Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Anna Paulowna

Privacyverordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Anna Paulowna

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Anna Paulowna
Officiële naam regelingPrivacyverordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Anna Paulowna
CiteertitelPrivacyverordening-gba gemeente Anna Paulowna
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpautomatisering en informatisering
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Privacyverordening-gba gemeente Anna Paulowna vastgesteld bij raadsbesluit op 18 december 2003.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, artikel 96

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-07-200818-10-2012Nieuwe regeling

21-04-2008

CTR/Polderbode, 23-07-2008

2008.046

Tekst van de regeling

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:a. de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, nr. 494);b. verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;c. GBA: de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens: de geautomatiseerde gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, bestaande uit de basisadministratie en de eventuele aangehaakte gegevens;d. verantwoordelijke: het College;e. beheerder: degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;f. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA, in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Anna Paulowna is opgenomen;g. binnengemeentelijke afnemer: iedere afnemer die een orgaan is van de gemeente als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;h. derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een (binnengemeentelijke) afnemer en de ingeschrevene als bedoeld in artikel 97 van de wet.i. verplichte derde: elke persoon, instelling of rechtspersoon als bedoeld in artikel 98 van de wet die zich uit hoofde van zijn ambt of beroep bezighoudt met de uitvoering van een algemeen bindend voorschrift en op grond hiervan is gehouden aan een beroepscode waarop toezicht wordt gehouden;j. bijzondere of aangewezen derden: organisaties, instellingen en voorzieningen als bedoel in artikel 99 van de wet die een bepaald publiek of maatschappelijk belang vervullen of belast zijn met de uitvoering van spaarfondsen en pensioenregelingen;k. vrije derden: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon anders dan bedoeld onder h en i en bedoeld in artikel 100 van de wet, aan wie gegevensverstrekking plaatsvindt, voorzover daarin bij of krachtens deze verordening is voorzien. 

 

Artikel 2 Beheer van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Beheerder van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het sectorhoofd Inwonerszaken.

 

Artikel 3 Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:a. de beheerder;b. de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de sectie Publiekszaken;c. de in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers met inachtneming van artikel 88 en 89 van de GBA.

 

Artikel 4 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden gegevens verstrekt conform Bijlage 2.

 

Artikel 5 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, conform Bijlage 3 gegevens op verzoek worden verstrekt, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

 

Artikel 6 Inzagerecht

Met inachtneming van de artikelen 78 en 79 wet GBA wordt door de verantwoordelijke een schriftelijke procedure vastgesteld voor het recht op inzage door de geregistreerde van diens persoonsgegevens in de basisadministratie.

 

Artikel 7 Correctie

Met inachtneming van artikel 82 van de wet GBA voldoet de verantwoordelijke kosteloos binnen vier weken aan het schriftelijke verzoek van de geregistreerde hem betreffende gegevens in de basisadministratie te verbeteren, aan te vullen of te verwijderen, indien de gegevens onjuist dan wel onvolledig zijn of ten onrechte zijn opgenomen.

 

Artikel 8 Protocolplicht

Met inachtneming van artikel 103 van de wet GBA worden door de medewerker sectie Publiekszaken onder verantwoordelijkheid van de beheerder vastgelegd welke persoonsgegevens over welke personen zijn verstrekt aan afnemers en/of derden.

 

Artikel 9 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het Beveiligingshandboek GBA.

 

Artikel 10 Verplicht gebruik persoonsgegevens

De afnemer is verplicht de gegevens die worden ontleend aan de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens of die daaraan zijn aangehaakt onverkort te gebruiken bij de vervulling van zijn taak.

 

Artikel 11 Terugmeldingsplicht

  • 1 De in artikel 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers doen van door hen geconstateerde afwijkingen tussen gegevens, die zij uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens ontvangen en gegevens waarvan zij op andere wijze kennis hebben gekregen, mededeling aan de beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 2 De verplichting van een binnengemeentelijke afnemer tot het doen van de in lid 1 genoemde mededeling geldt slechts voor zover de afwijking een gegeven betreft dat aan hen op grond van deze verordening verstrekt kan worden.

     

Artikel 12 Onvoorziene gevallen

In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

 

Artikel 13 Overige bepalingen

  • 1 De bij deze verordening behorende bijlagen kunnen door het college worden gewijzigd;

  • 2 Van de wijziging wordt aan de raad mededeling gedaan.

     

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1 De privacyverordening-gba gemeente Anna Paulowna van 18 december 2003 wordt ingetrokken.

  • 2 Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking;

  • 3 Deze verordening wordt aangehaald als: Privacyverordening-gba gemeente Anna Paulowna.