadsdeel ZuiderAmstel (en eventueel onderdelen) dat een goed inzicht mogelijk is in:

    • De financieel-economische positie;

    • Het beheer van vermogenswaarden;

    • De uitvoering van de begroting;

    • Het afwikkelen van vorderingen en schulden;

    • Het afleggen verantwoording in de jaarrekening en tussentijdse rapportages;

  • c.

    Administratieve organisatie:

    Het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.

  • d.

    Beheer van vermogenswaarden:

    Het uitoefenen van bestuur en toezicht op het beheer van vermogenswaarden van stadsdeel ZuiderAmstel. 

  • e.

    Rechtmatigheid:

    Ontvangsten en bestedingen vinden plaats in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving, waaronder stadsdeel verordeningen, besluiten van het Dagelijks Bestuur en stadsdeelraad (definitie is nog onder voorbehoud, vanwege nadere invulling in landelijk of G-4 verband).

  • f.

    Doelmatigheid:

    De mate waarin de gewenste prestaties worden gerealiseerd met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen.

  • g.

    Doeltreffendheid:

    De mate waarin de beoogde effecten van het beleid ook daadwerkelijk worden behaald.

Hoofdstuk 1 Begroting en verantwoording

Artikel 2. Programmaplan
  • 1. De deelraad stelt tenminste bij de aanvang van de nieuwe deelraadsperiode een programma-indeling voor de deelraadsperiode vast.

  • 2. Het Dagelijks Bestuur stelt per programma indicatoren voor met betrekking tot de beoogde maatschappelijke effecten, de te leveren goederen en diensten en de bijbehorende activiteiten.

  • 3. De deelraad stelt de indicatoren, bedoeld in het vorige lid, vast.

  • 4. Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor het verzamelen en vastleggen van gegevens over de geleverde goederen en diensten, de beoogde maatschappelijke effecten en de bijbehorende activiteiten, zodat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid zoals vastgesteld door de deelraad, kunnen worden getoetst.

Artikel 3. Producten
  • 1. Bij de begroting en in het jaarverslag worden bij de behorende  productenramingen dan wel productverantwoordingen per product in het programmablad opgenomen, gesplitst in lasten en baten.

  • 2. De onderverdeling van de programma’s in de producten staat voor de stadsdeelraadsperiode vast, tenzij er dringende redenen zijn tot wijzigen, die dan bij de begroting expliciet zullen worden gemeld.

Artikel 4. Kaders begroting
  • 1. Het Dagelijks Bestuur biedt voor het zomerreces van het begrotingsjaar een nota aan over de kaders voor het komend begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren. Hierin worden de bevindingen van de jaarstukken (artikel 7) verwerkt en indien nodig ook van ontwikkelingen die zich voor kunnen doen bij de beleidsuitvoering van de lopende begroting.

  • 2. De deelraad stelt voor het zomerreces deze nota vast.

Artikel 5. Uitvoering begroting
  • 1. Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor regels die tot doel hebben dat de uitvoering van de begroting rechtmatig, doelmatig en doeltreffend verloopt.

  • 2. Het Dagelijks Bestuur draagt zorgt voor dat:

    • a.

      de gemeentelijke producten in de financiële administratie eenduidig zijn toe te wijzen aan de producten van de door het Dagelijks Bestuur vastgestelde productraming;

    • b.

      de baten en lasten van de programma’s niet worden overschreden;

    • c.

      de baten en lasten van de producten niet dusdanig worden overschreden dat het verwezenlijken van andere producten binnen hetzelfde programma onder druk komen;

    • d.

      nadere grenzen voor de organisatie worden vastgelegd in de Regeling op het Financiele Beheer.

Artikel 6. Tussentijdse rapportage
  • 1. Het Dagelijks Bestuur informeert de Deelraad door middel van een tussentijdse rapportage

    over financiële afwijkingen gedurende de eerste vier maanden en de eerste acht,

    waarbij worden toegelicht:

    • a.

      afwijkingen op de oorspronkelijke ramingen van lasten en baten van de programma’s

      groter dan € 20.000;

    • b.

      afwijkingen groter dan € 20.000 op de projectbudgetten.

