Overheidsorganisatie | Waterschap Regge en Dinkel |
---|---|
Officiële naam regeling | Controleverordening |
Citeertitel | Controleverordening |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | financiën – belastingen |
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit:
Waterschapswet, art. 56, 57 en 109
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-02-2014 | 01-01-2014 | 01-01-2014 | intrekking | 02-01-2014 Waterschapsblad, 2014, 1017 | WVS - 13 |
28-12-2008 | 01-01-2014 | nieuwe regeling | 17-12-2008 TCTubantia, 20 december 2008 De Stentor, editie Zwolle, 20 december 2008 De Gelderlander, editie Doetinchem, 20 december 2008 | 08.19873 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. accountantscontrole:
de in artikel 109 van de Waterschapswet bedoelde controle uitgevoerd door de door het algemeen
bestuur aangewezen accountant van:
• het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten alsmede grootte en samenstelling van het vermogen;
• de rechtmatigheid van de totstandkoming van de baten en lasten, alsmede de balansmutaties;
• het in overeenstemming zijn van de door het dagelijks bestuur opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 98a van de Waterschapswet;
• het verenigbaar zijn van het jaarverslag met de jaarrekening;
• de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;
waarbij de nadere regels in hoofdstuk 5 van het Waterschapsbesluit in acht worden genomen;
b. administratie:
het systematisch verzamelen, vastleggen en verwerken van gegevens alsmede het verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van het waterschap en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd;
c. financiële administratie:
het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van het waterschap, teneinde te komen tot een goed inzicht in:
• de financiële positie;
• het financieel beheer;
• de uitvoering van de begroting;
• de uitvoering van investeringsprojecten;
• het afwikkelen van vorderingen en schulden;
alsmede tot het afleggen van rekening en verantwoording daarover;
d. administratieve organisatie:
het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging;
e. financieel beheer:
het totaal van de activiteiten die er voor zorgen dat de uitvoering van het in de begroting opgenomen, vastgestelde beleid volgens de gestelde plannen en doelen en binnen de gestelde kaders plaatsvindt en dat de financiële positie daarmee in overeenstemming is;
f. rechtmatigheid:
de mate waarin in overeenstemming met geldende wet- en regelgeving, waaronder waterschapsverordeningen alsmede besluiten van algemeen en dagelijks bestuur, wordt gehandeld;
g. rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole (synoniem: financiële rechtmatigheid):
de mate waarin het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan en voor zover deze beheershandelingen leiden tot baten, lasten en balansmutaties die in de jaarrekening worden verantwoord in overeenstemming zijn met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Waterschapsbesluit;
h. deelverantwoording:
een in opdracht van het algemeen bestuur opgestelde verantwoording van een deel van de organisatie van het waterschap.
1. Het dagelijks bestuur zorgt er voor dat ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de daarin opgenomen baten, lasten en balansmutaties een jaarlijkse interne toetsing plaatsvindt.
2. Bij afwijkingen die tijdens de in het eerste lid bedoelde toetsing worden gevonden neemt het dagelijks bestuur tijdig maatregelen tot herstel.
3. Het dagelijks bestuur zorgt er voor dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen, schulden en het vermogen van het waterschap systematisch worden gecontroleerd, waarbij de frequentie van en de te controleren zaken zijn vastgelegd in het interne controleplan, zoals vastgesteld door het dagelijks bestuur.
4. Indien er bij de controles zoals bedoeld in het derde lid tekortkomingen zijn geconstateerd, neemt het dagelijks bestuur tijdig maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.
5. De resultaten van de controle en eventuele maatregelen tot herstel zoals bedoeld in het voorgaande deel van dit artikel worden ter kennisneming aan het algemeen bestuur aangeboden.
1. De accountantscontrole wordt opgedragen aan een door het algemeen bestuur aan te wijzen accountant.
2. De controlecommissie, bedoeld in artikel 10, bereidt de aanbesteding van de accountantscontrole voor
3. Het algemeen bestuur stelt voor de aanbesteding van de accountantscontrole het programma van eisen vast.
4. In geval van (Europese) aanbesteding van de accountantscontrole stelt het algemeen bestuur voor de selectie van de accountant de selectiecriteria en per selectiecriterium de bijbehorende weging vast.
1. Voorafgaande aan de accountantscontrole van de jaarrekening legt het algemeen bestuur in een ‘controleprotocol’ vast wat de reikwijdte van het interne rechtmatigheidtraject is en wat de rol van de accountant ten aanzien van rechtmatigheid is.
2. In het protocol bedoeld in het eerste lid wordt in ieder geval ingegaan op:
• de regelgeving die in het kader van het rechtmatigheidtraject in beschouwing moet worden genomen (het normenkader);
• de rechtmatigheidcriteria die in beschouwing worden genomen;
• de aspecten die binnen het voorwaardencriterium in beschouwing worden genomen;
• de goedkeuringstoleranties die worden gehanteerd;
• de rapporteringstoleranties die worden gehanteerd;
• de looptijd van het controleprotocol;
• de eventuele posten van de jaarrekening, posten van deelverantwoordingen en programma’s, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden.
