Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Harenkarspel

Verordening op de rekeningkamercommissie gemeente Harenkarspel 2005

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Harenkarspel
Officiële naam regelingVerordening op de rekeningkamercommissie gemeente Harenkarspel 2005
CiteertitelVerordening op de Rekenkamercommissie gemeente Harenkarspel 2005
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpRekenkamercommissie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is alleen van kracht voor het grondgebied van de voormalige gemeente Harenkarspel. De regeling is vastgesteld door de gemeenteraad van de voormalige gemeente Harenkarspel, welke is opgeheven met ingang van 1 januari 2013. Op grond van artikel 28 van de Wet algemene regels gemeentelijke indeling behoudt deze regeling haar rechtskracht voor het grondgebied waarvoor ze is vastgesteld gedurende twee jaar, tenzij de regeling eerder wordt ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 81o

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201110-11-2014Nieuw

27-09-2005

Schager Weekblad, 29-12-2010

GRIFFIER/2005/802

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de Rekenkamercommissie gemeente Harenkarspel 2005

De raad van de gemeente Harenkarspel;

gelet op artikel 81o van de gemeentewet

gelezen het voorstel van de raadswerkgroep rekenkamerfunctie van 22 juni 2005

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de Rekenkamercommissie gemeente Harenkarspel 2005.

Paragraaf 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    voorzitter: voorzitter van de Rekenkamercommissie;

  • b.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • c.

    raad: de gemeenteraad;

  • d.

    gemeentebestuur: ieder bevoegd orgaan van de gemeente.

Paragraaf 2 Taak, samenstelling en lidmaatschap van de rekenkamercommissie

Artikel 2.1 De commissie

  • 1. Er is een Rekenkamercommissie, als bedoeld in artikel 81p van de Gemeentewet.

  • 2. De Rekenkamercommissie heeft tot taak onderzoek uit te voeren naar de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde beleid.

  • 3. Het werkterrein van de Rekenkamercommissie strekt zich uit over alle organen en diensten van de gemeente Harenkarspel, alsmede over instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

Artikel 2.2 Samenstelling en benoeming Rekeningcommissie

  • 1. De Rekenkamercommissie bestaat uit vijf leden. De leden worden door de raad benoemd.

  • 2. Maximaal twee leden worden door de raad uit zijn midden benoemd. De raadsleden worden benoemd voor een periode die gelijk is aan de zittingsduur van de zittende raad.

  • 3. Minimaal drie leden worden door de raad van buiten de kring van zijn leden op voordracht van de raad benoemd voor een periode van drie jaar; deze leden kunnen door de raad op voordracht van de Rekenkamercommissie een keer worden herbenoemd voor een aansluitende periode van drie jaar.

  • 4. De externe leden mogen geen betrekkingen uitoefenen als bedoeld in artikel 81f van de Gemeentewet.

  • 5. De Rekenkamercommissie stelt voor de externe leden als bedoeld in het derde lid een rooster van aftreden vast en brengt dit ter kennis van de raad.

  • 6. De Rekenkamercommissie wijst uit haar externe leden een voorzitter en diens plaatsvervanger aan.

  • 7. De voorzitter:

    • -

      draagt zorg voor het bijeenroepen, het bepalen van de agenda en leiden van de vergaderingen van de Rekenkamercommissie;

    • -

      bewaakt het budget van de Rekenkamercommissie;

    • -

      bewaakt de voortgang van de onderzoeken;

    • -

      fungeert als centraal aanspreekpunt voor de algemene gang van zaken rond de Rekenkamercommissie.

Artikel 2.3 Eed

Ten aanzien van de externe leden is artikel 81g van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 2.4 Einde van het lidmaatschap

  • 1. Een rekenkamercommissielid wordt door de raad ontslagen:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad, dan wel deel gaat uitmaken van het college van burgemeester en wethouders of van een commissie waaraan bestuursbevoegdheden zijn toegekend;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de Rekenkamercommissie te vervullen.

