Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Vlist

Klachtenregeling 2006

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Vlist
Officiële naam regelingKlachtenregeling 2006
CiteertitelKlachtenregeling gemeente Vlist 2006
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De regeling is tevens vastgesteld door burgemeester en wethouders

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-07-200601-01-2017Nieuwe regeling

30-05-2006

De IJsselbode, 25-07-2006

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Klachtenregeling 2006

De raad van de gemeente Vlist;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders

b e s l u i t :

vast te stellen

Klachtenregeling 2006

Artikel 1 – Begrippen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    de Awb: de Algemene wet bestuursrecht;

  • 2.

    klacht: elke schriftelijke uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een ambtenaar van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen. Een en ander voorzover het niet zaken betreft waarvoor een afzonderlijke rechtsgang geldt;

  • 3.

    klager: de natuurlijk- of rechtspersoon die een klacht indient;

  • 4.

    klachtbehandeling: onderzoek naar de klacht met inachtneming van afdeling 9.2 van de Awb;

  • 5.

    klachtafhandeling: de klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden als bedoeld in artikel 9:12 lid 1 van de Awb;

  • 6.

    klachtbehandelaar: degene, die op grond van deze regeling belast is met de afhandeling van een klacht;

  • 7.

    bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de gemeenteraad;

  • 8.

    medewerker: persoon die ten tijde van de gedraging werkzaam is bij de gemeente, met inbegrip van uitzendkrachten en gedetacheerden;

  • 9.

    algemeen directeur: de gemeentesecretaris volgens artikel 100 van de Gemeentewet;

  • 10.

    directeur bedrijfsvoering: de functionaris als bedoeld in de organisatieregeling van de gemeente Vlist;

  • 11.

    raadsgriffier: de griffier volgens artikel 107a van de Gemeentewet.

  • 12.

    gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door:

    • a.

      een ambtenaar of een daarmee op grond van zijn/haar werkzaamheid gelijk te stellen persoon, inclusief arbeidscontractanten, in de uitoefening van zijn/haar functie;

    • b.

      de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, voor zover niet handelende als hoofd van de politie.

Artikel 2 – Doel

Het doel van deze regeling is het geven van een interne procedure voor de wijze waarop het bestuursorgaan de klacht behandelt en afhandelt.

Artikel 3 – Reikwijdte van de klacht

Iedereen heeft het recht om een klacht in te dienen over vermeende:

  • a.

    onjuiste behandeling door ambtenaren en bestuursorganen van de gemeente voor wat betreft omgangsvormen en fatsoen;

  • b.

    op onjuiste wijze gegeven informatie en voorlichting met uitzondering van informatie en voorlichting van partijpolitieke aard;

  • c.

    onzorgvuldigheid waarmee door ambtenaren en bestuursorganen van de gemeente wordt omgegaan met de gegevens en mededelingen van burgers;

  • d.

    schending van de privacy.

Artikel 4 – Indienen van een klacht

  • 1. Een klacht wordt ingediend bij de algemeen directeur. Een klacht betreffende de gemeenteraad wordt ingediend bij de raadsgriffier.

  • 2. Een klacht moet binnen één jaar na het voorval schriftelijk worden ingediend, eventueel met behulp van het klachtenformulier.

  • 3. Een klacht bevat in ieder geval de volgende gegevens:

    • ·

      naam en adres van de klager;

    • ·

      dagtekening;

    • ·

      op wie en/of wat de klacht betrekking heeft;

    • ·

      een duidelijke omschrijving van de klacht.

Artikel 5 – Niet in behandeling te nemen klachten

  • 1. Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen, indien zij betrekking heeft op een gedraging:

    • a.

      waarover reeds eerder een klacht is ingediend, die met inachtneming van artikel 6 en volgende is behandeld;

    • b.

      die langer dan een jaar voor indiening van de klacht heeft plaatsgevonden;

    • c.

      waartegen door de klager bezwaar kan of kon worden gemaakt;

    • d.

      waartegen door de klager beroep kan of kon worden gemaakt;

    • e.

      die door het instellen van een procedure aan het oordeel van een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter onderworpen is, dan wel onderworpen is geweest of;

    • f.

      zolang terzake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.

