Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Zuid

Uitwerkingsbesluit Parkeren stadsdeel Oud-Zuid 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Zuid
Officiële naam regelingUitwerkingsbesluit Parkeren stadsdeel Oud-Zuid 2010
CiteertitelUitwerkingsbesluit Parkeren stadsdeel Oud-Zuid 2010
Vastgesteld doorgedelegeerde functionaris
Onderwerp
Eigen onderwerpInfrastructuur, verkeer en vervoer

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het Uitwerkingsbesluit Parkeren stadsdeel Oud-Zuid 2009, zoals vastgesteld bij besluit van 17 december 2008 en gepubliceerd in het stadsdeelblad d.d. 6 januari 2009, is ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201001-01-2011nieuwe regeling

01-01-2010

Amsterdams Stadsblad, editie 5 Oud-Zuid, 30 december 2009

-

Tekst van de regeling

Uitwerkingsbesluit Parkeren stadsdeel Oud-Zuid 2010

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit uitwerkingsbesluit wordt verstaan onder:

  • Verordening: de Parkeerverordening 2009

  • Stadsdeel: het stadsdeel Oud-Zuid;

  • Dagelijks Bestuur: het dagelijks bestuur van het stadsdeel Oud-Zuid.

De begrippen in dit uitwerkingsbesluit worden in dezelfde betekenis gebruikt als in de Parkeerverordening 2009. In dit uitwerkingsbesluit is de volgorde aangehouden van de artikelen in de Parkeerverordening.

Artikel 2 Vergunninggebieden

In het stadsdeel bestaan de volgende vergunninggebieden:

  • Vergunninggebied Oud-Zuid 1 (OZ-01), waarvan de grenzen worden gevormd door (1) het midden van de Singelgracht, (2) het midden van de Boerenwetering, (3) het midden van het Noorder Amstelkanaal, (4) het midden van de Stadiongracht tot aan het parkeiland, (5) het midden van de Schinkel, (6) de noordgrens van het Vondelpark tot aan de (Eerste) Constantijn Huygenstraat en (7) de zuidkant van het Zandpad;

    Een vergunning voor dit gebied is tevens geldig in vergunninggebied OZ-05.

  • Vergunninggebied Oud-Zuid 2 (OZ-02), waarvan de grenzen worden gevormd door (1) het midden van de Singelgracht, (2) het midden van de Amstel, (3) het midden van het Amstelkanaal en (4) het midden van de Boerenwetering;

  • Vergunninggebied Oud-Zuid 3 (OZ-03), waarvan de grenzen worden gevormd door (1) het midden van het Zuideramstelkanaal, (2) de achterzijde van de gevels van de zuidelijke bebouwing van de Diepenbrockstraat, (3) het midden van de Boerenwetering, (4) het midden van het Noorder Amstelkanaal, (5) het midden van de Stadiongracht tot aan het parkeiland, (6) het midden van de Schinkel, (7) de ring A10, (8) het midden van de Amstelveenseweg tot aan het Zuider Amstelkanaal en uitgezonderd het gebied dat begrensd wordt door: de voorzijde van de gevels van de noordelijke wand van de Eosstraat, tussen de Amstelveenseweg en de Hestiastraat; de voorzijde van de gevels van de westelijke wand van de Hestiastraat, tussen de Eosstraat en de Laan der Hesperiden; de westelijke kant van het Stadionplein en het midden van de Stadiongracht; de westelijke kant van de Amstelveenseweg tot aan de Eosstraat.

    Een vergunning voor dit gebied is tevens geldig in vergunninggebied OZ-06

  • Vergunninggebied Oud-Zuid 4 (OZ-04), waarvan de grens wordt gevormd door (1) de voorzijde van de gevels van de noordelijke wand van de Eosstraat, tussen de Amstelveenseweg en de Hestiastraat, (2) de voorzijde van de gevels van de westelijke wand van de Hestiastraat, tussen de Eosstraat en de Laan der Hesperiden, (3) de westelijke kant van het Stadionplein, (4) het midden van de Stadiongracht en (5) de westelijke kant van de Amstelveenseweg tot aan de Eosstraat

  • Vergunninggebied Oud-Zuid 5 (OZ-05), waarvan de grens wordt gevormd door (1) de zuidelijke kant van de rijweg op het Surinameplein, (2) de zuidelijke kant van de Surinamestraat, (3) het midden van de Schinkel, tot en met woonboot no. 12 en inclusief het Spijtellaantje en de woonblokken aan de Generaal Vetterstraat (4) het Aalsmeerplein Zuidzijde en (5) het midden van de Westlandgracht.

    Een vergunning voor dit gebied is tevens geldig in vergunninggebied OZ-01 en OZ-06.

