Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Naarden

Treasurystatuut Naarden 2007

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Naarden
Officiële naam regelingTreasurystatuut Naarden 2007
CiteertitelTreasurystatuut Naarden 2007
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 212, 213 en 213a

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-02-200710-09-2013Nieuwe regeling

20-02-2007

Gemeenteblad, jrg 14, nr 3, 29 maart 2007

Nieuwe regeling

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Naarden,

gelezen het voorstel met nummer RV06.060 van burgemeester en wethouders van 20 februari 2007; - gelet op het bepaalde in de Gemeentewet artikel 212, 213 en 213a en de wijzigingen vanuit raadsvoorstel 105 van 17 december 2004 inzake artikel 212 en 213 van de Gemeentewet; - gelet op het raadsvoorstel met nummer 6 van 30 januari 2006; - gelet op de Wet financiering decentrale overheden.

Besluit: * Tot het vaststellen van het bijgaande treasurystatuut Naarden 2006 benoemd bij punt 11 van dit raadsvoorstel. * Het intrekken van het treasurystatuut vastgesteld op 30 januari 2003 Treasurystatuut Naarden 2006.

Artikel 1 Begrippen

Administratie Het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van een organisatie en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

Annuïteit Een vast bedrag waarin zowel rente als aflossing op een lening is opgenomen. In het begin maakt de rente het grootste gedeelte van de annuïteit uit, naarmate de tijd vordert begint het aflossingsgedeelte groter te worden.

Certificate of deposit Verhandelbare schuldbekentenis aan toonder met een looptijd korter dan twee jaar, uitgegeven door een niet-kredietinstelling.

Commercial Paper Verhandelbare schuldbekentenis met een looptijd korter dan twee jaar, uitgegeven door een niet-kredietinstelling.

Deposito Niet-verhandelbare belegging bij een bank, waarbij een bedrag voor een vaste periode tegen een vast rentepercentage wordt weggezet.

Derivaten Derivaten zijn financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan een bepaalde onderliggende waarde. Deze onderliggende waarden kunnen reële producten zijn zoals grondstoffen, of financiële producten zoals effecten. Derivaten kennen een breed toepassingsgebied en worden onder andere gebruikt om valuta- en renterisico's te sturen en financieringskosten te minimaliseren.

Eigen vermogen Het saldo dat resteert, nadat het totaal van alle activa is verminderd met het vreemde vermogen.

Fixe Aanduiding voor een (obligatie)lening die een vaste looptijd heeft en aan het einde van die looptijd in zijn geheel wordt afgelost.

Geldmarkt De markt waar financiële producten met een looptijd van maximaal twee jaar worden verhandeld.

Kapitaalmarkt De markt waar financiële producten met een looptijd van langer dan één jaar worden verhandeld.

Kasgeldlimiet De kasgeldlimiet is een maximumbedrag aan vlottende middelen, dat een openbaar lichaam in gevolge de wet Fido mag aanhouden. De kasgeldlimiet mag voor gemeentes maximaal 8,5% van het totaal van de jaarbegroting van de gemeente bij aanvang van het jaar zijn. Het minimum hiervoor is € 300.000.

Kortlopende geldlening Geldlening met een looptijd van maximaal één jaar

Langlopende geldlening Geldlening met een looptijd van langer dan één jaar

Lineair aflossing Aflossing in gelijke delen gedurende de gehele of een gedeelte van de looptijd van een (obligatie)lening

Liquiditeitenbeheer Het aantrekken en uitzetten van middelen voor een periode tot een jaar.

Liquiditeitenprognose Een gestructureerd overzicht van toekomstige inkomsten en uitgaven.

Looptijd De periode tot en met de dag waarop een (obligatie)lening wordt afgelost.

Medium term note (mtn) Verhandelbare schuldbekentenis aan toonder, met een minimale looptijd van twee jaar en met een minimum omvang van nominaal € 453.780 (fl. 1.000.000). Maakt onderdeel uit van een medium term note programma en wordt veelal uitgegeven door een bank.

