Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Deelgemeente Amsterdam - Zuid

Reglement van orde voorde vergaderingen en andere werkzaamheden van het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Zuid

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieDeelgemeente Amsterdam - Zuid
Officiële naam regelingReglement van orde voorde vergaderingen en andere werkzaamheden van het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Zuid
CiteertitelReglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Zuid
Vastgesteld doorgedelegeerde functionaris
Onderwerp
Eigen onderwerpBestuurlijke organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Amsterdams Stadsblad, jaargang 88, nummer 20, editie 5, 19 mei 2010

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 52

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-05-201019-03-2016nieuwe regeling

04-05-2010

Amsterdams Stadsblad, jaargang 88, nummer 20, editie 5, 19 mei 2010

-

Tekst van de regeling

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het Dagelijks Bestuur van Stadsdeel Zuid

Artikel 1 Begripsbepalingen:

  • Dit reglement verstaat onder:

  • 1. Stadsdeel: Stadsdeel Zuid;

  • 2. Dagelijks Bestuur: het Dagelijks Bestuur van het Stadsdeel Zuid;

  • 3. Voorzitter: de voorzitter van het Dagelijks Bestuur;

  • 4. Leden: de leden van het Dagelijks Bestuur;

  • 5. Secretaris: de stadsdeelsecretaris.

Artikel 2 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1. Het Dagelijks Bestuur regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

  • 2. Het Dagelijks Bestuur regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één der leden.

  • 3.De voorzitter leidt de vergaderingen van het Dagelijks Bestuur, de bespreking van de agendapunten en de mondelinge en schriftelijke stemming. Hij stelt het resultaat van bespreking en stemming vast.

  • 4. Het Dagelijks Bestuur regelt de vervanging van de voorzitter in geval van diens verhindering of ontstentenis.

  • 5. Een lid van het Dagelijks Bestuur dat verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de secretaris.

Artikel 3 Dag en plaats van de vergaderingen

  • 1. Het Dagelijks Bestuur vergadert in de regel eenmaal per week op dinsdag om 09.30 uur. De leden komen zonder oproeping bijeen.

  • 2. Indien een lid van het Dagelijks Bestuur een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering - onder vermelding van de te bespreken onderwerpen - die zo mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren op een in het stadsdeel gebruikelijke wijze aan de leden wordt toegezonden.

  • 3. De vergaderingen worden als regel in het stadsdeelhuis gehouden.

Artikel 4 Verhindering

  • 1. Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de secretaris.

  • 2. Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter, alsmede aan degene die de secretaris vervangt.

Artikel 5 Agenda

  • 1. De voorzitter stelt in overleg met de overige leden de agenda vast. Hij kan onderwerpen aan de reeds vastgestelde agenda toevoegen.

  • 2. Voor elke vergadering wordt, als regel twee maal 24 uur van tevoren, door de secretaris aan de leden een agenda met bespreekstukken toegezonden. De volledige verzameling vergaderstukken ligt voor de leden ter inzage op het bestuurssecretariaat.

  • 3. Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in het eerst lid niet mogelijk is, doch waarvan ten gevolge van de spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie, voor de vergadering worden aangemeld bij de secretaris.

  • 4. Afdoening buiten de vergadering om van een door het Dagelijks Bestuur te nemen besluit in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht, waarvoor op grond van artikel 10:3 Algemene wet bestuursrecht geen mandaat kan worden verleend, is mogelijk met inachtneming van hetgeen bepaald is in het vijfde tot en met zevende lid.

  • 5. Het voorstel en de bijbehorende stukken worden op geschikte wijze aan de leden ter (elektronische) parafering aangeboden.

  • 6. Het besluit wordt geacht te zijn genomen op de datum waarop, na door de meerderheid van het Dagelijks Bestuur op de flap te zijn geparafeerd, het besluit wordt getekend door de voorzitter en de secretaris, behoudens het bepaalde in het zevende lid.

  • 7. Indien een van de leden aangeeft dat het noodzakelijk is dat het stuk besproken moet worden, wordt het voor de eerstvolgende vergadering van het Dagelijks Bestuur geagendeerd.

Artikel 6 Ambtelijke ondersteuning

De secretaris is als vertegenwoordiger van de ambtelijke organisatie in de vergadering van het Dagelijks Bestuur aanwezig. De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het Dagelijks Bestuur.

Artikel 7 Deelneming derden aan de vergadering

Het Dagelijks Bestuur kan op verzoek van de stadsdeelsecretaris besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen teneinde zijn of hun mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.