  • Vergunninggebied Oud-Zuid 6 (OZ-06), waarvan de grens wordt gevormd door (1) de zuidelijke teen van het talud van de Henk Sneevlietweg, (2) het midden van de Schinkel vanaf woonboot no. 13 uitgezonderd het Spijtellaantje en de woonblokken aan de Generaal Vetterstraat, (3) de noordelijke teen van het talud van de A10 zuid en (4) de oostelijke teen van het talud van de A10 west.

Artikel 3 Vergunningenplafond per vergunninggebied.
  • Vergunninggebied Oud-Zuid 01, 11.988 vergunningen;

  • Vergunninggebied Oud-Zuid 02, 8.367 vergunningen;

  • Vergunninggebied Oud-Zuid 03, 8.498 vergunningen;

  • Vergunninggebied Oud-Zuid 04, 50 vergunningen(alleen bedrijfsvergunningen);

  • Vergunninggebied Oud-Zuid 05, 3.647 vergunningen;

  • Vergunninggebied Oud-Zuid 06, 1.300 vergunningen.                                         

Artikel 4 Milieuparkeervergunningenplafond per vergunninggebied

Het milieuparkeervergunningenplafond voor milieuparkeervergunningen voor bewoners en milieuparkeervergunningen voor bedrijven gezamenlijk bedraagt: 1692 (totaal is 5% van het totale vergunningenplafond van artikel 3)

  • Vergunninggebied OZ-01, 599 milieuparkeervergunningen;

  • Vergunninggebied OZ-02, 418 milieuparkeervergunningen;

  • Vergunninggebied OZ-03, 425 milieuparkeervergunningen;

  • Vergunninggebied OZ-04, 3 milieuparkeervergunningen(alleen bedrijfsvergunningen);

  • Vergunninggebied OZ-05, 182 milieuparkeervergunningen;

  • Vergunninggebied OZ-06, 65 milieuparkeervergunningen.

Artikel 5 Meeverhuisregeling
  • 1. Het vergunningenplafond, dan wel milieuparkeervergunningenplafond wordt bij een aanvraag om een bewonersvergunning, dan wel milieuparkeervergunning voor bewoners, van een bewoner die op grond van artikel 34 lid 4 van de Parkeerverordening 2009 recht heeft op 1 parkeervergunning met 1 verhoogd;

  • 2. Na verlening van een bewonersvergunning, dan wel milieuparkeervergunning voor bewoners als bedoeld in lid 1 van dit artikel wordt het vergunningenplafond dan wel milieuparkeervergunningenplafond terstond met één verlaagd tot het oorspronkelijke niveau, zoals genoemd in artikel 3;

  • 3. De leden 1 en 2 van dit artikel zijn niet van toepassing op een vergunninggebied, waar het vergunningenplafond, dan wel milieuparkeervergunningenplafond krachtens artikel 3 of artikel 4 op nul is vastgesteld;

  • 4. De eerste drie leden van dit artikel zijn van overeenkomstige toepassing bij een aanvraag voor een bedrijfsvergunning, dan wel een milieuparkeervergunning voor bedrijven.

Artikel 6 (Blok)tijden betaald parkeren.

Binnen het stadsdeel wordt parkeerbelasting geheven gedurende de volgende (blok)tijden:

  • In vergunninggebied OZ-01, het deel van het gebied waarvan de grenzen gevormd worden door: 

    Koninginneweg westzijde, Emmastraat westzijde, het midden van het Noorder Amstelkanaal, (4) het midden van de Stadiongracht, het midden van het Zuideramstelkanaal, Amstelveenseweg westzijde, tot talud A10, het midden van de Schinkel, noordgrens stadsdeel, Amstelveenseweg oostzijde, zuidgrens van het Vondelpark: van maandag t/m zaterdag van 09.00 uur – 21.00 uur.

  • In vergunninggebied OZ-01, het deel van het gebied, waarvan de grenzen gevormd worden door:

    het Zandpad zuidzijde, het midden van de Singelgracht, het midden van de Boerenwetering, het midden van het Noorder Amstelkanaal, Emmastraat westzijde, Koninginneweg westzijde, zuidzijde Vondelpark: van maandag tot en met zaterdag van 09.00 uur – 24.00 uur.

  • In vergunninggebied OZ-02, van maandag t/m zaterdag van 09.00 uur – 24.00 uur.

  • In vergunninggebied OZ-03, van maandag t/m zaterdag van 09.00 uur – 21.00 uur.

  • In vergunninggebied OZ-04, van maandag t/m zaterdag van 09.00 uur – 24.00 uur.

