Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Millingen aan de Rijn

Subsidieverordening klimaataanpak eigen woning Millingen aan de Rijn

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Millingen aan de Rijn
Officiële naam regelingSubsidieverordening klimaataanpak eigen woning Millingen aan de Rijn
CiteertitelSubsidieverordening klimaataanpak eigen woning Millingen aan de Rijn
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerpsubsidieregeling

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 149

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-12-201001-05-2013nieuwe regeling

30-11-2010

De Rozet, 23-12-2010

VR/MB/RVS/20100004

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieverordening klimaataanpak eigen woning Millingen aan de Rijn

De raad der gemeente Millingen aan de Rijn;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 2 november 2010;

overwegende artikel 149 Gemeentewet

b e s l u i t  :

de subsidieverordening klimaataanpak eigen woning Millingen aan de Rijn vast te stellen.

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Millingen aan de Rijn;

  • b.

    raad: raad van de gemeente Millingen aan de Rijn;

  • c.

    gedeputeerde staten: het college van gedeputeerde staten van Gelderland;

  • d.

    Rc-waarde: warmteweerstand van dichte constructies uitgedrukt in m²K/W;

  • e.

    subsidie: de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen en diensten (artikel 4:21 lid 1 Awb);

  • f.

    subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens deze verordening (artikel 4:22 Awb);

  • g.

    eigenaar-bewoner: eigenaar van een woning die deze zelf bewoont volgens de gemeentelijke basisadministratie van persoonsgegevens.

Artikel 2. Bevoegdheid college

Het college is bevoegd te besluiten over het verstrekken van subsidies als bedoeld in deze verordening. Het college is bevoegd om voorwaarden aan beschikkingen op grond van deze verordening te verbinden.

Artikel 3. Doelgroep

Subsidie kan slechts worden verstrekt aan een eigenaar-bewoner van een woning in de gemeente Millingen aan de Rijn.

Artikel 4. Subsidiabele activiteit

  • 1. Subsidie kan slechts worden verstrekt voor de uitvoering van isolatie maatregelen aan de eigen woning, die wordt bewoond door de eigenaar-bewoner.

  • 2. De loonkosten van de maatregelen door de eigenaar-bewoner zelf worden uitgevoerd, zijn niet subsidiabel.

Artikel 5. Weigeringsgronden

  • 1. Subsidie wordt geweigerd voor maatregelen die gericht zijn op het voldoen aan wettelijke verplichtingen of gangbare minimum kwaliteitseisen.

  • 2. Subsidie wordt geweigerd voor zover voor een woning meer dan een maal subsidie wordt gevraagd.

Artikel 6. Subsidievereisten

Om voor subsidie als bedoeld in artikel 4 in aanmerking te komen wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • 1.

    aan de woning wordt minimaal één van de volgende maatregelen uitgevoerd:

  • a.

    Aanbrengen van vloerisolatie met een isolatiewaarde (Rc-waarde) van minimaal 2,5 m2 K/W.

  • b.

    Aanbrengen van dakisolatie met een isolatiewaarde (Rc-waarde) van minimaal 2,5 m2 K/W, waarbij isolatie van de vloer van niet-verwarmde vliering wordt beschouwd als dakisolatie.

  • c.

    Gevelisolatie door het isoleren van nog niet geïsoleerde muren van de woning:

    1) door aanbrengen spouwmuurisolatie in bestaande spouw, of;

    2) door het aanbrengen van andere gevelisolatie waarbij de isolatiewaarde minimaal (Rc-waarde) 2,5 m2 K/W is;

  • 2.

    de woning is opgeleverd vóór 1 januari 1980;

  • 3.

    de woning heeft op peildatum 1 januari 2009 een WOZ-waarde van maximaal € 350.000,-;

  • 4.

    de woning heeft een woonbestemming volgens het bestemmingsplan;

Artikel 7. Subsidieplafond en behandeling subsidieaanvragen

  • 1. Het subsidieplafond voor 2010 en 2011 komt overeen met het bedrag dat door gedeputeerde staten voor deze jaren wordt toegekend op de aanvraag van het college voor het doel van deze regeling.

  • 2. Aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Later ingekomen aanvragen die tot overschrijding van het subsidieplafond zouden leiden worden geweigerd.

  • 3. Indien een subsidieaanvraag nog niet volledig is wordt het tijdstip van binnenkomst bepaald door het moment waarop de subsidieaanvraag wel volledig is.

  • 4. Een aanvraag wordt getoetst aan het subsidieplafond dat geldt voor het jaar waarin het tijdstip van binnenkomst van de aanvraag valt.

Artikel 8. Hoogte van de subsidie

De hoogte van de subsidie bedraagt een derde van de subsidiabele kosten tot maximaal € 500,-- per woning.

Artikel 9. Aanvraag subsidieverlening

  • 1. Het college stelt een aanvraagformulier vast voor de aanvraag tot subsidieverlening. Op het aanvraagformulier is vermeld welke gegevens en bijkomende stukken moeten worden verstrekt.

