Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Maasdonk

Inkoop- en aanbestedingenbeleid gemeente Maasdonk (2010)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Maasdonk
Officiële naam regelingInkoop- en aanbestedingenbeleid gemeente Maasdonk (2010)
CiteertitelInkoop- en aanbestedingenbeleid gemeente Maasdonk (2010)
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerpBestuur en organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-06-2010Onbekend

18-05-2010

Streekwijzer

BenW/10-00391

Tekst van de regeling

INKOOP-EN AANBESTEDINGSBELEID GEMEENTE MAASDONK

1. INHOUDSOPGAVE

1. Inhoudsopgave

2. Inleiding

3. Doelstelling

4. Wettelijk kader

5. Inkoop kader

5.1 Definities

5.2 Inkoopproces

5.3 Inkoophandboek

6. Inkooporganisatie

6.1 Inkooporganisatiemodel

6.2 Inkoopadviseur

7. Juridische uitgangspunten

7.1 Het naleven van wet- en regelgeving

7.2 Het werken op basis van transparantie, objectiviteit en non-discriminatie

7.3 Inkoopvoorwaarden

7.4 Duidelijkheid over de wijze van contracteren en looptijd van contracten

8. Aandacht voor Duurzaam inkopen en integriteit

8.1 Duurzaam inkopen

8.2 Inkoopsamenwerking

8.3 Integriteiteisen

9. Economische beleidsuitgangspunten

9.1 Concurrentiestelling

9.1.1 Aanbestedingsvormen

9.1.2 Drempelbedragen

9.1.3 Aanbestedingsprocedure voor werken

9.1.4 Aanbestedende entiteit

9.2 Afweging tussen prijs en kwaliteit

9.3 Raamcontracten

9.4 Positie lokale leveranciers

9.5 Percelen

9.6 Positie Sociale Werkvoorziening

9.7 Participatie in projecten

10. Organisatorische uitgangspunten

10.1 Inkoopsynergie

10.2 Contractbeheer

11. Evaluatie en communicatie

11.1 Evaluatie en bijstelling inkoopbeleid

Bijlage 1: Begrippen

2. INLEIDING

Inkoop staat de laatste jaren bij veel overheidsorganisaties steeds meer in de belangstelling. Voor overheden geldt, dat gemeenschapsgelden zo goed mogelijk moeten worden besteed en dat over die besteding verantwoording moet worden afgelegd.

Als belangrijke redenen voor de toenemende belangstelling voor de inkoop zijn te noemen:

  • a.

    wet- en regelgeving;

  • b.

    rechtmatigheidcontrole;

  • c.

    integriteit;

  • d.

    financiële besparingsmogelijkheden.

Doel van de nota is om de belangrijkste elementen van het strategisch inkoopbeleid te formuleren. Waar in deze nota in het algemeen gesproken wordt over inkoop wordt ook het aanbesteden daaronder begrepen. De nota draagt dan ook als titel: Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Maasdonk.

In de nota komen aan de orde:

  • Ø

    de doelstelling van het inkoop- en aanbestedingsbeleid;

  • Ø

    het wettelijk kader;

  • Ø

    het theoretisch kader;

  • Ø

    de inkooporganisatie;

  • Ø

    de juridische uitgangspunten;

  • Ø

    maatschappelijk verantwoord ondernemen;

  • Ø

    de economische beleidsuitgangspunten;

  • Ø

    de organisatorische uitgangspunten;

  • Ø

    de evaluatie en de communicatie.

De gemeente Maasdonk heeft de intentie uitgesproken om zoveel mogelijk inkoop- en aanbestedingstrajecten te professionaliseren. Zowel op het gebied van de rechtmatigheid als de doelmatigheid.

3. DOELSTELLING

De doelstelling van de gemeente Maasdonk met betrekking tot inkopen luidt:

‘Het, nu en in de toekomst, op professionele en zorgvuldige wijze inkopen van werken, leveringen en diensten voor de gemeente, waarbij de gemeente zich naar buiten toe profileert als een zakelijke, betrouwbare en integere partner’. Zorgvuldig staat daarbij voor: bewust, integer, efficiënt, effectief, doelmatig, duurzaam, rechtmatig, transparant, objectief en non-discriminatoir.

Deze doelstelling is onder te verdelen in doelstellingen vanuit verantwoordelijkheid van de gemeente als overheid en doelstellingen vanuit de verantwoordelijkheid als opdrachtgever.

Doelstellingen vanuit de verantwoordelijkheid als overheid zijn:

  • ·

    Naleving van wet- en regelgeving op het terrein van aanbesteden;

  • ·

    De doelmatige, rechtmatige en verantwoorde besteding van de publieke gelden;

  • ·

    De gelijke behandeling van leveranciers;

  • ·

    De maximale toegankelijkheid tot overheidsopdrachten voor leveranciers;

  • ·

    De hantering van heldere procedures door de gemeentelijke organisatie;

  • ·

    De stimulering van duurzaamheid.

Doelstellingen vanuit de verantwoordelijkheid als opdrachtgever zijn:

  • ·

    De beheersing van de totale kosten van een project;

  • ·

    Het verkrijgen van de gewenste kwaliteit tegen de economisch meest voordelige aanbieding (integraal kosten management); dit hoeft niet gelijk te zijn aan een zo laag mogelijke prijs;

  • ·

    De beheersing van de doorlooptijd;

  • ·

    De beperking van de contractrisico’s;

  • ·

    Effectief inkopen;

  • ·

    Het behalen van efficiencyvoordelen door: de samenvoeging van inkoopvolumes, de beperking van facturenstromen en de beperking van het leveranciersbestand.

Speerpunten beleid.

