Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Zuid

Verordening op de wijkbudgetten Oud-Zuid

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Zuid
Officiële naam regelingVerordening op de wijkbudgetten Oud-Zuid
CiteertitelVerordening op de wijkbudgetten Amsterdam Oud Zuid
Vastgesteld doordeelraad
Onderwerp
Eigen onderwerp

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 149

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-01-2010wijziging artikel(en)

 

Stadsdeelkrant, jaargang 8, nummer 4, 28 januari 2010

-
11-10-200931-01-2010wijziging artikel(en)

 

Stadsdeelkrant, jaargang 7, nummer 40, 8 oktober 2009

-
11-07-200711-10-2009nieuwe regeling

 

Stadsdeelkrant, Jaargang 5, nr. 29, datum 10 juli 2007

-

Tekst van de regeling

Artikelen versie 11-7-2007

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
  • a. Budgetplafond: het bedrag dat gedurende het begrotingsjaar ten hoogste beschikbaar is voor de uitvoering van de door het Dagelijks Bestuur gehonoreerde wijkinitiatieven als bedoeld in artikel 6 van deze verordening;

    b. Initiatiefrecht voor inwoners: het in deze verordening vastgelegde recht van kiesgerechtigden om een wijkinitiatief in te dienen;

    c. Wijkinitiatief: het ter verbetering van de directe woonomgeving van de kiesgerechtigden in een wijk ingediende voorstel (fysieke maatregelen in de openbare ruimte);

    d. Kiesgerechtigd: inwoners van het stadsdeel die op grond van de Kieswet jo. De Verordening op de Stadsdelen gerechtigd zouden zijn om de leden van de stadsdeeldeelraad van Stadsdeel Amsterdam Oud Zuid te kiezen op het moment dat het wijkinitiatief wordt ingediend;

    e. Wijk: een van de wijken in het stadsdeel, te weten 1) Oude Pijp, 2) Nieuwe Pijp, 3) Museumkwartier, 5) Apollobuurt , 6) Willemsparkbuurt, 7) Stadionbuurt, 8) Schinkelbuurt en 9) Hoofddorppleinbuurt.

    f. Wijkbudgetten: budgetnummer op de Productbegroting (kostenplaats 6410083) bestemd voor de uitvoering van de door het Dagelijks Bestuur gehonoreerde wijkinitiatieven als bedoel in artikel 6 van deze verordening;

    g. Wijkplan: een plan dat de ontwikkelingen in een bepaalde wijk voor de langere termijn schetst op het gebied van veiligheid, welzijn en onderwijs, sport(buurtwerk), werk en economie, wegen, groen, beheer en handhaving.

    h. Wijkwethouder: de wethouder die binnen het Dagelijks Bestuur van het stadsdeel het aanspreekpunt is voor een wijk.

Hoofdstuk 2 De wijkbudgetten/minimum- en maximumbijdragen
Artikel 2

1. De Stadsdeelraad stelt jaarlijks in het kader van de begrotingsbehandeling vast:

a. het budgetplafond;

b. de minimum- en maximumbijdragen voor de uitvoering van een gehonoreerd wijkinitiatief.

Hoofdstuk 3 Het wijkinitiatief
Artikel 3 Uitgesloten van honorering
  • 1. Uitgesloten van honorering is een wijkinitiatief dat:

    a. strijdig is met het betreffende wijkplan en met het daarvoor geldende beleid;

    b. betrekking heeft op een reeds genomen besluit of op een reeds vergevorderde uitvoering van zo’n besluit;

    c. betrekking heeft op een onderwerp dat onderdeel uitmaakt van lopende inspraak-, klacht-, gerechtelijke of andere lopende procedures

    d. in overwegende mate betrekking heeft op privé-belangen van de indiener en/of de ondersteuners;

    e. niet voldoet aan het bepaalde in artikel 5 van deze verordening.

Artikel 4 Indiening van een wijkinitiatief
  • 1. Een wijkinitiatief kan vanaf 1 oktober tot 1 januari worden ingediend en bevat ten minste:

    a. de familienaam, de voornamen, de geboortedatum, het volledige adres en de handtekening (digitale handtekening is niet geldig) van zowel de indiener van het wijkinitiatief als zijn of haar aangewezen plaatsvervanger;

    b. een lijst met de familienamen, voornamen, geboortedata, volledige adressen en handtekeningen (digitale handtekening is niet geldig) van minstens 25 andere indieningsgerechtigden die het wijkinitiatief ondersteunen;

    c. het doel en de verwachte resultaten;

    d. de manier waarop het doel wordt bereikt, bij voorkeur in de vorm van een stappenplan;

    e. de bij de uitvoering betrokken partijen;

    f. de termijn waarbinnen het wijkinitiatief kan worden uitgevoerd;

    g. een beschrijving van de inbreng en inzet van de indiener, ondersteuners en andere wijkbewoners bij de uitvoering van het wijkinitiatief en vervolgens bij het medebeheer hiervan;

    h. een beschrijving van de verwachte voor- en nadelen van het wijkinitiatief voor de inwoners van de wijk;

    i. een globale schatting van de kosten van het wijkinitiatief.