  • 2. De raad stelt een extern lid van de rekenkamercommissie op non-activiteit indien:

    • a.

      het lid zich in voorlopige hechtenis bevindt;

    • b.

      het lid bij een nog niet onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel hem bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • c.

      het lid onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surséance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld ingevolge een nog niet onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak;

  • 3. De raad kan een lid op non-activiteit stellen:

    • a.

      Indien tegen hem een gerechtelijk onderzoek ter zake van een misdrijf wordt ingesteld of

    • b.

      indien er een ander ernstig vermoeden is van het bestaan van feiten en omstandigheden die tot ontslag, anders dan op gronden vermeld in artikel 81c, zesde lid, onder a, en zevende lid, onder a, van de Gemeentewet, zouden kunnen leiden.

  • 4. De raad beëindigt de non-activiteit zodra de grond voor de maatregel is vervallen, met dien verstande dat in een geval als bedoeld in lid 3 de non-activiteit in ieder geval eindigt na zes maanden. In dat geval kan de raad de maatregel telkens voor ten hoogste drie maanden verlengen.

  • 5. Een extern lid wordt door de raad ontslagen:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de Rekenkamercommissie;

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel hem bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surséance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • e.

      indien het lid naar het oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in hem gestelde vertrouwen.

  • 6. Een extern lid van de Rekenkamercommissie kan door de raad worden ontslagen:

    • a.

      wanneer hij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is zijn functie vervullen;

    • b.

      indien hij handelt in strijd met artikel 81h van de Gemeentewet.

Artikel 2.5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de externe leden van de Rekenkamercommissie

  • 1. De voorzitter ontvangt een onkostenvergoeding van € 200,- per vergadering, exclusief reiskosten. De overige externe leden ontvangen een onkostenvergoeding van € 145,- per vergadering, exclusief reiskosten. De onkostenvergoedingen worden per 1 januari van elk jaar

    herzien aan de hand van de consumentenprijsindex geldend voor de maand september van het voorafgaande kalenderjaar.

  • 2. De onkostenvergoeding als bedoeld in het eerste lid komen ten laste van het budget van de Rekenkamercommissie als bedoeld in artikel 5.

Paragraaf 3 De werkwijze van de rekenkamercommissie

Artikel 3.1 Reglement van orde

De Rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na de vaststelling onverwijld ter kennisname naar de raad.

Artikel 3.2 Initiatief tot het uitvoeren van onderzoek

  • 1. 1.De Rekenkamercommissie bepaalt zelf de onderwerpen voor haar onderzoek. Suggesties voor onderwerpen voor onderzoek kunnen worden voorgedragen door:

    • a.

      de Rekenkamercommissie;

    • b.

      de leden van de raad;

    • c.

      het college;

    • d.

      commissies als bedoeld in artikel 83 van de Gemeentewet waaraan bestuursbevoegdheden zijn toegekend;

    • e.

      inwoners van de gemeente Harenkarspel.

  • 2. De Rekenkamercommissie legt jaarlijks een onderzoeksplan met haar voorgenomen onderzoeken ter kennisneming voor aan de raad.

  • 3. Voor ieder onderzoek formuleert de Rekenkamercommissie de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 4. De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de Rekenkamercommissie rechtstreeks ter kennisneming voorgelegd aan de raad.

  • 5. De Rekenkamercommissie evalueert minstens één verwerkt onderzoek per jaar.

Artikel 3.3 Uitvoering van het onderzoek en rapportage

  • 1. De Rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet;

  • 2. De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de commissie ter kennisneming aan de raad verstuurd;

  • 3. De Rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren;

  • 4. De Rekenkamercommissie is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. De Rekenkamercommissie kan de bevoegdheid tot het inwinnen van inlichtingen mandateren aan de secretaris en de overige medewerkers die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de Rekenkamercommissie gestelde redelijke termijn te verstrekken;

  • 5. De Rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de Rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als

    geheim aanmerken. De leden van de Rekenkamercommissie en degenen die ten behoeve van de Rekenkamercommissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen hen in hun hoedanigheid van lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen;

  • 6. De Rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 7. De Rekenkamercommissie stelt het gemeentebestuur en de betrokken ambtenaren in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken en maximaal één maand bedraagt, hun zienswijze op de weergave en interpretatie van de feiten in het

    conceptonderzoeksrapport schriftelijk aan de Rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De Rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 11. Na vaststelling door de Rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college, in de commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken behandeld, desgewenst in combinatie met de aan het onderwerp gerelateerde vakcommissie(s). Met de aanbieding van het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen aan de commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken is het rapport openbaar geworden.