  • In vergunninggebied OZ-05, van maandag t/m zaterdag van 09.00 uur – 24.00 uur.

  • In vergunninggebied OZ-06, van maandag t/m vrijdag van 09.00 uur – 19.00 uur.

Artikel 7 Overloopgebieden.

Binnen het stadsdeel geldt het vergunninggebied OZ- 03 als overloopgebied voor het vergunninggebied OZ-02 en Vergunninggebied OZ-06 als overloopgebied voor OZ-05.

De vergunninggebieden OZ-03 en OZ-06 gelden niet langer als overloopgebieden indien het vergunningplafond van het betreffende vergunninggebied is bereikt.

Artikel 8 Aantal te verlenen bewonersvergunningen en milieuparkeervergunningen voor bewoners
  • 1. Het aantal te verlenen bewonersvergunningen bedraagt per zelfstandige woning in:

    • a.

      Vergunninggebieden OZ-01, OZ-02, OZ-05: maximaal 1 bewonersvergunning, dan wel 1 milieuparkeervergunning voor bewoners;

    • b.

      OZ-03: 2 bewonersvergunningen; dan wel 2 milieuparkeervergunningen voor bewoners, dan wel 1 bewonersvergunning en 1 milieuparkeervergunning voor bewoners;

    • c.

      OZ-04: geen bewonersvergunning en geen milieuparkeervergunning voor bewoners;

    • d.

      OZ-06: 1 bewonersvergunning dan wel 1 milieuparkeervergunning voor bewoners.

  • 2. In afwijking van lid 1 onder b. wordt in vergunninggebied OZ-03 geen 2e vergunning voor bewoners dan wel 2e milieuparkeervergunning voor bewoners verleend indien het vergunningplafond in dat gebied is bereikt;

  • 3. In afwijking van lid 1 onder d. wordt het voor bewoners die op 31 december 2008 als inwoner van het vergunninggebied OZ-06 staan ingeschreven het mogelijk gemaakt maximaal 2 bewonersvergunningen op één adres dan wel 2 milieuparkeervergunningen op dat adres aan te vragen (overgangsregeling);

  • 4. Er wordt per persoon maximaal 1 bewonersvergunning op dezelfde naam verleend;

  • 5. Het aantal te verlenen bewonersvergunningen dan wel milieuparkeervergunningen voor bewoners per zelfstandige woning wordt verminderd met het aantal op hetzelfde adres verleende bedrijfsvergunningen en milieuparkeervergunningen voor bedrijven;

  • 6. Het aantal te verlenen bewonersvergunningen wordt verminderd met het aantal bij de woning behorende of zich op het grondgebied van de woning bevindende     stallingplaatsen en/of belanghebbendenparkeerplaatsen. Dit geldt ook indien er stallingplaatsen in hetzelfde vergunninggebied worden gehuurd of gekocht;

  • 7. Het aantal bewonersvergunningen voor bewoners wordt verminderd met het aantal op hetzelfde adres verleende milieuparkeervergunningen voor bewoners (conform artikel 9, lid 5 van de Parkeerverordening 2009);

  • 8. Het aantal milieuparkeervergunningen voor bewoners wordt verminderd met het aantal op hetzelfde adres verleende bewonersvergunningen (conform artikel 16, lid 4 van de Parkeerverordening 2009).

Artikel 9 Aantal te verlenen bedrijfsvergunningen en milieuparkeervergunningen voor bedrijven
  • 1. Het aantal te verlenen bedrijfsvergunningen dan wel milieuparkeervergunningen voor bedrijven bedraagt per bedrijf in alle vergunninggebieden uitgezonderd bedrijventerrein Schinkel (OZ-06) maximaal 1 per 10 werknemers, waarbij bedrijven tot en met 10 werknemers 1 vergunning krijgen, 11 tot en met 20 werknemers 2 vergunningen, enz.;

  • 2. Het aantal uit te geven bedrijfsvergunningen op het bedrijventerrein Schinkel (OZ-06) hetzij kentekengebonden, hetzij niet-kentekengebonden (op code), dan wel milieuparkeervergunningen bedraagt 1 per 4 werknemers, waarbij bedrijven tot en met 4 werknemers 1 vergunning krijgen, 5 tot en met 8 werknemers 2 vergunningen, enz.;

  • 3. Het aantal op basis van dit artikel te verlenen bedrijfsvergunningen wordt verminderd met het aantal verleende bedrijfsvergunningen op code, het aantal verleende hulpverlenervergunningen en het aantal verleende milieuparkeervergunningen voor bedrijven (artikel 10 lid 8 Parkeerverordening 2009);

