Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Naarden

Regeling voor fractiemedewerkers 2006

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Naarden
Officiële naam regelingRegeling voor fractiemedewerkers 2006
CiteertitelRegeling voor fractiemedewerkers 2006
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Voorstel van het presidium van de raad RV06.024

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-03-2006Nieuwe regeling

28-02-2006

Gemeenteblad, jrg 13, nr 3, 10 mei 2006

Nieuwe regeling

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Naarden;

gelezen het voorstel van het presidium van de raad RV06.024;

b e s l u i t :

vast te stellen de navolgende regeling voor fractiemedewerkers:

Artikel 1

Elke in de raad aanwezige fractie heeft het recht om één fractiemedewerker aan te wijzen. De fracties dienen van deze aanwijzing schriftelijk mededeling te doen aan de gemeenteraad. In deze mededeling dient -naast de van belang zijnde persoonlijke gegevens- melding te worden gemaakt van de hoofd- en nevenfuncties van de fractiemedewerker. De fractiemedewerker zal wijzigingen in hoofd- en nevenfuncties melden aan de raad.

Artikel 2

Een fractiemedewerker dient te voldoen aan de vereisten die ingevolge de Gemeentewet gelden voor de toelating van raadsleden. Het in de Gemeentewet bepaalde inzake onverenigbare betrekkingen en verboden handelingen van raadsleden is van overeenkomstige toepassing op de fractiemedewerker.

Artikel 3

Alvorens een fractiemedewerker als zodanig kan functioneren dient deze ten overstaan van de voorzitter van de raad de volgende eed (verklaring en belofte) af te leggen: - “ Ik zweer (verklaar) dat ik om als fractiemedewerker benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd. - Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in deze functie te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen. - Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als fractiemedewerker naar eer en geweten zal vervullen. Zo waarlijk helpe mij God Almachtig! (Dat verklaar en beloof ik)”

Artikel 4

De gemeenteraad doet van elke aanwijzing van een fractiemedewerker mededeling aan het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 5

  • 1. De fractiemedewerker heeft toegang tot de leeskamer van de raadsleden en kan van de daar geboden faciliteiten gebruik maken (telefoon, computer, kopieerapparaat).

  • 2. De stukken welke voor de raadsleden in de leeskamer ter inzage zijn gelegd kunnen door de fractiemedewerker worden ingezien.

  • 3. De fractiemedewerker kan op verzoek een sleutel van de ingang van het Stadskantoor aan de Raadhuisstraat krijgen (waarmee toegang tot de leeskamer kan worden verkregen).

  • 4. De fractiemedewerker kan op dezelfde wijze als de leden van de raad informatie inwinnen op grond van artikel 1 van de Verordening met betrekking tot de ambtelijke bijstand en de ondersteuning van de in de raad vertegenwoordigde groepen (fracties).

  • 5. De fractiemedewerker ontvangt de raads- en commissiestukken, alsmede de wekelijkse besluitenlijsten van het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 6

Van de in dit artikel genoemde rechten op raads- en commissiestukken, op inzage van de voor raads- en commissieleden ter inzage gelegde stukken en op inwinning van informatie en verkrijging van ambtelijke bijstand zijn uitgezonderd werk en informatie die als geheim gekwalificeerd aan de raads- en commissieleden worden geleverd. Mitsdien beschikt de fractiemedewerker ook niet over een sleutel van de kast waar dergelijke geheime informatie ter inzage ligt.

Artikel 7

De fractiemedewerker maakt als zodanig geen aanspraak op enigerlei vergoedingen van gemeentewege.

Artikel 8

De fractiemedewerker is verplicht tot vertrouwelijkheid en geheimhouding indien en voor zover deze verplichting voor raadsleden geldt. De fractiemedewerker neemt overigens dezelfde zorgvuldigheid in acht als van de raadsleden wordt verwacht.

Artikel 9

De fractiemedewerker die zijn/haar bij deze regeling opgelegde verplichtingen niet of niet-behoorlijk nakomt, kan door de gemeenteraad de in deze regeling omschreven rechten ontnomen worden. Alvorens hiertoe over te gaan vindt overleg plaats met de betrokken fractiemedewerker en met de fractie die de fractiemedewerker heeft aangewezen. Met ingang van de datum van het raadsbesluit mag de betreffende fractiemedewerker de in deze regeling bedoelde rechten niet meer uitoefenen. De raad doet daarvan mededeling aan de fractiemedewerker en aan de raadsfractie die de fractiemedewerker heeft aangewezen.

Artikel 10

Het fractiemedewerkerschap eindigt: - op aanwijzing van de raadsfractie die de fractiemedewerker heeft aangewezen - op verzoek van de fractiemedewerker zelf; - wanneer niet meer wordt voldaan aan het vereiste in artikel 2. In geval van toepassing van artikel 9 zal de betreffende raadsfractie uitdrukkelijk overwegen om het fractiemedewerkerschap te beëindigen.

Artikel 11

Dit reglement treedt in werking op de dag na vaststelling door de gemeenteraad.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering der gemeente Naarden, gehouden op 28 februari 2006. de voorzitter, de griffier,