Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Ouderkerk

Verordening Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Ouderkerk
Officiële naam regelingVerordening Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening
CiteertitelVerordening Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpmaatschappelijke zorg

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet sociale voorziening, art. 2 lid 3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-12-201001-01-201001-01-2017nieuwe regeling

16-12-2010

Postiljon, 22 december 2010

Onbekend

Tekst van de regeling

Verordening CliëntenparticipatieWet sociale werkvoorziening

De raad van de gemeente Ouderkerk

Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 23 februari 2010

Gelet op artikel 2 lid 3 van de Wet sociale werkvoorziening, waarin staat dat de raad bij verordening nadere regels dient vast te stellen over de cliëntenparticipatie;

Overwegende dat cliëntenparticipatie Wsw zich richt op de uitvoering van het beleid dat voor de samenwerkende gemeenten door de Gemeenschappelijke Regeling Promen wordt gevoerd ten aanzien

van de Wsw;

Besluit vast te stellen de navolgende

Verordening Cliëntenparticipatie Wet sociale werkvoorziening

Artikel 1 – Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Promen: de Gemeenschappelijke Regeling Promen;

  • b.

    AB: het Algemeen Bestuur Promen;

  • c.

    DB: het Dagelijks Bestuur Promen;

  • d.

    Cliëntenparticipatie Wsw: de gestructureerde wijze waarop de Gemeenschappelijke Regeling Promen Wsw-gerechtigden betrekt in de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het Wsw-beleid;

  • e.

    Beleid arbeidsparticipatie: de samenhangende wijze waarop de Gemeenschappelijke Regeling Promen in haar beleid en verantwoordelijkheden werkt aan de verbetering van de (mogelijkheden tot) deelname aan reguliere arbeid van Wsw-gerechtigden en aangepaste arbeid waar nodig;

  • f.

    Wsw-gerechtigden: ingezetenen die voor de Wsw geïndiceerd zijn, te weten Wsw-gerechtigden op de wachtlijst, Wsw-gerechtigden werkzaam bij een SW-bedrijf of bij een reguliere werkgever, of hun wettelijke vertegenwoordigers;

  • g.

    Beleidsenguête: schriftelijke uitvraag aan Wsw-gerechtigden over het Wsw-beleid en de uitvoering daarvan;

  • h.

    Inspraakbijeenkomst: bijeenkomst van Wsw-gerechtigden die op de uitnodiging van het Dagelijks Bestuur Promen zijn ingegaan om hun mening kenbaar te maken over het Wswbeleid en de uitvoering daarvan.

Artikel 2 – Doelstellingen

  • 1.

    Het doel van de cliëntenparticipatie in de vorm van een beleidsenquête en inspraakbijeenkomst is het bewerkstelligen en waarborgen dat Wsw-gerechtigden vanuit een onafhankelijke pOSitie optimaal betrokken zijn bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het voor hen gevoerde beleid zoals door het Algemeen Bestuur is vastgesteld. De vaststelling van het beleid ligt bij het Algemeen Bestuur van Promen;

  • 2.

    Het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het Wsw-beleid, gericht op het bieden van gelijke arbeidsmogelijkheden aan burgers met een functiebeperking of chronische aandoening dat bijdraagt aan het realiseren van een volwaardig burgerschap.

Artikel 3 – Beleidsterreinen

In het kader van de cliëntenparticipatie Wsw worden de Wsw-gerechtigden betrokken bij het Wswbeleid en in ieder geval de volgende onderwerpen:

de visie van Promen op de invulling van de doelstelling 'de cliënt centraal en waar mogelijk bij een reguliere werkgever'; de verordeningen Cliëntenparticipatie en Persoonsgeboden budget (PGB); het wachtlijstbeheer; het beleid t.b.v. het behouden van verworven vaardigheden van wachtende Wsw-gerechtigden; het algemene beleid voor de kwaliteit van het werk in beschutte omgevingen zoals door het Algemeen Bestuur is vastgesteld. de beleidsmatige en financiële verantwoording over de Wsw; het beleid over het verwijderen van Wsw-gerechtigden van de wachtlijst bij weigering van een passend aanbod'; de klachten- of bezwaarprocedures en regelingen die door het Algemeen Bestuur zijn

vastgesteld.