Voor de gemeente Maasdonk gelden de volgende speerpunten:

  • a.

    rechtmatigheid;

  • b.

    transparantie;

  • c.

    integriteit;

  • d.

    duurzaamheid.

4. WETTELIJK KADER

De specifieke wet- en regelgeving op het terrein van inkopen en aanbesteden door overheden is:

Verplicht

  • ·

    De Europese aanbestedingsrichtlijn 2004/18/EG betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor werken, leveringen en diensten. Deze richtlijnen gelden voor opdrachten die een bepaalde waarde (drempelbedrag) te boven gaan.

  • ·

    Het Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten (Bao), dat vanaf 1 december 2005 de omzetting van de Europese regelgeving voor de Nederlandse overheden en overige aanbestedende diensten regelt.

Facultatief

  • ·

    Voor de aanbesteding van werken maakt de gemeente Maasdonk in principe gebruik van het Aanbestedingsreglement Werken 2005 (ARW2005), in werking getreden op 1 december 2005.

  • ·

    Voor leveringen en diensten zijn onder de Europese drempelbedragen nog geen standaardreglementen vastgesteld.

Naast deze specifiek op aanbesteding gerichte wet- en regelgeving zijn nog andere wetten relevant voor lokale overheden in hun rol als inkoper:

  • ·

    De Algemene wet bestuursrecht (Awb) waarin de algemene regels van bestuursrecht zijn opgenomen, zoals de algemene beginselen van behoorlijk bestuur (onder meer zorgvuldigheids-, motiverings-, gelijkheids-, vertrouwens- en redelijkheidsbeginsel);

  • ·

    De Gemeentewet als wettelijk kader voor het handelen van gemeenten;

  • ·

    Het EG-verdrag: de overheidsinstellingen uit de lidstaten van de Europese Gemeenschap zijn voor wat betreft al hun handelen, dus ook bij het inkopen en aanbesteden, onderworpen aan de basisbepalingen van het EG-Verdrag inzake de interne markt;

  • ·

    Het Burgerlijk Wetboek (BW) ten aanzien van het contractenrecht.

Rechtmatigheid

De rechtmatigheid van aanbestedingen maakt sinds 2004 onderdeel uit van de controle van de gemeentelijke jaarrekening door de externe accountant. Het gaat hier om de toetsing aan en naleving van bestaande wet- en regelgeving (Europese aanbestedingsregels en het Besluit aanbestedingsregels overheidsdiensten (Bao) 2005).

In het kader van de jaarrekeningcontrole en het financieel beheer maakt het inkoopproces standaard onderdeel uit van de accountantscontrole. Binnen de gemeente wordt veel geld besteed aan inkoop. Dit maakt het inkoopproces een belangrijk bedrijfsproces waar door rechtmatigheidcontrole ook financiële risico’s mee gemoeid zijn.

Het niet of onvoldoende naleven van de regels kan leiden tot fouten en/of tekortkomingen in de jaarrekening. Dit laatste kan negatieve gevolgen hebben voor de oordeelsvorming van de accountant met betrekking tot de controle van de jaarrekening.

Tevens kunnen boetes bij fouten in de Europese regelgeving worden opgelegd aan de gemeente en kunnen er juridische procedures tegen de gemeente worden aangespannen door derden.

Het onvoldoende of niet naleven van de door de gemeenteraad vastgestelde begrotingsvoorwaarden (budgetoverschrijdingen), het niet of onvoldoende toepassen van regels met betrekking tot het tegengaan van misbruik en oneigenlijk gebruik (fraudegevoeligheid en gedragsregels) en het niet of voldoende naleven van de interne regels op het gebied van bijvoorbeeld budgetbeheer, kunnen negatieve gevolgen hebben voor de accountantsverklaring over de gemeentelijke jaarrekening.

Interne controle is een belangrijk instrument voor de gemeente om inzichtelijk te maken in hoeverre de gemeente voldaan heeft aan naleving op de wet- en regelgeving met betrekking tot inkoop.

Om bovengenoemde fouten en/ of tekortkomingen te voorkomen, tijdig te kunnen handelen en als onderbouwing van de verantwoording van het rechtmatigheidbeheer is het raadzaam regelmatig interne controles te verrichten op het proces inkoop. Om een goede interne controle te kunnen uitvoeren is het hebben van een goed aanbestedingsdossier een absolute voorwaarde.

Toekomstige nationale wetgeving

Op het moment dat eventuele nieuwe nationale aanbestedingswetgeving wordt vastgesteld, zal het inkoop- en aanbestedingsbeleid overeenkomstig worden aangepast.

5. INKOOP KADER

De titel van het beleid voert de begrippen ‘inkoop’ en ‘aanbesteden’. Deze twee begrippen staan niet los van elkaar, maar zijn aan elkaar gerelateerd. Zoals uit het onderstaande zal blijken is aanbesteden een vorm van inkopen. Verder komt in dit hoofdstuk het inkoopproces, de inkoopfunctie en de relatie tussen beide aan de orde.

5.1 Definities

Inkoop

De definitie van inkoop is:

‘Inkoop is alles waar een factuur van derden tegenover staat’.

Aanbesteden

Aanbesteden is een vorm van marktbenadering waarin opdrachtgevers, na concurrentiestelling, een opdracht gunnen. De verschillende fasen van het tactische inkoopproces (specificeren van de opdracht, selecteren en contracteren van de leverancier) worden in een aanbesteding gestructureerd doorlopen. Doel is om het inkoopproces transparant, objectief en non-discriminatoir te laten verlopen.

De definitie van aanbesteding is:

‘De uitnodiging aan twee of meer leveranciers om, op basis van een programma van eisen of bestek, offerte uit te brengen, welke gevolgd wordt door het verstrekken van een opdracht voor het uitvoeren van een werk, levering of dienst.’

