Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Lemsterland

Verordening, regelende de instelling, de bevoegdheden, de samenstelling en de werkwijze van commissies

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Lemsterland
Officiële naam regelingVerordening, regelende de instelling, de bevoegdheden, de samenstelling en de werkwijze van commissies
CiteertitelVerordening commissies 2006
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur en recht

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 82.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-04-200601-01-2014nieuwe regeling

06-04-2006

Zuid Friesland d.d. 12-4-2007

n.b.

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening, regelende de instelling, de bevoegdheden, de samenstelling en de werkwijze van commissies

De raad van de gemeente Lemsterland;

Overwegende dat het wenselijk is om regels te stellen voor de instelling, de bevoegdheden, de samenstelling en de werkwijze van de door hem ingestelde commissies;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 1 maart 2006, gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening, regelende de instellinq, de bevoeqdheden, de samenstelling en de werkwijze van de commissies, als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet.

Artikel 1 Instelling

In de gemeente zijn de volgende vaste raadscommissies

  • a.

    commissie I;

  • b.

    commissie II.

Artikel 2 Taken

De commissies hebben tot taak de raad te adviseren, de besluitvorming van de raad voor te bereiden en een forum te bieden voor overleg met het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester over door de gemeente te nemen maatregelen en besluiten op het taakveld van de commissie zoals per commissie nader aangegeven.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit minimaal vier leden en uit maximaal zoveel leden als er fracties in de gemeenteraad zijn, waarbij iedere fractie maximaal één lid per commissie heeft. Bij verhindering kan een lid van deze commissie worden vervangen door een ander lid van zijn fractie of door een door de raad benoemde fractieassistent.

  • 2.

    De leden van de andere commissies dienen te zijn raadsleden of die personen die voorkomen op de kandidatenlijst voor de laatstgehouden gemeenteraadsverkiezing. De Verordening Fractieassistenten 2006 is van toepassing.

  • 3.

    De leden worden benoemd door de gemeenteraad op voorstel van de fractie van het voorgedragen lid.

  • 4.

    Het lidmaatschap van een commissie eindigt wanneer de betrokkene geen deel meer uitmaakt van de raad, dan wel geen fractieassistent meer is.

Artikel 4 Voorzitter

  • 1.

    De gemeenteraad benoemt uit zijn midden de voorzitters van de commissies, In geval van afwezigheid wordt een voorzitter vervangen door de voorzitter van de andere commissie, indien die niet beschikbaar is door een plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad en als die niet beschikbaar is door een ander lid van de commissie.

  • 2.

    De voorzitter van een commissie treedt op ais technisch voorzitter en heeft geen stem in de vergadering.

  • 3.

    De voorzitter, ondersteund door de secretaris van de commissie, stelt de agenda voor de commissievergaderingen vast.

  • 4.

    Een vast punt op de agenda is "vragen aan het college".

  • 5.

    De voorzitter leidt de vergadering en is belast met de handhaving van de orde.

Artikel 5 Secretaris

  • 1.

    De griffier of zijn/haar plaatsvervanger is secretaris van de commissies.

  • 2.

    De griffier of zijn/haar plaatsvervanger is aanwezig bij de vergadering van de Commissie. Hij is geen lid van de commissies, hij heeft een adviserende stem.

  • 3.

    De griffier of zijn/haar plaatsvervanger is belast met het verlenen van bijstand aan de commissie, het ondersteunen van de voorzitter en het verzorgen van een besluitenlijst van de vergaderingen.

Artikel 6 Aanwezigheid B&W en anderen

  • 1.

    De voorzitters van de commissies zijn bevoegd leden van het college of de gemeentesecretaris of andere personen uit te nodigen de vergaderingen van de commissie bij te wonen, teneinde aan de beraadslagingen deel te nemen en inlichtingen of adviezen te verstrekken.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders worden door de voorzitters in de gelegenheid gesteld ook over niet op de agenda voorkomende onderwerpen aan de commissie mededelingen te doen.

  • 3.

    De leden van het college kunnen zich laten vergezellen van ambtenaren van de gemeente of externe deskundigen.

  • 4.

    Indien collegeleden niet zijn uitgenodigd, kunnen zij als toehoorder de commissievergadering bijwonen, tenzij de vergadering in beslotenheid plaatsvindt.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1.

    De commissies vergaderen volgens een door de gemeenteraad vastgesteld vergaderschema en verder zo dikwijls als de voorzitters het nodig oordelen of tenminste twee leden dat nodig achten.

  • 2.

    De commissie kan niet beraadslagen wanneer niet tenminste de helft van de zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 8 Openbaarheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie worden als regel in het openbaar gehouden.

  • 2.

    Een commissievergadering zal in beslotenheid plaatsvinden wanneer ten minste drie aanwezige leden daarom verzoeken of de voorzitter dat noodzakelijk acht.

  • 3.

    De gedachtewisseling in een besloten commissievergadering is vertrouwelijk.

  • 4.

    Een raadslid kan als toehoorder aanwezig zijn in een besloten vergadering van een commissie, waarvan hij/zij geen lid is.

Artikel 9 Geheimhouding

  • 1. De voorzitter van de commissie is bevoegd de leden geheimhouding ten aanzien van stukken en/of mededelingen op te leggen. Het doen van mededelingen over onderwerpen, behandeld in een besloten commissievergadering, aan andere raadsleden indien nodig voor intern beraad, is geen schending van de vertrouwelijkheid als bedoeld in artikel 8, indien althans geen geheimhouding krachtens dit artikel is opgelegd.

  • 2. Stukken zoals bedoeld in lid 1 liggen voor de raadsleden ter inzage bij de secretaris, tenzij het openbaar belang zich hiertegen verzet.

