Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Middelharnis

Regeling bezwaarprocedure P&O

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Middelharnis
Officiële naam regelingRegeling bezwaarprocedure P&O
CiteertitelRegeling bezwaarprocedure P&O gemeente Middelharnis
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerpPersoneel en organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, hoofdstuk 6, hoofdstuk 7, afdeling 1 en 2, en hoofdstuk 8, afdeling 1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201301-01-2013vervallen van rechtswege

05-07-2012

Stb. 2012, 311

33175
09-06-200601-01-2013Nieuwe regeling

28-03-2006

Ons Eiland, 08-06-2006

Onbekend

Tekst van de regeling

Burgemeester en wethouders van de gemeente Middelharnis;

overwegende dat het wenselijk is regels te stellen voor de behandeling van bezwaarschriftentegen besluiten omtrent aanstelling, ontslag, rechten en/of plichten van hun medewerkers;

gelet op het bepaalde in hoofdstuk 6, hoofdstuk 7, afdelingen 1 en 2, en hoofdstuk 8, afdeling 1van de Algemene wet bestuursrecht;

gehoord het Georganiseerd Overleg op 24 oktober 2005;

b e s l u i t e n:

vast te stellen de navolgende regeling:

BEZWAARPROCEDURE P&O GEMEENTE MIDDELHARNIS

Artikel 1 Begrippen

In deze regeling wordt verstaan onder:a. commissie: de adviescommissie voor bezwaarschriften als bedoeld in artikel 2 van dezeregeling;b. ambtenaar: de ambtenaar bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, onderdeel a, met inbegrip vande personen bedoeld in artikel 1:2, onderdelen a en d van de CAR/UWO;c. besluit: een besluit als bedoeld in artikel 1:3 of artikel 8:1, lid 2 van de Algemene wet bestuursrechtomtrent aanstelling, ontslag, rechten en/of plichten die voortvloeien uit de arbeidsverhoudingmet een ambtenaar als bedoeld onder b;d. administratieve rechter: een onafhankelijk, bij de wet ingesteld orgaan, dat met administratieverechtspraak is belast.

Artikel 2 Commissie

Er is een adviescommissie voor bezwaarschriften P&O Middelharnis.

Artikel 3 Taak

De commissie adviseert het college over bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluitenals bedoeld in artikel 1.

Artikel 4 Bevoegdheden

  • 1 De commissie is bevoegd bij deskundigen advies of inlichtingen in te winnen en/of deskundigenuit te nodigen op de hoorzitting te verschijnen.

  • 2 De commissie is bevoegd van horen van belanghebbenden af te zien indien:a. het bezwaar naar haar oordeel kennelijk niet-ontvankelijk is;b. het bezwaar naar haar oordeel kennelijk ongegrond is;c. de belanghebbenden hebben verklaard geen gebruik te willen maken van het recht teworden gehoord;d. aan het bezwaar naar haar oordeel volledig wordt tegemoet gekomen en andere belanghebbendendoor het afzien van horen niet in hun belangen worden geschaad.

Artikel 5 Samenstelling en benoeming

  • 1 De commissie bestaat uit 3 leden, onder wie de onafhankelijk voorzitter. Het college benoemt:a. één lid en plaatsvervangend lid op voordracht van de werknemersvertegenwoordiging;b. één lid en plaatsvervangend lid op voordracht van de werkgever;c. een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter, die geen deel uitmaken van enniet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het beslissend orgaan.

  • 2 De benoeming van een lid en een plaatsvervangend lid geschiedt voor een periode vandrie jaar.

  • 3 Een lid en een plaatsvervangend lid zijn terstond herbenoembaar.

  • 4 Het college kan ten behoeve van de leden van de commissie een vacatiegeldregelingvaststellen.

  • 5 Het lidmaatschap c.q. het plaatsvervangend lidmaatschap van de commissie eindigtdoor:a. overlijden;b. periodiek aftreden;c. schriftelijk bedanken;d. onder curatelenstelling of faillissement;e. ontslag door het college.

  • 6 Bij ontslag c.q. aftreden van de leden van de commissie blijven de plaatsvervangende ledenhun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6 Werkwijze en besluitvorming

  • 1 De commissie vergadert en besluit in een samenstelling van drie leden, waaronder devoorzitter of de plaatsvervangend voorzitter. Bij ontstentenis van een commissielid neemthet plaatsvervangend lid zijn plaats in.

  • 2 Voorzitter en leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschriftindien hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. In voorkomend geval tredenplaatsvervangende commissieleden in hun plaats.

