Overheidsorganisatie | Deelgemeente Amsterdam - Zuid |
---|---|
Officiële naam regeling | Reglement van orde voorde vergaderingen en andere werkzaamheden van het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Zuid |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het Dagelijks Bestuur van stadsdeel Zuid |
Vastgesteld door | gedelegeerde functionaris |
Onderwerp | |
Eigen onderwerp | Bestuurlijke organisatie |
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: Amsterdams Stadsblad, jaargang 88, nummer 20, editie 5, 19 mei 2010
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-05-2010 | 19-03-2016 | nieuwe regeling | 04-05-2010 Amsterdams Stadsblad, jaargang 88, nummer 20, editie 5, 19 mei 2010 | - |
Dit reglement verstaat onder:
1. Stadsdeel: Stadsdeel Zuid;
2. Dagelijks Bestuur: het Dagelijks Bestuur van het Stadsdeel Zuid;
3. Voorzitter: de voorzitter van het Dagelijks Bestuur;
4. Leden: de leden van het Dagelijks Bestuur;
5. Secretaris: de stadsdeelsecretaris.
1. Het Dagelijks Bestuur regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.
2. Het Dagelijks Bestuur regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één der leden.
3.De voorzitter leidt de vergaderingen van het Dagelijks Bestuur, de bespreking van de agendapunten en de mondelinge en schriftelijke stemming. Hij stelt het resultaat van bespreking en stemming vast.
4. Het Dagelijks Bestuur regelt de vervanging van de voorzitter in geval van diens verhindering of ontstentenis.
5. Een lid van het Dagelijks Bestuur dat verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de secretaris.
1. Het Dagelijks Bestuur vergadert in de regel eenmaal per week op dinsdag om 09.30 uur. De leden komen zonder oproeping bijeen.
2. Indien een lid van het Dagelijks Bestuur een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering - onder vermelding van de te bespreken onderwerpen - die zo mogelijk uiterlijk 24 uur van tevoren op een in het stadsdeel gebruikelijke wijze aan de leden wordt toegezonden.
3. De vergaderingen worden als regel in het stadsdeelhuis gehouden.
1. Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de secretaris.
2. Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter, alsmede aan degene die de secretaris vervangt.
1. De voorzitter stelt in overleg met de overige leden de agenda vast. Hij kan onderwerpen aan de reeds vastgestelde agenda toevoegen.
2. Voor elke vergadering wordt, als regel twee maal 24 uur van tevoren, door de secretaris aan de leden een agenda met bespreekstukken toegezonden. De volledige verzameling vergaderstukken ligt voor de leden ter inzage op het bestuurssecretariaat.
3. Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in het eerst lid niet mogelijk is, doch waarvan ten gevolge van de spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie, voor de vergadering worden aangemeld bij de secretaris.
4. Afdoening buiten de vergadering om van een door het Dagelijks Bestuur te nemen besluit in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht, waarvoor op grond van artikel 10:3 Algemene wet bestuursrecht geen mandaat kan worden verleend, is mogelijk met inachtneming van hetgeen bepaald is in het vijfde tot en met zevende lid.
5. Het voorstel en de bijbehorende stukken worden op geschikte wijze aan de leden ter (elektronische) parafering aangeboden.
6. Het besluit wordt geacht te zijn genomen op de datum waarop, na door de meerderheid van het Dagelijks Bestuur op de flap te zijn geparafeerd, het besluit wordt getekend door de voorzitter en de secretaris, behoudens het bepaalde in het zevende lid.
7. Indien een van de leden aangeeft dat het noodzakelijk is dat het stuk besproken moet worden, wordt het voor de eerstvolgende vergadering van het Dagelijks Bestuur geagendeerd.
De secretaris is als vertegenwoordiger van de ambtelijke organisatie in de vergadering van het Dagelijks Bestuur aanwezig. De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang van een vlot verloop van de vergadering van het Dagelijks Bestuur.
Het Dagelijks Bestuur kan op verzoek van de stadsdeelsecretaris besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigen teneinde zijn of hun mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting te verschaffen op een agendapunt.
1. Indien bij het nemen van een besluit over een zaak, niet zijnde benoemingen, voordrachten of aanbevelingen van personen, geen der leden mondelinge of schriftelijke stemming vraagt, wordt geacht overeenkomstig het voorstel te zijn besloten.
2. Een stemming is alleen geldig, indien meer dan de helft van het aantal leden, dat zitting heeft en zich niet van stemming moet onthouden, daaraan heeft deelgenomen.
3. Om een besluit bij stemming tot stand te doen komen, is de volstrekte meerderheid vereist van hen die een stem hebben uitgebracht. Artikel 29 lid 2 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing.
4. Schriftelijke stemming vindt plaats door het uitbrengen en inleveren van een stem op een behoorlijk ingevuld stembriefje.
5. Mondelinge stemming vindt plaats in de volgorde der tijdstippen, waarop de leden voor het eerst tot hun ambt zijn benoemd, met dien verstande, dat de laatstbenoemde het eerst stemt. Bij benoeming op dezelfde dag stemt de jongste in leeftijd het eerst. De voorzitter stemt het laatst.
6. Bij staking van de stemmen vindt opnieuw een vrije stemming plaats.
7. Staken de stemmen andermaal over hetzelfde voorstel, dan beslist de stem van de voorzitter.
1. Stemming over benoemingen, voordrachten of aanbevelingen van personen vindt alleen plaats bij gesloten en ongetekende stembriefjes, indien de voorzitter of tenminste twee overige leden van het Dagelijks Bestuur dat verlangen.
2. De leden 2, 3 en 4 van het voorgaande artikel zijn hier van toepassing.
3. Indien bij eerste stemming geen volstrekte meerderheid is verkregen, vindt een tweede vrije stemming plaats over de twee personen, die bij de eerste stemming de meeste stemmen hebben verkregen. Is ook bij deze tweede vrije stemming geen volstrekte meerderheid verkregen, dan beslist terstond het lot tussen de twee personen uit de vorige volzin.
1. De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst, een kort verslag en de besluitenlijst van de vergadering.
2. Het verslag bevat ten minste:
de namen van de afwezige leden;
de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;
een formulering van de door het Dagelijks Bestuur genomen besluiten (besluitenlijst).
3. Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het Dagelijks Bestuur daarom vraagt.
4. Het verslag wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.
5. Aan de hand van het verslag wordt een besluitenlijst opgesteld voor toezending aan de leden van de raad. Voorzover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt de besluitenlijst zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt en toegezonden aan de leden van de raad.
1. Het Dagelijks Bestuur kan besluiten een openbare vergadering te houden.
2. De bepalingen van dit reglement zijn voorzover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.
Artikel 55 van de Gemeentewet is van overeenkomstige toepassing op vergaderingen van het Dagelijks Bestuur.
Dit reglement treedt in werking op de dag van de vaststelling en wordt aan de deelraad gezonden.