Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Nijefurd

Algemene subsidieverordening

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Nijefurd
Officiële naam regeling Algemene subsidieverordening
CiteertitelAlgemene subsidieverordening
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpGeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht, art. 4:23, lid 1
  2. Gemeentewet, art. 147
  3. Financiële verordening, art. 27

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-01-200501-01-2013Nieuwe regeling

17-01-2006

Friso, 17-01-2006

Geen

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Nijefurd;

gelezen het voorstel van het college d.d.;

gelet op Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en in het bijzonder artikel 4:23, lid 1;

gelet op artikel 147 van de Gemeentewet ;

gelet op artikel 27 van de Financiële verordening gemeente Nijefurd;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Algemene subsidieverordening gemeente Nijefurd

A. algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    beleidsveld: een specifiek deel van het gemeentelijk beleid, waarop activiteiten worden uitgevoerd;

  • b.

    structurele subsidie: een subsidie voor activiteiten die gedurende een geheel of een deel van het kalenderjaar plaatsvinden en gedurende meerdere jaren wordt verzorgd en waarbij de gevraagde subsidie groter is dan € 1.500;

  • c.

    incidentele subsidie: een subsidie voor een eenmalige activiteit, waarbij de gevraagde subsidie groter is dan € 1.500;

  • d.

    kleine subsidie: een subsidie voor activiteiten, zowel met een eenmalig als met een structureel karakter, waarbij de gevraagde subsidie kleiner is dan € 1.500;

  • e.

    activiteitenplan: een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd en de daarmee nagestreefde doelstellingen met daarbij per activiteit de daarvoor benodigde personele en materiële middelen, alsmede van de relatie van dat aanbod met het gemeentelijk beleid;

  • f.

    de wet: de Algemene wet bestuursrecht

Artikel 2 Reikwijdte

Het college kan subsidie verlenen voor activiteiten op tal van beleidsvelden voor zover daarvoor op de gemeentebegroting gelden zijn aangewezen dan wel de Raad hier geld voor beschikbaar heeft gesteld.

Artikel 3 De aanvrager

De subsidieaanvrager moet voldoen aan de voorwaarde dat indien er een aanbod wordt gedaan in een accommodatie deze waar mogelijk bereikbaar en bruikbaar dient te zijn voor lichamelijk, zintuiglijk en verstandelijk gehandicapten.

Artikel 4 Weigeringsgronden

De subsidieverlening kan naast de in de artikel 4:35 van de wet genoemde gevallen worden geweigerd, indien gegronde redenen bestaan aan te nemen dat:

  • a.

    de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd zich niet in hoofdzaak richten op de gemeente Nijefurd en de ingezetenen van de gemeente Nijefurd, dan wel niet ten goede komen aan de Nijefurdse gemeenschap;

  • b.

    de activiteiten ook zonder subsidie kunnen worden uitgevoerd;

  • c.

    in het beoogde doel of de voorgenomen activiteiten al op andere wijze in belangrijke mate is voorzien;

  • d.

    de subsidieverlening niet past binnen het beleid zoals dat is vastgesteld in de afzonderlijke beleidsvelden van de gemeente;

  • e.

    de subsidieontvanger gelieerd is aan een commerciële instelling die dezelfde of vergelijkbare activiteiten biedt;

  • f.

    de aanvrager door uitvoering van de activiteit beoogt winst te maken;

  • g.

    de activiteit in strijd is met gemeentelijke regels die zijn vastgesteld in andere verordeningen.

Artikel 5 Niet in behandeling nemen

Ten aanzien van het niet in behandeling nemen van een aanvraag is artikel 4:5 van de wet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 6 Soorten subsidies

Voor het verlenen van subsidie wordt onderscheid gemaakt tussen:

a. subsidie voor activiteiten gedurende een geheel of een deel van een kalenderjaar, die gedurende meerdere kalenderjaren wordt verzorgd, groter dan € 1.500, verder te noemen: structurele subsidie, afdeling 4.2.8 van de wet is hierop van toepassing;

b. subsidie voor een activiteit die een eenmalig karakter heeft, groter dan € 1.500, verder te noemen: incidentele subsidie;

c. subsidie voor activiteiten, zowel met een eenmalig karakter als met een structureel karakter, kleiner dan € 1.500, verder te noemen: kleine subsidies.

 < € 1.500 > € 1.500
Incident.- Aanvraag 8 weken vóór aanvang activiteit of jaar - Vaststelling direct- Aanvraag 8 weken vóór aanvang activiteit - Verleningsbeschikking - Aanvraag vaststelling zo snel mogelijk doch uiterlijk 3 maanden na einde activiteit
Structur.- Aanvraag 8 weken vóór aanvang activiteit of jaar - Vaststelling direct- Aanvraag vóór 1 mei van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar - Verleningsbeschikking - Aanvraag om vaststelling vóór 1 april van het jaar na het subsidiejaar

B. de subsidie aanvraag

Artikel 7 De aanvraag van structurele subsidies

  • 1. Een aanvraag voor een structurele subsidie zoals vermeld in artikel 6 onder de letter a, dient vóór 1 mei van het jaar voorafgaand aan het jaar, waarin de activiteiten plaatsvinden, bij het college ingediend te worden.

