Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Naarden

Verordening Auditcommissie 2008

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Naarden
Officiële naam regelingVerordening Auditcommissie 2008
CiteertitelVerordening Auditcommissie 2008
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 84, art. 213

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-07-2008Nieuwe regeling

26-03-2008

Gemeenteblad, jrg 15, nr 9, 3 juli 2008

Nieuwe regeling

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Naarden:

Gelezen het voorstel van de rekeningencommissie 2006 betreffende het instellen van een auditcommissie RV08.012;

gelet op het bepaalde in artikel 84 en 213 van de Gemeentewet;

Besluit:

- Vast te stellen de navolgende Verordening Auditcommissie

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze verordening wordt verstaan onder: - wet: Gemeentewet; - commissie: auditcommissie; - raad: gemeenteraad; - voorzitter: voorzitter van de auditcommissie; - college: college van burgemeester en wethouders; - accountant: controlerend accountant, aangesteld conform art 213 Gemeentewet.

Artikel 2 Doelstelling/taken

  • 2.1 De commissie adviseert de raad omtrent de aanstelling van, respectievelijk de verlenging van het contract met de accountant en het in dit verband te hanteren programma van eisen;

  • 2.2 De commissie onderhoudt namens de raad de contacten met de accountant en is namens de raad klankbord voor de accountant;

  • 2.3 De commissie adviseert de raad met betrekking tot de inrichting van de jaarrekening, de daarin op te nemen rapportages en informatie;

  • 2.4 De commissie adviseert de raad met betrekking tot de interim-rapportage en de vaststelling van de jaarrekening;

  • 5 Geen inhoud aanwezig van lid

  • 2.5 De commissie overlegt met het college respectievelijk de portefeuillehouder financiën over al dan niet financiële onderwerpen, zulks ter uitoefening van haar (advies)functie;

  • 2.6 De commissie kan de rekenkamercommissie het verzoek doen een onderzoek te verrichten naar een specifiek onderwerp;

  • 2.7 De commissie draagt zorg voor afstemming met de rekenkamercommissie, het college en de accountant van de door die verschillende instanties te verrichten onderzoeken.

Artikel 3 Samenstelling commissie en benoeming leden

  • 3.1 De leden van de commissie en de voorzitter worden benoemd door de raad;

  • 3.2 De commissie wordt samengesteld uit personen die op de lijst van de laatste gemeenteraadsverkiezingen staan en voldoen aan de kwaliteitseisen om lid van de raad te zijn;

  • 3.3 De commissie wordt samengesteld uit minimaal 3 en maximaal 5 personen;

  • 3.4 Een fractie kan maximaal één persoon voor benoeming voordragen;

  • 3.5 De benoeming geschiedt zo spoedig mogelijk na het tijdstip waarop de bij verkiezing wegens periodieke aftreding gekozen leden van de gemeenteraad hun ambt hebben aanvaard, en wel voor een zittingsduur gelijk aan die der leden van de zittende gemeenteraad;

  • 3.6 Indien een lid van de commissie tijdens de zittingsperiode moet terugtreden, dan benoemt de raad zo spoedig mogelijk een nieuw lid;

  • 3.7 De voorzitter van de commissie is lid van de gemeenteraad;

  • 3.8 De griffie adviseert en ondersteunt de commissie bij de uitvoering van de werkzaamheden.

Artikel 4 Werkwijze

  • 4.1 De commissie vergadert net zo vaak als zij dit voor haar functioneren nodig acht, maar minimaal 3 keer per jaar;

  • 4.2 De commissievergadering kan alleen doorgang vinden als tenminste de helft van de leden aanwezig is;

  • 4.3 Besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen. Bij staking der stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend;

  • 4.4 De commissie kan inlichtingen vragen aan de accountant, het college, de portefeuillehouder financiën, of - via de griffier en in overleg met de gemeentesecretaris - een ambtenaar ter vergadering uitnodigen voor het verkrijgen van mondelinge toelichtingen;

  • 4.5 De commissie is bevoegd tot het opvragen en inzien van bescheiden, (financiële) administratie, besluiten en verslagen die zij voor haar onderzoek naar de juistheid van een financiële verantwoording en/of het gevoerde financiële beleid nodig acht. Het college stelt de voor de werkzaamheden van de commissie benodigde stukken ter beschikking van de commissie;

  • 4.6 De commissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Voor het opleggen van geheimhouding is artikel 86 Gemeentewet van toepassing;

  • 4.7 De leden van de raad kunnen bij de griffie de stukken inzien waarover door de commissie geheimhouding is opgelegd. De voorzitter, of namens hem de griffier, weigert inzage indien de verlening van inzage in strijd is met het openbaar belang.

Artikel 5 Naam van de verordening

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Auditcommissie.

Artikel 6 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking de eerste dag na die van bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Naarden, gehouden op 26 maart 2008. De voorzitter, De griffier,