Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Nijefurd

Verordening rekenkamercommissie gemeente Nijefurd 2005

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Nijefurd
Officiële naam regelingVerordening rekenkamercommissie gemeente Nijefurd 2005
CiteertitelVerordening rekenkamercommissie gemeente Nijefurd 2005
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpGeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 81o

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200601-01-2013Nieuwe regeling

04-10-2006

Friso, 04-10-2005

Geen

Tekst van de regeling

de raad van de gemeente Nijefurd;

gelezen het voorstel van het presidium van;

gelet op artikel 81o van de Gemeentewet;

Besluit:

vast te stellen de navolgende verordening: Verordening rekenkamercommissie gemeente Nijefurd 2005

Paragraaf 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • A.

    Rekenkamercommissie: de commissie die is ingesteld bij besluit van de raad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan;

  • B.

    Doelmatigheid of efficiency: het streven om met een zo beperkt mogelijk inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;

  • C.

    Doeltreffendheid of effectiviteit:de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken;

  • D.

    Lid: een lid van de rekenkamercommissie dat op basis van artikel 2.2, lid 1 door de raad van buiten de kring van zijn leden is aangewezen.

Paragraaf 2 Taak, samenstelling en lidmaatschap van de rekenkamercommissie

Artikel 2.1 Taak van de rekenkamercommissie
  • 1. Er is een gemeentelijke rekenkamercommissie;

  • 2. De rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijke beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

Artikel 2.2 Samenstelling rekenkamercommissie
  • 1. De rekenkamercommissie bestaat uit drie leden die de raad van buiten de kring van zijn leden aanwijst op voordracht van een selectiecommissie voor een periode van drie jaar; deze leden kunnen door de raad op voordracht van de raad één keer worden herbenoemd voor een gelijke periode, Bij tussentijdse toetreding kunnen leden meerdere malen worden herbenoemd, met een maximale zittingsperiode van deze leden van zes jaar.

  • 2. De leden zoals bedoeld in het vorige lid leggen, alvorens zij hun functie kunnen uitoefenen, in een vergadering van de raad in de handen van de voorzitter van de raad de eed (verklaring of belofte) af:

    "Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de rekenkamercommissie benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gunst heb gegeven of beloofd.

    Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, 'rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of belofte heb aangenomen of zal aannemen.

    Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de rekenkamercommissie naar eer en geweten zal vervullen.

    Zo waarlijk helpe mij God Almachtig!

    (Dat verklaar en beloof ik!)"

    "Ik swarje (ferklearje) dat ik om ta lid fan de rekkenkeamerkommisje beneamd te wurden rjochtstreeks noch midlikerwize, onder wat foar namme of utfynsel ek, ien of oare jefte of geunst tasein of jun ha.

    Ik swarje (ferklearje) dat ik, om eat ut dit amt te dwaan of te ritten, rjochtstreeks noch midlikerwize iennich geskink of watfoar belofte oannommen ha of oannimme sil.

    Ik swarje (ferklearje) dat ik trou wëze sil oan de Grunwet, dat ik de wetten neikomme sil en dat ik myn plichten as lid fan de rekkenkeamerkommisje nei eare en gewisse neikomme sil.

    Sa wierliken helpe my God de Almachtige! (Dat ferklearje en unthjit ik!)"

  • 3. De raad wijst één van de drie leden genoemd in het eerste lid aan als voorzitter. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming, het contact onderhouden niet de raad, ambtelijke organisatie, pers en naburige rekenkamers. Hij stuurt de ondersteunende medewerkers van de rekenkamercommissie aan.

Artikel 2.3 Besluitvorming in de rekenkamercommissie
  • 1. In vergaderingen van de rekenkamercommissie wordt besloten bij unanimiteit.

  • 2. Besluiten kunnen niet worden genomen tenzij een meerderheid van de leden van de rekenkamercommissie ter vergadering aanwezig is.

Artikel 2.4 Einde van het lidmaatschap
  • 1. Het lidmaatschap van een lid eindigt:

    • A.

      op eigen verzoek;

    • B.

      bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie;

    • C.

      wanneer het bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • D.

      indien het bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • E.

      Na afloop van de periode waarvoor de benoeming geldt.

  • 2. De leden van de rekenkamercommissie kunnen door de raad worden ontslagen wanneer zij door ziekte, gebreken of ongeschiktheid niet in staat zijn hun functie naar behoren te vervullen.

Artikel 2.5 Verboden handelingen
  • 1. Het is de leden van de rekenkamercommissie verboden de handelingen te verrichten als bedoeld in artikel 15 van de Gemeentewet. De raad kan, gehoord de rekenkamercommissie, een lid van de rekenkamercommissie dat heeft gehandeld in strijd met dit verbod, van zijn functie ontslaan.

  • 2. Leden overleggen aan de raad jaarlijks een lijst met daarin opgenomen de nevenfuncties die zij op dat moment vervullen.

Artikel 2.6 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamercommissie

De leden ontvangen een door de raad vastgestelde vergoeding voor hun werkzaamheden en kunnen voor hun onderzoek gebruik maken van het hiervoor door de raad vastgestelde budget.

  • 2.

    De vergoedingen als bedoeld in het eerste lid komen ten laste van het budget van de rekenkamercommissie als bedoeld in artikel 5.

