Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Zuid

Verordening Rekeningcommissie stadsdeel Zuideramstel 2006

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Zuid
Officiële naam regelingVerordening Rekeningcommissie stadsdeel Zuideramstel 2006
CiteertitelVerordening op de Rekeningcommissie stadsdeel Zuideramstel 2006
Vastgesteld doordeelraad
Onderwerp
Eigen onderwerpBestuurlijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 82

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-03-200608-07-2010nieuwe regeling

16-03-2006

Amsterdams Stadsblad, 08-03-2006

DIV nr. 06.3826

Tekst van de regeling

Verordening

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Commissie: de Rekeningcommissie van het stadsdeel Zuideramstel;

  • b.

    voorzitter: de voorzitter van de Rekeningcommissie Zuideramstel;

  • c.

    leden: de leden van de Rekeningcommissie Zuideramstel;

  • d.

    Raad: de Stadsdeelraad Zuideramstel;

  • e.

    Dagelijks Bestuur: het Dagelijks Bestuur van het stadsdeel Zuideramstel;

  • f.

    secretaris: de secretaris van de rekeningcommissie Zuideramstel;

  • g.

    audit committee: het door de Raad bij zijn besluit van 1 februari 2005 ingestelde orgaan dat bestaat uit de leden van de rekeningcommissie;

  • h.

    rekenkamer: rekenkamer van het stadsdeel Zuideramstel, als bedoeld in artikel 2 van de Verordening Rekenkamer Zuideramstel van 30 november 2005;

  • i.

    Commissie voor de rekenkamer: de rekeningcommissie Zuideramstel als bedoeld in artikel 3 van de Verordening Rekenkamer Zuideramstel;

Artikel 2 Instelling en samenstelling Rekeningcommissie
  • 1. Er is een Rekeningcommissie.

  • 2. De Commissie is een raadscommissie als bedoeld in artikel 19 van de Verordening op de Stadsdelen.

  • 3. De Commissie treedt tevens op als audit committee.

  • 4. De Commissie is tevens aangewezen als Commissie voor de Rekenkamer 

  • 5. De Commissie bestaat uit een voorzitter en een aantal vaste leden. Het aantal leden bedraagt met inbegrip van de voorzitter tenminste 5. Indien het aantal fracties minder bedraagt dan het minimum aantal leden, dan wordt het minimum aantal leden bepaald door het aantal fracties. 

  • 6. De Commissie is zodanig samengesteld dat alle in de Raad aanwezige fracties met een lid vertegenwoordigd kunnen zijn. Per fractie kan niet meer dan één lid worden voorgedragen. Leden van het Dagelijks Bestuur zijn uitgesloten van het lidmaatschap van de rekeningcommissie.

  • 7. Buitengewoon Commissieleden, zoals bedoeld in artikel 2 van de Verordening voor de vaste raadscommissies, kunnen tevens tot lid van de Commissie worden benoemd.

Artikel 3 Benoeming
  • 1. De leden van de Commissie worden op voordracht van de fracties benoemd door de Raad voor een periode gelijk aan zijn zittingsduur.

  • 2. De Commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. Een lid houdt op lid te zijn indien zijn raadslidmaatschap dan wel zijn benoeming tot buitengewoon Commissielid, vervalt. 

  • 4. In een vacature wordt zo spoedig mogelijk voorzien. Degene die, ter vervulling van een tussentijds ontstane vacature, op voordracht van een fractie tot lid van de Commissie wordt benoemd, heeft daarin zitting voor de resterende zittingsduur van de Raad.

Artikel 4 Taken Commissie als Audit Committee
  • 1. De Commissie heeft in haar hoedanigheid van audit committee als voornaamste taak: de voorbereiding van de controle op de jaarrekening.

  • 2. Ter uitvoering van deze taak stelt de Commissie elk jaar tijdig het controleprotocol of programma van eisen voor de controle op de jaarrekening vast;

  • 3. De Commissie adviseert over de goedkeurings- en rapportagetoleranties voor toe te passen percentages omtrent onjuistheden en onzekerheden. De raad kan besluiten de goedkeuringstolerantie van de jaarrekening lager te laten vastleggen dan de stedelijke. De goedkeuringstolerantie van het stadsdeel mag echter niet hoger worden vastgesteld dan de stedelijke. 

