Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Spijkenisse

Reglement voor de automatische incasso van de gemeentelijke belastingen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Spijkenisse
Officiële naam regelingReglement voor de automatische incasso van de gemeentelijke belastingen
CiteertitelIncassoreglement gemeentelijke belastingen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

1. Deze regeling volgt op het Incassoreglement van 15-01-2005

2. Deze regeling bevat in de artikelen 3 en 4 algemeen verbindende voorschriften en in de overige artikelen beleidsregels

3. Deze regeling wordt ingetrokken door de Beleidsregels invordering gemeentelijke belastingen 2012, maar blijft van toepassing op de van 01-01-2010 tot en met 31-12-2011 opgelegde aanslagen gemeentelijke belastingen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Verordening hondenbelasting 2010, artikelen 9 en 10
  2. Verordening milieuheffing 2010, artikelen 8 en 9
  3. Verordening onroerende-zaakbelastingen 2010, artikelen 7 en 8
  4. Verordening rioolheffing 2010, artikelen 9 en 11
  5. Verordening hondenbelasting 2011, artikelen 9 en 10
  6. Verordening milieuheffing 2011, artikelen 8 en 9
  7. Verordening onroerende-zaakbelastingen 2011, artikelen 7 en 8
  8. Verordening rioolheffing 2011, artikelen 9 en 11
  9. Algemene wet bestuursrecht, art. 4:81

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-12-200901-01-2012nieuwe regeling

15-12-2009

Weekblad Spijkenisse, 22-12-2009

IWPBZ

Tekst van de regeling

Burgemeester en wethouders der gemeente Spijkenisse;

overwegende dat het ter bevordering van de zorgvuldigheid en de rechtszekerheid gewenst is regels vast te stellen voor de automatische incasso van de gemeentelijke belastingen;

gelet op de van toepassing zijnde bepalingen in het Burgerlijk Wetboek en de Gemeentewet;

besluiten:

vast te stellen het volgende reglement voor de automatische incasso van de gemeentelijke belastingen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • afschrijvingstijdvak: de periode verdeeld in maandtermijnen die begint op de dag waarop de eerste termijn wordt afgeschreven en eindigt op de dag waarop de laatste termijn wordt afgeschreven;

  • belastingjaar: het tijdvak van 1 januari tot en met 31 december waarop de aanslag gemeentelijke belastingen betrekking heeft;

  • belastingschuldige: de natuurlijke persoon aan wie of de rechtspersoon waaraan een aanslag gemeentelijke belastingen is opgelegd;

  • formele belastingschuld: het totaalbedrag aan gemeentelijke belastingen dat op het aanslagbiljet staat vermeld en dat door de belastingschuldige moet worden betaald;

  • incassant: de gemeente Spijkenisse;

  • wijzigingskaart: de door de afdeling Publiekszaken uitgegeven kaart waarmee de wijzigingen betreffende het bank- of gironummer moeten worden gemeld.

Artikel 2 Doel van de automatische incasso

De automatische incasso heeft tot doel de betaling van de formele belastingschuld van de belastingschuldige over het belastingjaar te spreiden en in maandelijkse termijnen automatisch te incasseren.

Artikel 3 Gemeentelijke belastingen

  • 1. De automatische incasso geldt voor de onroerende-zaakbelastingen, de rioolheffing, de milieuheffing en de hondenbelasting.

  • 2. De automatische incasso geldt niet voor aanslagen die worden opgelegd in een later jaar dan het belastingjaar waarop zij betrekking hebben.

Artikel 4 Deelname aan de automatische incasso

  • 1. Deelname aan de automatische incasso is mogelijk door of ten behoeve van belastingschuldigen, als het bedrag van het aanslagbiljet niet meer is dan € 2.500,-.

  • 2. De incassant kan de deelname aan de automatische incasso weigeren, als er omstandigheden worden geconstateerd of vermoed, die het regelmatig verloop van de termijnbetalingen belemmeren of zouden kunnen belemmeren.

Artikel 5 Aanmelding

  • 1. Aanmelding voor de automatische incasso vindt plaats door de groene machtigingskaart in te leveren bij, of toe te zenden aan de afdeling Publiekszaken.

  • 2. De machtiging tot automatische incasso moet uiterlijk op de laatste vervaldag van het aanslagbiljet zijn ingekomen bij de afdeling Publiekszaken.

Artikel 6 Reikwijdte van de machtiging

De machtiging tot automatische incasso is mede van toepassing op aanslagbiljetten die na binnenkomst van de machtiging nog in de loop van het belastingjaar aan de belastingschuldige worden toegezonden.

Artikel 7 Stilzwijgende verlenging

De machtiging tot automatische incasso wordt zonder tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd.

Artikel 8 Aantal maandtermijnen

  • 1. Onverminderd het bepaalde in het tweede en het derde lid wordt het bedrag van het aanslagbiljet automatisch afgeschreven in maximaal tien maandtermijnen.