  • 4. Het aantal op basis van dit artikel te verlenen milieuparkeervergunningen voor bedrijven wordt verminderd met het aantal verleende bedrijfsvergunningen, het aantal verleende bedrijfsvergunningen op code en het aantal verleende hulpverlenervergunningen;

  • 5. Het aantal te verlenen bedrijfsvergunningen wordt verminderd met het aantal bij het bedrijf behorende of zich op het grondgebied van het bedrijf bevindende stallingplaatsen en belanghebbendenparkeerplaatsen;

  • 6. Indien het bedrijfswagens met een grijs kenteken betreft kan aan een bedrijf met 10 of minder werknemers in dienstverband op gemotiveerd verzoek, maximaal 2 extra parkeervergunningen worden verleend, aan een bedrijf met 15 of minder werknemers kan maximaal 1 extra bedrijfsvergunning dan wel milieuparkeervergunning voor bedrijven worden verleend;

  • 7. Lid 6 is alleen van toepassing op bouw –en installatiebedrijven met grijs kenteken;

  • 8. Het aantal per bedrijf te verlenen bedrijfsvergunningen dan wel milieuparkeervergunningen voor bedrijven wordt verminderd met het aantal op hetzelfde adres verleende bewonersvergunningen en milieuparkeervergunningen voor bewoners.

Artikel 10 Bedrijfsvergunningen op code (niet kentekengebonden) .
  • 1. Op verzoek van de aanvrager kan het Dagelijks Bestuur, in plaats van op kenteken, op code de volgende vergunningen verlenen, met inachtneming van artikel 9 van dit Uitwerkingsbesluit:

    • de hulpverlenervergunning als bedoeld in artikel 15 van de Parkeerverordening 2009;

    • de milieuparkeervergunning voor bedrijven als bedoeld in artikel 17, indien is voldaan aan het eerste lid onder a of b van artikel 18 van de Parkeerverordening 2009;

    • de autodeelvergunning als bedoeld in artikel 20 van de Parkeerverordening 2009;

    • bedrijfsvergunningen als bedoeld in artikel 10 van de Parkeerverordening 2009;

  • 2. Voor het verkrijgen van een vergunning op code dient in ieder geval sprake te zijn van een volcontinu bedrijf óf van een voortdurend en onvermijdelijk wisselend bestand aan auto’s.

Artikel 11 Sportverenigingsvergunning.

Een Sportverenigingsvergunning wordt verleend aan een niet commerciële sportorganisatie die gevestigd is in een vergunninggebied en aangesloten is bij een door het NOC*NSF erkende sportbond.

Onverminderd artikel 13 lid 2 van de Parkeerverordening 2009 bedraagt het aantal te verlenen sportverenigingvergunningen in alle vergunninggebieden maximaal tien per sportorganisatie, waarbij het aantal af te geven vergunningen gerelateerd is aan het aantal leden met een uitgiftenorm mimimaal 1 parkeervergunning op 10 ingeschreven en betalende leden.

Artikel 12 De volkstuinvergunning.

Een volkstuinvergunning wordt uitsluitend verleend aan een rechtspersoon die volgens zijn statuten tot doel heeft een volkstuincomplex te beheren en tevens ook over een volkstuincomplex beschikt in een vergunninggebied.

Het aantal te verlenen volkstuinvergunningen bedraagt per volkstuincomplex maximaal 1 per 3 percelen.

Artikel 13 De maatschappelijke vergunning

Stadsdeel Oud-Zuid geeft geen maatschappelijke vergunningen uit.

Artikel 14 De mantelzorgvergunning
  • 1. Een mantelzorgvergunning wordt verleend aan een bewoner die mantelzorg behoeft, en waarbij de noodzaak tot mantelzorg op objectieve wijze is aangetoond;

  • 2. Een mantelzorgvergunning wordt verleend voor een motorrijtuig van degene die mantelzorg verleent en die volgens de gemeentelijke basisadministratie woonachtig is buiten het vergunninggebied van de bewoner die mantelzorg behoeft;

  • 3. Per zelfstandige woning kan slechts één mantelzorgvergunning worden verleend, met dien verstande dat op de vergunning drie kentekens kunnen worden vermeld.

Artikel 15 Ambulante handelaar.

De ambulante handelaar komt op basis van artikel 10 van de Parkeerverordening 2009 slechts voor een bedrijfsvergunning, dan wel een milieuparkeervergunning voor bedrijven in aanmerking indien hij minimaal drie dagen werkzaam is in het vergunninggebied waarvoor de bedrijfsvergunning wordt gevraagd.

