Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Naarden

Verordening cliëntenparticipatie 2005

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Naarden
Officiële naam regelingVerordening cliëntenparticipatie 2005
CiteertitelVerordening cliëntenparticipatie gemeente Naarden
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet werk en bijstand, art. 47

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2005Nieuwe regeling

29-06-2005

Gemeenteblad, jrg 12, nr. 11, 21 juli 2005

Nieuwe regeling

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Naarden;

Gelezen het raadsvoorstel van 29 juni 2005 nummer 05.47; gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand; gezien het advies van de commissie Samenleving en Burger;

b e s l u i t :

tot vaststelling van de Verordening cliëntenparticipatie gemeente Naarden, luidend als volgt:

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Wet werk en Bijstand;

  • b.

    het college: het college van burgemeester en wethouders van Naarden;

  • c.

    de gemeente: de gemeente Naarden;

  • d.

    cliënten: personen zoals bedoeld in artikel 7, eerste lid van de wet, alsmede personen die een nabestaanden- of halfwezenuitkering ontvangen op grond van de ANW, niet-uitkeringsgerechtigden voor wiens arbeidsinschakeling het college verantwoordelijk is;

  • e.

    belangenorganisaties: instellingen die direct of indirect deel uitmaken van het dagelijkse leven van de bij het cliëntenpanel betrokken personen.

Artikel 2 Opdracht aan het college

Het college bevordert het instellen van een orgaan, bestaande uit cliënten, of hun vertegenwoordigers wanneer deze blijkens hun statuten zijn gericht op behartiging van de belangen van cliënten, hierna te noemen: cliëntenpanel, met als doel deze te betrekken bij de uitvoering van de wet, zoals beschreven in deze verordening.

Artikel 3 Samenstelling cliëntenpanel

  • 1. Het cliëntenpanel bestaat uit cliënten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties.

  • 2. Het college streeft ernaar dat de samenstelling van de leden van het cliëntenpanel zoveel mogelijk een representatieve afspiegeling is van de groep van cliënten van afdeling Maatschappelijke Dienstverlening van de gemeente Naarden.

  • 3. De leden van het cliëntenpanel worden door het College benoemd.

  • 4. Het cliëntenpanel bestaat uit maximaal 5 personen.

  • 5. Uitgesloten van lidmaatschap zijn: collegeleden, raadsleden, ambtenaren; de leden van de commissie Welzijn, en de leden van de bezwaarschriftencommissie.

Artikel 4 Taak, doelstelling en werkwijze

  • 1. Het doel van een cliëntenpanel is dat cliënten en vertegenwoordigers van belangorganisaties invloed moeten kunnen uitoefenen op het lokale beleid en op de uitvoering van de wet en daarmee samenhangende regelingen uitgevoerd door de afdeling Maatschappelijke Dienstverlening.

  • 2. Het cliëntenpanel kan gevraagd en ongevraagd advies geven over zaken die het beleid en de uitvoering in het kader van de Wet werk en bijstand en daarmee samenhangende regelingen, inclusief het minimabeleid raken.

  • 3. Het cliëntenpanel is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en ander zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van hierbij gehanteerde procedures en regelingen.

  • 4. Het cliëntenpanel brengt advies uit aan het college van burgemeester en wethouders van Naarden.

  • 5. Indien advies vóór de vaststelling van het beleid wordt gevraagd, dient het advies van het panel binnen vier weken na het overleg te worden uitgebracht met de mogelijkheid deze termijn éénmaal te verlengen.

  • 6 Indien een aanbeveling van het cliëntenpanel niet wordt overgenomen, wordt dit duidelijk gemotiveerd aan de leden van het panel kenbaar gemaakt.

Artikel 5 Vergaderingen

De vergaderingen van het cliëntenpanel vinden tweemaal per jaar plaats. Een vergadering als bedoeld in het eerste lid wordt minimaal 6 weken voor het plaatsvinden van de vergadering bekendgemaakt. De vergaderingen worden ingesteld en bijgewoond door het hoofd van de afdeling Maatschappelijke Dienstverlening en de juridisch beleidsmedewerker van de afdeling Maatschappelijke Dienstverlening. Cliënten, leden van het cliëntenpanel, alsmede het college van burgemeester en wethouders van Naarden, kunnen tot twee weken voor de vergadering, onderwerpen op de agenda voor de vergadering plaatsen. Indiening van onderwerpen voor de vergadering geschiedt schriftelijk bij de ambtelijk secretaris van het cliëntenpanel.

