Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Zuid

Uitvoeringsinstructie klachtenregeling stadsdeelraad Zuid

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Zuid
Officiële naam regelingUitvoeringsinstructie klachtenregeling stadsdeelraad Zuid
CiteertitelUitvoeringsinstructie klachtenregeling stadsdeelraad Zuid
Vastgesteld doordeelraad
Onderwerp
Eigen onderwerpBestuurlijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Op grond van artikel 12 van de Bijzondere verordening op de stadsdeelherinrichting 2010 geldt de Uitvoeringsinstructie klachtenregelingstadsdeelraad Oud Zuid per 1 mei 2010 voor stadsdeel Zuid.

Op 19 december 2012 is de naam van de regeling en artikel 18 (citeertitel) gewijzigd. Dit was Uitvoeringsinstructie klachtenregeling stadsdeelraad Oud Zuid , en is nu Uitvoeringsinstructie klachtenregeling stadsdeelraad Zuid.

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Stadsdeel Oud Zuid: Stadsdeelkrant 21 juli 2009, jaargang 7, nr. 29 Stadsdeel Zuid: Amsterdams stadsblad, jaargang 88, nummer 20, editie 5, 19 mei 2010 Naamswijziging: Stadsblad De Echo, editie Zuid 1 en Zuid 2, 26 december 2012

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, hfst. 9

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201319-03-2016art. 1, 3, 18

19-12-2012

Stadsdeel Oud Zuid: Stadsdeelkrant 21 juli 2009, jaargang 7, nr. 29 Stadsdeel Zuid: Amsterdams stadsblad, jaargang 88, nummer 20, editie 5, 19 mei 2010 Naamswijziging: Stadsblad De Echo, editie Zuid 1 en Zuid 2, 26 december 2012

-
01-05-201001-01-2013nieuwe regeling

01-05-2010

Stadsdeel Oud Zuid: Stadsdeelkrant 21 juli 2009, jaargang 7, nr. 29 Stadsdeel Zuid: Amsterdams stadsblad, jaargang 88, nummer 20, editie 5, 19 mei 2010

-

Tekst van de regeling

Uitvoeringsinstructie klachtenregeling stadsdeelraad Zuid

§ 1 Algemene bepalingen

Artikel 1
  • 1. Een ieder heeft het recht om over de wijze waarop de stadsdeelraad Zuid zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of haar heeft gedragen, een klacht in te dienen.

  • 2. Een gedraging van een persoon, werkzaam onder de directe verantwoordelijkheid van de stadsdeelraad Zuid wordt aangemerkt als een gedraging van de stadsdeelraad Zuid.

  • 3. Een klacht is een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een raadslid of diegene die onder de directe verantwoordelijkheid van de stadsdeelraad werkt, zich in een bepaalde aangelegenheid heeft gedragen.

  • 4. Mondeling en telefonisch ingediende klachten worden op schrift gesteld en volgen dezelfde procedure als schriftelijk ingediende klachten.

  • 5. Schriftelijke klachten kunnen per brief, fax, e-mail of via internet (digitaal formulier) worden ingediend.

  • 6. Een klager en een beklaagde kunnen zich ter behartiging van hun belangen in de klachtprocedure laten bijstaan of door een gemachtigde laten vertegenwoordigen. De stadsdeelraad Zuid kan van een gemachtigde een schriftelijke machtiging verlangen.

  • 7. De stadsdeelraad Zuid kan bijstand of vertegenwoordiging door een persoon tegen wie ernstige bezwaren bestaan, weigeren. Het presidium beoordeelt namens de stadsdeelraad of hiervan sprake is. Die persoon en degene voor wie hij optreedt worden van de weigering onverwijld schriftelijk in kennis gesteld.

  • 8. Het zevende lid is niet van toepassing ten aanzien van advocaten en procureurs.

Artikel 2
  • 1. Indien een schriftelijke klacht betrekking heeft op een gedraging jegens klager en voldoet aan de vereisten van het tweede lid, zijn de artikelen 3 tot en met 16 van toepassing.

  • 2. Het klaagschrift bevat ten minste:

    • a.

      de naam en het adres van de indiener;

    • b.

      de dagtekening;

    • c.

      een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht.

  • 3. Indien het klaagschrift in een vreemde taal is gesteld en een vertaling voor een goede behandeling van het klaagschrift noodzakelijk is, dient de indiener zorg te dragen voor een vertaling.

  • 4. Ontvangen klachten worden geregistreerd door de afdeling Documentaire Informatievoorziening en door deze afdeling verzonden aan de klachtencoördinator van het stadsdeel. Ontvangen klachten die bij andere organisatieonderdelen binnenkomen, worden doorgezonden naar de afdeling Documentaire Informatievoorziening.

  • 5. De afdeling Documentaire Informatievoorziening bevestigt aan klager de ontvangst van het klaagschrift.

  • 6. De klachtencoördinator zendt na opname in de bewakingsregistratie de klacht naar het presidium.

Artikel 3
  • 1. De stadsdeelraad Zuid is niet verplicht de klacht te behandelen indien zij betrekking heeft op een gedraging:

    • a.

      waarover reeds eerder een klacht is ingediend die met inachtneming van de geldende klachtenregeling is behandeld;

    • b.

      die langer dan een jaar voor de indiening van de klacht heeft plaatsgevonden;

    • c.

      die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een rechterlijke instantie onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest of,

    • d.

      zolang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of

    • e.

      vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.

  • 2. De stadsdeelraad Zuid is niet verplicht de klacht te behandelen indien het belang van de klager dan wel het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is. De klachtencoördinator beoordeelt namens de stadsdeelraad of hiervan sprake is.