  • 2. De tussentijdse rapportage over de eerste acht maanden bevat tevens:

    • a.

      per programma een uiteenzetting over het gevoerde beleid, met zonodig voorstellen

      voor beleidsaanpassing;

    • b.

      informatie over de realisatie van prioriteiten en posterioriteiten;

    • c.

      informatie over de projecten die gedekt worden uit reserves en voorzieningen, bijdragen

      van derden en over de projecten die gedekt worden uit kredieten.

  • 3. De tussentijdse rapportages worden conform de planning van het jaarlijks door de Deelraad vast te stellen Spoorboekje begrotingsproces, aan de Deelraad aangeboden.

Artikel 7. Jaarstukken
  • 1. Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor een adequate vertaling van de verantwoording van de diensten naar de productenrealisatie en naar het programmaverantwoording.

  • 2. Het Dagelijks Bestuur legt verantwoording af over de programma’s inzake de beoogde maatschappelijke effecten, de geleverde goederen en diensten en de bijbehorende lasten en baten.

  • 3. De Deelraad bepaalt aan de hand van de uitvoering van de programma’s of de beleidsdoelen van de programma’s bijstelling behoeven.

Artikel 8. Jaarrekening

Het Dagelijks Bestuur informeert in ieder geval vooraf de Deelraad en neemt pas een besluit, nadat de Deelraad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het Dagelijks Bestuur te brengen van:

  • a.

    aankoop en verkoop van goederen en diensten groter dan € 100.000

  • b.

    het verstrekken van leningen, waarborgen en garanties groter dan € 5.000

  • c.

    het toekennen van subsidies groter dan € 5.000

  • d.

    de aanvraag van subsidies groter dan € 5.000

Hoofdstuk 2 Financiële beleid

Artikel 9. Waardering en afschrijving van activa
  • 1. De beleidsregels ten aanzien van de waardering en afschrijving van en de verstrekking van kredieten voor activa liggen vast in de Nota investeringen en afschrijvingsbeleid, door de Deelraad vastgesteld op 31 januari 2006.

  • 2. De Nota investeringen en afschrijvingsbeleid wordt eenmaal in de vier jaar integraalgeëvalueerd en opnieuw aan de Deelraad ter vaststelling aangeboden.

  • 3. Het totaalbedrag aan verleende garanties en waarborgen wordt bij de uiteenzetting vande financiële positie expliciet vermeld.

Artikel 10. Reserves en voorzieningen
  • 1. De beleidsregels ten aanzien van reserves en voorzieningen van het stadsdeel liggen vast in de Nota reserves en voorzieningen stadsdeel Zuideramstel

  • 2. De Nota reserves en voorzieningen wordt eenmaal in de drie jaar integraal geëvalueerd en opnieuw aan de Deelraad ter vaststelling aangeboden.

Artikel 11. Voorziening voor oninbare vorderingen

Voor de bepaling van de omvang van de voorziening wordt de “post voor post” methode gehanteerd, dat wil zeggen dat voor elke vordering van 90 dagen of ouder de mate van waarschijnlijkheid van inbaarheid wordt bepaald.

Artikel 12. Kostprijsberekening
  • 1. Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten van stadsdeel ZuiderAmstel wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die een causaal verband hebben met de door het stadsdeel verleende diensten.

  • 2. Bij de kostentoerekening bedoelde indirecte kosten worden meegenomen de bijdragen aan en onttrekkingen van reserves en voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van betrokken activa, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en voor de afvalstoffenheffing de compensabele BTW.

  • 3. De omslagrente voor de rentetoerekening van de kapitaallasten is gelijk aan de leningfondsrente van de centrale stad, die door de gemeente Amsterdam voor elk begrotingsjaar wordt vastgesteld.

Artikel 13. Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen
  • 1. Het Dagelijks Bestuur doet de Deelraad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de stadsdeeltarieven van de reclame en precariobelasting, de leges, de afvalstoffenheffing en het reinigingsrecht.