Wanneer de aanbesteding wordt ingetrokken of anderszins geen doorgang vindt en dus niet resulteert in een gegunde opdracht met factuur, wordt ook van aanbesteding gesproken.

Er is geen sprake van aanbesteding, wanneer het initiatief bij de ondernemer ligt of wanneer slechts één ondernemer wordt uitgenodigd offerte uit te brengen. In dit laatste geval spreken we van een enkelvoudige uitnodiging.

Omdat aanbesteden een vorm van inkopen is, wordt in dit beleid regelmatig alleen het woord ‘inkopen’ gebruikt, in dat geval wordt ook ‘aanbesteden’ bedoeld.

5.2 Inkoopproces

Inkoop is een procesmatige activiteit, die bestaat uit zeven fasen:

Figuur 1: Inkoopproces

Tactische inkoop

De eerste vier fasen behoren tot de tactische inkoop. Deze omvat:

  • 1)

    Inventariseren: bepalen van de behoefte in de eigen organisatie en inventariseren van het aanbod in de markt;

  • 2)

    Specificeren: opstellen van het programma van eisen, het conceptcontract en de offerteaanvraag;

  • 3)

    Selecteren: aanvragen en beoordelen van offerten en selecteren van leveranciers;

  • 4)

    Contracteren: eventueel onderhandelen met leveranciers en afsluiten contract(en).

Operationele inkoop

Zodra de leveranciers zijn gecontracteerd begint de operationele inkoop. Deze omvat:

  • 5)

    Bestellen: het plaatsen van de orders;

  • 6)

    Bewaken: bewaken van het uitleveren van de orders, verifiëren en afhandelen van de facturering;

  • 7)

    Nazorg: afhandelen van klachten en claims, afhandelen meer-/minderwerk, evalueren leveranciers en herzien contracten.

Naast de tactische en operationele inkoop onderscheidt men de

strategische inkoop. De strategische inkoop omvat naast het inkoop- en aanbestedingsbeleid bijvoorbeeld ook vraagstukken rondom uitbesteding.

5.3 Inkoophandboek

Voor de uitwerking van het inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt een Inkoophandboek opgesteld. Dit Inkoophandboek bevat onder meer:

  • a.

    Uitwerking inkoopproces;

  • b.

    Taakverdeling budgetbewaker en de inkoopadviseur;

  • c.

    Uitwerking aanbestedingsprocedures;

  • d.

    Regels omtrent de dossiervorming van aanbestedingstrajecten;

  • e.

    Contractenoverzicht;

  • f.

    Modeldocumenten.

6. INKOOPORGANISATIE

6.1 Inkooporganisatiemodel

Naast de vaststelling van het inkoop- en aanbestedingsbeleid zal de inkoopfunctie en de inkooporganisatie verder vorm gegeven worden.

Voor wat betreft de organisatorische invulling zijn er in de theorie drie basismodellen te onderscheiden:

  • 1.

    het centraal georganiseerde inkoopmodel;

  • 2.

    het decentraal georganiseerde inkoopmodel;

  • 3.

    het gecoördineerde inkoopmodel.

Besloten is om uit te gaan van het gecoördineerde inkoopmodel. Dit gecoördineerde inkoopmodel tracht zoveel mogelijk de voordelen van de beide andere inkoopmodellen te combineren.

Kenmerkend voor het gecoördineerde inkoopmodel is dat de verantwoordelijkheid decentraal in de organisatie ligt (budgethouder, terwijl gebruik gemaakt wordt van de centraal aanwezige inkoopinformatie en –kennis (inkoopadviseur). Deze werkwijze sluit aan bij het bij de overheid gehanteerde uitgangspunt van integraal management.

6.2 Inkoopadviseur

In het gecoördineerde inkoopmodel is er een belangrijke taak voor de inkoopadviseur. Deze inkoopadviseur fungeert als een adviseur en niet als een inkoper.

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden van de inkoopadviseur zijn als volgt te omschrijven:

  • a.

    verantwoordelijk voor het opstellen en actualiseren van het inkoop- en aanbestedingsbeleid;

  • b.

    kenniscentrum (Europees) aanbesteden;

  • c.

    kenniscentrum overige regelgeving;

  • d.

    verantwoordelijk voor het aanleveren van managementinformatie op het gebied van inkoop, mede op basis van jaarlijks uit te voeren kwantitatieve inkoopanalyses;

  • e.

    initiëren van gemeentebrede inkoopteams voor afdelingsoverstijgende producten;

  • f.

    adviseur in deze inkoopteams;

  • g.

    adviseur bij aanbestedingstrajecten op afdelingsniveau;

  • h.

    initiëren en actualiseren van contractbeheersysteem;

  • i.

    invoeren van contractmanagementsysteem (periodieke contractevaluatie);

  • j.

    verantwoordelijk voor het actualiseren van het inkoophandboek;

  • k.

    contactpersoon naar de andere gemeente voor afstemming van beleid, processen en aanbestedingstrajecten.

Op basis van bovenstaande taken en verantwoordelijkheden wordt de inkoopadviseur betrokken zowel bij de totale kaderstelling en rapportage van de inkoop als bij ieder openbaar en Europees aanbestedingstraject en zonodig bij een meervoudig onderhands aanbestedingstraject. Bij deze inkooptrajecten wordt de inkoopadviseur vanaf de opstart van het traject betrokken.

De rol van de inkoopadviseur wordt verder uitgewerkt in het Inkoophandboek.

7. JURIDISCHE BELEIDSUITGANGSPUNTEN

Ten aanzien van inkoop en aanbesteding gelden de navolgende juridische beleidsuitgangspunten:

  • -

    het naleven van wet- en regelgeving;

  • -

    het werken op basis van transparantie, objectiviteit en non-discriminatie;

  • -

    het opstellen en toepassen van een aanbestedingsreglement;

  • -

    het opstellen en toepassen van inkoopvoorwaarden;

  • -

    duidelijkheid over de wijze van contracteren en looptijd van contracten en

  • -

    toepassen van diverse contractmogelijkheden bij aanbesteding van werken.