1. Het dagelijks bestuur is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening conform de geldende interne en externe wet-en regelgeving en overlegt deze aan de accountant voor controle.
2. Het dagelijks bestuur zorgt er voor dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende verordeningen, nota’s, besluiten, deelverantwoordingen, administraties, plannen, overeenkomsten, berekeningen e.d. voor de accountant ter inzage liggen en goed toegankelijk zijn.
3. Het dagelijks bestuur overlegt de gecontroleerde jaarrekening aan het algemeen bestuur.
4. Alle informatie die na afgifte van de accountantsverklaring en voor behandeling van de jaarrekening in het algemeen bestuur beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt terstond door het dagelijks bestuur aan het algemeen bestuur en de accountant gemeld.
1. De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze waarop de accountantscontrole wordt ingericht, alsmede de aard en de omvang van de daarbij behorende werkzaamheden.
2. De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de frequentie van de uit te voeren controles. De accountant kan de controlewerkzaamheden zonder voorafgaande kennisgeving uitvoeren.
3. Ter bevordering van een doelmatige en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek (afstemmings)overleg plaats tussen de accountant en vertegenwoordigers van het algemeen en dagelijks bestuur alsmede van de organisatie.
1. De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het dagelijks bestuur zorgt er voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van het waterschap.
2. De accountant is bevoegd om van alle bestuurders en ambtenaren mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het dagelijks bestuur zorgt er voor dat de desbetreffende ambtenaren hieraan hun medewerking verlenen.
1. Het dagelijks bestuur kan de door het algemeen bestuur aangewezen accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het dagelijks bestuur informeert het algemeen bestuur vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
2. Het dagelijks bestuur zorgt voor de uitvoering van het beleid betreffende subsidies volgens de eisen van rechtmatigheid die door de subsidieverstrekker worden gesteld. Het dagelijks bestuur is voor de controle van de rechtmatige besteding van subsidies bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door het algemeen bestuur aangewezen accountant, indien dit in het belang van het waterschap is.
3. Het dagelijks bestuur zorgt voor de verantwoording aan derden en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het dagelijks bestuur bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door het algemeen bestuur aangewezen accountant, indien dit in het belang van het waterschap is.
1. Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan het dagelijks bestuur en vraagt hij het dagelijks bestuur daarop te reageren. Indien de accountant na het overleg met het dagelijks bestuur daarover de mening blijft toegedaan dat de geconstateerde afwijkingen leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij aan het algemeen bestuur en vermeldt hij daarbij de reactie van het dagelijks bestuur.
2. In aanvulling op het in de Waterschapswet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel)controles verslag uit aan de secretaris-directeur over zijn bevindingen die niet van bestuurlijk belang zijn. Dit verslag wordt ter kennisgeving gestuurd aan het dagelijks bestuur.
3. De accountant zendt zijn verklaring bij de jaarrekening en zijn verslag van bevindingen aan het algemeen bestuur.
1. Er is een controlecommissie met als taken:
het namens het algemeen bestuur voorbereiden van de aanbesteding van de accountantscontrole als bedoeld in artikel 3, tweede lid;
het ten behoeve van het algemeen bestuur voorbereiden van het programma van eisen als bedoeld in artikel 3, derde lid;
het procesmatig toetsen of de accountant heeft voldaan aan de verstrekte opdracht.
2. De controlecommissie bestaat uit vier leden, die door het algemeen bestuur uit zijn middenworden aangewezen, voor hun zittingsduur in het algemeen bestuur.
3. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter, die zorg draagt voor de communicatie met het algemeen bestuur.
4. De commissie kan zich bij haar werkzaamheden laten ondersteunen door een door de secretaris-directeur aan te wijzen ambtelijk secretaris.
5. De commissie vergadert niet in het openbaar, maar kan besluiten toehoorders of adviseurs toe te laten tot zijn vergaderingen. De commissie kan alleen beslissingen nemen als alle leden vertegenwoordigd zijn.
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van het begrotingsjaar 2009, met dien verstande dat zij van toepassing is op de accountantscontrole van de jaarrekening (en deelverantwoordingen) van het begrotingsjaar 2009 en later.
2. De ‘Controle-Verordening’ (vorige verordening ex artikel 109), die is vastgesteld bij besluit van 1 juni 1995 vervalt, met dien verstande dat zij van kracht blijft ten aanzien van de begrotingsjaren die liggen voor 2009.
Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Controleverordening’.
Almelo, 11 juli 2012
Het algemeen bestuur van het
waterschap Regge en Dinkel,
de secretaris, de voorzitter,
ing. W.A. Joosten dr. S.M.M. Kuks