Artikel 4 – Werkwijze

Wanneer wordt de inspraak georganiseerd:

  • 1.

    Een maal per jaar, naar aanleiding van het jaarverslag van Promen, vindt inspraak plaats door middel van een beleidsenquête en een inspraakbijeenkomst. De inbreng wordt bij de totstandkoming van het ondernemingsplan meegenomen;

  • 2.

    De enquête en de inspraakbijeenkomst worden in dezelfde periode georganiseerd. Zo gaan beide over dezelfde onderwerpen.

  • 3.

    Desgewenst kan het Dagelijks Bestuur op eigen initiatief inspraak organiseren;

  • 4.

    Desgewenst kunnen Wsw-gerechtigden op eigen initiatief inspraak organiseren.

Hoe gaat het in zijn werk:

  • 5.

    De Wsw-gerechtigden ontvangen gelijktijdig met de beleidsenquête een uitnodiging voor de in spraakbijeenkomst;

  • 6.

    De inspraak gaat over een terugblik (verantwoording) en een vooruitblik (ondernemingsplan) op het Wsw-beleid;

  • 7.

    De bijbehorende stukken worden met de beleidsenquête meegestuurd of liggen ter inzage op de verschillende locaties van Promen;

  • 8.

    De Wsw-gerechtigden hebben twee weken de tijd om de beleidsenquête ingevuld terug te sturen;

  • 9.

    Tijdens de inspraakbijeenkomst worden de onderwerpen toegelicht en kunnen Wswgerechtigden hun mening kenbaar maken. Ook is er ruimte voor overige vragen en op- ofaanmerkingen over het Wsw-beleid.

Wie organiseert het:

  • 10.

    Het Dagelijks Bestuur is verantwoordelijk voor de uitvoering van bovengenoemde activiteiten;

  • 11.

    Op de inspraakbijeenkomst is een afvaardiging van het Dagelijks Bestuur aanwezig, de nalgemeen directeur van Promen en zo mogelijk een afvaardiging van een of meerdere mbetrokken gemeenten.

Het vervolg:

  • 12.

    De inspraakreacties die in de beleidsenquête en inspraakbijeenkomst naar voren komen, worden opgenomen in een openbaar verslag;

  • 13.

    Het verslag wordt op de eerstvolgende vergadering aangeboden aan het Algemeen Bestuur;

  • 14.

    Het Algemeen Bestuur neemt kennis van de inspraak tijdens haar besluitvormingsproces;

  • 15.

    De Wsw-gerechtigden worden geïnformeerd over de definitieve besluitvorming.

Artikel 5 – Evaluatie

Deze wijze van cliëntenparticipatie wordt na de eerste beleidsenquête en inspraakbijeenkomstn geëvalueerd. Daarna vindt evaluatie iedere 5 jaar plaats, conform aan de looptijd van de DVO. Het is ndan een onderwerp in de beleidsenquête en op de inspraakbijeenkomst.

Artikel 6 – Faciliteiten

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur zorgt voor voldoende middelen om de activiteiten in deze verordening goed te organiseren;

  • 2.

    Het Dagelijks Bestuur voorziet de Wsw-gerechtigden tijdig van alle informatie die noodzakelijk is om het beleid en de uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen. De informatie wordt desgevraagd in speciale leesvorm aangeleverd, zoals braille, grootletterschrift of daisyrom;

  • 3.

    De inspraak is toegankelijk voor de Wsw-gerechtigden.

Artikel 7 – Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het Dagelijks Bestuur;

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening Cliënten participatie Wet sociale werkvoorziening;

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking één dag na publicatie en werkt terug tot en met 1 januari 2010.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad op 16 december 2010

De griffier,

Mr. M. Metz

De voorzitter,

J.de Prieelle