  • 2. Een klacht kan ook niet in behandeling worden genomen, indien deze betrekking heeft op:

    • a.

      het algemene gemeentebeleid;

    • b.

      algemeen verbindende voorschriften;

    • c.

      handelingen en werkzaamheden, die niet vallen onder de verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur

  • 3. Het bestuursorgaan is niet verplicht de klacht te behandelen indien het belang van de klager dan wel het gewicht van de gedraging kennelijk onvoldoende is.

  • 4. Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift in kennis gesteld.

  • 5. Wordt de klacht op grond van artikel 5 lid 1 of 3 niet in behandeling genomen dan dient tevens in het antwoord opgenomen te worden, een verwijzing naar de mogelijkheid voor klager desgewenst gebruik te maken van de externe klachtenprocedure bij de nationale ombudsman. Vermeld dient te worden binnen welke termijn de klager een verzoekschrift in kan dienen.

Artikel 6 – Afhandeling van klacht gericht tegen college/ambtelijke apparaat

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders verleent mandaat aan de algemeen directeur om de klacht af te handelen en klager in kennis te stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, alsmede van de eventuele conclusies, die daaraan worden verbonden, zoals bedoeld in de artikelen 9:11 en 9:12 Awb.

  • 2. Alle klachten met betrekking tot het ambtelijke apparaat worden geregistreerd door de algemeen directeur en doorgeleid naar de klachtbehandelaar.

  • 3. De ontvangst van een klacht wordt, bedoeld onder lid 2, wordt door de algemeen directeur binnen 5 werkdagen schriftelijk bevestigd aan de klager. In de ontvangstbevestiging wordt meegedeeld wie de klacht zal behandelen en hoe de verdere gang van zaken is.

  • 4. Als klachtbehandelaar worden aangewezen:

    Betreffende een gedraging van: Klachtbehandelaar:
    AmbtenaarDoor de algemeen directeur of directeur bedrijfsvoering aan te wijzen ambtenaar
    TeamleidersDoor de algemeen directeur of directeur bedrijfsvoering aan te wijzen ambtenaar
    Directeur bedrijfsvoeringDoor de algemeen directeur aan te wijzen ambtenaar
    Algemeen directeurCollegeleden
    CollegeBurgemeester
    BurgemeesterCollegeleden
  • 5. De klachtbehandelaar zoals aangewezen in lid 4 stelt de klager in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, alsmede van de eventuele conclusies, die daaraan worden verbonden, zoals bedoeld in de artikelen 9:11 en 9:12 Awb.

Artikel 7 Afhandeling van klachten gericht tegen gemeenteraad/griffie

  • 1.

    De gemeenteraad verleent mandaat aan de raadsgriffier om klachten betreffende griffiemedewerkers af te handelen en klager in kennis te stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, alsmede van de eventuele conclusies, die daaraan worden verbonden, zoals bedoeld in de artikelen 9:11 en 9:12 Awb.

  • 2. Alle klachten met betrekking tot de gemeenteraad worden geregistreerd door de raadsgriffier en doorgeleid naar de klachtbehandelaar.

  • 3. De ontvangst van een klacht, bedoeld onder lid 3, wordt door de raadsgriffier binnen 5 werkdagen schriftelijk bevestigd aan de klager. In de ontvangstbevestiging wordt meegedeeld wie de klacht zal behandelen en hoe de verdere gang van zaken is.

  • 4. Als klachtbehandelaar worden aangewezen:

    Betreffende een gedraging van: Klachtbehandelaar:
    RaadsgriffierBurgemeester
    GriffiemedewerkerGriffier
    GemeenteraadBurgemeester
  • 5. De klachtbehandelaar zoals aangewezen in lid 4 stelt de klager in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, alsmede van de eventuele conclusies, die daaraan worden verbonden, zoals bedoeld in de artikelen 9:11 en 9:12 Awb.

Artikel 8 – Hoorzitting

  • 1. De klachtbehandelaar stelt degene tegen wie de klacht is gericht, van de klacht op de hoogte en stelt deze in de gelegenheid op de klacht te reageren.

  • 2. Voordat de klacht schriftelijk wordt afgehandeld, stelt de klachtbehandelaar de klager en degene tegen wie de klacht is gericht in de gelegenheid om in elkaars aanwezigheid te worden gehoord. Op verzoek worden belanghebbenden afzonderlijk gehoord.

