Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Waterschap Regge en Dinkel

Kostentoedelingsverordening watersysteembeheer 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieWaterschap Regge en Dinkel
Officiële naam regelingKostentoedelingsverordening watersysteembeheer 2009
CiteertitelKostentoedelingsverordening watersysteembeheer 2009
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpfinanciën – belastingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:

Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit:

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Waterschapswet, art. 56, 57, 120 en 122 Waterschapswet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-11-200828-11-2010nieuwe regeling

17-09-2008

TCTubantia, 22 november 2008 De Stentor, editie Zwolle, 22 november 2008 De Gelderlander, editie Doetinchem, 22 november 2008

08.16995

Tekst van de regeling

Begripsbepalingen

Artikel 1
  • Deze verordening verstaat onder:

  • a. kosten: netto-kosten van de kostendrager watersysteembeheer zoals opgenomen in de begroting van het waterschap en die gedekt worden met behulp van de watersysteemheffing;

  • b. gebied van het waterschap: het gebied dat is aangegeven op de bij het provinciaal reglement behorende kaart waarin het waterschap bevoegd is het watersysteembeheer uit te oefenen;

  • c. ingezetenen: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 116, onderdeel a van de Waterschapswet;

  • d. zakelijk gerechtigden ongebouwd, niet zijnde natuurterreinen: degenen, die krachtens eigendom, bezit of beperkt recht het genot hebben van omgebouwde onroerende zaken die geen natuurterreinen zijn;

  • e. zakelijk gerechtigden natuurterreinen: degenen die krachtens eigendom, bezit of beperkt recht het genot hebben van natuurterreinen;

  • f. zakelijk gerechtigden gebouwd: degenen die krachtens eigendom, bezit of beperkt recht het genot hebben van gebouwde onroerende zaken;

    1

Kostentoedeling watersysteembeheer

Artikel 2
  • 1. De kosten voor het watersysteembeheer worden als volgt toegedeeld:

  • a. 30 % aan de ingezetenen;

  • b. 12,6 % aan de zakelijk gerechtigden ongebouwd, niet zijnde natuurterreinen;

  • c. 0,1 % aan de zakelijk gerechtigden natuurterreinen;

  • d. 57,3 % aan de zakelijk gerechtigden gebouwd.

  • 2. De waarde van de onroerende zaken, bedoeld in het vorige artikellid, onderdelen b, c en d, wordt bepaald naar de waarde die de onroerende zaken op de waardepeildatum hebben naar de staat en hoedanigheid waarin zij op die datum verkeren.

  • 3. De waardepeildatum is 1 januari 2007.

    2

Tariefsdifferentiatie waterbergingsgebieden

Artikel 3
  • Voor ongebouwde onroerende zaken die geen natuurterreinen zijn en die blijkens de legger als waterberging worden gebruikt, wordt een gedifferentieerd tarief gehanteerd dat 75 % lager is dan het tarief dat blijkens de verordening op de watersysteemheffing voor ongebouwde onroerende zaken, niet zijnde natuurterreinen, geldt.

    3

Tariefsdifferentiatie verharde openbare wegen

Artikel 4

Voor verharde openbare wegen wordt een gedifferentieerd tarief gehanteerd dat 100% hoger is dan het tarief dat blijkens de verordening op de watersysteemheffing voor ongebouwde onroerende zaken, niet zijnde natuurterreinen, geldt.

4

Cumulatie van tariefdifferentiatie

Artikel 5
  • De tariefdifferentiatie voor waterbergingsgebieden, bedoeld in artikel 3, en voor verharde openbare wegen, bedoeld in artikel 4, worden in voorkomende gevallen naast elkaar toegepast.

    5

Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

Artikel 6
  • 1. De kostentoedelingsverordening 2004 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastingjaren waarvoor zij heeft gegolden.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van haar bekendmaking.

  • 3. Deze verordening vindt voor het eerst toepassing in het belastingjaar dat aanvangt op 1 januari 2009.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als Kostentoedelingsverordening watersysteembeheer 2009.

