Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Zuid

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het dagelijks bestuur van stadsdeel Amsterdam Oud Zuid

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Zuid
Officiële naam regelingReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het dagelijks bestuur van stadsdeel Amsterdam Oud Zuid
CiteertitelReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het dagelijks bestuur van stadsdeel Amsterdam Oud Zuid
Vastgesteld doorgedelegeerde functionaris
Onderwerp
Eigen onderwerpBestuurlijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Op 4 mei 2010 is dit Reglement ingetrokken, en is het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het Dagelijks Bestuur van Stadsdeel Zuid in werking getreden.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 52

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-04-200804-05-2010nieuwe regeling

16-04-2008

Stadsdeelkrant, nr. 15, 8 april 2008

-

Tekst van de regeling

Artikelen versie 16-4-2008

Begripsbepalingen:

Dit reglement verstaat onder

Verordening op de stadsdelen: de Verordening op de stadsdelen, vastgesteld door de raad van de gemeente Amsterdam d.d. 27 februari 2002;

Stadsdeel: stadsdeel Amsterdam Oud Zuid;

Dagelijks Bestuur: het dagelijks bestuur van het stadsdeel Amsterdam Oud Zuid;

Voorzitter: de voorzitter van het Dagelijks Bestuur;

Leden: de overige leden van het Dagelijks Bestuur;

Secretaris: de stadsdeelsecretaris;

A-besluit: een besluit, door het Dagelijks Bestuur genomen op basis van stukken en beraadslaging en zonodig stemming.

B-besluit: een besluit, door het Dagelijks Bestuur niet in vergadering genomen alleen op basis van stukken.

Art. 1 Gewone, besloten vergaderingen
  • 1. Het Dagelijks Bestuur vergadert in de regel op dinsdag om 09.30 uur. De leden komen zonder oproeping bijeen.

  • 2. De vergadering vindt plaats met gesloten deuren, tenzij het Dagelijks Bestuur anders heeft bepaald.

Art. 2 Buitengewone, besloten vergaderingen
  • Buitengewone vergaderingen worden belegd zo dikwijls de voorzitter dit nodig oordeelt, of ten minste twee overige leden dit verlangen. De voorzitter roept alsdan de vergadering binnen vierentwintig uur bijeen.

Art. 3 Openbare vergaderingen
  • Indien het Dagelijks Bestuur besluit tot het houden van een openbare vergadering, kan het regels stellen omtrent de openbaarheid.

Art. 4 Agenda, verspreiding van de stukken, A- en B-besluiten
  • 1. De voorzitter stelt in overleg met de overige leden de agenda vast. Hij kan onderwerpen aan de reeds vastgestelde agenda toevoegen.

  • 2. De secretaris draagt zorg voor de verspreiding van alle vergaderstukken.

  • 3. Bij een stuk dat een besluit vergt, is een begeleidingsformulier gevoegd waaruit blijkt of sprake is van een A-besluit dan wel van een B-besluit. De stadsdeelsecretaris parafeert het begeleidingsformulier van een genomen A-besluit voor ‘eensluidend besluit’.

  • 4. Een B-besluit komt tot stand doordat het op het begeleidingsformulier is geparafeerd door de meerderheid binnen het DB, die het voorstel ondersteunt. De stadsdeelsecretaris parafeert het begeleidingsformulier van een B-besluit voor ‘eensluidend besluit’.

Art. 5 aanwezigheidsvereiste, taken en voorstellen van de voorzitter
  • 1. In de vergadering kan slechts worden beraadslaagd of besloten, indien ten minste de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 2. Indien het vereiste aantal leden niet tegenwoordig is, belegt de voorzitter, onder verwijzing naar dit artikel, na verloop van vierentwintig uur opnieuw een vergadering.

  • 3. Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, is het eerste lid niet van toepassing. Het dagelijks bestuur kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de eerste vergadering was belegd, alleen beraadslagen of besluiten, indien ten minste de helft van het aantal zitting hebbende leden tegenwoordig is.

  • 4. De voorzitter leidt de vergadering, de bespreking van de agendapunten en de mondelinge en schriftelijke stemming. Hij stelt het resultaat van bespreking en stemming vast.