7.1 Het naleven van wet- en regelgeving

Het inkopen wordt uitgevoerd overeenkomstig de nationale en internationale wet- en regelgeving. Aanbestedingen, welke vallen onder de werkingssfeer van de Europese richtlijn voor overheidsopdrachten worden conform deze richtlijnen, omgezet naar het Bao, aanbesteed. Om na te gaan of het Bao van toepassing is, dienen homogene producten te worden opgeteld. Homogene opdrachten worden daarom zoveel mogelijk gelijktijdig aanbesteed. Het niet gelijktijdig aanbesteden van homogene opdrachten heeft tot gevolg dat de afzonderlijke opdrachten separaat Europees moeten worden aanbesteed, ook als het begrote bedrag van de afzonderlijke opdracht onder de drempelwaarde ligt.

7.2 Werken op basis van transparantie, objectiviteit en non-discriminatie

Het uitvoeren van inkoop- en aanbestedingswerkzaamheden geschiedt op basis van transparantie van procedures, non-discriminatie van leveranciers en objectiviteit.

7.3 Inkoopvoorwaarden

De gemeente heeft inkoopvoorwaarden opgesteld en gedeponeerd. Uitgangspunt is dat (in de offerteaanvraag of in het programma van eisen) de Inkoopvoorwaarden van de gemeente Maasdonk op de opdracht van toepassing worden verklaard. Dit schept duidelijkheid en draagt bij tot transparantie in het inkoopproces. De algemene leverings- of verkoopvoorwaarden van de leverancier worden in principe van de hand gewezen. Indien dit in voorkomende gevallen niet mogelijk of gewenst is, zijn:

  • a.

    in het geheel geen algemene voorwaarden van toepassing en worden de voorwaarden in het contract opgenomen; of

  • b.

    de algemene voorwaarden van de leverancier gecontroleerd op ongewenste c.q. onbillijke bepalingen en worden deze bepalingen (zo mogelijk) uitgesloten.

7.4 Duidelijkheid over de wijze van contracteren en looptijd van contracten

Nadat een leverancier en het product zijn geselecteerd, worden de afspraken met de leverancier schriftelijk, in een contract, vastgelegd. Bij voorkeur wordt het contract door de gemeente opgesteld volgens een standaardsjabloon en maakt dit deel uit van het programma van eisen. Wordt een contract door de leverancier voorgelegd, dan wordt dit gescreend op ongewenste voorwaarden, die niet overgenomen worden en wordt met de leverancier onderhandeld over die voorwaarden waar verschillen van inzicht over bestaan. Uitgangspunt is dat alleen contracten worden afgesloten voor bepaalde duur (vaste looptijd). Er worden geen contracten afgesloten voor onbepaalde tijd of met een stilzwijgende verlenging. Wel is het mogelijk een optie tot verlenging voor een bepaalde periode op te nemen. De totale contractperiode zal voor de meeste producten niet langer duren dan maximaal 4 à 5 jaar. Slechts in uitzonderingssituaties, te bepalen door het College van B&W, kunnen langere contracten worden afgesloten.

8. AANDACHT VOOR DUURZAAM INKOPEN, INKOOPSAMENWERKING EN INTEGRITEIT

Duurzaam inkopen en integriteit zijn twee afzonderlijke onderwerpen die binnen het totale inkoop- en aanbestedingsbeleid van bijzonder belang zijn. Het belang zit met name in de achterliggende principes.

Op hoofdlijnen stelt de gemeente t.a.v.:

  • Ø

    Duurzaam inkopen: dat de gemeente aan duurzame ontwikkeling vorm geeft;

  • Ø

    Integriteit: dat zowel interne als externe integriteiteisen worden gesteld rond inkoop- en aanbestedingsprocessen.

8.1 Duurzaam inkopen

De gemeente benadrukt het belang van duurzame ontwikkeling en stelt daarom aan in- en aankopen duurzaamheidscriteria.

Onder duurzame ontwikkeling verstaat de gemeente: een ontwikkeling die voorziet in de behoeften van de huidige generatie, zonder daarmee voor toekomstige generaties de mogelijkheid in gevaar te brengen om ook in hun behoeften te voorzien.

Voor wat betreft de concrete uitvoering van deze duurzaamheidsontwikkeling dient het volgende onderscheid gemaakt te worden:

  • a.

    Eisen aan de leveranciers (door middel van selectiecriteria);

  • b.

    Eisen aan de producten (door middel van gunningscriteria).

Zowel voor de eisen aan de leveranciers als aan de producten wordt aansluiting gezocht bij het uitvoeringsprogramma Duurzaam Inkopen, zoals dat uitgevoerd wordt door Agentaschap NL. In opdracht van het Ministerie van VROM worden door Agentschap NL criteria ontwikkeld waaraan leveranciers en producten dienen te voldoen.

Door de gemeente Maasdonk worden de ontwikkelingen op het gebied van duurzaam inkopen gevolgd en wordt zoveel mogelijk uitvoering gegeven aan de uitgangspunten.

Voor wat betreft de eisen aan de leverancier zullen de volgende aspecten van belang zijn:

  • Ø

    Duurzaamheidsbeleid leverancier algemeen;

  • Ø

    Duurzaamheidsbeleid richting toeleverancier van de leverancier.

Voor de eisen aan de producten gelden onder meer de volgende aspecten:

  • Ø

    Gebruik materialen;

  • Ø

    Vorm productieprocessen;

  • Ø

    Energieverbruik.