  • 3. Indien aan het einde van de hoorzitting door beide partijen de conclusie wordt getrokken dat de klacht geen verder behandeling behoeft, wordt dat in het verslag aangetekend en wordt daarmee de procedure voor de behandeling van deze klacht beëindigd.

  • 4. Van de hoorzitting wordt afgezien wanneer een klacht kennelijk ongegrond is dan wel indien de klager heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord.

  • 5. Van het gesprek wordt een verslag gemaakt, dat aan klager en aan degene tot wie de klacht is gericht beschikbaar wordt gesteld.

Artikel 9 – Beantwoording klacht

  • 1. In het antwoord aan klager wordt de klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis gesteld van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden als bedoeld in artikel 9:12, lid 1 Awb.

  • 2. Tevens dient in het antwoord opgenomen te worden, een verwijzing naar de mogelijkheid voor klager desgewenst gebruik te maken van de externe klachtenprocedure bij de nationale ombudsman. Vermeld dient te worden binnen welke termijn de klager een verzoekschrift in kan dienen.

  • 3. De klachtenbehandelaar behandelt de klacht vertrouwelijk en brengt binnen zes weken na ontvangst een advies uit aan de algemeen directeur. Indien het gaat om klachten over de gemeenteraad wordt advies uitgebracht aan de raadsgriffier.

  • 4. Indien de klacht niet binnen zes weken kan worden afgehandeld, kan de afdoening voor ten hoogste vier weken worden verdaagd. De klachtbehandelaar deelt dit, onder vermelding van reden, mede aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

  • 5. De algemeen directeur draagt zorg voor de besluitvorming en voortgangsbewaking van de klachtenafhandeling. Indien het gaat om klachten van de gemeenteraad gebeurt dit door de raadsgriffier.

  • 6. De algemeen directeur deelt het besluit schriftelijk mee aan de klager en stuurt een afschrift van het besluit aan de klachtenbehandelaar en degene over wie geklaagd is.

  • 7. De raadsgriffier deelt het besluit schriftelijk mee aan de klager en stuurt een afschrift van het besluit aan de klachtenbehandelaar en degene over wie geklaagd is.

  • 8. Lid 3, 6 en 7 zijn niet van toepassing indien de klacht heeft op de algemeen directeur of de raadsgriffier. De klachtenbehandelaar brengt advies uit aan de burgemeester indien de klacht betrekking heeft op de algemeen directeur of de raadsgriffier. Het besluit op de klacht wordt door de burgemeester schriftelijk medegedeeld aan de klager. Tevens stuurt deze een afschrift van het besluit aan de klachtenbehandelaar en degene over wie geklaagd is.

Artikel 10 – Klachtenregistratie

  • 1. De algemeen directeur draagt zorg voor de registratie van de klachten. De geregistreerde klachten worden jaarlijks in een jaarverslag aan het college van burgemeester en wethouders en aan de gemeenteraad bekendgemaakt. Het jaarverslag omvat:

    • ·

      het aantal klachten in het kalenderjaar;

    • ·

      de aard van de klachten;

    • ·

      de wijze van afdoening;

    • ·

      de maatregelen die zijn getroffen.

  • 2. De raadsgriffier draagt zorg voor de registratie van de klachten met betrekking tot de gemeenteraad. De geregistreerde klachten worden toegevoegd aan het jaarverslag, zoals genoemd in lid 1.

Artikel 11 – Intrekking

De klachtenverordening gemeente Vlist 1999 wordt ingetrokken.

Artikel 12 – Overgangsrecht

Klachten die zijn ingediend onder de werking van de Klachtenverordening gemeente Vlist 1999 worden overeenkomstig die verordening afgehandeld.

Artikel 13 – Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als “Klachtenregeling gemeente Vlist 2006”.

Artikel 14 – Inwerkingtreding

Deze klachtenregeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op die waarop de regeling is bekendgemaakt.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van B&W van de gemeente Vlist, gehouden op 4 april 2006.

De burgemeester, De secretaris,

mw. A.Z. Evenhuis-Meppelink drs. H.A. Koenen

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Vlist, gehouden op 30 mei 2006.

De griffier, De voorzitter,

mw. mr. K.T. Lambregtse mw. A.Z. Evenhuis-Meppelink