Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Verordening gezamenlijke gemeentelijke ombudscommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Hoogezand-Sappemeer
Officiële naam regelingVerordening gezamenlijke gemeentelijke ombudscommissie
CiteertitelVerordening gezamenlijke gemeentelijke ombudscommissie 2006
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 149 Gemeentewet en titel 9.2 Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200601-01-2014nieuwe regeling

20-12-2005

Regiokrant, 28-12-2005

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gezamenlijke gemeentelijke ombudscommissie

Artikel 1 Ombudscommissie

  • 1. Er is een gezamenlijke gemeentelijke ombudscommissie als bedoeld in artikel 81y Gemeentewet

  • 2. De ombudscommissie bestaat uit vier leden, te weten:

    • a.

      een voorzitter;

    • b.

      een secretaris ;

    • c.

      een lid, tevens plaatsvervangend voorzitter;

    • d.

      een plaatsvervangend lid.

  • 3. De leden van de ombudscommissie worden benoemd door de raad op voordracht van het college.

Artikel 2 Zittingsduur

De leden van de ombudscommissiekunnen eenmaal worden herbenoemd.

Artikel 3 Bemiddeling

  • 1. De ombudscommissie kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen.

  • 2. De ombudscommissie brengt ook na een geslaagde bemiddeling een verslag uit.

Artikel 4 Werkinstructie

Voor zover de ombudscommissie dit nodig acht, maakt zij een werkinstructie voor haar werkzaamheden.

Artikel 5 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift

  • 1. De ombudscommissie bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.

  • 2. Indien zij een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt zij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en in voorkomend geval aan degene over wiens gedragingen wordt geklaagd.

Artikel 6 Jaarverslag

  • 1. De ombudscommissie zendt jaarlijks een verslag van haar werkzaamheden aan de raad.

  • 2. In dit verslag neemt de ombudscommissie het recht van belanghebbenden op eerbiediging van hun persoonlijke levenssfeer in acht.

  • 3. Het verslag wordt algemeen verkrijgbaar gesteld.

Artikel 7 Inwerkingtreding en overgang

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2006.

  • 2. Met ingang van die datum vervalt de Verordening gemeentelijke ombudscommissie, vastgesteld bij raadsbesluit van 11 december 2001, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op klachten die vóór 1 januari 2006 bij de ombudscommissie zijn ingediend.

Artikel 8 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gezamenlijke gemeentelijke ombudscommissie 2006.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 december 2005

De raad voornoemd,

Mevr. M. Salet, de voorzitter

Mevr. C.A.M. Bodewes, de griffier