Artikel 8 Stemming over een zaak, niet zijnde benoemingen, voordrachten of aanbevelingen van personen

  • 1. Indien bij het nemen van een besluit over een zaak, niet zijnde benoemingen, voordrachten of aanbevelingen van personen, geen der leden mondelinge of schriftelijke stemming vraagt, wordt geacht overeenkomstig het voorstel te zijn besloten.

  • 2. Een stemming is alleen geldig, indien meer dan de helft van het aantal leden, dat zitting heeft en zich niet van stemming moet onthouden, daaraan heeft deelgenomen.

  • 3. Om een besluit bij stemming tot stand te doen komen, is de volstrekte meerderheid vereist van hen die een stem hebben uitgebracht. Artikel 29 lid 2 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing.

  • 4. Schriftelijke stemming vindt plaats door het uitbrengen en inleveren van een stem op een behoorlijk ingevuld stembriefje.

  • 5. Mondelinge stemming vindt plaats in de volgorde der tijdstippen, waarop de leden voor het eerst tot hun ambt zijn benoemd, met dien verstande, dat de laatstbenoemde het eerst stemt. Bij benoeming op dezelfde dag stemt de jongste in leeftijd het eerst. De voorzitter stemt het laatst.

  • 6. Bij staking van de stemmen vindt opnieuw een vrije stemming plaats.

  • 7. Staken de stemmen andermaal over hetzelfde voorstel, dan beslist de stem van de voorzitter.

Artikel 9 Stemming over benoemingen, voordrachten of aanbevelingen van personen

  • 1. Stemming over benoemingen, voordrachten of aanbevelingen van personen vindt alleen plaats bij gesloten en ongetekende stembriefjes, indien de voorzitter of tenminste twee overige leden van het Dagelijks Bestuur dat verlangen.

  • 2. De leden 2, 3 en 4 van het voorgaande artikel zijn hier van toepassing.

  • 3. Indien bij eerste stemming geen volstrekte meerderheid is verkregen, vindt een tweede vrije stemming plaats over de twee personen, die bij de eerste stemming de meeste stemmen hebben verkregen. Is ook bij deze tweede vrije stemming geen volstrekte meerderheid verkregen, dan beslist terstond het lot tussen de twee personen uit de vorige volzin.

Artikel 10 Verslag en besluitenlijst

  • 1. De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst, een kort verslag en de besluitenlijst van de vergadering.

  • 2. Het verslag bevat ten minste:

    • a.

      de namen van de afwezige leden;

    • b.

      de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

    • c.

      een formulering van de door het Dagelijks Bestuur genomen besluiten (besluitenlijst).

  • 3. Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het Dagelijks Bestuur daarom vraagt.

  • 4. Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 5. Aan de hand van het verslag wordt een besluitenlijst opgesteld voor toezending aan de leden van de raad. Voorzover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt en toegezonden aan de leden van de raad.

Artikel 11 Openbare vergadering

  • 1. Het Dagelijks Bestuur kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 2. De bepalingen van dit reglement zijn voorzover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Artikel 12 Geheimhouding

Artikel 55 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing op vergaderingen van het Dagelijks Bestuur.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de dag van de vaststelling en wordt aan de deelraad gezonden.