  • Almelo, 17 september 2008

  • Het algemeen bestuur van

  • het waterschap Regge en Dinkel,

  • secretaris,                                       voorzitter,

  • ing. W.A. Joosten                            dr. S.M.M.Kuks


Noot
1[Toelichting: Artikel 1In artikel 1 zijn enkele begrippen, die in de verordening vaker voorkomen, nader gedefinieerd. De onderdelen g tot en met j zijn speciaal in verband met de bepalingen over de tariefdifferentiatie opgenomen. In onderdeel a wordt een omschrijving van het begrip kosten gegeven. De kosten die in de kostentoedeling een rol spelen zijn de netto-kosten die in de begroting van het waterschap zijn opgenomen en die met behulp van de watersysteemheffing worden gedekt. Kosten waarvoor dit niet geldt, worden niet in de kostentoedeling watersysteembeheer betrokken. In onderdeel b wordt het gebied van het waterschap omschreven als het gebied dat is aangegeven op de bij het provinciale reglement behorende kaart waarin het waterschap bevoegd is de watersysteemtaak uit te voeren. Het gaat om de buitenste grenzen van het waterschapsgebied, inclusief eventuele buitendijkse gebieden. In de onderdelen c tot en met f wordt een omschrijving gegeven van de begrippen ingezetenen, zakelijk gerechtigden ongebouwd niet zijnde natuurterreinen, zakelijk gerechtigden natuurterreinen en zakelijk gerechtigden gebouwd. Dit zijn de heffingplichtige categorieën. Voor de omschrijvingen is aangesloten bij artikel 117 onder b t/m d van de Waterschapswet. Het begrip natuurterreinen is in artikel 116, onderdeel c van de Waterschapswet gedefinieerd als ” ongebouwde onroerende zaken waarvan de inrichting en het beheer geheel of nagenoeg geheel en duurzaam zijn afgestemd op het behoud of de ontwikkeling van natuur. Onder natuurterreinen worden mede verstaan bossen en open wateren met een oppervlakte van tenminste één hectare.” Deze definitie geldt ook voor de toepassing van de bepalingen die berusten op de Waterschapswet, zoals deze verordening.]
Noot
2[Toelichting: Artikel 2In artikel 2 is aangegeven op welke wijze de kosten van de taakuitoefening over de vier heffingplichtige categorieën worden verdeeld. Artikel 2 vormt daarmee het kernartikel van de verordening. Ingezetenen: 30% De inwonerdichtheid van het waterschap Regge en Dinkel is tussen 450 en 500 inwoners per km2. Bij deze inwonerdichtheid hoort een kostentoedelingsperscentage van 20-30% (zie Tabel 1, algemene toelichting). Omdat Regge en Dinkel dicht tegen de grens van 500 inwoners aanzit is ervoor gekozen om bij de kostentoedeling uit te gaan van een percentage van 30%.Zakelijk gerechtigden ongebouwd, niet zijnde natuurterreinen: 12,6% De totale oppervlakte ongebouwd niet zijnde natuurterreinen is bepaald met behulp van de GIS-module BBG2003 en TOP10NL (voor openbare landwegen) volgens de handleiding rekenmodel belastingstelsel 2009 van de Unie van Waterschappen.   Zakelijk gerechtigden natuurterreinen: 0,1% De totale oppervlakte van natuurterreinen is bepaald met behulp van de GIS-module BBG2003 volgens de handleiding rekenmodel belastingstelsel 2009 van de Unie van Waterschappen.   Zakelijk gerechtigden gebouwd: 57,3% Het aandeel zakelijk gerechtigden gebouwd is gebaseerd op de totale WOZ-waarde. ]
Noot
3[Toelichting: Artikel 3Dit artikel regelt de tariefdifferentiatie voor ongebouwde onroerende zaken die blijkens de legger van het waterschap als waterberging worden gebruikt, en die geen natuurterreinen zijn. Het gedifferentieerde tarief is voor alle waterbergingsgebieden, die aan deze eisen voldoen, gelijk, namelijk 75% lager dan de in de verordening op de watersysteemheffing vastgestelde tarieven voor ongebouwde onroerende zaken. Omdat de kostentoedelingsverordening geen tariefbepaling bevat (de tarieven staan in de verordening op de watersysteemheffing), is het nodig om in deze verordening  een verwijzing naar de belastingverordening op te nemen.  ]
Noot
4[Toelichting: Artikel 4 Dit artikel regelt de tariefdifferentiatie voor verharde openbare wegen. Onverharde openbare (land)wegen behoren ingevolge het bepaalde in artikel 118, vijfde lid, van de Waterschapswet, tot de categorie ongebouwde onroerende zaken, niet zijnde natuurterreinen. Het gedifferentieerde tarief is 100% hoger dan het tarief dat in de verordening op de watersysteemheffing is opgenomen voor ongebouwde onroerende zaken.]
Noot
5[Toelichting: Artikel 5De tariefdifferentiatie voor openbare verharde wegen kan met de differentiatie voor waterbergingsgebieden cumuleren. Wegen doorsnijden immers het gehele waterschapsgebied en komen zeer verspreid voor. Concreet betekent dit, dat in een voorkomend geval voor een verharde openbare weg in een waterbergingsgebied een tarief van 50% van het ongebouwd geldt: 25% (omdat het een waterbergingsgebied betreft) x 200% (omdat het een openbare weg betreft) van het tarief ongebouwd.Let wel: in alle gevallen van samenloop, dat wil zeggen in alle gevallen waarin een openbare verharde weg in een waterbergingsgebied ligt, wordt de cumulatie toegepast. ]