Vanuit Agentschap NL wordt gewerkt aan het formuleren van duurzaamheidscriteria voor 100 tot 130 productgroepen. Deze criteria zullen door de gemeente Maasdonk in principe worden gehanteerd bij aanbestedingstrajecten.

Nadere/aanvullende duurzaamheidcriteria worden gedefinieerd in het pakket/programma van eisen en/of in de bestekken.

8.2 Inkoopsamenwerking

De gemeente werkt aan inkoopsamenwerking met andere aanbestedende diensten, om zo van schaalvoordelen te benutten.

De gemeente Maasdonk is lid van het regionaal inkoopplatform Noordoost-Brabant. Bij de overleggen van dit team zit de inkoopadviseur. Per traject wordt bekeken of het van belang is om mee te doen aan de aanbesteding. Dit legt de inkoopadviseur bij de desbetreffende materiedeskundige/afdeling neer. Pas wanneer hij/zij aangeeft mee te willen doen, dan zal de inkoopadviseur dit aangeven bij de kartrekker van het traject.

Doordat er meerdere gemeentes aan één aanbesteding meedoen, ontstaat er een schaalvoordeel (door middel van groter volume) en uitbreiding van kennis. Schaalvoordeel leidt er vaak toe dat het interessanter voor een leverancier is. Echter kan het ook zo zijn dat door deze schaalvergroting juist een minder scherpe prijs door de leverancier wordt aangeboden doordat kleinere leveranciers op deze manier vaak buitenspel worden gezet. Een oplossing hiervoor is o.a. door aan te besteden in percelen. Dit kan leiden naar meer kleinere leveranciers, maar dit proces is wel bewerkelijker.

Vergroting van kennis door samenwerking kan ervoor zorgen dat de aanbestedingsdocumenten van betere kwaliteit worden. Dit is vooral het geval wanneer het gaat om complexe aanbestedingen waarvoor binnenhuis te weinig expertise aanwezig is.

8.3 Integriteiteisen

Hiervoor gelden de vastgestelde gedragscodes van de gemeente Maasdonk vastgesteld bij besluit van Burgemeester en Wethouders d.d. 29 april 2008.

9. ECONOMISCHE BELEIDSUITGANGSPUNTEN

De economische beleidsuitgangspunten hebben onder andere te maken met de manier waarop de gemeente de markt benadert en de economische criteria die hierbij in het selectieproces worden gehanteerd.

Van belang zijn hierbij:

  • a.

    de mate waarin concurrentie wordt gezocht;

  • b.

    de afweging tussen prijs en kwaliteit;

  • c.

    afsluiten van raamcontracten;

  • d.

    positie lokale leveranciers.

9.1 Concurrentiestelling

Voor wat betreft de aanbestedingsvormen en –procedures dient een onderscheid gemaakt te worden tussen de aanbestedingen boven Europese drempelbedragen (zie 3.4) waarvoor Europese regelgeving van toepassing is en aanbestedingen onder deze drempelbedragen (i.c. nationaal) en waarvoor eigen beleid geformuleerd moet worden.

9.1.1 Aanbestedingsprocedures

Nationaal

a.Enkelvoudige uitnodiging

Hier is eigenlijk geen sprake van een aanbesteding! Eén leverancier wordt gevraagd een aanbieding te doen (één op één). Er is geen sprake van concurrentie tussen leveranciers. Deze methodiek wordt ook wel gunning uit de hand genoemd.

b.Meervoudig onderhandse aanbesteding

Dit is een procedure waarvoor een beperkt aantal van tenminste twee natuurlijke, dan wel rechtspersonen (door de aanbestedende dienst aan te wijzen) wordt uitgenodigd een offerte uit te brengen.

Deze procedure kent de volgende vormen: met of zonder voorselectie.

c.Openbare aanbesteding

Aanbestedingsprocedure die algemeen bekend wordt gemaakt en waarbij iedere leverancier een offerte kan uitbrengen. De bekendmaking vindt plaats op de website www.aanbestedingskalender.nl en op de site van de gemeente. Bij een openbare aanbesteding is er de keuze voor een aanbesteding zonder of met voorselectie. Indien gekozen wordt voor een openbare aanbesteding met voorselectie dienen de leveranciers zich eerst te kwalificeren om een uitnodiging te mogen ontvangen om een offerte uit te brengen.

Deze procedure kent de volgende vormen: vormen met of zonder voorselectie.

Europees

d.Europees aanbesteden

De gemeente plaatst op Europees niveau een aankondiging voor een opdracht. Er is vrije concurrentie tussen alle Europese opdrachtnemers.

De verschillende Europese aanbestedingsprocedures vallen in een van de belangrijkste twee categorieën:

  • ·

    openbare procedure;

  • ·

    niet-openbare procedure = openbare procedure met voorselectie;

9.1.2 Drempelbedragen

Voor Inkoop en Aanbesteden zijn drempelbedragen vastgesteld. De Europese drempelbedragen zijn bindend en worden tweejaarlijks door de Europese Unie vastgesteld.

Voor de bepaling van de bedragen behorende bij de diverse te hanteren nationale procedures dient de gemeente een eigen beleid te voeren. Onderstaand de bedragen zoals in de gemeente worden gehanteerd met ingang van de vaststellingsdatum van dit beleid. Voor wat betreft de definitie van de termen Werken, Leveringen en Diensten wordt verwezen naar bijlage 1.