Artikel 16 Beperking geldigheid parkeervergunningen

Een bewonersvergunning, bedrijfsvergunning, overloopvergunning, sportverenigingsver-gunning, volkstuinvergunning, autodeelvergunning en mantelzorgvergunning zijn niet geldig gedurende maandag tot en met zaterdag tussen 09.00 uur en 18.00 uur in de volgende gebieden:

  • Pieter Corneliszoon Hooftstraat, tussen de Van Baerlestraat en de Hobbemastraat;

  • Van Baerlestraat, tussen de Vossiusstraat en de De Lairessestraat;

  • Cornelis Schuytstraat, tussen de Willemsparkweg tot en met het pleintje ter hoogte van de Johannes Verhulststraat;

  • Beethovenstraat, tussen de Apollolaan en de Stadionweg;

  • Ferdinand Bolstraat, tussen de Stadhouderskade tot en met het Cornelis Troostplein;

  • De Ceintuurbaan tussen de Ruysdaelkade en het Sarphatipark;

  • Albert Cuypstraat;

  • Hoofddorpweg;

  • Zeilstraat;

  • Van Woustraat.

Artikel 17 Parkeerduurbeperking

Binnen het stadsdeel geldt een parkeerduurbeperking als bedoeld in artikel 31 van de Parkeerverordening 2009 in de volgende gebieden, gedurende de volgende tijden:

  • Van Woustraat, van maandag t/m vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur, en zaterdag van 09.00 uur tot 18.00 uur;

  • Zeilstraat, van maandag t/m vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur en zaterdag van 09.00 uur tot 18.00 uur;

  • Hoofddorpweg, van maandag t/m vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur en zaterdag van 09.00 uur tot 18.00 uur;

  • Ceintuurbaan, tussen de Ruysdaelkade en het Sarphatipark, van maandag t/m zaterdag van 09.00 uur tot 18.00 uur:

  • Ferdinand Bolstraat, tussen de Ceintuurbaan en tot en met het Cornelis Troostplein,

    van maandag t/m zaterdag van 09.00 uur tot 18.00 uur;

  • Beethovenstraat, tussen de Apollolaan en de Stadionweg, van maandag t/m zaterdag van 09.00 uur tot 18.00 uur.

De parkeerduurbeperking geldt niet voor hulpverlenervergunningen.

Artikel 18 Belanghebbendenparkeerplaatsen en vergunningen.

Een belanghebbendenparkeerplaats wordt op aanvraag, toegekend aan:

  • Hulpverleners in de eerstelijnszorg (huisartsen en verloskundigen);

  • Autodeelorganisaties;

  • Beroepsconsuls.

Per belanghebbendenparkeerplaats worden maximaal drie belanghebbendenvergunningen verleend.                  

Artikel 19 Ingangsdatum parkeervergunningen en bijzondere vergunningen                                       

De ingangsdatum van parkeervergunningen en bijzondere vergunningen is altijd de eerste van de maand.

Artikel 20 Hardheidsclausule.

Het Dagelijks Bestuur is bevoegd, in gevallen waarin toepassing van dit uitwerkingsbesluit naar zijn oordeel tot een bijzondere hardheid leidt, ten gunste van de aanvrager af te wijken van het bepaalde in dit uitwerkingsbesluit.

Artikel 21 Inwerkingtreding

Dit Uitwerkingsbesluit treedt in werking op 1 januari 2010.

Artikel 22 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als Uitwerkingsbesluit Parkeren stadsdeel Oud-Zuid 2010.