  • 2. Het college beslist binnen 8 weken na het tijdstip van binnenkomst op de aanvraag.

  • 3. In afwijking van het tweede lid beslist het college binnen 4 weken na de toekenning van het voor deze regeling bestemde bedrag, indien binnen 4 weken na het tijdstip van binnenkomst van een aanvraag het bedrag voor het betreffende jaar nog niet is toegekend door gedeputeerde staten.

Artikel 10. Verplichtingen van de subsidieontvanger

Aan de subsidieontvanger worden de volgende verplichtingen opgelegd:

  • 1.

    de maatregel of maatregelen worden uitgevoerd binnen zestien weken na het besluit tot subsidieverstrekking;

  • 2.

    een door de gemeente aangestelde inspecteur wordt op zijn verzoek in de gelegenheid gesteld de uitgevoerde werkzaamheden ter plaatse te inspecteren;

  • 3.

    op verzoek wordt medewerking verleend aan publicitaire acties.

Artikel 11. Bij subsidieverlening te bepalen termijn voor subsidievaststelling

  • 1. Het college kan bij de subsidieverlening bepalen dat de aanvrager binnen 6 maanden na het besluit tot subsidieverlening een aanvraag tot subsidievaststelling indient.

  • 2. Het college kan een andere dan de in het eerste lid genoemde termijn stellen indien daarvoor gegronde redenen zijn.

Artikel 12. Aanvraag subsidievaststelling

  • 1. Het college stelt een aanvraagformulier vast voor de aanvraag tot subsidievaststelling. Op het aanvraagformulier is vermeld welke gegevens en bijkomende stukken moeten worden verstrekt.

  • 2. Het college beslist binnen 8 weken na ontvangst op de aanvraag.

  • 3. Indien uit de aard van de subsidie, dan wel de verantwoording daarvan, volgt dat voor de beslissing op de vaststelling van de subsidie een langere termijn nodig is dan de in het tweede lid genoemde termijn, dan bericht het college de subsidieontvanger daarvan zo spoedig mogelijk na ontvangst van de aanvraag tot subsidievaststelling.

Artikel 13. Betaling

De betaling vindt plaats binnen 6 weken na de subsidievaststelling.

Artikel 14. Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover de toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 15. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag volgend op haar bekendmaking.

Artikel 16. Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Subsidieverordening klimaataanpak eigen woning Millingen aan de Rijn.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Millingen aan de Rijn op 30 november 2010

De raadsgriffier, De voorzitter,

C.Waterlander M.H.F. Schuurmans - Wijdeven

Nota-toelichting

Algemene toelichting

Het doel van de verordening is om eigenaar-bewoners te stimuleren isolatiemaatregelen te nemen. Door het isoleren van de woning besparen de bewoners op hun energiegebruik en verminderen hun CO2 uitstoot. Eveneens verlagen zij hun maandelijkse energiekosten en dit heeft meer impact naarmate de energieprijzen stijgen. Prognoses laten zien dat energiekosten, met name voor de lage inkomens, een steeds groter deel gaan uitmaken van de totale woonlasten.

Het uitgangspunt van de regeling is het verlagen van het energiegebruik van huishoudens. Op de langere termijn verlagen we hiermee de opgave van relatief kostbare duurzame energie die opgewekt moet worden om uiteindelijk energieneutraal te kunnen zijn.

In deze verordening komen daarom een aantal isolatiemaatregelen in aanmerking voor subsidie. Uit de evaluatie van een achttal pilotprojecten in de provincie Gelderland blijkt dat voor vloer-, dak-, glas- en gevelisolatie de besparing in CO2 en het rendement voor de bewoners het grootst is. Omdat er voor glasisolatie een landelijke subsidieregeling bestaat én bewoners uit zichzelf vaak al dubbel glas laten aanbrengen is dit niet opgenomen in deze stimuleringsregeling. De regeling beperkt zich tot isolatiemaatregelen aan de zogenaamde 'schil' van de woning. Meer innovatieve maatregelen als zonneboilers, warmte-koudeopslag en PV-cellen zijn nu nog relatief dure methoden om energie op te wekken en leveren daardoor op korte termijn minder rendement en besparingen op dan isolatiemaatregelen.

Toelichting artikel 4

Eigenaar-bewoners zijn vaak moeilijk te bewegen tot energiemaatregelen enkel door communicatie. Op basis van de eerder genoemde pilots blijkt dat een kleine financiële ondersteuning voldoende is om mensen over de streep te trekken.

Corporaties en particuliere verhuurders zijn uitgesloten van deze verordening omdat ervan uitgegaan wordt dat isolatiemaatregelen al opgenomen zijn in hun reguliere onderhoudsplanning en -werkzaamheden. Eigenaar-bewoners binnen een Vereniging van Eigenaren (VVE) komen wel in aanmerking voor subsidie.

Toelichting artikel 7

De grootste opgave ligt bij woningen van vóór 1970. Een deel van de woningen uit de periode 1970-1980 verdient eveneens aandacht. De grens voor subsidie ligt daarom bij woningen van voor 1980.