Artikelgewijze toelichting

1


Noot
1[Toelichting: Artikel 1 BegripsbepalingenBehoeft geen nadere uitlegArtikel 2 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervangingIn het eerste lid van dit artikel wordt een onderwerp geregeld zoals dat aan de orde zal zijn in het zogenaamde constituerend beraad, de eerst vergadering van het Dagelijks Bestuur direct na de raadsvergadering waarin de wethouders zijn benoemd. Wellicht ten overvloede wordt er op gewezen dat het Dagelijks Bestuur als geheel de verantwoordelijkheid draagt voor de uitgeoefende taken, dit ondanks de portefeuilleverdeling en het eventueel gebruikmaken van de mogelijkheid die in artikel 168 Gemeentewet geboden wordt (mandaat aan individuele leden van het Dagelijks Bestuur).Naast de verdeling van de werkzaamheden kan de onderlinge vervanging worden geregeld. De vervanging zal onderling geregeld moeten worden of, indien mogelijk gezien het aantal leden (artikel 36 van de Gemeentewet), door het (tijdelijk) aanstellen van een extra portefeuillehouder. Met het vierde lid wordt voldaan aan het gestelde in artikel 77 van de Gemeentewet. Ter wille van de nodige flexibiliteit is gekozen voor een algemene formulering. Het vijfde lid is een voorwaarde om de vervangingsprocedure in werking te kunnen zetten.Artikel 3 Dag en plaats van de vergaderingenMet het eerste en derde lid wordt voldaan aan het gestelde in artikel 53, eerst lid van de Gemeentewet. Artikel 4 VerhinderingDit artikel is naast een vastlegging van de procedure ook van belang om wellicht al voorafgaand aan de vergadering te kunnen constateren dat het benodigde quorum voor besluitvorming niet gehaald wordt (artikel 56 van de Gemeentewet). De voorzitter kan dan een nieuwe vergadering beleggen.Artikel 5 AgendaIn dit artikel is vastgelegd dat de voorzitter de agenda vaststelt. De rol van de stadsdeelsecretaris bij de Dagelijks Bestuurvergaderingen wordt in de artikelen 103 tot en met 105 van de Gemeentewet aangegeven. Nadere uitwerking van de taken van de secretaris vindt enerzijds plaats in dit reglement, anderzijds in de instructie voor de stadsdeelsecretaris. In dit artikel wordt aangegeven dat de secretaris verantwoordelijk is voor het verstrekken van de agenda aan de leden van het Dagelijks Bestuur.Tevens is kort aangegeven hoe zaken van spoedeisend belang worden geagendeerd. De secretaris zal al naar gelang de omstandigheden dienen af te wegen of ten aanzien van de spoedeisende onderwerpen van tevoren gecommuniceerd wordt met het Dagelijks Bestuur of dat dit in de vergadering gebeurt.De secretaris bespreekt de agenda met de voorzitter van het Dagelijks Bestuur en geeft aan of er ambtelijke bijstand bij de vergadering aanwezig zou moeten zijn.Daarnaast is aangegeven hoe besluiten buiten de vergadering om kunnen worden genomen. Doordat met een parafenbesluit in materiële zin besluitvorming buiten de Dagelijks Bestuurvergadering plaatsvindt, dient dit bekend gemaakt te zijn hetzij op grond van het reglement van orde hetzij op grond van een bekend gemaakte vaste praktijk. Daarbij moet bepaald zijn dat in een Dagelijks Bestuurvergadering de mogelijkheid bestaat tot beraadslaging en besluitvorming over het te nemen (parafen)besluit en moet tevens duidelijk zijn wanneer het besluit wordt genomen.Artikel 6 en 7 Ambtelijke ondersteuning en deelname van derden aan vergaderingArtikel 6 bepaalt dat de secretaris als vertegenwoordiger van de ambtelijke organisatie aanwezig is in de vergadering van het Dagelijks Bestuur. Artikel 57 en 55 eerste lid van de Gemeentewet geven indirect aan dat het mogelijk is dat naast de leden van het Dagelijks Bestuur en de secretaris anderen bij de vergadering aanwezig kunnen zijn. Dit kan op verzoek van de stadsdeelsecretaris. Deze artikelen 57 en 55 eerste lid van de Gemeentewet geven aan dat de onschendbaarheid en de eventueel opgelegde geheimhouding voor allen aanwezig bij de vergadering geldt.Artikel 8 en 9 StemmingenArtikel 8 handelt over stemming over een zaak. Artikel 9 over de stemming over personen. Artikel 58 van de Gemeentewet bepaalt dat de artikelen 28, eerste tot en met derde lid, 29 en 30 ten aanzien van de vergaderingen van het college van overeenkomstige toepassing zijn. Artikel 10 Verslag en besluitenlijstDit artikel regelt de verslagleggende taak van de secretaris en de wijze waarop het verslag wordt vastgesteld. Als op grond van artikel 55 van de Gemeentewet door het Dagelijks Bestuur een geheimhoudingsplicht is opgelegd, zal ten aanzien van de beraadslaging en eventuele besluiten over dit onderwerp een afzonderlijk verslag moeten worden gemaakt. Dit zal door de secretaris afzonderlijk moeten worden bewaard totdat de geheimhouding is opgeheven.Op grond van artikel 60 van de Gemeentewet kan de raad regelen van welke beslissingen van het Dagelijks Bestuur de raad op de hoogte gesteld wil worden. In het vijfde lid is uitgewerkt hoe de besluitenlijst tot stand komt. Artikel 11 Openbare vergaderingIngevolge artikel 54 van de Gemeentewet is hoofdregel dat de vergaderingen met gesloten deuren plaatsvinden. Het Dagelijks Bestuur kan daar zelf van afwijken. Via artikel 9 wordt dit ook uitdrukkelijk aan het Dagelijks Bestuur overgelaten. Indien een vergadering van het Dagelijks Bestuur openbaar is, bepaalt het tweede lid van artikel 53 van de Gemeentewet dat de stadsdeelvoorzitter dag, plaats en tijdstip daarvan bekend moet maken.Artikel 12 GeheimhoudingIn dit artikel wordt artikel 55 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing verklaard. Dit houdt in dat tijdens de vergadering geheimhouding kan worden opgelegd omtrent hetgeen in een besloten vergadering is behandeld.Artikel 13 InwerkingtredingBehoeft geen nadere uitleg. ]