Netto-vlottendeschuld Het gezamenlijk bedrag van de opgenomen gelden met een oorspronkelijke rentetypische looptijd van korter dan een jaar, de schuld in rekening-courant, de voor een termijn korter dan een jaar ter bewaring in de kas gestorte gelden van derden en overige geldleningen die geen onderdeel uitmaken van de vaste schuld, verminderd met het gezamenlijke bedrag van de contante gelden in kas, de tegoeden rekening-courant en de overige uitstaande gelden met een rentetypische looptijd van korter dan een jaar

Renterisico De mate waarin rentelasten en rentebaten van een openbaar lichaam veranderen door niet beïnvloedbare wijzigingen in de rentepercentages op leningen en uitzettingen met een oorspronkelijke rentetypische looptijd van een jaar of langer.

Renterisiconorm Een bedrag ter grootte van een percentage van het totaal van de vaste schuld van het openbaar lichaam bij aanvang van het jaar dat mag veranderen gedurende een begrotingsjaar in gevolge de wet Fido. Dit bedrag mag voor gemeentes maximaal 20% bedragen van de gehele schuld in enig jaar en het minimum bedrag hiervoor is € 2.500.000 per jaar.

Rentetypische looptijd Looptijd tussen de aanvang van een lening en een renteconversiemoment of tussen twee renteconversiemomenten waarin de rente niet eenzijdig beïnvloedbaar is.

Treasurybeheer De (beleids)uitvoering van de treasuryfunctie, binnen de kaders van het treasurystatuut. De beleidsuitvoering vindt zijn weerslag in specifieke beleidsplannen. Deze en de realisaties daarvan voor een referentieperiode komen aan de orde in de treasuryparagraaf van achtereenvolgens de begroting en het jaarverslag. Treasurybeleid De uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten, de organisatorische en administratieve kaders, de informatievoorziening en de administratieve organisatie ter uitvoering van de treasuryfunctie.

Treasuryfunctie Alle activiteiten die zich richten op het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico's.

Vaste schuld Het gezamenlijke bedrag van de schuld uit hoofde van de geldleningen met een oorspronkelijke rentetypische looptijd van een jaar of langer, en de voor een termijn van een jaar of langer ontvangen waarborgsommen.

Voorziening Een deel van het vermogen van een organisatie dat met een duidelijk en speciaal doel opzij is gezet om in de toekomst aan bepaalde financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Voorzieningen worden tot het vreemd vermogen gerekend.

Waarborgsom In de gemeentekas gestort bedrag ter zekerheidsstelling van het uitlenen van een bepaald goed of ter zekerheidsstelling voor het uitvoeren van bepaalde diensten.

Uitoefening van de publieke taak Voor dit statuut wordt hieronder verstaan: het faciliteren van toegelaten instellingen ingevolge van de Woningwet, plaatselijke verenigingen ter realisatie van investeringen direct verband houdend met de doelstelling van die verenigingen en individuele inwoners als onderdeel van sociale zorg. 

Artikel 2

Treasurybeleid

Artikel 2.1 Algemeen

Het doel van het geld- en vermogensbeheer in de gemeente Naarden is het beheren van financiële posities en geldstromen voor haar publieke taak op een zodanige wijze dat risico´s worden beperkt en kosten en opbrengsten binnen de kaders van risicobeperking worden geoptimaliseerd. De hoofddoelstelling kan worden gesplist in de navolgende subdoelstellingen: - het verkrijgen en handhaven van toegang tot de financiële markten tegen optimale condities; - het beschermen van de organisatie tegen financiële risico's zoals renterisico's, valutarisico's, koersrisico's, liquiditeitsrisico's en kredietrisico's; - het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities; - Het verkrijgen van een optimaal rendement over de eigen liquide middelen tegen zo klein mogelijke risico's; - Het voorzien in de toekomstige behoefte aan vreemd vermogen tegen zo laag mogelijke kosten; - Het veiligstellen van de financierbaarheid van de organisatie in de zin dat op elk moment middelen kunnen worden aangetrokken, doordat toegang tot de financiële markten verzekerd is; - Het zodanig beperken van de liquide middelen, locaties en beheerders, dat een duidelijk overzicht blijft bestaan van de dagelijkse mutaties zonder dat daarmee een efficiënte dienstverlening wordt verstoord; - Het betalingsverkeer zodanig inrichten, dat externe bankkosten (valutadagen, provisies, datacommunicatie e.d.) worden geminimaliseerd. 