Artikel 6 Faciliteiten en secretariaat

  • 1.

    Aan het cliëntenpanel wordt de mogelijkheid gegeven om in het gemeentehuis te vergaderen;

  • 2.

    De gemeente Naarden zorgt ervoor dat het cliëntenpanel kan beschikken over de middelen die noodzakelijk zijn om de in deze verordening geformuleerde taken te kunnen uitvoeren;

  • 3.

    Het cliëntenpanel wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris;

  • 4.

    De ambtelijk secretaris is de juridisch beleidsmedewerker van de afdeling Maatschappelijke Dienstverlening;

  • 5.

    De ambtelijk secretaris draagt in ieder geval zorg voor: uitnodiging voor de vergadering conform artikel 5, vaststelling van de agenda overeenkomstig de aangedragen voorstellen conform artikel 5, verzending van de agenda, informatievoorziening ten behoeve van de leden en de voorzitter van het cliëntenpanel, en reservering van de vergaderruimte.

Artikel 7 Informatievoorziening

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Naarden draagt er zorg voor dat de nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van het cliëntenpanel.

Artikel 8 Vergoedingen

Leden van het panel ontvangen per overleg een onkosten vergoeding voor vrijwilligerswerk op grond van artikel 31 lid 2 sub K WWB.

Artikel 9 Aansprakelijkheid

Leden van het cliëntenpanel ondervinden op geen enkele wijze enig nadeel uit hoofde van de uitoefening van hun functie. Leden van het cliëntenpanel kunnen niet persoonlijk aansprakelijk worden gesteld.

Artikel 10 Geheimhouding

Het cliëntenpanel neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. en zorgt dat zijn leden ook worden geïnformeerd over de hiervoor bedoelde geheimhoudingsplicht. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van het college, zal het cliëntenpanel informatie en gegevensdragers die hem ter beschikking staan niet aan derden kenbaar maken.

Artikel 11 Slotbepaling

  • 1. Het college is belast met de uitvoering van het bepaalde in deze verordening.

  • 2. In gevallen, de uitvoering van deze verordening betreffende, waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Naarden.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie gemeente Naarden.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2005.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering der gemeente Naarden, gehouden op 29 juni 2005. de voorzitter, de griffier,

1 Artikelgewijze

Artikel 1 De begrippen die zijn omschreven hebben een gelijkluidende betekenis als de omschrijving in de WWB.

Artikel 2 Het College hecht belang aan cliëntenparticipatie. Zij doet dit door het instellen van een cliëntenpanel. Het cliëntenpanel kan zijn standpunten over de uitvoering van de wet aan het college kenbaar maken. Het gaat daarbij om een breed scala van onderwerpen die de cliënten raken, zoals inkomensverstrekking, arbeidsreïntegratie en fraudebestrijding. Om uit te sluiten dat bepaalde cliënten niet gehoord worden is besloten naast cliënten van de afdeling Maatschappelijke Dienstverlening ook belangenorganisaties zoals Vluchtelingenwerk en Versa in het panel plaats te laten nemen. De wijze waarop het panel betrokken wordt, is beschreven in de rest van de verordening.

Artikel 3 In het panel zullen ook vertegenwoordigers van diverse belangenorganisaties plaats nemen die daardoor groepen vertegenwoordigen die anders slecht bereikbaar zouden zijn of geen uitkering ontvangen van de gemeente Naarden. Denk hierbij aan Vluchtelingenwerk of Versa. In ieder geval zal het cliëntenpanel een afspiegeling zijn van de verschillende doelgroepen die de gemeente Naarden in haar cliëntenbestand heeft. Gezien het aantal cliënten is het maximum van 5 leden, dit is inclusief de vertegenwoordigers van belangenorganisaties, redelijk. Verder is er opgenomen wie er niet deel kunnen nemen aan het panel. Dit om te voorkomen dat er conflicterende belangen bij één persoon kunnen liggen. Ongewenste beïnvloeding is hierdoor uitgesloten. Het college zal zoveel mogelijk bevorderen dat er een cliëntenpanel gevormd wordt, en in stand gehouden zal worden. Het oproepen voor leden van een cliëntenpanel zal geschieden door een gerichte mailing aan alle cliënten, maar tevens door een publicatie in de Naarder Koerier. Wanneer niet (voldoende) gegadigden zich melden, zal herhaaldelijk worden opgeroepen om zich te melden voor het cliëntenpanel.