  • 5. De voorzitter kan ten aanzien van geagendeerde onderwerpen een eigen voorstel aan het Dagelijks Bestuur voorleggen.

Art. 6 Stemming over een zaak, niet zijnde benoemingen, voordrachten of aanbevelingen van personen
  • 1. Indien bij het nemen van een besluit voer een zaak, niet zijnde benoemingen, voordrachten of aanbevelingen van personen, geen der leden mondelinge of schriftelijke stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen dan wel afgewezen.

  • 2. Een stemming is alleen geldig, indien meer dan de helft van het aantal leden, dat zitting heeft en zich niet van stemming moet onthouden, daaraan heeft deelgenomen.

  • 3. Om een besluit bij stemming tot stand te doen komen, is de volstrekte meerderheid vereist van hen die een stem hebben uitgebracht. Art. 29 lid 2 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing.

  • 4. Schriftelijke stemming vindt plaats door het uitbrengen en inleveren van een stem op een behoorlijk ingevuld stembriefje.

  • 5. Mondelinge stemming vindt plaats in de volgorde der tijdstippen, waarop de leden voor het eerst tot hun ambt zijn benoemd, met dien verstande, dat de laatstbenoemde het eerst stemt. Bij benoeming op dezelfde dag stemt de jongste in leeftijd het eerst. De voorzitter stemt het laatst.

  • 6. Bij staking van de stemmen vindt opnieuw een vrije stemming plaats.

  • 7. Staken de stemmen andermaal over hetzelfde voorstel, dan beslist de stem van de voorzitter.

  • 8. Elk lid kan zonder opgave van redenen doen aantekenen, dat hij zich met een genomen besluit niet verenigt.

Art. 7 Stemming over benoemingen, voordrachten of aanbevelingen van personen
  • 1. Stemming over benoemingen, voordrachten of aanbevelingen van personen vindt alleen plaats bij gesloten en ongetekende stembriefjes, indien de voorzitter of tenminste twee overige leden van het Dagelijks Bestuur dat verlangen.

  • 2. De leden 2, 3, 4 en 8 van het voorgaande lid zijn hier van toepassing.

  • 3. Indien bij eerste stemming geen volstrekte meerderheid is verkregen, vindt een tweede vrije stemming plaats over de twee personen, die bij de eerste stemming de meeste stemmen hebben verkregen. Is ook bij deze tweede vrije stemming geen volstrekte meerderheid verkregen, dan beslist terstond het lot tussen de twee personen uit de vorige volzin.

Art. 8 Belemmeringen om te stemmen
  • 1. Een lid van het Dagelijks Bestuur neemt niet deel aan een stemming over:

    a. een aangelegenheid die hem rechtstreeks of middellijk persoonlijk aangaat, of waarbij hij als vertegenwoordiger is betrokken;

    b. de vaststelling of goedkeuring der rekening van een lichaam waaraan hij rekenplichtig is of tot welks bestuur hij behoort.

  • 2. Een benoeming, voordracht of aanbeveling gaat een lid van het Dagelijks Bestuur persoonlijk aan, wanneer hij behoort tot de personen tot wie de benoeming, voordracht of aanbeveling is beperkt.

Art. 9 Besluitenlijst
  • De secretaris draagt zorg voor de vastlegging en de bekendmaking van de genomen besluiten.

Art. 10 Geheimhouding
  • Ingevolge de Verordening op de Stadsdelen artikel 20 is artikel 55 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing op vergaderingen van het Dagelijks Bestuur.

Art. 11 Andere werkzaamheden
  • 1. De leden van het Dagelijks Bestuur regelen onderling de representatie van het stadsdeel, het onderhouden van externe contacten en de deelname aan externe overleggen, alsmede de waarneming van elkaars portefeuilles.

  • 2. Zowel het Dagelijks Bestuur als de voorzitter kunnen bestuurscommissies en andere commissies instellen.

Art. 12 Slotbepaling
  • Dit Reglement treedt in werking met ingang van 7 maart 2002.