Artikel 2.2

Uitzetting middelen

Artikel 2.2.1 Kredietrisicobeheer uitgezette middelen

Kredietrisico's worden beperkt door uitsluitend (overtollige) gelden uit te zetten bij eerste klas debiteuren. Onder eerste klas debiteuren wordt voor Naarden verstaan en toegestaan: - de Nederlandse staat - gemeenten, provincies, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen - banken met minimaal A-rating van één van de erkende ratingbureau's t.w Standard&Poor, Moody's of Fitch IBCA voor geldmarktproducten- financiële instellingen naast banken met minimaal A-rating van één van de erkende ratingbureau's t.w Standard&Poor, Moody's of Fitch IBCA voor geldmarktproducten - banken met minimaal AA-rating van één van de erkende ratingbureau's t.w Standard&Poor, Moody's of Fitch IBCA voor kapitaalmarktproducten - financiële instellingen naast banken met minimaal AA-rating van één van de erkende ratingbureau's t.w Standard&Poor, Moody's of Fitch IBCA voor kapitaalmarktproducten Indien de rating bij de debiteur daalt onder de vereiste minimale rating zal de gemeente Naarden bij elke overeenkomst zich het recht voorbehouden de overeenkomst te ontbinden.

Geldmarktproducten Op de geldmarkt wordt in Naarden voor het uitzetten gebruik gemaakt van de volgende producten: - rekening-courant bij ingevolge de Wet Toezicht Kredietwezen geregistreerde kredietinstellingen voor 100% van de overtollige middelen voor max. 14 dagen aan een gesloten - daggeld bij ingevolge de Wet Toezicht Kredietwezen geregistreerde kredietinstellingen voor 100% van de overtollige middelen voor max. 31 dagen - termijndeposito's bij ingevolge de Wet Toezicht Kredietwezen geregistreerde kredietinstellingen en/of eerste klas debiteuren voor 100% van de overtollige middelen voor max. 12 maanden - andere risicoloze financiële producten bij ingevolge de Wet Toezicht Kredietwezen geregistreerde kredietinstellingen en/of eerste klas debiteuren voor max. 50% van de overtollige middelen voor max. 12 maanden

Kapitaalmarktproducten Op de kapitaalmarkt kan in Naarden gebruik worden gemaakt van de volgende instrumenten: - Nederlandse staatsleningen voor max. 50% van de overtollige middelen voor max. 10 jaren - Medium Term Notes, certificates of deposit en comercial paper van eerste klas debiteuren voor max. 25% van de overtollige middelen voor maximaal twee jaar - Obligaties genoteerd op de Amsterdamse effectenbeurs van eerste klas debiteuren voor max. 10% van de overtollige middelen voor max. 10 jaar- Kredieten die worden verstrekt aan instellingen ingevolge van de Woningwet echter met een van volgende zekerheidsstellingen: - het verkrijgen van het recht van hypotheek of - borgstelling door het Waarborgfonds Sociale Woningbouw

Artikel 2.2.2 Werkwijze van uitzetting

Middelen worden afhankelijk van de looptijd van de uitzetting uitsluitend ondergebracht bij instellingen die benoemd zijn bij kredietrisicobeheer met de bijbehorende limieten. Concurrentiestelling zal hierbij geschieden door het vragen van minimaal 3 offertes indien de looptijd langer is dan 31 dagen en een minimaal bedrag van € 1.000.0000. Hierbij dient in ogenschouw te worden genomen het doel van de uitzetting. Risico's bij uitzettingen worden beperkt doordat:

  • 1.

    Minimaal de hoofdsom wordt gegarandeerd;

  • 2.

    Uitzetting plaats vindt binnen de kaders van het treasurystatuut.

Artikel 2.2.3 Relatiebeheer

Relaties mogen slechts worden aangegaan met partijen die voldoen aan de minimale eisen en met de daarbij vermelde limieten zoals vermeld bij artikel 2.2.1 Kredietrisicobeheer.