Aanbestedingsprocedure

Leveringen en Diensten

Werken

Betrokken partijen

Onderhands Enkelvoudig

1 offerte

< € 10.000

< € 50.000

Budgethouder

Afdelingshoofd

Meervoudig onderhands

Minimaal 3 offertes en onderbouwing keuze van de geselecteerde partijen

> € 10.000 - < € 75.000

> € 50.000 - <

€ 500.000

Budgethouder

Afdelingshoofd

Inkoopadviseur

Meervoudig onderhands Minimaal 5 offertes en onderbouwing keuze van de geselecteerde partijen

> € 75.000 - < € 150.000

> € 500.000 - <

€ 1.000.000

Budgethouder

Afdelingshoofd

Inkoopadviseur

College van B&W

Openbaar

> € 150.000 – Europese grens € 193.000

> € 1.000.000 – Europese grens

€ 4.845.000

Budgethouder

Afdelingshoofd

Inkoopadviseur

College van B&W

Europese aanbesteding

Vanaf € 193.000

Vanaf € 4.845.000

Budgethouder

Afdelingshoofd

Inkoopadviseur

College van B&W

Uitgaande van de raming (exclusief BTW)

Figuur 2: Drempelbedragen gemeentelijk aanbestedingsbeleid in euro, excl. BTW.

Bepalend voor de te volgen procedure is de totale contractwaarde en niet de uitgaven per jaar.

De Europese drempelbedragen zijn wettelijk vastgelegd. De overige drempelbedragen en procedures zijn van toepassing voor de gemeente. Indien van deze procedures wordt afgeweken dient dit gemotiveerd te worden voorgelegd aan het College van B&W. Afwijking van de procedures kan uitsluitend plaatsvinden na een akkoord van het College van B&W.

Uiteraard bestaat er de mogelijkheid om een hogere procedure toe te passen.

9.1.3 Aanbestedingsprocedure voor werken

Per 1 december 2005 is in werking getreden het ARW2005. Dit is het Aanbestedingsreglement Werken, dat volledig aansluit bij de nieuwe Europese regelgeving (Bao, zie pag. 5). Het ARW2005 vervangt o.a. het UAR2001. Voor de gemeente is de toepassing van het ARW2005 uitgangspunt.

9.1.4 Aanbestedende entiteit

Voor de bepaling van de te volgen procedure dient de gemeente gezien te worden als de aanbestedende entiteit. Dit houdt in, dat niet de behoefte van organisatieonderdelen bepalend is voor de te volgen procedure, maar de totale gemeentelijke behoefte. Bij gezamenlijke inkoop- en aanbestedingstrajecten is de totale contractwaarde bepalend voor de te hanteren procedure.

Bij aanbestedingstrajecten kunnen wel percelen worden onderscheiden (zie ook 9.5)

9.2 Afweging tussen prijs en kwaliteit

Bij het beoordelen van de offertes staan twee gunningcriteria ter beschikking:

  • 1.

    de laagste prijs;

  • 2.

    de economisch meest voordelige inschrijving/aanbieding.

Voor wat betreft het criterium “de laagste prijs” is de beoordeling relatief eenvoudig. Aan de leverancier die de offerte aanbiedt met de laagste prijs, wordt gegund. Voorwaarde hierbij is uiteraard wel dat de leverancier voldoet aan de gestelde minimum- en selectie-eisen.

Bij het criterium “de economisch meeste voordelige inschrijving/aanbieding” worden er naast de prijs meerdere criteria geformuleerd (bijvoorbeeld kwaliteit product, levertijd, onderhoud, beheer, garantie, duurzaamheid etc.).

Bij ieder inkoop- en aanbestedingstraject neemt de gemeente het besluit om te gunnen ofwel voor “de laagste prijs” ofwel voor “de economisch meest voordelige inschrijving/aanbieding”. In dit laatste geval zullen de gunningcriteria en de relatieve waarde van deze criteria worden bekendgemaakt in de offerteaanvraag.

9.3 Raamcontracten

Om veel kleinere aanbestedingstrajecten te voorkomen kan de gemeente raamcontracten op de markt plaatsen. De raamcontracten (voor bijvoorbeeld de inhuur van adviseurs, het civieltechnisch onderhoud, installatietechnisch onderhoud etc.) hebben als voordeel dat bij meerjarige contracten betere condities overeen te komen zijn.

9.4 Positie lokale leveranciers

Op basis van het non-discriminatiebeginsel zullen lokale leveranceris geen bevoorrechte positie kunnen innemen. Onder lokale leveranciers worden leveranciers verstaan met een vestiging binnen de gemeente Maasdonk. Wel zullen de geschikte lokale leveranciers in het kader van de bevordering van de lokale economische bedrijvigheid in de gelegenheid worden gesteld om deel te nemen aan aanbestedingstrajecten van de gemeente Maasdonk. Bij meervoudig onderhandse aanbestedingstrajecten zal minimaal 1 leverancier van buiten de gemeente Maasdonk worden uitgenodigd.

9.5 Percelen

Aanbestedingen kunnen opgesplitst worden in percelen. Het totaal van de contractwaarde bepaalt de procedure. Binnen deze procedure kunnen percelen worden bepaald waardoor optimale mogelijkheden voor MKB-ondernemers worden gecreëerd (gunning van de opdracht per perceel).

9.6 Positie Sociale Werkvoorziening

Bij trajecten waarbij er mogelijkheden zijn om gebruik te maken van de inzet vanuit de Sociale Werkvoorziening, zullen deze mogelijkheden onderzocht worden.

9.7 Participatie in publiek, private samenwerking

Indien de gemeente Maasdonk participeert in projecten met ook andere (private) partijen zal per project nagegaan worden in hoeverre de aanbestedingsrichtlijnen van toepassing zijn.

