Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Vlist

Verordening subsidieregeling integrale toegankelijkheid Vlist

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Vlist
Officiële naam regelingVerordening subsidieregeling integrale toegankelijkheid Vlist
CiteertitelVerordening subsidieregeling integrale toegankelijkheid gemeente Vlist
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-03-199801-06-199701-01-2012Nieuwe regeling

26-05-1997

De IJsselbode, 10-03-1998

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening subsidieregeling integrale toegankelijkheid Vlist

De raad van de gemeente Vlist;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Vlist;

Overwegende dat het noodzakelijk is het verstrekken van voorzieningen aan gehandicapten bij verordening te regelen;

besluit:

vast te stellen de volgende Verordening subsidieregeling integrale toegankelijkheid Vlist.

Artikel 1 Doelstelling subsidiekader; reikwijdte

  • 1. Deze verordening heeft als doel subsidies te verlenen aan organisaties met rechtspersoonlijkheid naar burgerlijk recht teneinde de integrale toegankelijkheid van gebouwen met een publieke functie te bevorderen

  • 2. Deze verordening is slechts van toepassing op het verlenen van subsidies aan rechtspersonen waaromtrent

    • a.

      niet bij een afzonderlijke verordening een regeling is getroffen of is voorzien bij of krachtens voorschriften van het rijk of de provincie;

    • b.

      niet redelijkerwijs mag worden aangenomen dat op andere wijze vergoeding voor de bevordering van de integrale toegankelijkheid wordt genoten.

Artikel 2 Begripsbepalingen

Gehandicapten: personen die ten gevolge van ziekte of gebrek aantoonbare beperkingen ondervinden op het gebied van het wonen of van het zich binnen of buiten de woning verplaatsen.

Platform Gehandicapten: Stichting Platform Gehandicapten Vlist.

Artikel 3 Aanvraagprocedure

  • 1. Een aanvraag om vergoeding van een voorziening als omschreven in artikel 5 wordt voor 1 januari van het betreffende jaar ingediend bij het college van burgemeester en wethouders. De aanvraag bevat in ieder geval de volgende gegevens:

    • a.

      de naam en het adres van de aanvrager;

    • b.

      de naam en aanduiding van het gebouw en/of terrein ten behoeve waarvan de voorziening is bestemd;

    • c.

      welke voorziening wordt aangevraagd;

    • d.

      de onderbouwing van de noodzaak en omvang van de gewenste voorziening, waarin tevens wordt aangegeven in welke mate de gewenste voorziening voldoet aan de in het “handboek toegankelijkheid” zoals omschreven in artikel 10, vermelde eisen;

    • e.

      een globale raming van de kosten, gemoeid met de uitvoering van de voorziening

  • 2. Indien een aanvraag niet voor 1 januari is ingediend, kan het college van burgemeester en wethouders besluiten de aanvraag niet te behandelen. Indien een aanvraag niet alle in het eerste lid van dit artikel vermelde gegevens bevat, kan het college van burgemeester en wethouders de aanvrager binnen vier weken na 1 januari verzoeken de ontbrekende gegevens binnen een redelijke termijn toe te zenden.

  • 3. Het college van burgemeester en wethouders bepaalt voor de in het eerste lid genoemde datum voor welke gebouwen, waarvan het juridisch eigendom bij de gemeente berust, voorzieningen als omschreven in artikel 5 worden gewenst die dienen te gelden als aanvragen zoals omschreven in het eerste lid.

Artikel 4 Budget

De gemeenteraad stelt jaarlijks als onderdeel van de gemeentebegroting een bedrag vast dat beschikbaar is voor de vergoeding van de in het betreffende begrotingsjaar aan te vragen voorzieningen, zoals omschreven in artikel 5.

Artikel 5 Omschrijving voorzieningen

Bij de toepassing van deze verordening worden de volgende voorzieningen onderscheiden:

  • a.

    aanpassingen aan terreinen teneinde de bereikbaarheid te bevorderen, middels de volgende activiteiten:

    • 1.

      aanpassen van de bestrating/verbreden toegangspad;

    • 2.

      aanbrengen van een gehandicaptenparkeerplaats;

    • 3.

      verwijderen van obstakels;

    • 4.

      aanbrengen van leuningen of rustgelegenheden;

    • 5.

      aanbrengen bewegwijzering;

    • 6.

      aanbrengen (kleur)markeringen;

    • 7.

      overige activiteiten die de bereikbaarheid van het terrein bevorderen.