Paragraaf 3 De werkwijze van de rekenkamercommissie

Artikel 3.1 Reglement van orde

De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na de vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.

Artikel 3.2 Overleg met de raad

De rekenkamercommissie heeft minimaal twee keer per jaar overleg met de raad. In dit overleg wordt de voortgang van de onderzoeken besproken en geïnventariseerd in hoeverre de raad gebruik wil maken van zijn bevoegdheid een onderzoeksverzoek te doen.

Artikel 3.3 Onderwerpen voor en beslissing tot uitvoeren van onderzoek
  • 1. De rekenkamercommissie kiest zelfstandig de onderwerpen voor haar onderzoek, formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast. Deze onderzoeksopzet wordt door de rekenkamercommissie rechtstreeks ter kennisneming gestuurd aan de raad.

  • 2. De raad kan de rekenkamercommissie een verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. Dit verzoek moet voldoen aan de criteria zoals opgesteld in artikel 3.4. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen een maand na indiening van het verzoek op basis van argumentatie in hoeverre aan dat verzoek kan worden voldaan.

Artikel 3.4 Criteria onderzoeken

Rekenkameronderzoeken dienen aan de volgende criteria te voldoen:

  • A.

    Het onderzoek moet betrekking hebben op de doelmatigheid, doeltreffendheid of rechtmatigheid van het beleid;

  • B.

    Er moet sprake zijn van een substantieel belang;

  • C.

    Het onderzoek moet door de gemeente te beïnvloeden beleid betreffen;

  • D.

    Er moet sprake zijn van een evenwichtige spreiding over de gemeentelijke beleidsterreinen in de opvolgende onderzoeken;

  • E.

    Er dient aandacht te worden besteed aan de onderzoeksdoelmatigheid.

  • F.

    De onderzoeksresultaten moeten communiceerbaar zijn naar de bevolking.

Artikel 3.5 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
  • 1. De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet, ook wanneer onderzoek aan externe deskundigen wordt uitbesteed.

  • 2. De rekenkamercommissie beoordeelt zelf of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3. De rekenkamercommissie is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De rekenkamercommissie kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan medewerkers die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 4. De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de rekenkamercommissie en degenen die ten behoeve van de rekenkamercommissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid van lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen.

  • 5. De rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 6. De rekenkamercommissie stelt betrokkenen ambtenaren in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het feitenonderzoek aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 7. De rekenkamercommissie stelt het bestuur in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, zijn zienswijze op het onderzoek en de nota aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken.

  • 8. Na de ambtelijke hoor en wederhoor over de feiten (zie lid 6) en na het bestuurlijk hoor en wederhoor (zie lid 7) formuleert de rekenkamercommissie haar conclusies en aanbevelingen in een nota.

  • 9. Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen zo spoedig mogelijk, aan de raad aangeboden. Hierbij worden de ambtelijke en bestuurlijke reacties gevoegd.

  • 10. De raad bespreekt de onderzoeksresultaten op basis van het rapport en de nota met conclusies en aanbevelingen. De raad stelt vervolgens de eindconclusies vast.

Paragraaf 4 De ondersteuning van de rekenkamercommissie

Artikel 4.1 Ambtelijke ondersteuning
  • 1. De rekenkamercommissie draagt zorg voor secretariële ondersteuning die nodig is voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden binnen het onder artikel 5 genoemde budget. De ondersteunende ambtena(a)r(en) is/zijn terzake van zijn/hun werkzaamheden uitsluitend verantwoording schuldig aan de rekenkamercommissie.

Artikel 4.2 Onderzoeksmedewerkers
  • 1. De rekenkamercommissie is bevoegd ten laste van het budget als bedoeld in artikel 5 (tijdelijk) onderzoeksmedewerkers aan te stellen.

  • 2. Onderzoeksmedewerkers kunnen, indien de rekenkamercommissie hen daartoe de bevoegdheid toekent, alle informatie verzamelen die de rekenkamercommissie in het belang van het onderzoek nodig acht; zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de rekenkamercommissie.

  • 3. De rekenkamercommissie is tevens bevoegd ten laste van het budget als bedoeld in artikel 5 externe deskundigen in te schakelen. Het hiervoor in lid 2 gestelde is op de externe deskundigen dienovereenkomstig van toepassing.

Paragraaf 5 De kosten van de rekenkamercommissie

Artikel 5 Budget
  • 1. De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • A.

      de vergoedingen die krachtens artikel 2.6 zijn toegekend aan de externe leden van de rekenkamercommissie;

    • B.

      de medewerkers van de rekenkamercommissie;

    • C.

      onderzoeksmedewerkers;

    • D.

      externe deskundigen die mogelijk door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld en

    • E.

      de mogelijke overige uitgaven die de rekenkamercommissie nodig oordeelt voor de uitvoering van haar taak.

Paragraaf 6 Slotbepalingen

Artikel 6/7 Citeertitel inwerkingtreding
  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening rekenkamercommissie gemeente Nijefurd 2005".

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de dag van bekendmaking.

  • 3. Alle zaken waarin deze verordening niet voorziet worden voorgelegd aan de raad. De raad beslist hierover binnen vier weken.