10. ORGANISATORISCHE UITGANGSPUNTEN

10.1 Inkoopsynergie

De gemeente voert een beleid dat zoveel mogelijk gericht is op clustering van gelijksoortige goederen en diensten. Soms is dit wettelijk verplicht, namelijk bij Europees aanbesteden. De gemeente wordt hierbij als één geheel gezien. Europees gezien moeten de bedragen voor gelijksoortige diensten en leveringen van gelijksoortige goederen bij elkaar worden opgeteld. Daarnaast kan met clusteren een optimaal inkoop- en aanbestedingsresultaat worden behaald. Bij dit onderzoek wordt met het volgende rekening gehouden:

  • ·

    De schaalgrootte: aan de hand hiervan moet worden vastgesteld of een afdelingsoverschrijdende bundeling voordelen zal opleveren.

  • ·

    De aard van het product: afdelingsoverstijgende producten (producten zijn voor meerdere afdelingen van belang en worden door meerdere afdelingen ingekocht, bijvoorbeeld kantoormeubilair) lenen zich voor bundeling, dit in tegenstelling tot het afdelingsspecifieke product. Men moet er wel rekening mee houden, dat een afdelingsspecifiek product afdelingsoverstijgend kan worden.

Om tot een optimale clustering te komen zal in ieder geval jaarlijks een inventarisatie opgesteld worden vanuit de gemeentebegroting, zowel voor wat betreft de exploitatieproducten als de investeringsgoederen. Ook wordt een meerjarige planning opgezet van aanbestedingstrajecten.

Voor de organisatie en de planning zal de inkoopadviseur het initiatief nemen.

Met inkoopsynergie wordt met name de zakelijkheid en de efficiency gediend.

Concreet: Bij elke aanbesteding wordt onderzocht of aansluiting kan worden gezocht bij een bestaand contract of dat er kan worden geclusterd.

10.2 Contractbeheer

Contractbeheer omvat het vastleggen, actueel houden en toegankelijk maken van gegevens over lopende contracten.

De contractbeheerder i.c. de budgethouder kan dan eenvoudig:

  • ·

    de vervaldata van de contracten bewaken;

  • ·

    de uitnutting van de contracten evalueren;

  • ·

    de leveranciersprestaties evalueren.

Voor dit contractbeheer zal de budgethouder worden ondersteund door de inkoopadviseur.

Regelmatig worden inkoopprocessen gestart ter vervanging van het huidige contract. Dat moet tijdig gebeuren door de daarvoor verantwoordelijke budgethouder. Kennis van het bestaande contract is daarbij nodig. Contracten moeten dus toegankelijk zijn. Dat is vooral nodig indien meerder afdelingen contracten afsluiten met één leverancier. In de toekomst zal de gemeente actief contractbeheer plegen. Hiervoor is eerst een inventarisatie nodig van alle bestaande contracten.

Ook maken analyses van contracten zichtbaar of er meerdere leveranciers zijn voor dezelfde leveringen of diensten. Dit zal blijken uit bovengenoemde inventarisatie en dat kan aanleiding zijn om opdrachten te bundelen.

11. EVALUATIE

11.1 Evaluatie en bijstelling inkoopbeleid

Inkoop- en aanbestedingsbeleid is geen vaststaand gegeven, maar een dynamisch proces. Om het beleid actueel te houden en te zorgen voor een hoge gebruikswaarde is het noodzakelijk dit beleid regelmatig te evalueren en waar nodig aan te passen.

De evaluatie vindt plaats door middel van inkoopjaarverslagen, die door de inkoopadviseur worden opgesteld. In deze evaluatie wordt enerzijds verslag gelegd van de afgelopen periode terwijl anderzijds doelstellingen en bijstellingen voor de toekomst worden geformuleerd.

Bijlage 1 BEGRIPPEN

In de het Inkoop- en Aanbestedingsbeleid worden de volgende begrippen gebruikt:

Aanbesteding

:

Vorm van inkopen. De uitnodiging aan tenminste twee leveranciers om op basis van een programma van eisen of bestek een aanbieding uit te brengen, welke gevolgd wordt door het verstrekken van een opdracht voor het uitvoeren van een werk, levering of dienst.

Behoefte

:

Alle producten die men wil verwerven.

Beoordelingscriteria

:

Geheel van criteria ter beoordeling van aanbiedingen, bestaande uit criteria aan de hand waarvan de geschiktheid van leveranciers wordt beoordeeld (selectiecriteria) en criteria aan de hand waarvan aanbiedingen worden beoordeeld (gunningcriteria).

Bestek

:

Beschrijving van het te verwerven product, de daarbij behorende tekeningen en de geldende voorwaarden.

Budgethouder

:

De budgetverantwoordelijke afdelingshoofd. In deze nota wordt alleen gesproken over de budgethouder. Daar waar sprake is van een budgetbeheerder dienen budgethouder en budgetbeheerder afspraken te maken om maatregelen te treffen met betrekking tot taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van inkoop.

Contractmanagement

:

Het uitvoeren van alle werkzaamheden die betrekking hebben op het afsluiten (specificeren, selecteren en contracteren), uitvoeren (bestellen, leveren, bewaken en beheren, betalen en evalueren) en beëindigen (opzeggen of verlengen) van een contract.

Drempelbedragen

:

De bedragen die bepalen boven welke drempelwaarde een bepaalde procedure moet worden gevolgd. De waarde van de opdracht omvat de totale vergoeding, exclusief BTW, voor de totale duur van het contract. Indien de totale vergoeding vooraf niet kan worden vastgesteld moet hiervan een reële raming worden gemaakt. Het is niet toegestaan opdrachten te splitsen met het oogmerk de aanbestedingsregels te ontduiken of bij de waardebepaling bepaalde ramingmethoden te kiezen met het doel de opdracht aan de aanbestedingsregels te onttrekken.

Duurzaamheid

:

De ontwikkeling waarbij tegemoet wordt gekomen aan behoeftes van de huidige generaties, zonder daarbij de mogelijkheden van toekomstige generaties in gevaar te brengen.