  • 2. Bij de indiening van de in het eerste lid bedoelde aanvraag dienen in ieder geval overgelegd te worden:

    • a.

      een activiteitenplan conform art. 4:62 van de wet;

    • b.

      een begroting conform art. 4:63 van de wet;

    • c.

      een onderbouwing van een egalisatiereserve als bedoel in artikel 4;72 van de wet indien de aanvrager daarover beschikt;

    • d.

      een onderbouwing van de redenen waarom het benodigde bedrag op geen andere wijze kan worden verkregen dan door gemeentelijke subsidies.

  • 3. Tevens legt de aanvrager over de laatst opgemaakt jaarrekening als bedoeld in art. 361 van boek 2 BW met een schriftelijke verklaring van de accountant als bedoeld in art. 393, 1e lid, van boek 2 BW omtrent de getrouwheid en een mededeling dat van onjuistheden niet is gebleken, dan wel de balans en de staat van baten en lasten en de toelichting daarop of, indien deze bescheiden ontbreken, een verslag over de financiële positie van de aanvrager op het moment van de aanvraag.

  • 4. Bij een eerste subsidieaanvraag legt de aanvrager tevens over:

    • a.

      een afschrift van de geldende statuten, of;

    • b.

      een beschrijving van de organisatievorm voorzover deze niet reeds in de statuten is vervat;

  • 5. Het college kan vrijstelling dan wel ontheffing verlenen van hetgeen in lid 3 is bepaald.

Artikel 8 De aanvraag van incidentele en kleine subsidies

  • 1. Een aanvraag voor een incidentele subsidie of kleine subsidie zoals vermeld in 6 onder de letters b en c moet tenminste 8 weken voordat met de activiteit of het project een begin wordt gemaakt, bij het college worden ingediend. De aanvraag dient vergezeld te gaan van een gespecificeerde begroting met toe­lichting en een beschrijving van de geplande prestaties en de redenen waarom de prestaties alleen met behulp van gemeentelijke subsidie gerealiseerd kunnen worden.

C. de subsidie verlening

Artikel 9 De beslistermijn bij structurele subsidies

  • 1. Het college beslist op de aanvraag voor structurele subsidie binnen vier weken na vaststelling van de begroting voor het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft, respectievelijk waarin de periode aanvangt.

  • 2. Het college kan de in het eerste lid bedoelde termijn met ten hoogste twee weken verlengen. Van deze verlening doet zij mededeling aan de aanvrager.

Artikel 10 De beslistermijn bij incidentele subsidies

Het college beslist op de aanvraag voor incidentele subsidies binnen 8 weken nadat de aanvraag, met de daarbij behorende bescheiden, ontvangen is.

Artikel 11 Bevoegdheden

  • 1. Subsidieverlening geschiedt door het college op grond van deze door de raad vastgestelde verordening en of beleid.

Artikel 12 Verplichtingen van de subsidieontvanger

  • 1. De subsidieontvanger aan wie krachtens deze verordening subsidie wordt verleend, is gehouden naar beste vermogen de activiteiten te verrichten zoals deze zijn vermeld in de aanvraag.

  • 2. De subsidieontvanger stelt onverwijld het college in kennis van het voornemen de activiteiten, waarvoor subsidie is verstrekt, te wijzigen of te beëindigen.

  • 3. Het college kan aan de subsidie-ontvanger tevens andere dan de in artikel 4:37 en artikel 4:38 van de wet genoemde verplichtingen, die strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie, opleggen.

  • 4. De subsidie-ontvanger van een structurele subsidie behoeft de toestemming van het college voor de in artikel 4:71 genoemde rechtshandelingen met uitzondering de rechtshandelingen genoemd in artikel 4:71 lid 1 sub h.

  • 5. Indien de subsidieontvanger een rechtspersoon is stelt hij het college onverwijld in kennis van:

    • a.

      een wijziging van de statuten of het reglement;

    • b.

      het voornemen tot ontbinding van de rechtspersoon;

    • c.

      de ontbinding van de rechtspersoon.

      In dit laatste geval voldoet de subsidieontvanger aan de gemeente het batig saldo, voorzover dat saldo aan de door het college verstrekte subsidie kan worden toegerekend.

  • 6. De subsidieontvanger is desgevraagd verplicht gegevens te leveren aan de gemeente die voor het opstellen van het algemeen beleid van belang zijn.

Artikel 13 Nadere regels

  • 1. In alle externe communicatie met betrekking tot de activiteit waarvoor subsidie is verstrekt dient melding gemaakt te worden van het feit dat er sprake is van subsidieverstrekking door de gemeente Nijefurd.

  • 2. De subsidie-ontvanger voert een zodanig ingerichte administratie, dat daaruit te allen tijde de voor de vaststelling van de subsidie van belang zijnde rechten en verplichtingen alsmede de betalingen en de ontvangsten kunnen worden nagegaan.