Artikel 2.2.4 Verstrekken geldleningen

De gemeente verstrekt in principe geen geldleningen, tenzij er voldaan wordt aan de volgende criteria: * Er een zeer zwaarwegend belang is voor Naarden in het kader van de publieke taak c.q. de realisatie van de gemeentelijke doelstellingen; * Er geen (waarborg) fondsen zijn die direct geldleningen of een volwaardige borgstelling kunnen verstrekken; * Er geen kredietverstrekker gevonden kan worden die tegen een redelijke rente een lening kan verstrekken; * Het risico voor de gemeente tot het uiterste beperkt en beschreven wordt. Het gestelde in de artikelen 2.2.1 tot en met 2.2.3 is voor dit soort organisaties niet van toepassing. 

Artikel 2.3

Gemeentefinanciering

Artikel 2.3.1 Financiering

Onder financieringsmiddelen worden begrepen: - Langlopende leningen - Kortlopende geldleningen (kasgeldleningen) - Het eigen vermogen - Voorzieningen - In de gemeentekas gestorte langlopende waarborgsommen - Door derden bij de gemeente belegde middelen

Bij het aantrekken van financieringsmiddelen gelden de navolgende uitgangspunten:- De financieringsmiddelen mogen uitsluitend in euro gelden; - De aan te trekken externe financieringsmiddelen zijn afgestemd op vaste schuld van de bestaande leningenportefeuille; - Het aantrekken van kortlopende financieringsmiddelen vanaf € 1.000.000 met een maximale looptijd van 1 jaar dient te geschieden door concurrentiestelling tussen min. 3 aanbieders waaronder een geldmakelaar; - Het aantrekken van langlopende financieringsmiddelen (meer dan 1 jaar) dient te geschieden door concurrentiestelling tussen min. 3 aanbieders waaronder de huisbankier en een geldmakelaar; - De leningen dienen te voldoen aan hetgeen wat is gesteld bij renterisicobeheer;- De vervalkalender van de leningenportefeuille dient te voldoen aan de renterisiconorm volgens de wet Fido; - Het moment van aantrekken en de looptijd van externe financieringsmiddelen wordt bepaald door de financieringsbehoefte, de rentestand op de kapitaalmarkt en de rentevisie van de gemeente Naarden; - Vervroegd aantrekken van externe financieringsmiddelen om te kunnen profiteren van gunstige marktomstandigheden is toegestaan echter wel met in achtneming van de renterisiconorm van de wet Fido. Deze middelen moeten worden ingezet binnen een maximale termijn van 12 maanden; - Per kwartaal wordt nagegaan wanneer leningen afgelost moeten worden of (indien aantrekkelijk) vervroegde aflossing mogelijk is resp. renteconversie van toepassing is. Hierover wordt schriftelijk gerapporteerd aan het hoofd financiën. - Interne financieringsmiddelen worden optimaal gebruikt voor de financiering van vaste activa; - Het netto werkkapitaal van de gemeente Naarden, zijnde het saldo tussen de vlottende middelen en de vlottende kortlopende schuld, dient in overeenstemming te zijn met de voorschriften van de wet Fido.

Artikel 2.3.2 Renterisico en limieten financiering

Renterisico's op de netto vlottende schuld zijn begrensd tot de normen van de kasgeldlimiet volgens de wet Fido. - Renterisico's op de vaste schuld zijn begrensd tot de normen van de renterisiconorm volgens wet Fido. - De maximale omvang per langlopende lening is € 3.000.000 - De condities waartegen lang vreemd vermogen mag worden aangetrokken zijn: - rentetypische looptijd voor een periode van maximaal 20 jaar, echter afhankelijk van de marktsituatie en de rentevisie. - vervroegde aflossing is afhankelijk van de marktsituatie en rentevisie. - rentebetaling indien mogelijk jaarlijks. - Lening mag zowel annuïtair, lineair als fixe zijn.