Duurzaam inkopen

:

Het opnemen en meewegen van duurzaamheidcriteria ten aanzien van leverancier en product bij het doorlopen van een inkoopproces.

Enkelvoudige uitnodiging

:

Procedure waarbij slechts één natuurlijke of rechtspersoon wordt uitgenodigd een aanbieding uit te brengen.

Gunningcriteria

:

Criteria die worden gebruikt om te komen tot een beoordeling van een aanbieding. Er zijn twee systemen, te weten: de ‘laagste prijs’ en de ‘economisch meest voordelige inschrijving’.

Laagste prijs

:

Het gunningcriterium waarbij alleen de geoffreerde prijs bepalend is.

Economisch meest

voordelige inschrijving

:

Het gunningcriterium waarbij naast prijs, kwaliteit, duurzaamheid, technische waarde, esthetische en functionele kenmerken, service, logistiek, prijs, etc. bepalend zijn.

Inkoop

:

Totaalbegrip: inkoop is alles waar een factuur van derden tegenover staat.

Ook wel: het, in de juiste kwaliteit, tegen de juiste prijs, op het juiste moment, in de juiste hoeveelheid geleverd krijgen van producten.

Kwantitatieve analyse

:

Analyse van de facturen uit de crediteurenadministratie die leidt tot gegevens over: totale inkoopvolume, inkoopvolume per inkooppakket, aantal leveranciers, relatie leverancier vs. inkoopvolume, aantal facturen, etc.

Kwalitatieve analyse

:

Analyse van de wijze waarop het inkoopproces is uitgevoerd, door middel van het bestuderen van inkoopdossiers en interviews met medewerkers.

Inkoopfunctie

:

Interdisciplinaire verantwoordelijkheid voor het (doen) uitvoeren van alle activiteiten van het inkoopproces. De inkoopfunctie heeft een strategische, tactische en operationele component.

Inkooppakket

:

Groep van samenhangende producten, met vergelijkbare functionele specificaties, die eenzelfde inkoopmarkt heeft met vergelijkbare leveranciers.

Inkoopproces

:

Proces van het ontstaan van een behoefte tot en met het vervullen hiervan. Het inkoopproces is een gestructureerd proces dat de volgende elkaar opeenvolgende fasen kent: inventariseren, specificeren, selecteren, contracteren, bestellen, bewaken, nazorg.

Inventariseren

:

Vaststellen van de daadwerkelijke behoefte en de te volgen procedure, budgetcontrole, eventueel marktonderzoek.

Specificeren

:

Het opstellen van de offerteaanvraag, het programma van eisen en het conceptcontract.

Selecteren

:

Aanvragen van offertes, selecteren van de leveranciers en beoordelen van aanbiedingen.

Contracteren

:

(Indien toegestaan) onderhandelen met leveranciers en afsluiten van het contract.

Bestellen

:

Binnen de overeengekomen condities afroepen van de benodigde producten.

Bewaken

:

Controleren van de individuele bestelling en factuur en bewaken van het contract.

Nazorg

:

Completering inkoopdossier, afhandelen van klachten en claims, afhandelen van meer-/minderwerk, evaluatie van: het inkoopproces, het contract en de leveranciersprestatie opstarten contractherziening.

Inkoopteam

:

Team samengesteld uit medewerkers vanuit verschillende disciplines dat tot taak heeft een bepaald product te verwerven.

Leverancier

:

Leverancier in de ruimste zin van het woord. Het begrip omvat zowel de aannemer, de leverancier van goederen als de dienstverlener.

Mantelcontract

(raamcontract)

:

Meerjarig contract met een leverancier ten behoeve van een bepaald inkooppakket, op basis waarvan gebruikers producten kunnen (laten) bestellen.

Meervoudig onderhandse procedure

:

Aanbesteding waarvoor een beperkt aantal van tenminste drie natuurlijke of rechtspersonen wordt uitgenodigd een offerte uit te brengen.

Openbare procedure

:

Aanbestedingsprocedure die algemeen bekend wordt gemaakt en waarbij een ieder offerte kan uitbrengen.

Product

:

Product in de ruimste zin van het woord, dit omvat zowel het begrip werk, levering als dienst.

Werk

:

Het product van een geheel van bouwkundige dan wel civieltechnische werken dat ertoe bestemd is als zodanig een economische of technische functie te vervullen. Gedacht moet worden aan grote bouw- en infrastructurele projecten als bruggen, wegen, gebouwen, etc., waarbij slechts het geheel telt en splitsing niet is toegestaan.

Levering

:

De aankoop, leasing, huur of huurkoop met of zonder koopoptie van producten. Indien de levering van producten bepaalde installatiewerkzaamheden met zich meebrengt vallen deze onder levering. Het begrip ‘producten’ omvat alleen roerende zaken, zoals computers, kantoormeubilair, kleding, auto’s etc.

Dienst

:

Restcategorie. Alle contracten onder bezwarende titel met een derde, die niet vallen onder de definitie werken of leveringen. Gedacht kan worden aan: onderhouds- en reparatiediensten, schoonmaakwerkzaamheden, software ontwikkelingen, architectuur, personenvervoer, accountancy, verzekeringen, etc.

Programma van eisen

:

Document waarin opgenomen de eisen en wensen die opdrachtgever stelt aan de aan te trekken leverancier en het te verwerven product.

Selectiecriteria

:

Selectiecriteria zijn objectieve, kwalitatieve criteria op basis waarvan een leverancier wordt geselecteerd. Selectiecriteria betreffen de aanbieder, dan wel het bedrijf van de aanbieder. De selectiecriteria zijn onder te verdelen in minimum eisen (uitsluitingsgronden) en kwalitatieve eisen.

Uitbesteden

:

De beslissing om een werk, levering of dienst door derden te laten uitvoeren.