  • b.

    aanpassingen aan gebouwen en/of terreinen teneinde de toegankelijkheid te bevorderen, middels de volgende activiteiten:

    • 1.

      aanleggen/aanpassen hellingbaan;

    • 2.

      verwijderen opstapjes en drempels;

    • 3.

      verbreden/verhogen doorgang naar toegangsdeur;

    • 4.

      verbreden/verhogen toegangsdeur;

    • 5.

      aanpassen toegangsdeur;

    • 6.

      aanbrengen (plateau)lift;

    • 7.

      aanbrengen/verplaatsen bel/intercom;

    • 8.

      overige activiteiten die de toegankelijkheid van het gebouw en/of terrein bevorderen.

  • c.

    Aanpassingen aan gebouwen teneinde de interne toegankelijkheid te bevorderen, middels de volgende activiteiten:

    • 1.

      Verbreden/verhogen van doorgang in het gebouw;

    • 2.

      Verwijderen niveauverschillen/drempels;

    • 3.

      Aanbrengen hellingbaan;

    • 4.

      Aanbrengen/aanpassen (plateau)lift;

    • 5.

      Aanbrengen/aanpassen gehandicaptentoilet;

    • 6.

      Aanbrengen/aanpassen douches/kleedruimten;

    • 7.

      Aanbrengen leuningen;

    • 8.

      Aanbrengen opstelplaats rolstoel;

    • 9.

      Verplaatsen/aanpassen bedieningselementen;

    • 10.

      Overige activiteiten die de interne toegankelijkheid van het gebouw bevorderen.

  • d.

    Aanpassingen ten behoeve van visuele en auditieve gehandicapten.

Artikel 6 Gebouwen en/of terreinen ten behoeve waarvan aanvragen voor vergoeding van voorzieningen kunnen worden ingediend

  • 1. Aanvragen, zoals omschreven in artikel 3, eerste lid, kunnen uitsluitend worden ingediend ten behoeve van gebouwen en/of terreinen met een publieke functie onder uitsluiting van gebouwen en/of terreinen die in stand worden gehouden uit winstoogmerk, waaronder winkels, banken en horeca-inrichtingen en commerciële instellingen mede begrepen dienen te worden.

  • 2. Gebouwen en/of terreinen met een publieke functie zijn de openbare gebouwen, instellingen voor zorg en welzijn, gebouwen met een maatschappelijke, culturele of recreatieve functie alsmede de aan de gebouwen verboenden terreinen met een publiek karakter.

  • 3. Als bijlage van deze verordening stelt het college van burgemeester en wethouders een indicatieve lijst op van gebouwen en/of terreinen op het grondgebied van de gemeente, die naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders als gebouwen en/of terreinen met een publieke functie in de zin van deze verordening dienen te gelden. Voor zover het juridisch eigendom van de op de lijst voorkomende gebouwen en/of terreinen niet bij de gemeente berust, wordt de juridisch eigenaar van opname op de lijst als omschreven in dit lid op de hoogte gesteld.

  • 4. Het college van burgemeester en wethouders besluit of gebouwen en/of terreinen die niet zijn opgenomen op de lijst als omschreven in het derde lid en waarvoor aanvragen als omschreven in artikel 3, eerste lid zijn ingediend behoren tot de gebouwen en/of terreinen met een publieke functie zoals nader omschreven in het eerste en tweede lid.

Artikel 7 Beoordelingskader

  • 1. De aangevraagde voorzieningen welke door het college van burgemeester en wethouders in behandeling zijn genomen, komen voor vergoeding in aanmerking indien:

    • a.

      de aanvraag betrekking heeft op een voorziening als omschreven in artikel 5 en de integrale toegankelijkheid van een gebouw en/of terrein voor ouderen en gehandicapten bevordert en

    • b.

      de aanvraag betrekking heeft op een gebouw en/of terrein als omschreven in artikel 6 en

    • c.

      het budget als omschreven in artikel 4 toereikend is om alle aanvragen voor bekostiging in aanmerking te brengen.

  • 2. Indien het budget als omschreven in artikel 4 niet toereikend is om alle aanvragen voor vergoeding in aanmerking te brengen, rangschikt het college van burgemeester en wethouders de aanvraag op basis van urgentie, waarbij de meest urgente aanvragen waarvoor het budget, als omschreven in artikel 4, toereikend is voor vergoeding in aanmerking worden gebracht. Het college van burgemeester en wethouders neemt bij de rangschikking van de aanvragen op basis van urgentie het bepaalde in artikel 8 met betrekking tot de urgentiecriteria, alsmede het bepaalde in artikel 9 met betrekking tot de advisering van het platform gehandicapten in acht.