  • 4. Het controleprotocol wordt, door de Commissie voorzien van haar advies, rechtstreeks ter vaststelling voorgelegd aan de Raad. 

  • 5. De Commissie treedt op als gesprekspartner voor de accountant. De Raad is opdrachtgever voor de accountant

  • 6. Voor het overige geldt hetgeen is opgenomen in artikel 2 “Opdrachtverlening accountantscontrole“ van de Verordening op de accountantscontrole (artikel 213 van de Gemeentewet).

Artikel 5 Taken Commissie in het kader van de controle op de jaarrekening
  • 1. De Commissie heeft voorts de volgende taken:

    • a.

      Het onderzoeken van de jaarrekening en het jaarverslag teneinde te komen tot een oordeel over de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het gevoerde financiële beheer en beleid;

    • b.

      Het adviseren van de Raad en het voeren van overleg met het Dagelijks Bestuur over onderwerpen betreffende de financiele functie;

    • c.

      Het, naar eigen inzicht verrichten van bijzondere onderzoeken naar de rechtmatigheid en doelmatigheid van het door het Dagelijks Bestuur gevoerde beleid;

    • d.

      Het verrichten van andere relevante onderzoeken uit hoofde van de controlerende functie van de Raad;

    • e.

      Het, jaarlijks uiterlijk 1 juli, in het openbaar uitbrengen van een schriftelijk verslag aan de Raad van haar bevindingen ten aanzien van het onderzoek van de rekening van het voorafgaande jaar;

    • f.

      Het -in het kader van dat verslag- adviseren van de Raad over de voorlopige vaststelling van de stadsdeelrekening en decharge verlenen aan het Dagelijks Bestuur, dan wel een eventueel te vragen voorstel voor een door de Raad te nemen indemniteitsbesluit;

Artikel 6 Taken Commissie als Commissie voor de Rekenkamer
  • 1. Naast de in de artikelen 4 en 5 genoemde taken is in artikel 3 van de Verordening Rekenkamer Zuideramstel de Rekeningcommissie tevens aangewezen als Commissie voor de rekenkamer. 

  • 2. Ten aanzien van de rekenkamer heeft de Commissie de volgende taken:

    • a.

      het adviseren van de Raad over de rapporten als genoemd in artikel 7 van de Verordening Rekenkamer Zuideramstel;

    • b.

      het onderhouden van de contacten van de Raad met de rekenkamer, waaronder het voeren van geregeld overleg met de directeur van de rekenkamer;

    • c.

      het adviseren van de rekenkamer over aangelegenheden betreffende de gemeentelijke organisatie(s),alsmede het (financiële) beheer daarvan;

    • d.

      het adviseren van de rekenkamer een onderzoek te verrichten;

  • 3. Voorzover het onder artikel 6, tweede lid onder b bedoelde overleg met meerdere stadsdelen gezamenlijk wordt gevoerd, wordt de Commissie vertegenwoordigd door een van haar leden, die tevens raadslid is.

  • 4. Voor wat betreft de overige met de Commissie voor de Rekenkamer verbonden zaken als het Bureau van de Rekenkamer, het budget, de werkwijze en bevoegdheden alsmede de rapportage en terugkoppeling wordt verwezen naar de Verordening Rekenkamer Zuideramstel.

Artikel 7 Werkwijze vergaderingen en besluitvorming
  • 1. De Commissie vergadert zo dikwijls als door de voorzitter of door de meerderheid van de leden nodig wordt geacht.

  • 2. De vergaderingen van de Commissie zijn besloten.

  • 3. De Commissie mag niet beraadslagen of besluiten als niet met inbegrip van de voorzitter de meerderheid der leden aanwezig is.

