Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Reeuwijk

Reglement beveiligingsadviescommissie burgerzaken

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Reeuwijk
Officiële naam regelingReglement beveiligingsadviescommissie burgerzaken
CiteertitelReglement beveiligingsadviescommissie burgerzaken
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuur en recht

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is van rechtswege vervallen op grond van artikel 28 Wet algemene regels herindeling per 1 januari 2013.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
  2. Paspoortwet
  3. Wet Bescherming Persoonsgegevens
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-06-200501-01-2013Van rechtswege vervallen op grond van artikel 28 Wet algemene regels herindeling per 1 januari 2013

17-05-2005

Onbekend

Agendapunt 7, B&W-vergadering 17-05-2005

Tekst van de regeling

Het college van burgemeester en wethouders van Reeuwijk;

gelet op: de Paspoortwet en de Paspoort Uitvoeringsregeling Nederland 2001 (PUN-2001);

de Wet Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (Wet GBA);

de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP);

het Voorschrift Informatiebeveiliging Rijksoverheid (VIR);

BESLUIT

in te stellen een ‘Beveiligingsadviescommissie Burgerzaken’.

Artikel 1 Taak

De beveiligingsadviescommissie Burgerzaken heeft tot taak:

  • 1.

    Het doen van voorstellen met betrekking tot een nadere ontwikkeling en implementatie van het gemeentelijke beveiligingsbeleid in het kader van het Handboek Beveiliging Waardedocumenten.

  • 2.

    Het doen van voorstellen met betrekking tot beveiliging in dat kader,

  • 3.

    Het adviseren van het College betreffende actuele en/of structurele beveiligingsproblemen.

  • 4.

    het initiëren en aansturen van het proces dat leidt tot het uitvoeren van een jaarlijks onderzoek naar de organisatorische, bouwkundige en elektrotechnische status van de beveiliging en het opstellen van een jaarlijks beveiligingsplan.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en leden.

  • 2.

    De voorzitter is het Sectorhoofd Inwonerszaken.

  • 3.

    De onderstaande leden worden door het College in deze functie benoemd:

  • a.

    De burgemeester

  • b.

    Coördinator sectie Burgerzaken

  • c.

    Systeembeheerder I&A

  • d.

    Hoofd O.I.O

  • e.

    Hoofd Gemeentewerken

  • f.

    Een vertegenwoordiger van de Ondernemingsraad

  • g.

    Intern controller

  • 4.

    Op initiatief van de voorzitter en/of twee leden van de commissie kunnen personen op ad-hoc basis worden uitgenodigd om aan de vergadering van de commissie deel te nemen. Zij worden uitgenodigd op grond van specifieke deskundigheid die voor de behandeling van onderwerpen noodzakelijk of gewenst is.

Artikel 3 Zittingsduur

  • 1.

    De zittingsduur van de commissie is onbeperkt.

  • 2.

    In tussentijdse vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

Artikel 4 Werkwijze

  • 1.

    De commissie vergadert tenminste eenmaal per jaar of zo dikwijls de voorzitter dit noodzakelijk acht.

  • 2.

    De commissie vergadert ook indien tenminste de helft van het aantal leden hun wens hiertoe met opgave van redenen aan de voorzitter meedelen, in welk geval de vergadering wordt gehouden binnen twee weken na ontvangst van deze mededeling.

  • 3.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. Hierbij houdt de voorzitter rekening dat zoveel mogelijk leden in de gelegenheid zijn om de vergadering bij te wonen

  • 4.

    De voorzitter zorgt ervoor, dat elk lid tijdig schriftelijk wordt opgeroepen. De oproeping voor de vergadering vermeldt de agenda, evenals de volgorde van de te behandelen onderwerpen en wordt voorzover mogelijk vergezeld van de stukken die betrekking hebben op deze onderwerpen.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    De adviescommissie kan slechts besluiten indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 2.

    Indien bij het nemen van een besluit over een zaak door geen van de leden stemming wordt gevraagd, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 3.

    Bij staken der stemmen beslist de stem van de voorzitter.

Artikel 6 Geheimhoudingsplicht

  • 1.

    De adviescommissie kan omtrent het in een vergadering besprokene geheimhouding opleggen.

  • 2.

    De geheimhouding geldt zowel voor leden als voor andere personen die ter vergadering aanwezig zijn.

  • 3.

    De geheimhouding in lid 1 bedoeld, geldt totdat de adviescommissie die opheft.

  • 4.

    Het College van Burgemeester en Wethouders kan omtrent de inhoud van de adviescommissie overgelegde stukken aan de leden van de commissie geheimhouding opleggen. Deze geheimhouding geldt ook voor de andere in lid 1 bedoelde personen, indien zij van de inhoud van die stukken kennis moeten nemen.

  • 5.

    De in lid 4 bedoelde geheimhoudingsplicht geldt totdat het College deze opheft.

Artikel 7 Verslag

  • 1.

    De voorzitter zorgt dat van het verhandelde in een vergadering van de adviescommissie zo spoedig mogelijk een verslag wordt gemaakt.

  • 2.

    Het verslag bevat tenminste:

  • a.

    de geconstateerde knelpunten op hoofdlijnen,

  • b.

    het advies om verbeteringen aan te brengen

  • c.

    de eventuele consequenties van de activiteit of het nalaten daarvan.

  • d.

    het actiepatroon met daarbij de vastgestelde tijdljnen en de uitvoerende verantwoordelijkheid.

  • 3.

    Het conceptverslag moet uiterlijk binnen 10 werkdagen na de vergadering worden verspreid aan alle deelnemers van de betreffende vergadering.

  • 4.

    Deze deelnemers hebben gedurende 10 werkdagen de gelegenheid op- en aanmerkingen te stellen op het verslag.

  • 5.

    De voorzitter zorgt voor verwerking van deze op- en aanmerkingen. Indien de op- en aanmerkingen niet worden gedeeld door de voorzitter, maakt deze van de geplaatste open aanmerkingen aan het eind van het verslag een separate notitie.

  • 6.

    Het verslag wordt door de voorzitter via de gebruikelijke weg aangeboden aan het College van Burgemeester en Wethouders voor kennisneming en/of besluitvorming.

  • 7.

    Het verslag wordt in een zodanige vorm opgesteld en aangeboden dat daarop een reguliere beslissing kan worden genomen.

  • 8.

    De voorzitter bewaart de verslagen voor een periode van tenminste 5 jaren.

  • 9.

    Eventuele uitkomsten uit het overleg en beslissingen daarop worden door de voorzitter teruggemeld aan de leden van de adviescommissie.

Artikel 8 Horen van adviseurs, belanghebbenden en deskundigen

  • 1.

    De voorzitter van de adviescommissie bepaalt welke ambtenaren en externe deskundigen de vergadering van de commissie als adviseur zullen bijwonen.

  • 2.

    Indien de voorzitter het initiatief heeft genomen tot het door de adviescommissie doen horen van belanghebbenden, geeft hij daarvan tijdig tevoren kennis aan de leden van de commissie. 3. De commissie kan besluiten een of meer belanghebbenden of deskundigen al of niet op eigen verzoek deel te laten nemen aan de vergadering van de commissie, In zo’n geval treft de voorzitter de nodige voorbereiding.

Artikel 9 Vangnet

  • 1.

    In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist de voorzitter van de adviescommissie.

Artikel 10 Titel

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als “reglement beveiligingsadviescommissie Burgerzaken” en treedt in werking op 01 juni 2005

Reeuwijk,

Burgemeester en wethouders van Reeuwijk

de secretaris, de burgemeester,