  • 3. Het opleggen van geheimhouding wordt opgenomen in de besluitenlijst als bedoeld in artikel 5.

  • 4. Indien en voor zover de voorzitter van de commissie tot openbaarmaking van het desbetreffende onderwerp overgaat, is ook de geheimhouding, voorzover de openbaarmaking strekt, opgeheven.

  • 5. De voorzitter van de Gemeenteraad kan de Gemeenteraad voorstellen een lid dat de vertrouwelijkheid van een commissievergadering of van een vertrouwelijk document heeft geschonden, voor ten hoogste een maand uit te sluiten van alle commissievergaderingen van een of meer commissies en/of van de toezending van vertrouwelijke stukken.

  • 6. Een in lid 5 bedoeld voorstel kan niet worden gedaan dan nadat het uit te sluiten lid en de voorzitter van de commissievergadering waarvan de vertrouwelijkheid is geschonden, zijn gehoord, althans behoorlijk zijn opgeroepen.

  • 7. Het voorstel tot uitsluiting en/of toezending wordt in stemming gebracht bij de aanvang van de eerste vergadering van de commissie na de dag waarop de voorzitter van de Gemeenteraad daartoe heeft besloten. Over dit voorstel wordt niet beraadslaagd.

Artikel 10 Agenderingsrecht

Elk lid van de commissie kan voorstellen doen tot behandeling van zaken die niet op de agenda zijn vermeld en dient die voorstellen minstens vijf dagen voor de vergadering schriftelijk bij de voorzitter of de secretaris in te dienen; in spoedeisende gevallen geldt een termijn van 24 uur. De commissie beslist over de in behandelingneming van die voorstellen bij de aanvang van de vergadering.

Artikel 11 Werkwijze spreekrecht

  • 1. Na de opening van de vergadering kunnen andere aanwezige burgers gezamenlijk gedurende maximaal dertig minuten het woord voeren over geagendeerde onderwerpen.

  • 2. Het woord kan niet gevoerd worden:

    • a.

      over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;

    • b.

      over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      indien een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon warden ingediend.

  • 3. Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering aan de griffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wil voeren.

  • 4. De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 5. Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.

  • 6. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de deelnemers aan de commissievergadering toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. De voorzitter of een lid van de raad doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger.

Artikel 12 Uitgaande stukken

Alle stukken die van de commissie uitgaan, worden getekend door de voorzitter en secretaris.

Artikel 13 Taak commissie

1

Commissie 1 heeft tot taak de besluitvorming van de raad voor te bereiden en een forum te bieden voor overleg met het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester over door de gemeente te nemen maatregelen en besluiten op het terrein van:

  • ·

    volkshuisvesting;

  • ·

    ruimtelijke ordening;

  • ·

    openbare werken;

  • ·

    milieu;

  • ·

    verkeer en vervoer;

  • ·

    dorpsvernieuwing.

  • ·

    economische zaken en nutsbedrijven

Artikel 14 Taak commissie Il

Commissie 11 heeft tot taak de besluitvorming van de raad voor te bereiden en een forum te bieden voor overleg met het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester over door de gemeente te nemen maatregelen en besluiten op het terrein van:

  • ·

    sociale zaken en arbeidsmarkt;

  • ·

    onderwijsaangelegenheden;

  • ·

    jongerenbeleid, ouderenbeleid, zorg en volksgezondheid;

  • ·

    welzijn, sociale vernieuwing en minderheden;

  • ·

    cultuur en sport;

  • ·

    kabinetszaken;

  • ·

    burgerzaken en verkiezingen;

  • ·

    openbare orde en veiligheid;

  • ·

    voorlichtingsbeleid;

  • ·

    personeelszaken en organisatie;

  • ·

    regieaangelegenheden en bestuurlijke organisatie;

  • ·

    algemeen bestuurlijke aangelegenheden;

  • ·

    middelen.

Artikel 15 Wijze van beraadslaginglvergaderorde

Het bepaalde in het Reglement van orde gemeenteraad Lemsterland is voor de vergaderingen van de commissies zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing

Artikel 16 Besluitvorming

  • 1. Besluiten van de commissie worden bij meerderheid van stemmen van het aantal aanwezige commissieleden genomen.

  • 2. Indien in een voltallige vergadering de stemmen staken, wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.

  • 3. Bij staking van stemmen in een niet voltallige vergadering wordt in de eerstvolgende vergadering opnieuw gestemd. Wanneer de stemmen in deze vergadering wederom steken, wordt het voorstel eveneens geacht te zijn verworpen.

  • 3. Artikel 28 van de Gemeentewet is voor zoveel mogelijk van toepassing op de leden van de commissie.

Artikel 17 Seniorenconvent

  • 1.

    Naast de beide commissies is er een seniorenconvent.

  • 2.

    Het seniorenconvent bestaat uit de burgemeester en de fractievoorzitters. De fractievoorzitters mogen zich door een ander lid van hun fractie (raadslid) laten vervangen.

  • 3.

    De burgemeester is voorzitter van het seniorenconvent.

  • 4.

    De gemeentesecretaris en de griffier zijn bij de vergaderingen van het seniorenconvent aanwezig. De gemeentesecretaris fungeert als secretaris.

    5. In het seniorenconvent worden besproken zaken die wettelijk tot de portefeuille van de burgemeester behoren en andere zaken die nog niet rijp zijn voor een openbare besluitvorming.

Artikel 18 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening commissies 2006".

Artikel 19 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de dag van vaststelling.

  • 2.

    Op dat moment vervalt de Verordening commissies 2002.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Lemsterland in de openbare vergadering van 6 april 2006.