  • 2. Als de belastingschuldige op de datum van verzending van het aanslagbiljet al deelneemt aan de automatische incasso, wordt het bedrag van het aanslagbiljet automatisch afgeschreven in zoveel maandtermijnen als er na verzending van het aanslagbiljet nog kalendermaanden in het belastingjaar volgen op de kalendermaand waarin het aanslagbiljet is verzonden. De kalendermaand waarin het aanslagbiljet is verzonden wordt aangemerkt als de eerste maandtermijn.

  • 3. Als de belastingschuldige op de datum van verzending van het aanslagbiljet nog niet deelneemt aan de automatische incasso, wordt het bedrag van het aanslagbiljet automatisch afgeschreven in het aantal maandtermijnen zoals vermeld in het tweede lid, verminderd met het aantal kalendermaanden waarin de incassant de aanmelding van de belastingschuldige nog niet in de administratie heeft verwerkt. De kalendermaand waarin de incassant de aanmelding van de belastingschuldige in de administratie verwerkt wordt aangemerkt als de eerste maandtermijn.

Artikel 9 Bedrag van een maandtermijn

  • 1. Het bedrag van een maandtermijn is het bedrag van het aanslagbiljet, gedeeld door het aantal maandtermijnen waarin het bedrag van het aanslagbiljet automatisch wordt afgeschreven.

  • 2. De incassant kan, als de hoogte van de belastingschuld daartoe aanleiding geeft, gedurende het afschrijvingstijdvak het termijnbedrag wijzigen onder mededeling daarvan aan de belastingschuldige.

Artikel 10 Tijdstip van afschrijving

  • 1. De automatische incasso vangt aan nadat het aanslagbiljet is verzonden.

  • 2. De incassant spant zich in om het aanslagbiljet in de maand januari te verzenden. Aan deze inspanning kunnen geen rechten worden verbonden, als de verzending op een later tijdstip plaatsvindt.

  • 3. De incassant schrijft het termijnbedrag automatisch af op de laatste werkdag van iedere maand. Zondagen en algemeen erkende feestdagen worden niet aangemerkt als werkdagen.

  • 4. De laatste automatische afschrijving kan niet later plaatsvinden dan op de laatste werkdag van de maand december van het jaar waarin het aanslagbiljet is verzonden.

Artikel 11 Overlijden

  • 1. Overlijden van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2. De erven kunnen de automatische incasso stopzetten door middel van het insturen van de rode kaart.

Artikel 12 Echtscheiding

  • 1. Echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2. Als door de echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst niet meer kan worden geïncasseerd op het bekende rekeningnummer, dan dient de belastingschuldige zo spoedig mogelijk een rekeningnummer mede te delen waarop de automatische incasso wel kan plaatsvinden.

Artikel 13 Verhuizing

  • 1. Verhuizing van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

  • 2. Als de verhuizing gevolgen heeft voor de hoogte van de formele belastingschuld van de belastingschuldige, past de incassant het bedrag van de na de verhuizing resterende maandtermijnen aan.

  • 3. Als de belastingschuldige gedurende het belastingjaar verhuist naar een andere gemeente, dient hij de automatische incasso aan het einde van dat belastingjaar te beëindigen.

Artikel 14 Wijziging bank- of gironummer

Wijzigingen betreffende het bank- of gironummer dienen met gebruikmaking van de wijzigingskaart terstond te worden gemeld aan de afdeling Publiekszaken.

Artikel 15 Terugstorting

  • 1. Als de belastingschuldige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, dan kan hij de giro- of bankinstelling opdracht geven om het termijnbedrag op zijn rekening terug te storten.

  • 2. De opdracht tot terugstorting wordt gegeven door de gele terugboekingskaart binnen een maand na verzending van de afrekening aan de giro- of bankinstelling toe te zenden.

Artikel 16 Beëindiging van de automatische incasso door de belastingschuldige

De belastingschuldige kan de automatische incasso te allen tijde beëindigen door het inzenden van de rode kaart.

Artikel 17 Beëindiging van de automatische incasso door de incassant

De Incassant beëindigt automatische incasso:

  • a.

    als de automatische incasso gedurende twee opeenvolgende maanden niet slaagt;

  • b.

    als de belastingschuldige surseance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement is gesteld, naar het buitenland vertrekt of dreigt te vertrekken, of als er anderszins omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de incasso zouden kunnen belemmeren.

Artikel 18 Geen stortingen buiten de automatische incasso

Termijnbetalingen buiten de automatische incasso worden niet geaccepteerd.

Artikel 19 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    Bij de inwerkingtreding van dit reglement komt het incassoreglement van 15 januari 2005 te vervallen, met dien verstande dat het van toepassing blijft tot en met het belastingjaar 2009.

  • 3.

    Dit reglement wordt aangehaald als ‘Incassoreglement gemeentelijke belastingen’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders der gemeente Spijkenisse van 15 december 2009

de secretaris,
J. Pol
de burgemeester,
M. Salet