  • 2. De besluiten van het Dagelijks Bestuur voor het voor het vaststellen van nieuwe prijzen en het wijzigen van prijzen worden ter kennisneming aan de Deelraad aangeboden.

Artikel 14. Financieringsfunctie
  • 1. Het Dagelijks Bestuur zorgt bij het uitoefenen van de financieringsfunctie voor:

    • a.

      dat bij het uitoefenen van de financieringsfunctie de centrale financieringsregels van de gemeente Amsterdam in acht worden genomen;

    • b.

      het beperken van de interne verwerkingskosten bij het beheren van de geldstromen.

  • 2. Bij het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak bedingt het Dagelijks Bestuur zo mogelijk zekerheden.

Hoofdstuk 3 Paragrafen

Artikel 15. Lokale heffingen
  • 1. In de paragraaf lokale heffingen bij de begroting en de jaarstukken neemt het Dagelijks Bestuur naast de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording

    provincies en gemeenten (BBV) in ieder geval op:

    • a.

      de mate van kostendekkendheid van de lokale heffingen;

    • b.

      het Dagelijks Bestuur doet verslag van de opbrengsten per lokale heffing, het volume en bedrag aan kwijtscheldingen, en de ontwikkeling van de lokale lastendruk voor eenpersoonshuishoudingen, meerpersoonshuishoudingen en bedrijven.

  • 2. Het Dagelijks Bestuur zal eenmaal in de vier jaar in een kaderstellende nota aandacht besteden aan de lokale heffingen.

Artikel 16. Weerstandsvermogen
  • 1. In de paragraaf weerstandsvermogen bij de begroting en de jaarstukken neemt het Dagelijks Bestuur naast de verplichte onderdelen op grond van het BBV in ieder geval op:

    • a.

      het risicomanagement;

    • b.

      de solvabiliteit;

    • c.

      de netto schuld per inwoner.

  • 2. Het Dagelijks Bestuur zal eenmaal in de vier jaar in een kaderstellende nota aandacht besteden aan het weerstandsvermogen.

Artikel 17. Onderhoud kapitaalgoederen
  • 1. Bij de begroting en de jaarstukken neemt het Dagelijks Bestuur in de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen naast de verplichte onderdelen op grond van het BBV in ieder geval op:

    • a.

      de voortgang van het geplande onderhoud;

    • b.

      de omvang van het achterstallig onderhoud.

  • 2. Het Dagelijks Bestuur zal eens in de vier jaar in een kaderstellende nota aandacht besteden aan onderhoud kapitaalgoederen, waarin in ieder geval aandacht dient te worden geschonken aan:

    • a.

      Infrastructuur: wegen, bruggen en viaducten;

    • b.

      Voorzieningen: groen; sportfaciliteiten, speelplekken, kunstwerken;

    • c.

      Gebouwen: scholen, overige gebouwen

Artikel 18. Financiering

In de paragraaf financiering bij de begroting en de jaarstukken neemt het Dagelijks Bestuur naast de verplichte onderdelen op grond van het BBV in ieder geval op:

a) de rentevisie voor de komende vier jaar

Artikel 19. Bedrijfsvoering
  • 1. In de paragraaf bedrijfsvoering bij de begroting en de jaarstukken neemt het Dagelijks Bestuur naast de verplichte onderdelen op grond van het BBV in ieder geval op:

    • a.

      informatie over organisatieontwikkelingen en het personeelsbeleid;

    • b.

      informatie over het automatiseringsbeleid en informatiebeveiliging;

    • c.

      informatie over ontwikkelingen binnen de financiële en juridische functie;

    • d.

      informatie over huisvestingsontwikkelingen.

  • 2. Het Dagelijks Bestuur zal eenmaal in de vier jaar in een kaderstellende nota aandacht besteden aan de bedrijfsvoering.

Artikel 20. Grondbeleid

In de paragraaf verbonden partijen bij de begroting en de jaarstukken neemt het Dagelijks Bestuur naast de verplichte onderdelen op grond van het BBV in ieder geval van elke verbonden partij op:

  • a.

    de naam en vestigingsplaats;

  • b.

    het financieel belang van het stadsdeel;

  • c.

    de zeggenschap van het stadsdeel;

  • d.

    het publiek belang dat wordt gediend met de deelname.