Toelichting Uitwerkingsbesluit Parkeren stadsdeel Oud-Zuid 2010

1


Noot
1[Toelichting: AlgemeenOok in 2010 vigeert de Parkeerverordening 2009. De uitvoering van de Parkeerverordening ligt bij de stadsdelen. Op het terrein van vergunningenuitgifte en op welke locaties precies wel en niet geparkeerd kan worden laat de Parkeerverordening de stadsdelen vrij om maatwerk te leveren. De Parkeerverordening hangt samen met de Verordening Parkeerbelastingen. In de Verordening Parkeerbelastingen worden zaken geregeld als de wijze van betaling, de parkeertarieven en tariefgebieden.Artikelgewijzetoelichting. Artikel 1 BegripsbepalingenIn dit uitwerkingsbesluit worden de in de Parkeerverordening 2009 gehanteerde begrippen eenzelfde betekenis toegekend. Artikel 2 VergunninggebiedenBinnen het stadsdeel zijn 6 vergunninggebieden.             De vergunninggebieden zijn de gebieden waar op basis van de Verordening Parkeerbelastingen 2010 betaald parkeren van kracht is. Bewoners rond het IJsbaanpad hebben als gevolg van de sportevenementen in hun buurt meermalen per jaar grote moeite om een parkeerplaats te vinden. Naast maatregelen in de sfeer van een goede verwijzing naar de garage onder het Frans Ottenstadion en de parkeerplaatsen bij sporthallen zuid, maar ook naar de garage onder het Olympisch Stadion (wanneer de brug voor verkeer is opengesteld) wordt het de bewoners mogelijkheid gemaakt om met hun vergunning in OZ-06 te parkeren. De loopafstand voor veel bewoners rond het IJsbaanpad is aanvaardbaar. Verwacht wordt dat met deze maatregel niet in de hand wordt gewerkt dat vergunninghouders uit OZ-03 die niet in de buurt van het IJsbaanpad wonen met deze verruiming in groten getale in OZ-06 gaan parkeren. Er is nog steeds in de Hoofddorppleinbuurt (vergunninggebied OZ-05) sprake van een aanzienlijke parkeerdruk. Men gaat dan vooral in de avonduren uitwijken naar bedrijventerrein Schinkel. Om vergunninghouders meer parkeermogelijkheden overdag en s’; avonds te bieden en tevens te vermijden dat zij de volgende ochtend de auto moeten verplaatsen naar OZ-05 dan wel te betalen voor het parkeren, is deze vergunning ook geldig op het bedrijventerrein Schinkel (OZ-06). Artikel 3 Vergunningplafond per vergunninggebiedDe vergunningenplafonds zijn vastgesteld met het oog op de bereikbaarheid voor het noodzakelijke autoverkeer. Op basis van artikel 4 van de Parkeerverordening moet bij het vaststellen van het vergunningenplafond en het aantal te verlenen vergunningen in ieder geval rekening worden gehouden met minimaal 10% noodzakelijke leegstand overdag per vergunninggebied. Dat betekent dat minimaal 10% van het aantal bruikbare parkeerplaatsen overdag op de openbare weg beschikbaar moet zijn.Artikel 4 Milieuparkeervergunningenplafond per vergunninggebiedAan autobezitters die een woonadres hebben in Amsterdam en die voor de eerste maal een parkeervergunning aanvragen, wordt de mogelijkheid geboden om voorrang te krijgen op de wachtlijsten als ze een parkeervergunning voor een milieuvriendelijke auto aanvragen (hierbij wordt zoveel mogelijk aangesloten bij landelijk gehanteerde categorieën bijvoorbeeld euronorm 5/6)Het milieuparkeervergunningenplafond bedraagt voor de vergunninggebieden binnen de ring A10, exclusief Amsterdam Noord, in ieder geval 5 % van het gecombineerde aantal te verlenen vergunningen binnen het vergunningenplafond en het milieuparkeervergunningenplafond (artikel 4, lid 3 van de Parkeerverordening) Artikel 5 MeeverhuisregelingMet dit artikel worden autobezitters in de gelegenheid gesteld hun parkeervergunning te behouden na verhuizing binnen Amsterdam. Artikel 6 (Blok)tijden betaald parkerenDe aangegeven tijden spreken voor zichArtikel 7 Overloopgebieden Binnen het stadsdeel bestaan er verschillen in parkeerdruk tussen verschillende vergunninggebieden. Een overloopvergunning is een bewoners- of bedrijfsvergunning, waarmee het is toegestaan een motorrijtuig te parkeren op een parkeerapparatuurplaats in een overloopgebied (artikel 1 onder v. van de Parkeerverordening 2010).In vergunninggebied OZ-03 is nog geen wachtlijst en er worden daar ook nog 2 vergunningen per woonadres uitgegeven. Dit vergunninggebied fungeert daarom als overloopgebied voor diegenen die op de wachtlijst staan voor een vergunning in OZ-02 (de Pijp) Bedrijventerrein Schinkel (OZ-06) is aangewezen als overloopgebied voor de Hoofddorppleinbuurt (OZ-05). In artikel 12 van de Parkeerverordening is bepaald onder welke omstandigheden een aanvrager in aanmerking komt voor een