  • 3. Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift schriftelijk in kennis gesteld.

§ 2. De behandeling van klachten over een lid van de stadsdeelraad

Artikel 4
  • 1. Het presidium behandelt in haar eerstvolgende vergadering na ontvangst van de klacht een concept-raadsvoordracht, die voorziet in de aanwijzing van enkele raadsleden die als klachtencommissie de klacht gaat behandelen.

  • 2. De klachtencommissie bestaat uit minimaal drie leden en wordt als volgt samengesteld:

    • van de commissie maakt geen deel uit een raadslid behorend tot de fractie waartoe het raadslid behoort waarover wordt geklaagd;

    • van de commissie maken vervolgens deel uit één lid per fractie, in volgorde vanaf de grootste fractie;

    • de drie fracties die een lid leveren voor de commissie moeten tezamen minimaal 15 leden in de stadsdeelraad hebben. Indien dit niet het geval is wordt de commissie uitgebreid met een extra lid tot aan dit vereiste wordt voldaan;

    • van de aldus aangewezen fracties wordt de eerste op de kandidatenlijst - en per klacht de volgende - aangewezen als lid van de commissie.

Artikel 5

Aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft wordt een afschrift van het klaagschrift en van de daarbij meegezonden stukken verstrekt door de klachtencommissie.

Artikel 6
  • 1. De klachtencommissie stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, in de gelegenheid te worden gehoord in aanwezigheid van de klachtencoördinator als notulist.

  • 2. De klachtencommissie beoordeelt of klager en het betreffende lid gehoord kunnen worden in elkaars aanwezigheid. Zo de klachtencommissie meent dat dit niet het geval is, hoort de klachtencommissie beiden afzonderlijk.

  • 3. Van het horen van de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft kan worden afgezien indien de klacht kennelijk ongegrond is dan wel indien betrokkenen hebben verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.

  • 4. Van het horen wordt door de klachtencoördinator een verslag gemaakt.

Artikel 7
  • 1. De klachtencommissie handelt de klacht af binnen zes weken na ontvangst van het klaagschrift.

  • 2. De commissie kan de afhandeling voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager, aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft en aan de klachtencoördinator.

Artikel 8
  • 1. De klachtencommissie stelt de klager en de beklaagde schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, haar oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies die zij daaraan verbindt.

  • 2. Het rapport van bevindingen wordt gezonden aan de klager, aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, aan de Stadsdeelraad en aan de klachtencoördinator.

§ 3. De behandeling van klachten over medewerkers van de griffie

Artikel 9
  • 1. Klachten over medewerkers van de griffie worden behandeld door de griffier.

  • 2. De griffier stelt de klager en de medewerker op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, in de gelegenheid te worden gehoord in aanwezigheid van de klachtencoördinator als notulist.

  • 3. De griffier beoordeelt of klager en de betreffende medewerker gehoord kunnen worden in elkaars aanwezigheid. Zo de griffier meent dat dit niet het geval is, hoort hij/zij beiden afzonderlijk.

  • 4. Van het horen van de klager en de medewerker op wiens gedraging de klacht betrekking heeft kan worden afgezien indien de klacht kennelijk ongegrond is dan wel indien betrokkenen hebben verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.

  • 5. Van het horen wordt door de klachtencoördinator een verslag gemaakt.

Artikel 10
  • 1. De griffier handelt de klacht af binnen zes weken na ontvangst van het klaagschrift.

  • 2. De griffier kan de afhandeling voor ten hoogste vier weken verdagen. Van de verdaging wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de klager, aan de medewerker op wiens gedraging de klacht betrekking heeft en aan de klachtencoördinator.

Artikel 11
  • 1. De griffier stelt de klager en de medewerker op wiens gedraging de klacht betrekking heeft schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies die hij/zij daaraan verbindt.

  • 2. Het rapport van bevindingen wordt gezonden aan de klager, aan de betrokken medewerker, aan de klachtencoördinator en aan het presidium

§ 4. De behandeling van klachten over de griffier

Artikel 12

Het presidium behandelt klachten over de griffier met inachtneming van het bepaalde in paragraaf 3. Voor de griffier wordt in dat geval gelezen “presidium”.

§ 5. Gemeentelijke ombudsman

Artikel 13

Indien klager niet tevreden is met de uitkomst van klachtbehandeling wordt hij verwezen naar de Gemeentelijke Ombudsman.

Artikel 14

Het presidium behandelt een verzoek van de Gemeentelijke Ombudsman. De Griffier legt hiertoe een concept antwoord voor aan het presidium.

§ 6. Rapportage

Artikel 15

Zo daar aanleiding toe bestaat, rapporteert de klachtencoördinator aan de griffier over de voortgang en afhandeling van klachten en verzoeken ombudsman. De griffier rapporteert hierover aan het presidium.

Artikel 16

De klachtencoördinator neemt in januari, in geanonimiseerde vorm, de statistische gegevens van de klachten over raadsleden over het afgelopen jaar op in het Burgerjaarverslag.

§ 7. Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 17

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het presidium.

Artikel 18
  • 1. Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Uitvoeringsinstructie klachtenregeling stadsdeelraad Zuid ’.

  • 2. Deze regeling treedt inwerking op de eerste dag na publicatie. Het bepaalde in § 6 van de   Uitvoeringsinstructie klachtenregeling Oud-Zuid voor zover dit betrekking heeft op de behandeling van bejegingsklachten over een lid van de stadsdeelraad komt hiermee te vervallen.