Artikel 21. Verstrekking subsidies

In de paragraaf grondbeleid bij de begroting en de jaarstukken neemt het Dagelijks Bestuur naast de verplichte onderdelen op grond van het BBV in ieder geval op:

  • a.

    de verwerving van gronden;

  • b.

    de te ontwikkelen en in ontwikkeling genomen projecten;

  • c.

    informatie over het centrale grondbeleid van de gemeente Amsterdam.

Hoofdstuk 4 Subsidies

Artikel 22. Subsidies
  • 1. Het kader voor de verstrekking van stadsdeel subsidies is vastgelegd in de subsidieverordening van stadsdeel ZuiderAmstel. Indien het kader van de subsidieverstrekking actualisatie behoeft, dan is een aanpassing van de subsidieverordening vereist. Het Dagelijks Bestuur zal zorgdragen voor een dergelijke actualisatie van de subsidieverordening.

  • 2. Voor de steunverlening en subsidieverstrekking aan ondernemingen en instellingen (die volgens het Europees mededingingsrecht als onderneming worden aangemerkt) zijn de Europese staatssteunregels (artikel 87, 88 en 89 EG-verdrag), de Europese regels voor diensten van algemeen economisch belang (artikel 86 EG-verdrag), de regels uit de Algemene Wet Bestuursrecht en de eigen subsidieverordening van het stadsdeel van toepassing. Het Dagelijks bestuur draagt zorg voor het treffen van maatregelen, die gericht zijn op het naleven van deze regelgeving. 

Hoofdstuk 5 Financiële beheer en interne controle

Artikel 23. Administratie

De administratie is zodanig van opzet en werking dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:

  • a.

    het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in stadsdeel ZuiderAmstel als geheel en binnen de organisatieonderdelen;

  • b.

    het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen schulden en contracten;

  • c.

    het verschaffen van informatie over uitputting van toegekende (project)budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;

  • d.

    het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het stadsdeel beleid;

  • e.

    het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet -en regelgeving;

  • f.

    de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.

Artikel 24. Interne controle
  • 1. Het Dagelijks Bestuur draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking waaronder de output en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen treft het Dagelijks Bestuur maatregelen tot herstel.

  • 2. Het Dagelijks Bestuur zorgt op basis van de resultaten van de interne toetsing genoemd in het vorige lid zonodig voor een plan tot voorkoming en verbetering.

Artikel 25. Misbruik en oneigenlijk gebruik

Het Dagelijks Bestuur zorgt voor en legt de regels vast voor het voorkomen van misbruik en oneigenlijk gebruik van  stadsdeelregelingen en eigendommen.

Artikel 26. Financiele organisatie

Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor en legt (in een besluit) vast:

  • a.

    een eenduidige indeling van de stadsdeelorganisatie en een eenduidige toewijzing van de gemeentelijke taken aan de organisatieonderdelen;

  • b.

    een adequate scheiding van taken, functies bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

  • c.

    de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende (project)budgetten en investeringskredieten;

  • d.

    de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productraming en de productrealisatie.

Artikel 27. Inkoop en aanbesteding

Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor en legt (in een besluit) vast de interne regels voor de inkoop van goederen en diensten en het aanbesteden van werken, alsmede de algemene inkoopvoorwaarden van stadsdeel ZuiderAmstel en de voorwaarden voor aanbesteding van werken van stadsdeel ZuiderAmstel.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 28. Inwerkingtreding
  • 1. Deze verordening treedt in werking per 1 januari 2008. De stukken voor dit begrotingsjaar en latere begrotingsjaren voldoen aan de bepalingen van deze verordening.

  • 2. Deze verordening treedt in de plaats van de “Verordening op het financieel beleid en beheer en de financiële organisatie van het stadsdeel Zuideramstel van de gemeente Amsterdam” vastgesteld door de deelraad op 16 december 2003.

Artikel 29. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam “Verordening op het financieel beleid en beheer en de financiële organisatie van het stadsdeel ZuiderAmstel van de gemeente Amsterdam”