Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Menterwolde

SOLLICITATIECODE MENTERWOLDE 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Menterwolde
Officiële naam regelingSOLLICITATIECODE MENTERWOLDE 2008
CiteertitelSollicitatiecode Menterwolde 2008
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art 160, lid 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-03-2009nieuwe regeling

10-02-2009

Tussenklappen, 25 maart 2009

Sollicitatiecode Menterwolde 2008
26-03-200901-02-2012nieuwe regeling

10-02-2009

Tussenklappen, 25 maart 2009

Sollicitatiecode Menterwolde 2008

Tekst van de regeling

Burgemeester en wethouders van de gemeente Menterwolde;

gelezen het voorstel van de afdeling Middelen en Ondersteuning;

BESLUITEN:

vast te stellen de navolgende regeling:

SOLLICITATIECODE MENTERWOLDE 2008

Artikel 1 Wijze van vacaturevervulling

  • 1 De vervulling van een vacature geschiedt bij voorkeur uit het personeel van de gemeente,

    tenzij naar het oordeel van het tot aanstelling bevoegde bestuursorgaan het dienstbelang zich

    daartegen verzet.

  • 2 Het bepaalde in het vorige lid van dit artikel is van overeenkomstige toepassing op degenen

    die een wachtgeld genieten ten laste van de gemeente; voorts geldt dat onder het in lid 1

    bedoelde personeel tevens dienen te worden begrepen medewerkers met een tijdelijke

    aanstelling of met een arbeidsovereenkomst en uitzendkrachten, gedetacheerden en stagiaires,

    voor zover zij zes maanden of langer bij de gemeente werken.

  • 3 Voor personen als bedoeld in de leden 1 en 2 van dit artikel wordt bij de invulling van de

    vacature gebruik gemaakt van een interne procedure.

  • 4 Indien de procedure als bedoeld in het vorige lid niet leidt tot invulling van de vacature wordt

    de vacature extern bekend gemaakt. Dit kan door bijvoorbeeld publicatie in landelijke of

    regionale dagbladen, vaktijdschriften, plaatsing op de eigen dan wel door externen beheerde

    websites of vacaturebanken. Ook werving via externe bureaus of aan derden in opdracht

    gegeven wervingsopdrachten worden gerekend onder het begrip externe werving. Het

    bevoegde bestuursorgaan beslist welke externe methode zal worden gebruikt.

  • 5 Eist het dienstbelang een zeer spoedeisende invulling van de vacature dan kan het bevoegde

    bestuursorgaan - na overleg met de ondernemingsraad - besluiten de interne en externe

    sollicitatieprocedure gelijktijdig op te starten.

Artikel 2 Bekendmaking van de vacature

  • 1 De vacature waarvoor wordt geworven wordt in beginsel door een advertentie bekend

    gemaakt.

  • 2 De advertentie omvat naast de taakomschrijving ten minste gegevens over de volgende

    aspecten, dan wel verwijst naar het medium waar deze informatie is te vinden:

    o de organisatie (naam, adres, woonplaats);

    o het functieniveau;

    o de functiebenaming;

    o de omvang van de betrekking;

    o de functie-eisen;

    o de sollicitatietermijn;

    o de wijze van inzending van de sollicitatie (onder nummer, adressant etc.);

    o wie inlichtingen verstrekt;

    o dat benoeming afhankelijk zal zijn van de uitslag van een voorafgaand justitieel

    onderzoek;

    o op welke wijze de sollicitatiecode verkrijgbaar is;

    o indien van toepassing:

    ? de mogelijkheid van een psychologisch onderzoek of een onderzoek

    middels een assessment center;

    ? indien noodzakelijk geacht voor de functie: een medisch onderzoek

    ? de duur van de betrekking;

    ? een eventuele voorkeursbehandeling.

Artikel 3 Bericht naar aanleiding van een sollicitatie

  • 1 Sollicitanten ontvangen uiterlijk binnen drie weken na sluiting van de sollicitatieperiode

    bericht (afgewezen, uitgenodigd, eventueel aangehouden).

  • 2 Uitgenodigde sollicitanten wordt meegedeeld met wie (naam en functie) zij gesprekken

    zullen hebben.

Artikel 4 Selectiecriteria

  • 1 Uitgangspunt bij de selectie zijn de gestelde functie-eisen.

  • 2 In aanvulling op het vorige lid geldt ten aanzien van interne kandidaten dat, wanneer het

    dienstbelang zich daartegen niet verzet, een kandidaat die nog niet geheel maar wel

    grotendeels aan de eisen voldoet, en die naar het oordeel van de selectiecommissie met een

    redelijke mate van zekerheid kan worden geacht in staat te zijn binnen een tennijn van

    maximaal een jaar aan alle gestelde functie-eisen te voldoen, in aanmerking kan komen voor

    benoeming.