Artikel 2.4 Intern liquiditeitsrisicobeheer

Aan de hand van de begroting wordt op jaarbasis een liquiditeitsprognose gemaakt. Aan de hand van het voortschrijdend inzicht op kortere termijn gedurende het lopende jaar wordt de prognose bijgesteld op de reële inkomende en uitgaande stromen van liquide middelen. Deze bijstellingen vinden plaats eens per maand en hierover vindt rapportage aan het hoofd financiën plaats. Wekelijks worden de saldi van alle bankrekeningen overgeboekt naar de hoofdrekening. Uitsluitend aan de hand van de benoemde producten bij 2.2.1 voor de (overtollige) liquide middelen zullen keuzes worden gemaakt voor uitzetting hiervan met in achtneming van de gestelde limieten. Financiering met kortgeld (max. 1 jaar) mag met in achtneming van het kasgeldlimiet worden aangetrokken middels: - Daggeld met een max. bedrag van € 500.000 en een max. looptijd van 14 dagen - Kasgeldleningen met een max. bedrag van € 3.000.000 en een max. looptijd van 60 dagen - Rekening-courant met een kredietlimiet van € 2.268.901,08 (voorheen fl. 5.000.000) voor max. 7 dagen, max.€ 500.000 mag langer dan 7 dagen worden aangetrokken via rekening-courant. Daarboven moet worden uitgeweken naar dag- of kasgeldleningen.

Artikel 2.5 Derivaten

Derivaten kunnen worden gebruikt bij uitzetting en financiering indien dit gebeurt conform de ministeriële regeling uit hoofde van de Wet Fido. Het is uitdrukkelijk niet toegestaan om door middel van het gebruik van een financieel derivaat een open positie te creëren. 

Artikel 2.6

Kasbeheer

Artikel 2.6.1 Geldstromenbeheer

Inkomende geldstromen geschieden via: - Kas afd, Buza - Kas afd. BBO, Stads- en Streekarchief - Rekening-courant BNG afd. Buza welke gekoppeld is aan de pinautomaat - Rekening-courant BNG afd. Fin Belastingen - Rekening-courant BNG (algemeen) - Rekening-courant Rabo - Rekening-courant Postbank

Uitgaande geldstromen geschieden uitsluitend via: - Rekening-courant BNG (algemeen) - Rekening-courant Rabo incl. pinpas - Rekening-courant Postbank.

Artikel 2.6.2 Saldo- en liquiditeitenbeheer

De hoeveelheden liquide middelen in de kassen blijven beperkt tot: - Kas afd. Buza max. € 15.000 - Kas afd. BBO Stads- en Streekarchief max. € 500 Het krediet in rekening-courant bedraagt niet meer dan het totaal over alle rekeningen gezamenlijk, incl. eventuele kas- en daggeldleningen het bedrag van de kasgeldlimiet volgens de wet Fido. Het tegoed in rekening-courant, blijft beperkt tot het saldo wat nodig is voor de dagelijkse betalingen. Het meerdere wordt tegen een zo hoog mogelijk percentage uitgezet bij instellingen die zijn benoemd bij punt 2.2.1. Om kosten te besparen (intern en extern) wordt zo veel mogelijk elektronisch verwerkt via de algemene rekening. Om de rentepositie te optimaliseren (het voorkomen van tegengestelde renteposities) worden minimaal een keer per week alle saldi op de nevenrekeningen overgeboekt naar de hoofdrekening (saldoregulatie).

Artikel 3 Administratieve organisatie

De gemeente Naarden streeft er naar de interne risico's die voortvloeien uit treasury zoveel mogelijk te beperken. Dit wordt bereikt door: - De treasuryprocessen worden eenduidig vastgelegd en uitgevoerd, de uitvoering wordt 4 maal per jaar gecontroleerd door de medewerker interne controle. - Iedere transactie wordt door minimaal 2 personen geautoriseerd (het vier ogen principe). - De tegenpartij wordt gevraagd bevestigingen te sturen van alle transacties naar het hoofd financiën zonder tussenkomst van de personen die zijn belast met het sluiten van transacties. Het hoofd financiën controleert en registreert deze opdrachtbevestigingen. Voor de beschrijving van de administratieve organisatie is uitgegaan het raadsvoorstel met nummer 62 d.d. 26 november 2003 betreft verordening met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en het beheer van vermogenswaarden op basis van artikel 212, 213 en 213a van de Gemeentewet en de wijzigingen vanuit raadsvoorstel 105 d.d. 17 december 2004 inzake artikel 212 en 213 van de Gemeentewet.

