Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Naarden

Instructie voor de functie van griffier van de gemeente Naarden 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Naarden
Officiële naam regelingInstructie voor de functie van griffier van de gemeente Naarden 2008
CiteertitelInstructie voor de functie van griffier van de gemeente Naarden 2008
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 107a, lid 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-04-2008Nieuwe regeling

23-04-2008

Gemeenteblad, jrg 15, nr 10, 17 juli 2008

geen.

Tekst van de regeling

Instructie voor de griffier van de gemeente Naarden

De raad van de gemeente Naarden;

gelet op artikel 107a, lid 2 Gemeentewet

BESLUIT:

vast te stellen de volgende Instructie voor de griffier.

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1:1

In deze instructie wordt verstaan onder:

griffier: raadsfunctionaris ex artikel 107 Gemeentewet; griffie: het gedeelte van de gemeentelijke organisatie dat valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad, bestaande uit de griffier en onder zijn verantwoordelijkheid functionerende medewerkers; raadscommissie: een door de gemeenteraad ingestelde commissie ex artikel 82 Gemeentewet; commissie: een door de gemeenteraad ingestelde commissie ex artikel 82, 83 of 84 Gemeentewet; presidium: een door de gemeenteraad ingesteld overleg van de fractievoorzitters uit de raad en de voorzitter van de raad, waarin de werkgeversfunctie van de griffie(r) is belegd en waarin zaken worden afgestemd die de huishouding van de gemeenteraad betreffen; agendacommissie: een door de gemeenteraad ingesteld overleg ten behoeve van het voorbereiden van de agenda's van de gemeenteraad en de voorrondes van de raad; termijnagenda: plannings- en sturingsinstrument voor (strategische) agendering van (meerjarige) beleidsprioriteiten van de gemeenteraad.

Hoofdstuk 2 Instructie voor de griffier

Artikel 2:1 Algemene taken
  • 1. De griffier verleent advies en bijstand aan de gemeenteraad, zijn leden, zijn voorzitter, de door de gemeenteraad ingestelde commissies, de agendacommissie en het presidium.

  • 2. De griffier draagt zorg voor de logistieke, procedurele en procesmatige voorbereiding en nazorg van vergaderingen van de gemeenteraad en de raadscommissies.

  • 3. De griffier is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, innoveren en bewaken van procedures en processen ten behoeve van besluitvorming door de gemeenteraad.

  • 4. De griffier stuurt processen aan en geeft leiding.

Artikel 2:2 Bestuurlijk en ambtelijk overleg
  • 1. De griffier heeft periodiek overleg met de werkgeverscommissie uit het presidium over de invulling van de werkgeversrol door de gemeenteraad en de huishouding van de griffie.

  • 2. De griffier heeft periodiek afstemmingsoverleg met de burgemeester en de secretaris.

  • 3. De griffier en de secretaris hebben periodiek overleg over de planning en uitvoering van de termijnagenda, de kwaliteit van het bestuurlijk besluitvormingsproces, het afhandelen van verzoeken om ambtelijke bijstand en het nakomen van afspraken tussen gemeenteraad en college.

  • 4. De griffier overlegt met de gemeentelijke accountant over de controle op de jaarrekening.

  • 5. De griffier heeft op grond van de Wet op de ondernemingsraden periodiek overleg met medewerkers van de griffie.

  • 6. De griffier vertegenwoordigt zonodig de gemeenteraad in externe overlegsituaties.

Artikel 2:3 Agendering
  • 1. De griffier ondersteunt de agendacommissie i.c. het presidium bij het opstellen van de voorlopige agenda van vergaderingen van de gemeenteraad en de raadscommissies.

  • 2. De griffier adviseert de agendacommissie i.c. het presidium bij het opstellen van de termijnagenda.

  • 3. De griffier adviseert de agendacommissie i.c. het presidium of een ingediend voorstel rijp is voor agendering in de gemeenteraad of de raadscommissie(s) en controleert daartoe of de voorstellen aan de gemeenteraad alle noodzakelijke elementen bevatten.

Artikel 2:4 Bestuurlijke besluitvorming
  • 1. De griffier adviseert de gemeenteraad over de vergaderwijze, doet voorstellen voor verbetering van procedures en draagt zorg voor de invoering van nieuwe of aangepaste werkprocessen.

  • 2. De griffier stimuleert de ontwikkeling van vaardigheden van gemeenteraadsleden ten behoeve van een effectieve besluitvorming.

  • 3. De griffier bewaakt de scheiding van rollen en verantwoordelijkheden van alle betrokken spelers bij het besluitvormingsproces, kan daarvoor de aandacht van betrokkenen vragen en draagt bij aan een uitgebalanceerde positiebepaling van de gemeenteraad.

  • 4. De griffier bewaakt de tijdigheid van de informatieverstrekking door het college.

  • 5. De griffier bewaakt de uitvoering van raadsbesluiten en de afdoening van moties, amendementen, initiatiefvoorstellen en het nakomen van afspraken en toezeggingen door het college.

Artikel 2:5 Onderzoek
  • 1. De griffier draagt zorg voor ondersteuning van de rekenkamerfunctie, die de gemeenteraad kan instellen op grond van artikel 81o Gemeentewet.

  • 2. De griffier draagt zorg voor de ondersteuning van een onderzoekscommissie, die de gemeenteraad kan instellen op grond van artikel 155a Gemeentewet.

  • 3. De griffier draagt zorgt voor ondersteuning van door leden van de gemeenteraad gewenste onderzoeken, anders dan bedoeld in artikel 155a Gemeentewet.

Artikel 2:6 Communicatie en voorlichting
  • 1. De griffier adviseert de gemeenteraad over de invulling en uitvoering van het communicatiebeleid van de gemeenteraad.

  • 2. De griffier is verantwoordelijk voor de publicatie en terinzagelegging van raadsbesluiten en de agenda's en verslagen van vergaderingen van de gemeenteraad en de raadscommissies.

  • 3. De griffier geeft voorlichting aan burgers over het spreekrecht en het indienen van burgerinitiatieven.

  • 4. De griffier draagt, op verzoek van de gemeenteraad, zorg voor de organisatie van een informatiebijeenkomst, hoorzitting en inspraakavond, zoals bedoeld in afdeling 3.4 van de Awb.

Artikel 2:7 Leidinggeven en management
  • 1. De griffier geeft hiërarchisch leiding aan medewerkers van de griffie.

  • 2. De griffier geeft functioneel leiding aan medewerkers van de ambtelijke organisatie die verantwoordelijk zijn voor ondersteuning van de gemeenteraad en/of uitvoering van verzoeken om ambtelijke bijstand.

  • 3. De griffier geeft hiërarchisch leiding aan externe bureaus of inhuurkrachten die ten behoeve van de gemeenteraad werkzaamheden uitvoeren.

  • 4. De griffier rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de (uitvoering van) activiteiten van de griffie.

  • 5. De griffier beheert de budgetten van de gemeenteraad en de griffie, signaleert budgetoverschrijdingen en adviseert de gemeenteraad over de wijze van omgaan hiermee.

Artikel 2:8

In gevallen waarin deze instructie niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de (plaatsvervangend) raadsvoorzitter.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 3:1

Deze instructie kan worden aangehaald als "Instructie voor de griffier van de gemeente Naarden".

Artikel 3:2

Deze instructie treedt met onmiddellijke ingang in werking onder intrekking van de instructie uit 2002.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Naarden op 23 april 2008.

Voorzitter G riffier

 

dr. J.P. Rehwinkel drs. M.G. Knibbe