  • 3 Voorzitter en commissieleden zijn verplicht geheimhouding te betrachten omtrent alle feitenen bijzonderheden die ter kennis van de commissie worden gebracht, in overeenstemmingmet artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht, tenzij geheimhouding totgrove onrechtvaardigheid leidt.

  • 4 De commissie neemt haar besluiten bij gewone meerderheid van stemmen.

  • 5 De voorzitter van de commissie stemt het laatst.

  • 6 Geen lid der commissie mag zich van stemming onthouden.

Artikel 7 Secretariaat

  • 1 De functie van secretaris van de commissie wordt uitgeoefend door het hoofd van hetstafbureau AOZ of een door hem aan te wijzen medewerker.

  • 2 De secretaris maakt geen deel uit van de commissie en heeft geen stemrecht.

  • 3 Als secretaris kan niet optreden de medewerker die het college heeft voorgesteld het bestredenbesluit te nemen. Zonodig wijst het hoofd van het stafbureau AOZ voor de desbetreffendezaak een andere medewerker aan.

  • 4 De taak van de secretaris is beperkt tot administratieve ondersteuning van de commissie.

Artikel 8 Externe deskundigen

  • 1 De commissie kan besluiten advies of inlichtingen van deskundigen in te winnen.

  • 2 Indien de commissie zich mondeling laat adviseren geschiedt dit in aanwezigheid vanpartijen. Schriftelijke adviezen worden, voordat de commissie ze in haar oordeelsvormingbetrekt, voorgelegd aan partijen, die de gelegenheid krijgen schriftelijk te reageren. Desecretaris zendt partijen een afschrift van elkaars reactie.

  • 3 Zijn aan het horen van deskundigen kosten verbonden, dan is machtiging vooraf van hetcollege vereist.

Artikel 9 Aantekenen van bezwaar

  • 1 Het maken van bezwaar geschiedt door het tijdig indienen van een schriftelijk bezwaarschriftbij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Middelharnis,t.a.v. stafbureau AOZ, Koningin Julianaweg 45, 3241 XB Middelharnis.

  • 2 De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes (6) weken. De termijnvangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit door het college is bekendgemaakt.

  • 3 Het bezwaarschrift dient gedagtekend en ondertekend te zijn. Het dient minimaal te bevatten:a. de naam en het adres van de indiener;b. een machtiging van de bezwaarde indien deze een ander is dan de indiener;c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;d. de gronden waarop bezwaar wordt gemaakt.

  • 4 Het ingediende bezwaar schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht,tenzij bij of krachtens wettelijk voorschrift anders is bepaald.

  • 5 Indien niet is voldaan aan het bepaalde in dit artikel of aan andere bij deze regeling gesteldevereisten, kan het bezwaar niet-ontvankelijk worden verklaard, mits de indiener degelegenheid heeft gehad het verzuim te herstellen binnen een door de commissie gesteldetermijn.

Artikel 10 Behandeling van het bezwaarschrift

  • 1 De secretaris bevestigt de ontvangst van het bezwaarschrift zo spoedig mogelijk enzendt de indiener een exemplaar van deze regeling. Tevens verzoekt hij indiener hembinnen een termijn van veertien (14) dagen schriftelijk kenbaar te maken of al dan nietprijs wordt gesteld op mondelinge behandeling. Indien de indiener laat weten dat eengemachtigde namens hem optreedt, stuurt de secretaris de ontvangstbevestiging aan deindiener en deelt hem daarin mede dat alle stukken in de toekomst uitsluitend aan degemachtigde zullen worden gezonden. Kopie van deze ontvangstbevestiging wordt aande gemachtigde gezonden.

  • 2 Indien de commissie aanvullende gegevens behoeft, verzoekt de secretaris partijen dezegegevens binnen veertien (14) dagen te verstrekken.

  • 3 De secretaris zendt een afschrift van het bezwaarschrift aan het college en stelt dit in degelegenheid binnen een termijn van veertien (14) dagen een verweerschrift in te dienen.Tevens verzoekt hij het college hem binnen dezelfde termijn van veertien (14) dagenschriftelijk kenbaar te maken of al dan niet prijs wordt gesteld op mondelinge behandeling.

  • 4 De secretaris zendt onverwijld een afschrift van het verweerschrift aan de indiener vanhet bezwaarschrift.

