Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Naarden

Reglement voor de Burgerlijke Stand 1995

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Naarden
Officiële naam regelingReglement voor de Burgerlijke Stand 1995
CiteertitelReglement burgerlijke stand
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Burgerlijke Wetboek, boek 1, art. 16, art. 16c

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-10-1995Nieuwe regeling

03-10-1995

www.naarden.nl

Nieuwe regeling

Tekst van de regeling

Gemeente Naarden

REGLEMENT VOOR DE BURGERLIJKE STAND

Burgemeester en wethouders van de gemeente Naarden,

gelet op het bepaalde in de artikelen 16 en 16c, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 5 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

besluiten:

vast te stellen het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burger­lijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek) (Stb. 1993,555);

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994,Stb 900);

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de ge­meente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    gemeentehuis: alle huizen welke bij raadsbesluit als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burger­lijke stand

  • 1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Naarden, werkzaam bij de afdeling burgerzaken;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente, werkzaam bij een afdeling burgerzaken;

  • 2. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3. Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

Artikel 3 Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode is, behoudens tussentijds ontslag, maximaal het tijdvak gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2.

    • a.

      De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd, behoudens tussentijds ontslag, tot het bereiken van de 65 jarige leeftijd.

    • b.

      Indien de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand deel uitmaakt van de gemeenteraad van Naarden, wordt deze benoemd, behoudens tussentijds ontslag, voor de duur van het ononderbroken lidmaatschap van de raad.

Artikel 4 Lokatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5 Leiding van de dienst

Het hoofd van de afdelingburgerzaken is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      voor huwelijksvoltrekkingen op maandag tot en met vrijdag van 09.30 uur tot 16.30 uur.

    • b.

      voor huwelijksvoltrekkingen op zaterdagen van 10.15 uur tot 13.15 uur.

    • c.

      voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 12.00 uur en op de woensdag tevens van 17.00 uur -19.00 uur.

  • 2. Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstel­ling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier, voor andere werkzaamheden dan het voltrekken van huwelijken, gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voor­afgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand.

  • 2.

    • a.

      Het reglement treedt in werking op 4 oktober 1995.

    • b.

      Het bepaalde in artikel 6, lid onder b van dit reglement treedt in werking op 1 januari 1996. Tot die datum blijft het bepaalde in art 1 onder C van het besluit van de raad van 18 november 1974 van toepassing.

    • c.

      Ten aanzien van de ambtenaren burgerlijke stand die voor de inwerkingtreding van dit reglement zijn benoemd, in afwijking van het gestelde in artikel 3, blijven de eerder genomen benoerningsbesluiten, met betrekking tot de benoemingsduur onver­minderd van kracht.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 3 oktober 1995. De secretaris, De voorzitter,