  • 3 Indien een voorkeursbehandeling voor een bepaalde categorie sollicitanten van toepassing is,

    dient dit te blijken uit de tekst van de advertentie. Geen eisen worden gesteld ten aanzien van

    seksuele geaardheid, leeftijd, burgerlijke staat, nationaliteit, lidmaatschap van een vakbond,

    kerkgenootschap of een andere organisatie. Een en ander mag niet in strijd zijn met de Wet

    gelijke behandeling van mannen en vrouwen in de burgerlijke dienst.

Artikel 5 Selectiecommissie / personeelsvertegenwoordiging /

  • 1 Een selectiecommissie is belast met het voeren van de sollicitatiegesprekken. Afhankelijk

    van de zwaarte van de functie of van een ander belang kan een tweede commissie worden

    ingesteld, die de rol van adviescommissie vervult. Bij de samenstelling van de commissie(s)

    worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:

    a. De samenstelling van de selectie- en adviescommissie wordt op advies van P&O,

    in overleg met het betreffende afdelingshoofd door het MT bepaald;

    b. Een commissie bestaat, afhankelijk van het niveau van de functie, in principe uit

    niet meer dan drie tot zes personen;

    c. Ongeacht het niveau van de functie, wordt in selectieprocedures altijd een

    personeelsvertegenwoordiging opgenomen;

    d. Als richtlijn voor de samenstelling van commissies geldt daarnaast:

    - Het college en een OR-vertegenwoordiging nemen zitting in de

    selectiecommissie bij een vacature voor de functie van diensthoofd;

    - Het college of een vertegenwoordiging daaruit en het diensthoofd

    nemen zitting in de selectiecommissie bij een vacature voor de

    functie van afdelingshoofd;

    - Eén portefeuillehouder en het diensthoofd nemen zitting in de

    selectiecommissie bij de vacature voor de functie van bureauhoofd

    en van andere medewerkers die worden geacht een functionele

    relatie met collegeleden te hebben;

    - Een afdelingshoofd heeft zitting in de selectiecommissie bij

    vacatures voor functies van schaalniveau 7 en hoger;

    selectieprocedures voor de overige functies zijn in principe

    voorbehouden aan het bureauhoofd.

  • 2 De selectiecommissie is verantwoordelijk voor de inhoud van het advies omtrent een

    eventuele benoeming aan het bevoegde bestuursorgaan. Indien een adviescommissie is

    ingesteld geeft deze zijn oordeel over de kandidaten als advies aan de selectiecommissie.

  • 3 Tijdens een sollicitatiegesprek is er voor beide partijen voldoende tijd relevante informatie uit

    te wisselen.

  • 4 In het eerste gesprek wordt de sollicitant geïnformeerd over het vervolg van de

    selectieprocedure.

  • 5 Er worden geen sollicitatiegesprekken met verschillende kandidaten tezamen gevoerd en

    contact tussen sollicitanten wordt zoveel mogelijk vermeden.

  • 6 Er vinden niet meer sollicitatiegesprekken plaats dan strikt noodzakelijk is.

     

  • 7 Tijdens het sollicitatiegesprek worden geen vragen aan de sollicitant gesteld die niet

    relevant zijn voor de functie dan wel het functioneren.

Artikel 6 Psychologisch onderzoek en assessment center

  • 1 Indien wenselijk kan/kunnen onderzoeken in opdracht worden gegeven aan derden, die

    gericht zijn op de vaardigheden en de eigenschappen van de sollicitant. Voor leidinggevende

    functies behoort ook een assessment-centre tot de mogelijkheden. Als gebruik van een

    dergelijk onderzoek wenselijk is, dan wordt dit -zo mogelijk al in de personeelsadvertentiezo

    spoedig mogelijk aan de sollicitant meegedeeld. Aan psychologische onderzoeken stelt

    het bevoegd gezag de hierna volgende eisen.

  • 2 De onderzoeken worden uitsluitend opgedragen aan professionele onderzoeksbureaus

    die zijn aangesloten bij het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) te Amsterdam

    en die de gedragscode van dat instituut onderschrijven.

  • 3 Voor één vacature wordt in eerste aanleg over ten hoogste drie kandidaten een

    psychologisch advies gevraagd.

  • 4 Bij de uitnodiging voor het psychologisch onderzoek ontvangt de sollicitant schriftelijk

    informatie over doel en aard van het onderzoek, de indeling van de testdag en de

    procedure met betrekking tot de rapportage (onder meer recht op nabespreking).

  • 5 Na afloop van de testdag worden de voorlopige resultaten aan de sollicitant meegedeeld.

