Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Vlist

Verordening Burgerinitiatief Gemeente Vlist 2007

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Vlist
Officiële naam regelingVerordening Burgerinitiatief Gemeente Vlist 2007
CiteertitelVerordening Burgerinitiatief Gemeente Vlist 2007
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De bijlagen waarnaar verwezen wordt in de verordening, zijn niet opgenomen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-12-200701-01-2017Nieuwe regeling

30-10-2007

De IJsselbode, 11-12-2007

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Burgerinitiatief Gemeente Vlist 2007

De raad van de gemeente Vlist;

gelezen het voorstel van de burgemeester;

b e s l u i t :

vast te stellen de

Verordening Burgerinitiatief Gemeente Vlist 2007

Artikel 1 - Begripsbepaling

  • a. Burgerinitiatief: Een voorstel van een initiatiefgerechtigde om een onderwerp of een voorstel op de agenda van de vergadering van de raad en/of raadscommissie te plaatsen;

  • b. Initiatiefgerechtigde(n): degenen die kiesgerechtigd zijn voor de verkiezing van de gemeenteraad van Vlist evenals ingezetenen van de gemeente van zestien jaar en ouder die met uitzondering van hun leeftijd voldoen aan de vereisten voor het kiesrecht voor leden van de raad. Voor de beoordeling of aan de vereisten voor initiatiefgerechtigheid is voldaan, is de toestand op de dag van indiening van het verzoek bepalend;

  • c. Verzoeker/indiener: de initiatiefgerechtigde die een verzoek om een burgerinitiatief heeft ingediend;

  • d. Ondersteuner: de initiatiefgerechtigden die de verzoeker onder vermelding naam, adres, geboortedatum en handtekening de verzoeker in zijn burgerinitiatief ondersteunen.

Artikel 2 – Verzoek

  • 1. De raad plaatst een burgerinitiatief op de agenda van zijn vergadering en/of agenda van een raadscommissie indien daartoe door een initiatiefgerechtigde een geldig verzoek is ingediend.

  • 2. Ongeldig is het verzoek dat:

    • a.

      een onderwerp of voorstel als bedoeld in artikel 3 bevat, of;

    • b.

      niet voldoet aan de voorwaarden, gesteld in artikel 4.

Artikel 3 – Onderwerp of voorstel

  • 1. Een burgerinitiatief voorstel of onderwerp houdt niet in:

    • a.

      een onderwerp dat niet behoort tot de bevoegdheid van de raad;

    • b.

      een vraag over het gemeentelijke beleid;

    • c.

      een klacht in de zin van Hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht over een gedraging van het gemeentebestuur;

    • d.

      een bezwaar in de zin van Hoofdstuk 7 Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur, of;

    • e.

      een onderwerp waarover korter dan 2 jaar voor indiening van het burgerinitiatief door de raad een besluit is genomen.

  • 2. Een burgerinitiatief over een onderwerp of voorstel dat niet behoort tot bevoegdheid van de raad, maar wel valt onder de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester, zal door de raad, eventueel vergezeld van zijn advies, worden doorgezonden naar het college of naar de burgemeester in de hoedanigheid van portefeuillehouder.

  • 3. Het college of de burgemeester zal een onderwerp of voorstel als bedoeld in lid 2 behandelen als het een burgerinitiatief.

Artikel 4 - Voorwaarden

  • 1. Het verzoek tot plaatsing van een burgerinitiatief op de agenda van de raad en/of raadscommissie wordt schriftelijk ingediend bij de voorzitter van de raad.

  • 2. De verzoeker kan zich bij de indiening van het verzoek ambtelijk laten ondersteunen door zowel de raadsgriffier als een vakambtenaar.

  • 3. Het verzoek bevat ten minste:

    • a.

      een nauwkeurige omschrijving van het onderwerp of voorstel van het burgerinitiatief;

    • b.

      een toelichting op het onderwerp of voorstel van het burgerinitiatief;

    • c.

      de achternaam, de voorna(a)m(en), het adres, de geboortedatum en de handtekeningen van de verzoeker;

    • d.

      een lijst met 50 of meer ondersteuningsverklaringen, waaruit blijkt de achternaam, de voorna(a)m(en), het adres, de geboortedatum en de handtekeningen van de ondersteuners.

  • 4. Voor de indiening van het verzoek wordt gebruik gemaakt van de formulieren (bijlage 1 en 2) behorend bij deze verordening.

Artikel 5 - Agendering

  • 1. Indien het burgerinitiatief voldoet aan de vereisten zoals gesteld in artikel 3 en 4, beslist het presidium in zijn eerstvolgende vergadering na de datum van indiening van het verzoek of het burgerinitiatief op de agenda van de vergadering van de raad en/of raadscommissie wordt geplaatst, met dien verstande dat tenminste twee weken is gelegen tussen de dag van indiening van het verzoek en de dag van de vergadering, waarin het presidium over het verzoek beslist.

  • 2. Indien het presidium het verzoek toewijst, dan agendeert hij het burgerinitiatief voor de eerstvolgende vergadering van de raad en/of raadscommissie.

  • 3. Indien het presidium het verzoek om burgerinitiatief afwijst, dan wordt de verzoeker hiervan schriftelijk en met redenen omkleed op de hoogte gesteld.

  • 4. Bij toewijzing van het burgerinitiatief nodigt de voorzitter van de raad de verzoeker schriftelijk uit voor de vergadering waarvoor het burgerinitiatief is geagendeerd. De verzoeker of zijn plaatsvervanger heeft tijdens deze vergadering de gelegenheid om zijn burgerinitiatief mondeling nader toe te lichten.

  • 5. Zo spoedig mogelijk nadat de raad over het burgerinitiatief een besluit heeft genomen, wordt dit besluit bekendgemaakt door kennisgeving van het besluit of de zakelijke inhoud ervan in een huis- aan- huisblad en de gemeentelijke website.

  • 6. Tegelijkertijd met de bekendmaking wordt van het besluit schriftelijk mededeling gedaan aan de verzoeker.

Artikel 6 - Jaarverslag

De burgemeester brengt over elk jaar een verslag uit over de werking van het recht van burgerinitiatief in de praktijk.

Artikel 7 – Intrekking oude regeling en overgangsrecht

  • 1. De Verordening Burgerinitiatief Gemeente Vlist 2004 wordt ingetrokken op de dag van de inwerkingtreding van deze verordening.

  • 2. Burgerinitiatieven ingediend ten tijde van de werking van de oude regeling worden overeenkomstig de oude verordening behandeld.

Artikel 8 – Inwerkingtreding en bekendmaking

Deze verordening treedt in werking een dag na die van haar bekendmaking.

Artikel 9 - Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de Verordening Burgerinitiatief Gemeente Vlist 2007.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Vlist,

gehouden op 30 oktober 2007

de griffier, de voorzitter,

mw. mr. K.T. Lambregtse mw. A.Z. Evenhuis-Meppelink