  • 2. Voor de indiening van een wijkinitiatief dient gebruikt te worden gemaakt van het daartoe vastgestelde formulier (bijlage).

  • 3. Het Dagelijks Bestuur bevestigt de ontvangst van het wijkinitiatief aan de indiener, waarbij tevens wordt vermeld wanneer hierop uiterlijk wordt beslist.

Artikel 5 Behandeling van het wijkinitiatief
  • 1. Het Dagelijks Bestuur kan besluiten het wijkinitiatief niet te behandelen indien niet is voldaan aan de in artikel 4 lid 1 opgenomen vereisten mits de indiener in de gelegenheid is gesteld de ontbrekende gegevens binnen een daartoe door het Dagelijks Bestuur gestelde termijn, aan te vullen cq. te verstrekken.

  • 2. Het wijkinitiatief wordt beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

    a. er moet sprake zijn van een daadwerkelijke verbetering van de directe woonomgeving van de indiener en ondersteuners;

    b. de kosten moeten minimaal € 2.000.-- of maximaal € 16,500,-- bedragen;

    c. de mate van ondersteuning van het wijkinitiatief;

    d. het belang voor de wijk: hoe meer inwoners belang hebben bij het wijkinitiatief, hoe groter de kans is dat het wijkinitiatief wordt gehonoreerd;

  • 3. Er wordt, voor zover mogelijk gestreefd naar een evenredige verdeling tussen de wijken. Indien in andere wijken het bedrag niet helemaal of in het geheel niet wordt benut, dan is het mogelijk dat in de wijk waar de initiatieven het budget van € 16.500,-- overvragen, deze gehonoreerd worden tot een maximaal bedrag van € 33.000,--.

  • 4. Bij gelijkwaardige wijkinitiatieven is de ontvangstdatum van het wijkinitiatief doorslaggevend.

  • 5. De aanvraag moet met betrekking tot de onderhoudsaspecten afgewogen worden binnen het totaal van de structurele onderhoudsbudgetten.

Hoofdstuk 4 Beslissing op het wijkinitiatief
Artikel 6
  • 1. Het Dagelijks Bestuur beslist op de wijkinitiatieven uiterlijk vóór 1 mei voor wat betreft de 1e termijn en uiterlijk voor 1 oktober voor wat betreft de 2e termijn.

  • 2. Het Dagelijks Bestuur kan de in lid I genoemde termijnen voor ten hoogste vier weken verlengen. Van het besluit tot verlenging ontvangt de indiener hiervan een kennisgeving.

  • 3. Het Dagelijks Bestuur kan besluiten:

    a. het wijkinitiatief te honoreren;

    b. het wijkinitiatief niet te honoreren.

  • 4. Zodra in de loop van het jaar de wijkbudgetten zijn verbruikt, honoreert het Dagelijks Bestuur geen wijkinitiatieven meer. Het staat de indiener vrij het wijkinitiatief het volgend jaar opnieuw in te dienen.

  • 5. Na het besluit van het Dagelijks Bestuur ontvangt de indiener hiervan een gemotiveerde kennisgeving.

  • 6. Binnen vier weken na de datum van kennisgeving van een besluit ter honorering van een wijkinitiatief, bespreekt de uitvoerende ambtelijke afdeling de planning van het uitvoeren van het wijkinitiatief met de indiener en ondersteuners.

Hoofdstuk 5 Slotbepaling
Artikel 7
  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als de “Verordening op de wijkbudgetten Amsterdam Oud Zuid”.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2004.