Artikel 3.1 Uitgangspunten administratieve organisatie

De gemeente Naarden streeft er naar de interne risico's die voortvloeien uit treasury zoveel mogelijk te beperken. Dit wordt bereikt door: - De treasuryprocessen worden eenduidig vastgelegd en uitgevoerd, de uitvoering wordt 4 maal per jaar gecontroleerd door de medewerker interne controle. - Iedere transactie wordt door minimaal 2 personen geautoriseerd (het vier ogen principe). - De tegenpartij wordt gevraagd bevestigingen te sturen van alle transacties naar het hoofd financiën zonder tussenkomst van de personen die zijn belast met het sluiten van transacties. Het hoofd financiën controleert en registreert deze opdrachtbevestigingen. Voor de beschrijving van de administratieve organisatie is uitgegaan het raadsvoorstel met nummer 62 d.d. 26 november 2003 betreft verordening met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en het beheer van vermogenswaarden op basis van artikel 212, 213 en 213a van de Gemeentewet en de wijzigingen vanuit raadsvoorstel 105 d.d. 17 december 2004 inzake artikel 212 en 213 van de Gemeentewet.

Artikel 3.2 Organisatie

De treasury-activiteiten zijn bij de gemeente Naarden geconcentreerd binnen de financiële administratie. Aangezien de treasury-activiteiten hoofdzakelijk voortvloeien uit operationele activiteiten van de gemeente Naarden dient de financiële administratie tijdig te worden geïnformeerd over de activiteiten van de gemeente Naarden voor zover deze tot geldstromen leiden. De verschillende functies die binnen de gemeente Naarden betrokken zijn bij de treasury-activiteiten worden hieronder schematisch voorgesteld.

  • 1.

    Beleid en richtlijnen

  • 2.

    Informatie geldstromen

  • 3.

    Instructies

  • 4.

    Transactiebevestiging

  • 5.

    Transactie informatie

  • 6.

    Rapportage en advies.

Artikel 3.3 Verantwoordelijkheden

In onderstaande tabel zijn per functie de verantwoordelijkheden weergegeven op het gebied van treasury.

functie verantwoordelijkheid Raad Het vaststellen van de treasurydoelstellingen, het treasurybeleid, richtlijnen en limieten Het vaststellen van de treasuryparagraaf in begroting en jaarverslag Het houden van toezicht op het treasurybeleid en de uitvoering hiervan via de treasuryparagraaf Het evalueren en als gevolg daarvan (eventueel) bijstellen van het treasurybeleid Het uitvoeren van de niet aan het college van B&W overgedragen treasuryactiviteiten College van B&W Het uitvoeren van het treasurybeleid (formele verantwoordelijkheid) Het achteraf bekrachtigen van de afgesloten transacties (voor zover het algemeen bestuur dit niet aan zichzelf heeft voorbehouden) Het rapporteren aan de raad over het treasurybeleid via de treasuryparagraaf Accountant Het controleren van de volledigheid en de betrouwbaarheid van de informatievoorziening en hierover rapporteren aan de raad Het controleren in hoeverre het treasurystatuut wordt nageleefd Hoofd financiën Het uitvoeren van de aan het hoofd financiën gemandateerde treasury-activiteiten conform het treasurystatuut Het zorgdragen voor de juiste uitvoering van de door het hoofd financiën doorgemandateerde treasury-activiteiten Het opzetten van administratieve richtlijnen op het gebied van treasury Het bewaken van de kwaliteit van de treasuryprocessen Het rapporteren aan het college van B&W over de uitvoering van het treasurybeheer en het aflegen van verantwoording aan het college van B&W over de treasuryactiviteiten Budgethouders Het zorgdragen voor een goede kwaliteit van de informatie aan de financiële administratie omtrent toekomstige ontvangsten en uitgaven Het fiatteren van betalingen en ontvangsten ten laste c.q. ten gunste van hun budget Financiële administratie In opdracht overboeken van saldi In opdracht afhandelen van giraal betalingsverkeer Het controleren van de treasurytransacties Kassier Het aantrekken en uitzetten van gelden in het kader van saldo- en liquiditeiten beheer Het beheren van de kas en geldstromen Het onderhouden van contacten met banken en andere tegenpartijen Het afsluiten van financiële contracten voor kort geld voortvloeiend uit deze deelfunctie Het schriftelijk vastleggen van de treasurytransacties Het aanleveren van tijdige, volledige en juiste gegevens voor het treasurybeheer aan het hoofd financiën Het rapporteren aan het hoofd financiën over de uitvoering van het gevoerde treasurybeheer Financieel adviseur Het voorbereiden van beleidsvoorstellen inzake treasury Advisering van afdeling en over financiële gevolgen van hun activiteiten Het uitvoeren van het treasurybeleid met betrekking tot de het risicobeheer (financiering, belegging en relatiebeheer) Het ontvangen en controleren van bevestigingen van derden. Het voeren van een interne controle op de treasury activiteiten verricht door de kassier Het rapporteren aan het hoofd financiën over de uitvoering van het gevoerde treasurybeleid Comptabele Het controleren van de treasurytransacties Het zorgdragen voor het autoriseren van bevestgingen van derden

