Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Zuid

Organisatie verordening griffie Stadsdeelraad Oud Zuid

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Zuid
Officiële naam regelingOrganisatie verordening griffie Stadsdeelraad Oud Zuid
CiteertitelOrganisatieverordening van de raad van Stadsdeel Amsterdam Oud Zuid
Vastgesteld doordeelraad
Onderwerp
Eigen onderwerpAmbtelijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-10-200501-05-2010nieuwe regeling

05-10-2005

Stadsdeelkrant, 4 oktober 2005

-

Tekst van de regeling

Organisatieverordening van de raad van Stadsdeel Amsterdam Oud Zuid

Hoofdstuk 1 Begripsbepaling
Artikel 1.1

In deze regeling wordt verstaan onder:

Ambtelijke organisatie: De ambtelijke ondersteuning van het dagelijks bestuur bestaande uit de stadsdeelsecretaris en de diensten/sectoren;

Beheer: de zorg voor het dagelijks functioneren en de instandhouding van de griffie, of een onderdeel daarvan;

Bestuur: de raad, het dagelijks bestuur, de voorzitter van de raad, het presidium, ieder voor zover zijn bevoegdheid strekt;

Bestuurlijke organisatie: van de raad en de door hem ingestelde of aangewezen commissies, raden, groepen of personen welke niet behoren tot de griffie met inbegrip van de daarbij behorende hulpstructuren, overleg- en besluitvormingsstructuren en – procedures;

Dagelijks bestuur: Dagelijks bestuur van stadsdeel Oud Zuid;  

Concern: de organisatie van het dagelijks bestuur en de ambtelijke organisatie in zijn geheel;

Griffie: de ambtelijke ondersteuning van de raad en van de bestuursorganisatie van de raad;

Planning en control: het proces waarbij aansturing van de organisatie plaatsvindt door het formuleren van doelen, aangeven termijnen, het beschikbaar stellen van middelen, het aanwijzen van verantwoordelijkheden, het volgen van de uitvoering, het normeren van de gewenste effecten, het meten van de resultaten en het informeren van alle betrokkenen;

raadscommissie: een door de raad ingestelde commissie die de besluitvorming van de raad kan voorbereiden en met de leden van het db kan overleggen

Raad:  De raad vertegenwoordigt de gehele bevolking van de gemeente;

Presidium: Het presidium van de stadsdeelraad van Amsterdam Oud Zuid, zoals bepaald in artikel 14A van het Reglement van Orde:

Hoofdstuk 2 Bestuurlijke organisatie van de raad
De raadscommissies

Artikel 2:1

De instelling, samenstelling, werkterrein en werkwijze van raadscommissie wordt geregeld in de verordening raadscommissies.

De stadsdeelcommissies

Artikel 2:2

De instelling, samenstelling, werkgebied en werkwijze van stadsdeelcommissies wordt geregeld in de verordening op de stadsdeelorganisatie.

De commissie met Rekenkamerfunctie

Artikel 2:3

De instelling, samenstelling, werkterrein en werkwijze van de rekeningencommissie wordt geregeld in de verordening op de Commissie met Rekenkamerfunctie.

Het presidium

Artikel 2:5

De instelling en samenstelling van het presidium worden geregeld in het Reglement van Orde Stadsdeelraad Oud Zuid.

Artikel 2:6

Het presidium stuurt de raadsvoorstellen en voorstellen aan de commissievoorzitters ter agendering van de raadscommissies en bereidt de agenda van de raadsvergadering voor.

Artikel 2:7

Het presidium bereidt ten behoeve van de raad besluiten voor ten aanzien van de organisatie van de griffie en ter invulling van de rol van de raad als bevoegd gezag in personeelsaangelegenheden.

Artikel 2:8

Het presidium draagt zorg voor de informatie en communicatie vanuit de bestuurlijke organisatie van de raad en de griffie.

Artikel 2:9
  • a.

    Het presidium is verantwoordelijk voor de opstelling van de begroting en de jaarrekening van de raad en de griffie binnen de door de raad gestelde kaders.

  • b.

    De begroting en de rekening, alsmede de eventuele tussentijdse rapportage van de raad worden opgesteld conform de jaarlijkse planning en richtlijnen van het stadsdeel Oud Zuid.

  • c.

    De wettelijke accountantscontrole op de rekening van de raad geschiedt conform artikel 213 eerste lid gemeentewet.

Artikel 2:10

Het presidium kan voorstellen voorleggen aan de raad met betrekking tot de instructie voor de griffier die niet zijn geregeld in enige verordening, reglement of mandaat van de raad

Artikel 2:11

Het Presidium draagt zorg voor de werving en selectie, de functionerings- en beoordelingsgesprekken en het overleg gericht op ontheffing uit de functie en ontslag uit gemeentedienst van functionarissen binnen de ambtelijke organisatie. Het moeten functionarissen betreffen die op grond van een wettelijk voorschrift benoemd worden door de raad .

Artikel 2:12

De voorzitter van de raad draagt zorg voor de dagelijkse aansturing van de griffier.

Hoofdstuk 3
De griffie

Artikel 3:1

De medewerkers van de griffie ondersteunen de griffier, de raad, de voorzitter van de raad en de bestuurlijke organisatie in de uitvoering van hun werkzaamheden.

Artikel 3:2

Op ambtenaren en werknemers in dienst van stadsdeelraad Oud Zuid en tewerkgesteld bij de griffie zijn het Ambtenarenreglement Amsterdam (ARA) en de daarvan afgeleide regelingen, met uitzondering van de mandaatregeling personeelsbesluiten, van overeenkomstige toepassing.

De griffier

Artikel 3:3

De griffier adviseert en ondersteunt de raad, de voorzitter van de raad en de bestuurlijke organisatie van de raad bij de uitoefening van hun taak.

Artikel 3:4

De procedures met betrekking tot werving en selectie en (her)benoeming van de griffier wordt aangesloten bij de algemene regelingen die gelden binnen het stadsdeel Oud Zuid.

Artikel 3:5

De beëdiging van de griffier en zijn vervanging worden geregeld conform de gemeentewet en het reglement van orde stadsdeelraad Oud Zuid

Artikel 3:6

De griffier geeft leiding aan de griffie.

Artikel 3:7

De griffier is verantwoordelijk voor:

  • a.

    De organisatorische inrichting van de griffie:

  • b.

    Alle administratieve, secretariële en procedurele handelingen verbonden aan de werkzaamheden van de raad;

  • c.

    Het informeren en adviseren van het Presidium van de door de griffier opgestelde en doorgeleide stukken op grond van juridische overwegingen of vastgestelde procedures en regelingen. Het Presidium bepaald of de adviezen en stukken  gereed zijn voor behandeling door de raad, de bestuurlijke organisatie van de raad of individuele raadsleden

Artikel 3:8

Met betrekking tot het Financiële beheer is de griffier er voor verantwoordelijk:

  • Dat het beheer binnen de gestelde financiële kaders (planning en control) plaatsvindt;

  • Dat de organisatie van de griffie en de financiële afdeling van het concern voorziet in tijdige, juiste en volledige informatie ten behoeve van de financiële verantwoording;

Artikel 3:9

De griffier treedt op als bestuurder in de zin van de wet op de ondernemingsraden.

Slotbepalingen
4.1

 De verordening kan worden aangehaald als Organisatieverordening van de raad van Stadsdeel Amsterdam Oud Zuid.

4.2

Deze verordening treedt in werking op 30 september 2005