Overheidsorganisatie | Gemeente Menterwolde |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Menterwolde |
Citeertitel | Verordening Inrichting Antidiscriminatievoorziening gemeente Menterwolde. |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen, art. 2, lid 2
Geen.
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-01-2010 | 02-12-2010 | nieuwe regeling | 28-01-2010 | Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Menterwolde |
No.: 5/1.
De raad van de gemeente Menterwolde;gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 5 januari 2010;gelet op artikel 31 van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen;
B E S L U I T :
vast te stellen:
DE VERORDENING INRICHTING ANTIDISCRIMINATIEVOORZIENING GEMEENTEMENTERWOLDE
In deze verordening wordt verstaan onder:1. Wet: de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.2. Besluit: het Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.3. De antidiscriminatievoorziening: antidiscriminatievoorziening als bedoeld in artikel 1 van deWet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen.4. Klacht: klacht bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, van de wet.5. Klachtbehandelaar: klachtbehandelaar als bedoeld in artikel 1 van het besluit.6. Klager: Klager als bedoeld in artikel 1 van het besluit.7. Ingezetene: ingezetene als bedoeld in artikel 2 van de Gemeentewet.
Het college van burgemeester en wethouders biedt de ingezetenen toegang tot eenantidiscriminatievoorziening.
Bij de inrichting van de antidiscriminatievoorziening worden in ieder geval de deskundigheid vanklachtbehandelaars en de toegankelijkheid van de voorziening gewaarborgd.1. De antidiscriminatievoorziening draagt er zorg voor dat de klachtbehandelaars voldoen aan devoor klachtenbehandeling vereiste deskundigheid en biedt de klachtbehandelaars demogelijkheid hun deskundigheid te onderhouden en verder te ontwikkelen.2. De klager heeft in ieder geval de mogelijkheid om een klacht te melden: per post, per e-mail,telefonisch, op een door de gemeente beschikbaar gestelde locatie als bedoeld in artikel 5 vandeze verordening.
Het protocol voor de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 6 van de wet regelt in iedergeval:a. De afdoeningstermijn van klachten;b. De wijze van afdoening van klachten;c. De registratie van klachten.
1 Ingezetenen worden in de gelegenheid gesteld een klacht te melden bij het DiscriminatieMeldpunt Groningen te Groningen (DMG), rechtstreeks of door bemiddeling van de gemeente.De gemeente is aangesloten bij het DMG.
2 Als plaatselijke melding van een klacht zijn de steunpunten en de balie van het gemeentehuisaangesteld.
3 Het college draagt er zorg voor dat klachten op een deskundige manier worden opgenomen endat klagers op adequate wijze worden doorverwezen.
4 Op verzoek en op afspraak kan de klager op een gemeentelijke locatie spreken met eenklachtbehandelaar van het DMG.
Deze verordening treedt in werking op 28 januari 2010.
Deze verordening kan aangehaald worden als: Verordening Inrichting Antidiscriminatievoorzieninggemeente Menterwolde.
Muntendam, 28 januari 2010.
De raad voornoemd,
De voorzitter, De griffier,
(E.A. van Zuijlen) (F.A.P. Grit)