Artikel 8 Urgentiecriteria

Aanvragen worden gerangschikt naar mate van urgentie, waarbij de prioriteit wordt bepaald door een afweging van:

  • a.

    de geraamde kosten van de voorziening;

  • b.

    het effect van de voorziening ten opzichte van de geraamde kosten;

  • c.

    de mate van verbetering van de integrale toegankelijkheid.

Artikel 9 Advisering Platform Gehandicapten

Rangschikking naar de mate van urgentie door het college van burgemeester en wethouders geschiedt niet dan nadat het Platform Gehandicapten om advies is gevraagd. Het college van burgemeester en wethouders vraagt het Platform Gehandicapten advies door toezending van een overzicht van de overeenkomstig het bepaalde in artikel 3 ingediende aanvragen, alsmede door toezending van de rangschikking naar mate van urgentie zoals omschreven in artikel 8.

Advisering door het Platform Gehandicapten geschiedt binnen een door het college van burgemeester en wethouders vast te stellen redelijke termijn. Van de door het college van burgemeester en wethouders voorgestelde rangschikking naar mate van urgentie kan op voorstel van het Platform Gehandicapten worden afgeweken. Het college van burgemeester en wethouders besluit in geval het advies van het Platform Gehandicapten niet wordt gevolgd niet dan nadat het Platform Gehandicapten in de gelegenheid is gesteld met het college van burgemeester en wethouders in overleg te treden.

Artikel 10 Programma van eisen toegankelijkheid, advisering gemeente overige gebouwen en/of terreinen

  • 1. Aanvragen die voor vergoeding in aanmerking komen, dienen te voldoen aan de eigen zoals omschreven in het “handboek toegankelijkheid 1995/1996”.

  • 2. Ter bevordering van de integrale toegankelijkheid van gebouwen en/of terreinen, anders dan de gebouwen en/of terreinen als omschreven in artikel 6 van deze Verordening, ondersteunt de gemeente met de haar ten dienste staande kennis en ervaring desgevraagd rechtspersoon naar burgerlijk recht voor de in het grondgebied van de gemeente liggende gebouwen en/of terreinen.

Artikel 11 Besluit toekenning subsidie

  • 1. Zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk voor 1 april besluit het college van burgemeester en wethouders welke aanvragen op grond van de bepalingen in deze verordening voor vergoeding in aanmerking komen. Aanvragers worden hiervan zo spoedig mogelijk nadat het besluit is genomen in kennis gesteld.

  • 2. Indien aanvragen niet voor vergoeding in aanmerking komen, wordt de aanvrager zo spoedig mogelijk nadat het besluit is genomen in kennis gesteld onder de vermelding van de redenen waarom de betreffende voorziening niet voor vergoeding in aanmerking komt.

  • 3. Indien het besluit, als omschreven in het eerste lid, betrekking heeft op een voorziening in een gebouw en/of op een terrein waarvan het juridisch eigendom bij de gemeente berust, bedraagt de vergoeding 100% van de kosten van de aangevraagde voorziening. Indien het besluit, als omschreven in het eerste lid, betrekking heeft op een voorziening in een gebouw en/of op een terrein waarvan het juridisch eigendom bij een organisatie berust die al dan niet door de gemeente wordt gesubsidieerd, bedraagt de vergoeding maximaal 75% van de kosten van de aangevraagde voorziening, met een maximum van fl. 10.000,00 per gebouw.

Artikel 12 Bepalingen met betrekking tot de uitvoering

Na bekendmaking van de beslissing als bedoeld in artikel 11, eerste lid treedt het college van burgemeester en wethouders zo spoedig mogelijk in overleg met de aanvrager, tenzij het juridisch eigendom van het gebouw bij de gemeente berust.

Daarbij worden, voor zover van toepassing, afspraken gemaakt over:

  • a.

    de beschikbaarstelling van de middelen;

  • b.

    de controle op en het afleggen van verantwoording over de besteding van de beschikbaar te stellen middelen.

Artikel 13 Hardheidsclausule

In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 14 Inwerkingtreding, citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juni 1997;

  • 2.

    De verordening kan worden aangehaald als: “Verordening subsidieregeling integrale toegankelijkheid gemeente Vlist”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Vlist, gehouden op 26 mei 1997.

De secretaris, De voorzitter,