  • 5 De secretaris kan, zo hij zulks in het belang van een goede procedure acht, bepalen datpartijen binnen een termijn van veertien (14) dagen schriftelijk van repliek en dupliekkunnen dienen. Partijen zijn niet verplicht van deze mogelijkheid gebruik te maken.

  • 6 Indien beide partijen binnen de door de commissie gestelde termijn laten weten geenmondelinge behandeling te wensen, adviseert de commissie op basis van de stukken diehaar ter kennis zijn gebracht.

Artikel 11 Hoorzitting

  • 1 In overleg met de voorzitter bepaalt de secretaris datum, plaats en aanvangsuur van dehoorzitting. De secretaris geeft daarvan uiterlijk veertien (14) dagen voor de datum vande hoorzitting schriftelijk kennis aan partijen.

  • 2 Partijen kunnen zich laten vertegenwoordigen door een gemachtigde, met dien verstandedat bezwaarde in persoon dient te verschijnen, indien de commissie dat voor het gevenvan een goed advies nodig acht.

  • 3 Gemachtigden dienen ter zitting een schriftelijke machtiging over te leggen, met vermeldingvan naam en adres van de gemachtigde. Advocaten en procureurs zijn niet verplichteen machtiging te overleggen.

  • 4 Partijen kunnen zich laten bijstaan door een raadsman/-vrouw.

  • 5 Op verzoek van partijen of de commissie kunnen op de hoorzitting één of meer getuigenen/of deskundigen worden gehoord. Naam, adres en functie van de mede te brengen getuigenof deskundigen dienen tenminste acht (8) dagen voor de mondelinge behandelingschriftelijk aan de secretaris te worden doorgegeven. De secretaris stuurt de opgave onverwijlddoor aan de wederpartij.

  • 6 De voorzitter regelt de gang van zaken tijdens de zitting. De zitting is niet openbaar, tenzijde commissie anders beslist.

  • 7 De secretaris zorgt voor verslaglegging tijdens de hoorzitting.

Artikel 12 Advisering terzake van het bezwaar

  • 1 De commissie adviseert binnen acht (8) weken na de hoorzitting.

  • 2 Deze termijn wordt opgeschort met ingang van de dag waarop de indiener is verzochteen verzuim als bedoeld in artikel 9 lid 4 te herstellen, tot de dag waarop het verzuim ishersteld of de daarvoor gestelde termijn is verstreken.

  • 3 Het advies bevat:a. een verslag van de hoorzitting;b. een advies voor de beslissing op bezwaar;c. de gronden waar het op berust.Eventueel uitgebrachte adviezen van deskundigen en de schriftelijke reacties van partijendaarop worden bij het advies gevoegd.

  • 4 De secretaris zendt het door de voorzitter ondertekende advies tijdig aan het college.

  • 5 Het advies is niet bindend.

Artikel 13 Beslissing op het bezwaar

  • 1 Binnen twee (2) weken na ontvangst van het in artikel 12 bedoelde advies neemt het collegeeen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 2 Het beslissend orgaan kan, gelet op artikel 7:10 van de Algemene wet bestuursrecht, debeslissing met een termijn van ten hoogste vier (4) kalenderweken verdagen, mits van deverdaging zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan de indiener wordt gedaan.Verder uitstel is mogelijk voor zover de indiener van het bezwaarschrift daarmee instemten andere belanghebbenden daardoor niet in hun belangen kunnen worden geschaad ofmet het uitstel instemmen.

  • 3 De beslissing wordt schriftelijk ter kennis van de indiener gebracht door middel van directetoezending of uitreiking. Wijkt de beslissing af van het advies van de commissie, danvermeldt de beslissing de gronden voor die afwijking.

  • 4 Tegen de beslissing op het bezwaarschrift kan beroep bij de administratieve rechter wordeningesteld volgens de regels van de Algemene wet bestuursrecht. Zij vermeldt wie beroepin kan stellen, binnen welke termijn dit kan en bij welke rechter het beroep moetworden ingediend.

  • 5 Een afschrift van de beslissing wordt ter informatie aan de commissie gezonden.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1 Op de bezwaarprocedure zijn de regels Algemene wet bestuursrecht van toepassing.Deze regeling geldt binnen de grenzen van die wet.

  • 2 Deze regeling wordt aangehaald als “Regeling bezwaarprocedure P&O gemeente Middelharnis”.

  • 3 Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die van bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college vanburgemeester en wethouders van de gemeente Middelharnis,gehouden op 28 maart 2006.

de secretaris,                                      de burgemeester,

mr. H. Scholtens.                               G. de Vries-Hommes.