overloopvergunning. Overloopvergunningen kunnen worden ingetrokken indien het vergunningenplafond binnen het vergunninggebied dat als over overloopgebied is aangewezen is bereikt (artikel 32, lid 2 en 3 van de Parkeerverordening).Artikel 8 Aantal te verlenen bewonersvergunningen en milieuparkeervergunningen voor bewoners Onder een zelfstandige woning wordt in de Parkeerverordening verstaan een woning welke een eigen toegang heeft en welke de bewoner kan bewonen zonder daarbij afhankelijk te zijn van wezenlijke voorzieningen buiten die woning. Onder een woning wordt mede verstaan een woonwagen op een daartoe aangewezen centrum en woonboot op een reguliere of gedoogde ligplaats.Bij het vaststellen van de vergunningplafonds is het principe gehanteerd dat er voor elke beschikbare parkeerplek een bewonersvergunning uitgegeven kan worden. Uit de jaren-lange reeks van parkeerdrukmetingen is gebleken dat nooit alle (bewoners)vergunning- houders op hetzelfde moment in de wijk aanwezig zijn. Vervolgens is er per wijk gekeken naar de verdeling tussen bewoners- en bedrijfsvergunningen. Houders van een bedrijfsvergunning zijn voornamelijk ’s middags in de wijk aanwezig en houders van een bewonersvergunning ’s avonds en ’s nachts. In de wijken met veel bedrijven kan het vergunningplafond hoger liggen dan in een wijk met weinig bedrijven. Voorts is er bij de vaststelling van het vergunningplafond gekeken naar de parkeerdruk op het drukste moment van het etmaal. In het hele stadsdeel geldt dat jaarlijks 10 % van de vergunningen worden ingeleverd.Lid 4. Per persoon wordt er maar één vergunning verstrekt. Dit betekent voor het vergunninggebied OZ-03 dat, hoewel er twee bewonersvergunningen per zelfstandige woning verstrekt kunnen worden, dit niet op één naam kan. De reden hiervoor is dat, tweeverdieners die allebei een auto nodig hebben ook een vergunning kunnen krijgen. Het is niet de bedoeling om personen die meerdere auto’s op hun naam hebben staan tegemoet te komen. Lid 5. Het aantal te verlenen bewonersvergunningen wordt afgetrokken van het aantal reeds verleende bedrijfsvergunningen. Dit artikel is opgenomen om te voorkomen dat er een opstapeling van vergunningen plaatsvindt. Mensen die een bedrijf aan huis hebben kunnen een bewoners- of bedrijfsvergunning aanschaffen, maar niet beide. Zo wordt de ongelijkheid tussen mensen die thuis werken en mensen die buitenshuis werken ongedaan gemaakt.Lid 6. Het aantal te verlenen bewonersvergunningen wordt verminderd met het aantal bij de woning behorende of zich op het grondgebied van de woning bevindende stallingplaatsen en belanghebbendenparkeerplaatsen. Hierbij moet gedacht worden aan een garage in of bij de woning, een carport of een parkeerplaats op eigen erf.Ook als bewoners een stallingsplaats in hetzelfde vergunninggebied huren of kopen, zal deze in mindering worden gebracht op het aantal te verlenen bewonersvergunningen. Is er sprake van een gekochte of gehuurde parkeerplaats in een parkeergarage die bij de woning of het wooncomplex behoort, dan worden bewoners geacht daar te parkeren. Als men uit eigen wil geen gebruik maakt van de mogelijkheid een plek in de parkeergarage te huren of te kopen, of als men een gekochte plek voor andere doeleinden gebruikt of onderverhuurt, ontstaat daarop niet het recht op het verkrijgen van een bewonersvergunning. Artikel 9 Aantal bedrijfsvergunningen en milieuparkeervergunningen voor bedrijvenDe uitgebreide definitie van een bedrijf staat verwoord in art 1 lid b van de Parkeerverordening 2010. Lid 6. Extra vergunningen voor grijze kentekens: Het stadsdeel kiest ervoor om de extra vergunningen op grijs kenteken te beperken tot bouw- en installatiebedrijven. De reden hiervoor is dat het stadsdeel terughoudend wil zijn in het verstrekken van extra parkeervergunningen. Bouw- en installatiebedrijven werken vaak vanuit het voertuig (waarbij bijvoorbeeld een klusbedrijf de materialen meeneemt naar de klant om ze daar te verwerken). Omdat het hierbij vaak gaat om materialen die een dusdanige omvang dan wel zwaarte hebben, is het niet redelijk te veronderstellen dat zij een andere mogelijkheid hebben dan de auto in de buurt van het werk te parkeren. Artikel 10 (Bedrijfs)vergunningen op code (niet kentekengebonden) Bij de afweging om deze vergunningen af te geven speelt nadrukkelijk de zorgactiviteiten van de aanvrager mee, en de noodzakelijkheid van een codevergunning in het licht bezien van bedrijfsvoering. Zo moet er sprake zijn van een volcontinu bedrijfsproces (24 