    Indien hij dat wenst wordt pas rapport uitgebracht aan de opdrachtgever nadat hij ervan

    kennis heeft genomen. De sollicitant heeft het recht -naar aanleiding van deze rapportage- te

    besluiten dat er niet gerapporteerd wordt aan de opdrachtgever.

  • 6 Het rapport wordt door de opdrachtgever vertrouwelijk behandeld. Dit houdt in dat alleen

    conclusies van het rapport aan bij de selectieprocedure betrokken derden worden

    voorgelegd.

  • 8 Het rapport wordt na afloop van de procedure teruggezonden aan de onderzoeker.+

Artikel 7 Medische keuring

  • 1 Er kan een medische keuring plaatsvinden als bedoeld in artikel 2:3 van de Collectieve

    Arbeidsvoorwaardenregeling (CAR). Een medische keuring vindt alleen dan plaats wanneer

    het bevoegde bestuursorgaan dat noodzakelijk acht. Eén en ander met inachtneming van het

    bepaalde in de Wet op de Medische Keuringen.

  • 2 Vóórdat een sollicitatieprocedure begint moeten in dat geval de medische eisen aan de functie

    te stellen, schriftelijk vastliggen.

  • 3 In de advertentietekst staat vermeld dat een aanstellingskeuring deel kan uitmaken van de

    sollicitatieprocedure.

  • 4 Aanstellingskeuringen vinden plaats aan het einde van de sollicitatieprocedure, dus wanneer

    een kandidaat is gekozen die bij medische geschiktheid de functie zal vervullen.

  • 5 Leden van een selectiecommissie als bedoeld in artikel 5 van deze regeling mogen, zonder

    instemming van de sollicitant, bij derden (huisarts, vroegere werkgever) geen informatie

    inwinnen over diens gezondheid.

  • 6 Medische keuringen worden uitgevoerd conform de richtlijnen als neergelegd in het Besluit

    Aanstellingskeuringen en in overeenstemming met het Protocol Aanstellingskeuringen.

Artikel 8 Antecedentenonderzoek

1. Verklaring Omtrent het Gedrag.

Voor de aanstelling overlegt de kandidaat een Verklaring Omtrent het Gedrag als

bedoeld in de Wet op de justitiële documentatie. De kosten hiervan komen voor

rekening van de gemeente Menterwolde.

2. Sociaal milieu.

Geen inlichtingen worden ingewonnen over familieleden, noch over andere aspecten

van het milieu van de sollicitant.

4. Arbeidsverleden.

Inlichtingen bij huidige of voormalige werkgevers zoals aangegeven in de

sollicitatiebrief of in het sollicitatieformulier worden alleen na mededeling aan en met

instemming van de sollicitant gevraagd. Zijn in de sollicitatiebrief geen referentieadressen

opgegeven, dan kunnen die alsnog bij betrokkene worden opgevraagd.

Artikel 9 Overige gedragsregels

  • 1 Vóór indiensttreding ontvangt belanghebbende een akte van aanstelling die voldoet aan het

    bepaalde in de artikelen 2:4 of 2:5 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling.

  • 2 Kort na indiensttreding legt de medewerker een ambtseed / belofte af in het kader van het

    gemeentelijk integriteitbeleid.

  • 3 Afgewezen kandidaten met wie gesprekken zijn gevoerd ontvangen, binnen een tijdsbestek

    van 10 werkdagen gerekend vanaf de datum van het gesprek, een mondelinge toelichting

    waarin de reden van afwijzing wordt meegedeeld.

  • 4 Aan de sollicitanten kunnen de in verband met de selectieprocedure - binnen redelijke

    grenzen - gemaakte kosten worden vergoed.

     

  • 5 De totale tijdsduur van de gehele selectieprocedure bedraagt in beginsel ten hoogste drie

    maanden.

  • 6 De sollicitatiebrieven en eventueel andere stukken van de afgewezen sollicitanten worden

    vernietigd dan wel op verzoek geretourneerd.

Artikel 10 Wijziging van de sollicitatiecode

Burgemeester en wethouders leggen elk wijzigingsvoorstel van deze code ter instemming

voor aan de Ondernemingsraad.

Artikel 11 Slotbepaling

Deze code kan worden aangehaald als Sollicitatiecode Menterwolde 2008 en treedt in werking

op de dag na bekendmaking.

Gelijktijdig met deze inwerkingtreding vervalt de Sollicitatiecode Menterwolde, vastgesteld op

16 mei 2006 te vervallen.

Ondertekening

Muntendam, 10 februari 2009

Burgemeester en wethouders voornoemd,

De burgemeester,         De secretaris,

E.A. van Zuijlen                K. Nieland