Artikel 4 Dit artikel beschrijft de taken en bevoegdheden van het cliëntenpanel. Het panel kan gevraagd en ongevraagd advies geven over zaken die het beleid en de uitvoering van de wet en daarmee samenhangende regelingen zoals ISR raken. Uitgezonderd zijn klachten en zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. Hiervoor zijn de klachtenregeling en de bezwaarprocedure. Zo wordt voorkomen dat het panel ingezet kan worden als belangbehartiger van een individuele cliënt. Wel kunnen zij adviseren over de gehanteerde procedures aangaande de klachtenregeling en de bezwaarprocedure. Het advies wordt uitgebracht aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Naarden die zorg draagt voor de verwerking van het advies of als het advies niet wordt overgenomen voor een gemotiveerde afwijzing van het advies. Om besluitvorming niet te vertragen is aan het uit te brengen advies van het panel een termijn gesteld.

Artikel 5 Gezien de omvang van het cliëntenbestand, en de verwachting dat er geringe belangstelling zal zijn voor deelname in het panel is gekozen voor een lage frequentie van reguliere vergaderingen. Uiteraard kan indien noodzakelijk het panel vaker geraadpleegd worden. Door de lage frequentie van verplichte vergaderingen wordt voorkomen dat er vergaderd wordt zonder dat er inhoudelijk een reden voor is. De vergaderingen worden bijgewoond door het hoofd van de afdeling Maatschappelijke Dienstverlening en de beleidsmedewerker van de afdeling Maatschappelijke Dienstverlening zodat er een adequate informatievoorziening mogelijk is.

Artikel 6 Om het cliëntenpanel goed te faciliteren worden de vergadering in het gemeentehuis gehouden en wordt een ambtelijke secretaris toegevoegd. Verder is gekozen voor een algemene bepaling (lid 2) zodat faciliteiten niet worden uitgesloten doordat deze niet aan de definitie van de verordening voldoen. Door de juridisch beleidsmedewerker van de afdeling Maatschappelijke Dienstverlening als ambtelijk secretaris aan te wijzen wordt het panel van de juiste informatie voorzien en kunnen adviezen meegenomen worden in het toekomstige beleid. De taken van de ambtelijk secretaris zijn verder beperkt en voornamelijk faciliterend van aard.

Artikel 7 Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Naarden is verantwoordelijk voor de juiste en tijdige informatievoorziening van het cliëntenpanel zodat zij hun taak goed kunnen uitvoeren. Indien mogelijk en/of noodzakelijk worden er een budget beschikbaar gesteld voor opleidingen.

Artikel 8 Het verstrekken van een vergoeding aan de leden van het cliëntenpanel kan er toe bijdragen dat de bereidheid van cliënten om zitting te nemen in het panel toeneemt. De mogelijkheid bestaat een vergoeding te verstrekken in de vorm van een onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk.

Artikel 9 Dit artikel is opgenomen om de rechten van cliënten van de afdeling Maatschappelijke Dienstverlening te waarborgen en om deelname aan het panel te stimuleren.

Artikel 10 Om een goed advies uit te kunnen brengen, neemt het cliëntenpanel soms in een vroeg stadium kennis van beleidsvoornemens. Daarvoor zullen soms conceptbeleidsstukken overgelegd worden. Omdat beleid pas openbaar wordt na besluitvorming door het college, geldt tot dat moment voor het cliëntenpanel de geheimhoudingsplicht. Dit houdt onder andere in dat het cliëntenpanel (de inhoud van) nog niet vastgestelde beleidsplannen niet verspreidt onder anderen. Voor specifiek deskundig advies kan het cliëntenpanel een accountant of juridisch adviseur raadplegen. Deze dient zich dan ook aan de geheimhoudingsplicht te houden. Na schriftelijke toestemming van de gemeente mag het panel de beleidsplannen openbaar maken.

Artikel 11 In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 12 Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie gemeente Naarden.

Artikel 13 Deze verordening treedt in werking op de 1e van de maand volgend op de vergadering waarin de raad heeft beslist dat deze verordening van toepassing is gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand.