Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Zuid

Verordening op de rekeningcommissie stadsdeel Zuid

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Zuid
Officiële naam regelingVerordening op de rekeningcommissie stadsdeel Zuid
CiteertitelVerordening op de rekeningcommissie stadsdeel Zuid
Vastgesteld doordeelraad
Onderwerp
Eigen onderwerpBestuurlijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Amsterdams stadsblad, jaargang 88, editie 5, week 27, 7 juli 2010

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 82

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-07-201014-12-2015nieuwe regeling

30-06-2010

Amsterdams stadsblad, jaargang 88, editie 5, week 27, 7 juli 2010

-

Tekst van de regeling

Verordening op de Rekeningcommissie

Artikel 1  Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: rekeningcommissie;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van de rekeningcommissie;

  • c.

    raadslid: lid van de deelraad;

  • d.

    raadsvoorzitter: voorzitter van de deelraad;

  • e.

    buitengewoon commissielid: een persoon, niet zijnde een raadslid, die op grond van artikel 5 van de Verordening op de raadscommissie deelraad Zuid is benoemd als buitengewoon commissielid.

Artikel 2 Rekeningcommissie

Er is een commissie als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet juncto artikel 19 van de Verordening op de stadsdelen, voor advies omtrent de juistheid van de rekening- en verantwoordingsstukken van het stadsdeel en in het stadsdeel gevoerde financiële beheer en beleid, genaamd de rekeningcommissie.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

  • 1. De rekeningcommissie bestaat uit ten minste drie leden en maximaal het aantal leden dat gelijk is aan het aantal fracties van de deelraad, waarvan één de voorzitter is. Iedere fractie in de deelraad kan één lid voordragen.

  • 2. De leden van de commissie kiezen uit hun midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 3. De commissie wordt in haar werkzaamheden bijgestaan door de raadsgriffie.

  • 4. De leden worden door de deelraad benoemd uit de leden van de deelraad of uit door fracties voor te dragen buitengewoon commissieleden.

  • 5. In geval van verhindering kan een lid van de commissie zich laten vervangen door een lid van zijn fractie of door een door de deelraad benoemd buitengewoon commissielid.

  • 6. De controlerend accountant of diens plaatsvervanger treedt op als adviseur en wordt zo nodig door de commissie uitgenodigd om een toelichting te geven.

Artikel 4 Zittingsduur en tussentijdse vacatures

  • 1. De leden van de commissie treden af, wanneer de deelraad aftreedt, behoudens eerdere schorsing, ontslag of ontheffing door de deelraad.

  • 2. Het commissielid dat ophoudt raadslid of buitengewoon commissielid te zijn houdt tevens op commissielid te zijn.

  • 3. De deelraad kan aan een lid op diens verzoek ontheffing uit zijn lidmaatschap verlenen.

  • 4. In geval van tussentijdse ontheffing gaat het ontslag in op het tijdstip waarop de opvolger is benoemd.

Artikel 5 Taken van de commissie

  • 1. De commissie heeft tot taak:

    • a.

      Het functioneren als aanspreekpunt voor de accountant;

    • b.

      Het adviseren van de deelraad over de opdracht aan de accountant alsmede over de bevindingen en aanbevelingen van de accountant naar aanleiding van zijn onderzoek van de jaarstukken;

    • c.

      Het functioneren als aanspreekpunt voor de Rekenkamer;

    • d.

      Het overleggen met het dagelijks bestuur over onderzoeken ex artikel 213a Gemeentewet;

    • e.

      Het adviseren aan de deelraad en het dagelijks bestuur over de inrichting van en instrumenten in de planning en controlcyclus.

  • 2. De commissie heeft verder de mogelijkheid de financiële verantwoordingsstukken van de stadsdeelorganisatie te onderzoeken ten behoeve van een beoordeling door de deelraad van de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door of namens het dagelijks bestuur gevoerde financiële beleid en beheer.

  • 3. Het door de rekeningcommissie opgestelde advies als bedoeld in lid 1, sub b, wordt ter kennis van het dagelijks bestuur gebracht. Voordat de deelraad besluit over het advies, wordt het dagelijks bestuur in de gelegenheid gesteld om een reactie te geven op het advies.

Artikel 6 Werkwijze van de commissie

  • 1. De commissie vergadert zo vaak als het door de voorzitter of een meerderheid van de leden nodig wordt beoordeeld.

  • 2. De vergaderingen worden door de voorzitter belegd. Deze draagt er zorg voor dat elk lid ten minste tien dagen voor de datum van de eerste vergadering hier schriftelijk voor wordt opgeroepen. Met de oproeping worden ook de agenda en de bijbehorende stukken aan de leden toegezonden.

  • 3. In, naar het oordeel van de voorzitter, spoedeisende gevallen kan van de in het voorgaande lid genoemde termijn worden afgeweken.

  • 4. De commissie mag niet beraadslagen of besluiten als niet de meerderheid van de leden aanwezig is.

  • 5. Wanneer het vereiste aantal leden niet is opgekomen, kan de voorzitter met een tussentijd van tenminste 24 uur een nieuwe vergadering beleggen, waarin de dan aanwezige leden beraadslagen en besluiten over de geagendeerde onderwerpen.

  • 6. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar.

  • 7. De deuren van een openbare vergadering worden gesloten, wanneer een van de aanwezige leden dit verlangt of de voorzitter dit nodig acht. De commissie besluit dat met gesloten deuren verder zal worden vergaderd, wanneer blijkt dat bij de verdere beraadslagingen in het openbaar private of openbare belangen wezenlijk zouden kunnen worden geschaad.

Artikel 7 Besluitvorming

  • 1. De besluiten van de commissie worden bij meerderheid van stemmen genomen.

  • 2. Bij staking van de stemmen is de stem van de voorzitter bepalend.

Artikel 8 Verslaglegging

  • 1. Van het verhandelde in de vergadering van de commissie worden notulen gemaakt. De notulen worden openbaar gemaakt.

  • 2. De notulen worden geacht te zijn vastgesteld tenzij een commissielid die in de betreffende vergadering het woord heeft gevoerd, uiterlijk zeven dagen na ontvangst van de ontwerpnotulen , bij de secretaris van de commissie, aangeeft wijzigingen te wensen, waarbij een tekstvoorstel wordt gedaan. De voorgestelde wijzigingen worden met de vergaderstukken van de eerstvolgende commissievergadering aan de leden van de commissie gestuurd.

  • 3. De voorgestelde wijzigingen worden besproken in de eerstvolgende rekeningcommissie. Bij aanvang van de bespreking zijn slechts kleine wijzigingsvoorstellen mogelijk. Na bespreking van de wijzigingsvoorstellen vindt vaststelling van de betreffende notulen inclusief goedgekeurde wijzigingsvoorstellen plaats. Vastgestelde wijzigingsvoorstellen worden als bijlage opgenomen in het verslag.

  • 4. Het verslag als bedoeld in artikel 5 van deze verordening wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

  • 5. Wanneer een lid een minderheidsstandpunt inneemt en dat standpunt aan de deelraad wil meegeven, dan wordt dit standpunt opgenomen in het openbare verslag.

  • 6. In de vergadering van de deelraad, licht de voorzitter van de commissie of diens plaatsvervanger het bedoelde verslag nader toe.

Artikel 9  Beschikbaar stellen van stukken en het verkrijgen van inlichtingen

  • 1. Door of namens het dagelijks bestuur worden de, voor het onderzoek van de rekening, benodigde stukken ter beschikking gesteld aan de commissie.

  • 2. De commissie is bevoegd inlichtingen te vragen aan het dagelijks bestuur of aan ambtenaren van de stadsdeelorganisatie.

  • 3. Voor het verkrijgen van mondelinge inlichtingen kan de commissie de voorzitter van het dagelijks bestuur, de portefeuillehouders, een ambtenaar van de stadsdeelorganisatie of deskundigen uitnodigen. Zij geeft van de uitnodiging van een ambtenaar kennis aan het dagelijks bestuur en de stadsdeelsecretaris.

  • 4. De commissie is voorts bevoegd tot het opvragen en het inzien van bescheiden, de boekhouding, besluiten en notulen van vergaderingen welke zij voor haar onderzoek naar de juistheid van de financiële verantwoording en/of het gevoerde financiële beleid nodig acht.

Artikel 10  Slotbepalingen

  • 1. De Verordening op de Rekeningcommissie stadsdeel Zuideramstel 2006, vastgesteld door de deelraad van stadsdeel Zuideramstel op 8 maart 2006 met DIVnr. 06.3826 en de Verordening op de Rekeningencommissie 2006, vastgesteld door de deelraad van stadsdeel Oud-Zuid op 29 november 2006, worden ingetrokken.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als de ‘Verordening op de rekeningcommissie stadsdeel Zuid'.