uurdienst) òf er moet -naar het oordeel van het stadsdeel- sprake zijn van een voordurend en onvermijdelijk wisselend bestand aan auto’s.Voor de niet-kenteken gebonden bedrijfsvergunningen gelden verder dezelfde voorwaarden als voor de wel op kenteken gestelde vergunningen. Artikel 11 De SportverenigingsvergunningDe sportverenigingen dienen te voldoen aan de voorwaarden van artikel 13 van de Parkeerverordening. Deze vergunning is in het leven geroepen voor deze verenigingen omdat men afhankelijk is van de inzet van vrijwilligers. Het aantal vergunningen per sportorganisatie is afhankelijk van het aantal leden en van het gebied waar de club gevestigd is. In alle vergunninggebieden is er voor gekozen om het maximale aantal vergunningen per sportclub te beperken tot 10. Artikel 12 De volkstuinvergunningLid 1. De Volkstuinvergunning is een specifieke parkeervergunning. Voorwaarde voor toepassing van artikel 14 in de Parkeerverordening is dat in de nadere regels expliciet is bepaald dat binnen een stadsdeel dergelijke vergunningen verleend worden. Artikel 13 De maatschappelijke vergunningDe afweging om dit niet te doen heeft te maken met de reeds hoge parkeerdruk in het stadsdeel. Artikel 14 De mantelzorgvergunningLid 1. De term “objectieve wijze” houdt in dat men een verklaring kan overleggen van bijvoorbeeld de huisarts of van een andere professionele instantie. Indien men beschikt over een indicatie voor thuiszorg of een verpleeghuis kan met overlegging van die indicatie worden volstaan. Lid 2. Deze regeling geldt ook voor mantelzorgers van buiten Amsterdam.Lid 3. In beginsel wordt één parkeervergunning verleend. Hiervan kan worden afgeweken als naar oordeel van het stadsdeel zwaarwegende redenen zijn.Artikel 15 Ambulante handelaar Hieronder wordt verstaan in de parkeerverordening 2009 (artikel 1): hij die beroepsmatig ambulante handel uitoefent in de zin van de vigerende verordening op de straathandel.Artikel 16 Beperking geldigheid parkeervergunningenDe geldigheid van alle parkeervergunningen, behalve de hulpverlenersvergunning, is beperkt in een aantal winkelstraten. Dit is gebeurd om in de drukke winkelstraten tijdens de winkeltijden voldoende parkeerruimte beschikbaar te houden voor bezoekers. De parkeerduurbeperking geldt van 09.00 uur tot 18.00 uur. Een uitzondering hierop zijn de Zeilstraat, de Hoofddorpweg en het grootste deel van de Van Woustraat. Hier geldt een spitsstopverbod in de ochtend en avonduren. Er geldt in deze straten een parkeerduurbeperking van 09.00 uur tot 16.00 uur. Na 16.00 uur geldt het spitsstopverbod tot 19.00 uur. Artikel 17 ParkeerduurbeperkingHet invoeren van een parkeerduurbeperking heeft geen gevolgen voor de geldigheid van de hulpverlenervergunning.Artikel 18 Belanghebbendenparkeerplaatsen en vergunningenVolgens artikel. 1 van de Parkeerverordening 2009 is een belanghebbendenparkeerplaats een parkeerplaats die is aangeduid met bord E9 van bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990, al dan niet voorzien van een onderbord. Het Dagelijks Bestuur is bevoegd dergelijke plaatsen aan te wijzen op basis van de verkeerswetgeving.Op grond van artikel 25 van de Parkeerverordening 2009 wordt een belanghebbendenvergunning verleend aan de belanghebbende vermeld op de in het vierde lid van dit artikel genoemde lijst. Het stadsdeel verleent dit soort vergunningen aan de huisarts en aan verloskundigen, de parkeerplaats wordt aangelegd in de directe nabijheid van het (praktijk)adres.De belanghebbendenparkeerplaats wordt niet toegekend indien de aanvrager kan beschikken over een bij het praktijkadres, respectievelijk huisadres behorende stallingsplaats.Ook vindt geen toekenning plaats indien aan de aanvrager elders een belanghebbendenparkeerplaats ter beschikking is gesteld, al dan niet binnen het stadsdeel Oud-Zuid.Bovenstaande geldt ook voor beroepsconsuls. Per consulaat wordt maximaal één parkeerplaats gereserveerd. Ook autodeelorganisaties kunnen voor deze vergunning in aanmerking komen.Artikel 19 Ingangsdatum parkeervergunningen en bijzondere vergunningenGeen toelichtingArtikel 20 Hardheidsclausule Dit artikel maakt het mogelijk om, in gevallen waarin toepassing van het uitwerkingsbesluit (gegeven het doel en de strekking van het uitwerkingsbesluit en de Parkeerverordening) een onbillijkheid van overwegende aard zou opleveren, een onderdeel van het uitwerkingsbesluit buiten toepassing te laten of daarvan af te wijken.Artikel 21 InwerkingtredingGeen toelichtingArtikel 22 CiteertitelGeen toelichting]