  • 4. Wanneer het vereiste aantal leden niet is opgekomen, kan de voorzitter met een tussentijd van ten minste 48 uur een nieuwe vergadering beleggen, waarin de aanwezige leden besluiten over

    de aanhangige onderwerpen, tenzij hiertegen door de meerderheid van het aantal leden van de Commissie bezwaar is gemaakt.

  • 5. De besluiten van de Commissie worden met meerderheid van stemmen genomen.

  • 6. Bij staking der stemmen beslist de voorzitter.

  • 7. Van de vergaderingen van de Commissie wordt een verslag gemaakt, dat door de Commissie wordt vastgesteld,

Artikel 8 Verslag en ondertekening
  • 1. De vaststelling van het verslag van de Commissie, genoemd in artikel 5, eerste lid, onder e, geschiedt nadat de meerderheid van de leden, hetzij ter vergadering, hetzij schriftelijk, haar mening omtrent het desbetreffende ontwerpverslag kenbaar heeft gemaakt.

  • 2. Het bepaalde in het voorgaande lid sluit niet uit dat een minderheidsstandpunt in het verslag van de Commissie kan worden opgenomen.

  • 3. Het verslag als genoemd in artikel 5, eerste lid, onder e wordt ondertekend door alle leden, aanwezig in de vergadering waarin tot vaststelling van dat verslag werd besloten.

  • 4. Het in artikel 5, eerste lid, onder e genoemde verslag van de Commissie wordt, na vaststelling door de Commissie, verzonden naar de raadsgriffier ter agendering voor de raadsvergadering. Gelijktijdig wordt genoemd verslag ter kennis van het Dagelijks Bestuur gebracht. 

  • 5. De overige van de Commissie uitgaande stukken worden door of namens de voorzitter ondertekend.

Artikel 9 Informatievoorziening en aanwezigheid derden
  • 1. Door of namens het Dagelijks Bestuur worden de voor het onderzoek van de rekening benodigde stukken ter beschikking van de Commissie gesteld.

  • 2. De Commissie is bevoegd,in het kader van het onderzoek naar de jaarrekening, inlichtingen te vragen aan de Voorzitter van het Dagelijks Bestuur, het Dagelijks Bestuur of aan ambtenaren van het Stadsdeel ZuiderAmstel c.q. deze ter vergadering uit te nodigen voor het verkrijgen van mondelinge inlichtingen. Genoemde organen, c.q. functionarissen zijn gehouden de door de Commissie gevraagde inlichtingen te verstrekken.

  • 3. De Commissie is bevoegd tot het opvragen en inzien van boekhoudingen, besluiten, verslagen e.d. die zij noodzakelijk acht voor haar onderzoek naar de juistheid van een financiële verantwoording en/of het gevoerde financiële beleid.

  • 4. De Commissie heeft het recht de accountant(s) uit te nodigen de vergadering van de Commissie bij te wonen voor het geven van toelichting.

  • 5. De Commissie heeft het recht werkbezoeken af te leggen aan organisatieonderdelen van het stadsdeel Zuideramstel.

Artikel 10 Secretariaat
  • 1. Ter ondersteuning van de Commissie wijst de Griffie een secretaris aan.

  • 2. De secretaris voert het secretariaat van de Commissie, draagt zorg voor de verslaglegging en archivering van de Commissiebescheiden.

  • 3. De secretaris ondersteunt de Commissie bij de uitvoering van haar werkzaamheden en kan aan de beraadslagingen deelnemen, zonder lid te zijn van de Commissie.

  • 4. Bij verhindering of afwezigheid wordt de secretaris vervangen door een andere medewerk(st)er van de griffie.

Artikel 11 Overige zaken

De voorzitter beslist in alle overige zaken waarin deze verordening niet voorziet

Artikel 12 Inwerkingtreding / intrekking
  • 1. Deze verordening wordt aangehaald als Verordening op de Rekeningcommissie stadsdeel Zuideramstel 2006.

  • 2. Deze verordening treedt in werking na de dag van besluitvorming door de Raad.

  • 3. Met deze verordening wordt de verordening Rekeningcommissie ZuiderAmstel d.d. 8 mei 2002 op 1 maart 2006 ingetrokken.