Artikel 3.4 Bevoegdheden

De eindverantwoordelijkheid voor het treasurybeleid ligt primair bij de raad. Het college van B&W zal een deel van de verantwoordelijkheden haar toegekende bevoegdheden mandateren aan de portefeuillehouder Financiën en de ambtelijke organisatie. De praktische uitvoering van het beleid zal dus op ambtelijk niveau plaatsvinden.

Het opdragen van bevoegdheden aan de diverse treasuryfunctionarissen wordt door middel van mandaatbesluiten gerealiseerd. Randvoorwaarde bij het overdragen van bevoegdheden is dat de uitvoering periodiek wordt gecontroleerd en geëvalueerd aan de hand van de verantwoordingsrapportage.

Bij het toewijzen van bevoegdheden wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de vereiste functiescheiding tussen besluitvorming, uitvoering, administratie en controle. Iedere transactie wordt door twee functionarissen uitgevoerd en gecontroleerd. De bevoegdheden zijn in onderstaande tabel weergegeven.

Bevoegd Activiteit Raad Randvoorwaarden voor tegenpartijen en bankrelaties goedkeuren Technieken en instrumenten goedkeuren Limieten per tegenpartij vaststelen Maximale risicoposities vaststellen B&W Het aangaan van kort en langlopende geldleningen Het opnemen van kort en langlopende geldleningen Het vervroegd aflossen van kort en langlopende geldleningen Het vervroegd aflossen langlopende geldleningen Het uitzetten van overtollige gelden voor korte en lange termijn Het verstrekken van leningen indien dit in het verlengde ligt van de publieke taak onder voorwaarden dat: * Budget beschikbaar is of wordt gesteld door de raad; * Bij bedragen van € 50.000 of groter de raad vooraf in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen via een separaat raadsbesluit ter kennis van het college te brengen; * Bij bedragen kleiner dan € 50.000 de raad via de voortgangsverslagen en jaarrekeningen wordt geïnformeerd:

Het garanderen van geldleningen door derden aan te gaan indien dit in het verlengde ligt van de publieke taak onder voorwaarde dat: * Bij bedragen van € 50.000 of groter de raad vooraf in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen via een separaat raadsbesluit ter kennis van het college te brengen; * Bij bedragen kleiner dan € 50.000 de raad via de voortgangsverslagen en jaarrekeningen wordt geïnformeerd:

Het aangaan van garantieovereenkomsten met waarborgfondsen indien in het verlengde ligt van de publieke taak onder voorwaarde dat: * Bij bedragen van € 50.000 of groter de raad vooraf in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen via een separaat raadsbesluit ter kennis van het college te brengen; * Bij bedragen kleiner dan € 50.000 de raad via de voortgangsverslagen en jaarrekeningen wordt geïnformeerd:

Het gebruiken van rentederivaten Comptabele Transacties registreren Transacties controlerenOnderstaand zijn de bevoegdheden weergegeven die het college van B&W heeft gemandateerd inzake treasury.

In onderstaande tabel worden de bevoegdheden opgedragen met betrekking tot de uitvoering en autorisatie van financiële transacties bij de gemeente Naarden. Deze bevoegdheden dienen binnen de limieten en richtlijnen van het treasurystatuut te worden uitgeoefend. Niet beschreven transacties kunnen niet worden uitgevoerd anders dan via aanpassing van het treasurystatuut.