  • 3. De administratie en de daartoe behorende bescheiden worden gedurende 5 jaren bewaard.

  • 5. Indien gedurende de uitvoering van de activiteit aanmerkelijke verschillen ontstaan of dreigen te ontstaan tussen de werkelijke uitgaven en inkomsten en de begrote uitgaven en inkomsten doet de subsidie-ontvanger daarvan onverwijld mededeling aan het college onder vermelding van de oorzaak van de verschillen.

D. subsidievaststelling

Artikel 14 Aanvraag tot vaststelling zonder voorafgaande verleningsbeschikking

Bij een kleine subsidie wordt op basis van de subsidie-aanvraag direct een subsidie-vaststelling dan wel een afwijzing afgegeven binnen de in artikel 10 gestelde termijn.

Artikel 15 Aanvraag tot vaststelling na voorafgaande verleningsbeschikking

  • 1. Vóór 1 april na afloop van het kalenderjaar waarvoor structurele subsidie is verleend dient de subsidie-ontvanger een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in.

  • 2. Ingeval van een incidentele subsidie dient zo spoedig mogelijk doch uiterlijk 3 maanden na afloop van de realisering van de activiteit een aanvraag tot vaststelling van subsidie te worden ingediend, waarbij gerapporteerd wordt in hoeverre de activiteiten die in de beschikking zijn genoemd, hebben plaatsgevonden.

  • 3. Indien na afloop van deze termijn geen aanvraag is ingediend, kan de subsidie ambtshalve worden vastgesteld.

Artikel 16 Vaststelling

  • 1. Ten aanzien van de subsidievaststelling is artikel 4:46 lid 1 en lid 3 van overeenkomstige toepassing

  • 2. De subsidie kan lager worden vastgesteld indien:

    • a.

      de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend niet of niet geheel hebben plaatsgevonden;

    • b.

      de subsidie-ontvanger niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen;

    • c.

      de subsidie-ontvanger onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juist of volledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraag tot subsidieverlening zou hebben geleid, of

    • d.

      de subsidieverlening anderszins onjuist was en de subsidie-ontvanger dit wist of behoorde te weten.

    • e.

      uit de overgelegde financiële stukken blijkt dat een subsidievaststelling als bedoeld onder lid 1 leidt tot een overschot. De subsidie wordt in dat geval zodanig vastgesteld dat het overschot teniet wordt gedaan.

  • 3. Bij de beoordeling van overschotten als bedoeld in lid 2:e worden bestemmings­reserves buiten beschouwing gelaten indien en voorzover het college daarvoor toestemming heeft verleend.

Artikel 17 Accountantsverklaring

  • 1. De subsidie-ontvanger van een kleine subsidie heeft vrijstelling van de verplichte accountantscontrole van artikel 4:78 het eerste tot en met het vierde lid van de wet, tenzij het college deze accountantscontrole verplicht stelt bij de subsidieverlening.

E. betaling

Artikel 18 Voorschotten

  • 1. Het college kan de subsidie-ontvanger één of meerdere voorschotten verlenen. In de verleningsbeschikking wordt aangegeven of en hoe dit gebeurt.

  • 2. Bij de subsidievaststelling worden betaalde voorschotten verrekend met het in het vaststellingsbesluit vastgestelde bedrag.

G. slotbepalingen

Artikel 19 Vrijstelling en extra voorschriften

  • 1. Het college kan in individuele gevallen vrijstelling verlenen van hetgeen staat vermeld in artikels 3, 7 en 8.

  • 2. Het college kan in individuele gevallen extra voorschriften verbinden aan het verstrekken van een subsidie. Deze voorschriften mogen slechts strekken tot bescherming van het belang of de belangen in verband waarvoor de subsidie is verstrekt.

Artikel 20 Evaluatie

Deze verordening wordt eenmaal per 4 jaar geëvalueerd, of eerder in het geval de raad daarom verzoekt, dan wel wetgeving daarvoor aanleiding geeft. Het college zendt na de evaluatie aan de raad een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van de verordening in de praktijk.

Artikel 21 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening, met bijbehorende deelverordeningen treedt in werking één week na de dag van de bekendmaking. 

  • 2. Met ingang van die datum wordt ingetrokken:

    Subsidie- en procedure verordening Welzijn gemeente Nijefurd

  • 3. Subsidieverleningen die onder het regime van de in het vorige lid genoemde verordening zijn verstrekt, worden vastgesteld onder het regime van die verordening.

Artikel 22 Overgangsbepalingen

  • 1. Besluiten genomen op grond van de volgens artikel 21 ingetrokken regelingen blijven van kracht tot de termijn waarvoor zij werden verleend, is verstreken of totdat zij worden ingetrokken.

  • 2. Indien vóór het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening een aanvraag om subsidie is ingediend en voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening nog niet op die aanvraag is beslist, zijn de bepalingen van deze verordening niet van toepassing.

Artikel 23 Citeerartikel

Deze verordening kan aangehaald worden als Algemene subsidieverordening 2005.