  • 9. De rapporten van de Rekenkamercommissie worden behandeld in de commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken, desgewenst in combinatie met de aan het onderwerp gerelateerde vakcommissie(s).

  • 10. Na behandeling in de commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken stelt de griffier een raadsvoorstel op, waarbij de reactie van het college is gevoegd en wordt het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen aan de raad aangeboden. De raad bespreekt de onderzoeksresultaten op basis van het rapport en de nota met conclusies en aanbevelingen binnen een maand na aanbieden. De leden van de Rekenkamercommissie nemen geen deel aan de beraadslaging. Wel kunnen zij door de raad worden uitgenodigd om een bijdrage te leveren aan de behandeling in de vorm van een toelichting.

Artikel 3.4

De Rekenkamercommissie brengt jaarlijks schriftelijk verslag uit van haar werkzaamheden.

Paragraaf 4 De ondersteuning van de rekenkamercommissie

Artikel 4.1 Ambtelijke secretaris

  • 1. De raadsgriffier wijst in overleg met de Rekenkamercommissie de ambtelijke secretaris van de Rekenkamercommissie aan. Tevens wijst hij een plaatsvervangend secretaris aan.

  • 2. De secretaris staat de Rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar taak terzijde.

  • 3. De secretaris legt met betrekking tot de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht rechtstreeks verantwoording af aan de Rekenkamercommissie.

Artikel 4.2 Onderzoekmedewerker(st)ers

  • 1. Interne onderzoekmedewerk(st)ers worden voor de duur van het onderzoek en in overleg met de Rekenkamercommissie door de gemeentesecretaris aangewezen; zij worden in voldoende mate voor de vervulling van hun taak vrijgesteld. Hun werkzaamheden worden door de Rekenkamercommissie bekostigd.

  • 2. Onderzoekmedewerk(st)ers kunnen, indien de Rekenkamercommissie hen daartoe de bevoegdheid als bedoeld in artikel 3.3 toekent, alle informatie verzamelen die de Rekenkamercommissie in het belang van het onderzoek nodig acht; zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de Rekenkamercommissie.

  • 3. De Rekenkamercommissie is tevens bevoegd ten laste van het budget als bedoeld in artikel 5 externe deskundigen in te schakelen.

Paragraaf 5 Budget van de rekenkamercommissie

Artikel 5 Budget

  • 1. De Rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen die krachtens artikel 2.5 zijn toegekend aan de externe leden van de Rekenkamercommissie;

    • b.

      interne onderzoeksmedewerkers;

    • c.

      externe deskundigen die door de Rekenkamercommissie zijn ingeschakeld; de eventuele overige uitgaven die

    • d.

      de eventuele overige uitgaven die de Rekenkamercommissie nodig oordeelt voor de uitvoering van haar taak.

  • 3. De Rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aand e gemeenteraad.

Paragraaf 6 Slotbepalingen

Artikel 6.1 Citeertitel; inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de eerste dag van de maand die volgt op die waarin zij is vastgesteld.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: "Verordening op de Rekenkamercommissie gemeente Harenkarspel 2005".

Artikel 6.2 Overgangsbepaling

In afwijking van het bepaalde in artikel 2.2 vindt de eerste aanwijzing van de raadsleden van de Rekenkamercommissie plaats binnen twee maanden na de vaststelling van deze verordening; de zittengsduur vand eze leden eindigt op het moment waaro pde ten tijde van de vaststelling van deze verordening lopende zittingsperiode van de raad eindigt.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 27 september, 2005

de griffier, de voorzitter,

R.H. Mulder E.J. Brommet