    1


Noot
1[Toelichting: Toelichting op de Verordening op de wijkbudgetten Amsterdam Oud ZuidHoofdstuk 1: inleidende bepalingenArtikel 1: begripsomschrijvingenb. Alleen kiesgerechtigde inwoners van Stadsdeel Oud Zuid hebben het recht een wijkinitiatief in te dienen. Kinderen hebben dit recht niet, maar kunnen via kiesgerechtigden een wijkinitiatief indienen. Bedrijven en instellingen hebben het recht ook niet. Kiesgerechtigden die bij deze bedrijven/instellingen werken, hebben wel het recht om een wijkinitiatief in te dienenc. Wie kiesgerechtigd is, is vastgelegd in artikel B 3 van de Kieswet jo. de Verordening op de stadsdelen. d. Met betrekking tot deze verordening is wijk 4, het Vondelpark, buiten beschouwing gelaten gezien het feit dat deze ‘wijk’ geen bewoners kent. Wijken 8 en 9, Schinkelbuurt en Hoofddorppleinbuurt, worden met betrekking tot deze verordening samengevoegd tot één wijk aangezien wijk 8 weinig inwoners heeft (3.500). Voor beide wijken wordt ook één wijkplan opgesteld. De verordening betreft derhalve in totaal zeven wijken. Hoofdstuk 2: de wijkbudgetten/minimum- en maximumbijdragenArtikel 21a Dit artikel is in zekere zin de kern van de verordening. Op kostenplaats 6410083 van de Productbegroting zijn gelden beschikbaar voor de uitvoering van een door het Dagelijks Bestuur gehonoreerd wijkinitiatief. Honorering van een wijkinitiatief leidt tot het in opdracht en voor rekening van het stadsdeel, in overleg met de indieners, feitelijk uitvoeren daarvan. Er is géén sprake van een subsidie als bedoeld in artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht.1b Er is sprake van een minimum- en maximumbijdrage voor de uitvoering van een wijkinitiatief. Wijkinitiatieven onder het vastgestelde minimumbijdrage zijn uitgesloten. Hierin voorzien andere budgetten bestemd voor het kunnen realiseren van kleinschalige initiatieven als buurtfeesten en dergelijke. De maximumbijdrage is bepaald op basis van het budgetplafond en de gedachte dat er per jaar minimaal één wijkinitiatief per wijk wordt gehonoreerd (de verordening betreft in totaal zeven wijken; dus zeven mogelijk te honoreren voorstellen per jaar). Hoofdstuk 3: het wijkinitiatiefArtikel 4lid 1 aanhef en onder b: Het verzoek dient door ten minste een bepaald aantal kiesgerechtigden te worden ondersteund. Wanneer is er sprake van een redelijk draagvlak binnen een wijk? De drempel moet niet zo hoog zijn dat de handtekeningen slechts met zeer veel moeite zijn te verzamelen, maar ook niet zo laag dat dit proces moeiteloos verloopt. Er is gekozen voor een minimum van 25, met de aantekening dat meer handtekeningen uiterst welkom zijn voor een steviger draagvlak. Daarvan dienen er 25 in de wijk te wonen óf in een straal van 500 meter rond de locatie van het wijkinitiatief. Om fraude met namen te voorkomen wordt naar personalia gevraagd als adres en geboortedata. Met name dat laatste gegeven kan niet aan openbare bronnen als telefoonboeken worden ontleend. Op grond van deze gegevens kan het stadsdeel onderzoeken of het verzoek de steun van voldoende daartoe gerechtigde personen heeft.2. Uit praktische overwegingen zoals uniformiteit, overzichtelijkheid en duidelijkheid is het van belang dan voor de indiening van een wijkinitiatief gebruik wordt gemaakt van een standaardformulier (bijlage). Artikel 53.1. In principe wordt ernaar gestreefd minimaal één wijkinitiatief per wijk (zeven wijken) te honoreren om een evenredige verdeling tussen de wijken te bevorderen. Dit is echter geen doorslaggevend criterium. Bij gelijkwaardige iniatiefvoorstellen wordt dan wel gestreefd naar een evenredige verdeling tussen de wijken.4.2. In geval ingediende wijkinitiatieven gelijkwaardig zijn (voldoen aan alle criteria van artikel 5 lid 2 en er is één wijkinitiatief per wijk ingediend) is de datum waarop het wijkinitiatief is ingediend beslissend voor de vraag welk wijkinitiatief wordt gehonoreerd.Hoofdstuk 4: beslissing op het wijkinitiatief Artikel 61a Nadat het Dagelijks Bestuur een besluit heeft genomen over de ingediende voorstellen in de periode 1 oktober- 1 februari (eerste tranche), wordt duidelijk of er financiële ruimte is om verder in het jaar wijkinitiatieven te honoreren. Mocht er financiële ruimte zijn, dan kunnen bewoners tot 1 augustus wijkinitiatieven indienen (tweede tranche). Om die reden wordt de behandeling van tussen 1 februari en 1 april ingediende wijkinitiatieven aangehouden totdat het Dagelijks Bestuur op de ingediende wijkinitiatieven van de eerste tranche heeft beslist. De indieners worden van het besluit tot aanhouding van de behandeling van hun wijkinitiatief in kennis gesteld.3 Zoals hiervoor bij de toelichting bij artikel 2 1a is aangegeven, zijn op kostenplaats 6410083 van de Productbegroting gelden beschikbaar voor de uitvoering van een door het Dagelijks Bestuur gehonoreerd wijkinitiatief. Honorering van een wijkinitiatief leidt tot het in opdracht en voor rekening van het stadsdeel, in overleg met de indieners, feitelijk uitvoeren daarvan. Er is géén sprake van een subsidie als bedoeld in artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht. Tegen besluiten om een wijkinitiatief te honoreren of niet te honoreren, is géén Awb-bezwaar mogelijk. Het betreft hier namelijk niet een besluit gericht op extern rechtsgevolg maar dergelijke besluiten zijn alleen intern gericht. 4 Wanneer de wijkbudgetten zijn uitgeput, geldt het principe “op is op”.]