Saldo liquiditeiten- en geldstroombeheer 1e handtekening 2e handtekening Het uitzetten van kortlopende geldleningen kassier hoofd financiën Het aangaan van kortlopende geldleningen kassier hoofd financiën transacties registeren administratie comptabele betaalbaar stellen transacties kassier comptabele Het gebruiken van rentederivaten hoofd financiën portefeuille houder Relatiebeheer Het aangaan van en beëindigen van relaties met financiële instellingen hoofd financiën college van B&W Het overeenkomen van tarieven en condities hoofd financiën college van B&W Financieren Kredietfaciliteiten afsluiten hoofd financiën college van B&W Het aangaan van langlopende geldleningen hoofd financiën college van B&W Het aangaan van kortlopende geldleningen kassier hoofd financiën Het opnemen van langlopende geldleningen hoofd financiën portefeuille houder Het vervroegd aflossen van langlopende geldleningen hoofd financiën portefeuille houder Het gebruiken van rentederivaten hoofd financiën portefeuille houder Uitzetting Uitzetting met een looptijd van korter dan één jaar kassier hoofd financiën Uitzetting met een looptijd van langer dan één jaar hoofd financiën college van B&W.

Artikel 3.5 Informatievoorziening

Gelet op de grote financiële belangen worden hoge eisen gesteld aan de kwaliteit van de informatievoorziening. De gemeente Naarden baseert de uitvoering van de treasury op de volgende informatie.

- Actuele en juiste informatie van budgethouders inzake rechten en verplichtingen - Actuele en betrouwbare analyse van de financieringspositie voor langer dan één jaar - Vastgestelde treasuryparagraaf in de begroting en de jaarrekening - Marktinformatie

Hieronder is met betrekking tot de belangrijkste informatie aangegeven in welke frequentie, door wie aan wie informatie gerapporteerd moet worden.* Informatie Frequentie Informatieverstrekker Informatieontvanger * Aanleveren gegevens m.b.t. toekomstige uitgaven en ontvangen ten behoeve van de liquiditeitenplanning maandelijks en incidenteel bij gewijzigde verwachtingen budgethouders * Kassier / financieel consulent * Liquiditeitsplanning lange termijn kwartaal financieel consulent hoofd financiën * Rentevisie en gemiddelde (markt) rentevoet kwartaal Rentecommissie bestaande uit: portefeuillehouder financiën, hoofd financiën en financieel consulent college van B&W * Stand van de financieringen en samensteling leningenportefeuille kwartaal hoofd financiën college van B&W * Gemiddelde rentevoet kwartaal hoofd financiën college van B&W * Afgesloten transacties kwartaal hoofd financiën college van B&W * Wijzigingen in risico's kwartaal hoofd financiën college van B&W * Onvoorziene ontwikkelingen kwartaal hoofd financiën college van B&W * Resultaten interne controle kwartaal hoofd financiën college van B&W * Voortgang onderdelen treasuryparagraaf via voortgangsverslagen halfjaarlijks college van B&W raad * Verantwoording n.a.v. treasuryparagraaf via het jaarverslag jaarlijks college van B&W raad * Financieringsvoorstellen buiten de kaders van het treasurystatuut incidenteel college van B&W raad * Het financieringsstatuut jaarlijks raad prov. Noord Holland * De financieringsparagraaf in de begroting, incl. een meerjarige liquiditeitsprognose jaarlijks raad prov. Noord Holland * De financieringsparagraaf in het jaarverslag bij de jaarrekening jaarlijks raad prov. Noord Holland * Informatie ten behoeve van de kasgeldlimiet en netto-vlottende schuld kwartaal college van B&W prov. Noord Holland * De renterisonorm en de stand van de vaste schuld jaarlijks raad prov. Noord Holland * Geldleningbesluiten uit hoofde van artikel 188 resp. 190 van de Gemeentewet incidenteel college van B&W prov. Noord Holland * Opgaaf van de stand van het EMU-saldo kwartaal college van B&W CBS.

Artikel 4 Inwerkingtreding en intrekking

Dit statuut treedt in werking met ingang van de dag na vaststelling van dit statuut door de raad en gelijktijdig wordt het treasurystatuut vastgesteld op 30 januari 2003 ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente Naarden, gehouden op 20 februari 2007. de voorzitter, de griffier,