Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Goedereede

Verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ gemeente Goedereede 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Goedereede
Officiële naam regelingVerordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ gemeente Goedereede 2009
CiteertitelVerordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ gemeente Goedereede 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening vervangt de Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand Goedereede.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 147, eerste lid, Wet investeren in jongeren, artikel 12, eerste lid, onderdeel d

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-200927-02-2013Nieuwe regeling

30-09-2009

Publicatieblad datum 1 oktober 2009

2009-6E

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Goedereede;

gelezen het voorstel van het Presidium d.d. 21 september 2009­;

overwegende, dat ­het noodzakelijk is de wijze waarop cliënten betrokken worden bij de Wet werk en bijstand (WWB) en de Wet investeren in jongeren (WIJ) bij verordening te regelen;

gelet op het bepaalde in artikel 147, eerste lid, van de Gemeentewet en artikel 12, eerste lid en onderdeel d van de Wet investeren in jongeren;

               b e s l u i t :

vast te stellen de verordening: Verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ gemeente Goedereede 2009.

Hoofdstuk 1

Artikel 1 Begripsbepalingen
  • 1. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      De wet: de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de Wet investeren in jongeren (WIJ);

    • b.

      Cliënt: de persoon die een uitkering ontvangt van de gemeente op grond van de wet, als bedoeld in het eerste lid onder a, alsmede de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid, onder a. van de wet. In deze verordening wordt onder cliënt mede verstaan: de jongere als bedoeld in artikel 2 van de WIJ;

    • c.

      Belangenorganisaties: organisaties van cliënten als bedoeld onder b, alsmede organisaties die mede de belangen van cliënten behartigen, werknemersorganisaties daaronder begrepen;

    • d.

      Cliëntenplatform: een uit vertegenwoordigers van cliënten bestaand overlegorgaan met taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven;

    • e.

      Colleges: de colleges van burgemeester en wethouders van de participerende gemeenten;

    • f.

      Portefeuillehoudersoverleg: periodiek overleg tussen portefeuillehouders van de participerende gemeenten.

  • 2. Voor zover niet anders bepaald, worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfde betekenis als in de wet.

Artikel 2 Taak, doelstelling en werkwijze
  • 1. Door de gemeenten Dirksland, Goedereede, Middelharnis en Oostflakkee is een gezamenlijk cliëntenplatform als bedoeld in artikel 47 van de wet ingesteld.

  • 2. Met de instelling van een cliëntenplatform en het overleg wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de wet.

  • 3. Het cliëntenplatform heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van de colleges, en gemeenteraden over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijk beleid ten aanzien van cliënten betreffen, daaronder begrepen de wijze waarop rijksregelgeving wordt uitgevoerd.

  • 4. Het cliëntenplatform is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben.

Artikel 3 Samenstelling van het cliëntenplatform
  • 1. Het cliëntenplatform bestaat uit cliënten van de participerende gemeenten en vertegenwoordigers van belangenorganisaties.

  • 2. Het cliëntenplatform bestaat uit maximaal 2 cliënten per gemeente die een uitkering ingevolge de WWB, IOAW en de IOAZ ontvangen. Daarnaast bestaat het cliëntenplatform uit maximaal 1 jongere per gemeente die een inkomensvoorziening dan wel werkleeraanbod ingevolge de WIJ ontvangt. Het maximaal aantal leden bedraagt 17 personen, inclusief minimaal 2 vertegenwoordigers van belangenorganisaties.

  • 3. De leden van het platform als bedoeld in het tweede lid zijn bekend bij de participerende gemeenten en worden benoemd door de colleges, op voordracht van het portefeuillehoudersoverleg.

  • 4. De zittingstermijn voor leden van het cliëntenplatform bedraagt twee jaar. De leden kunnen maximaal tweemaal worden herbenoemd. Na een afwezigheid van twee jaren kan een lid dat driemaal twee jaren zitting heeft gehad in het cliëntenplatform, opnieuw worden benoemd.

  • 5. Bij tussentijds aftreden van een lid voorziet het platform zelfstandig in een voordracht voor een opvolger. Tussentijdse vervanging geschiedt voor de resterende zittingstermijn.

  • 6. De leden kiezen uit hun midden een bestuur, bestaande uit een voorzitter, een penningmeester, een secretaris en een algemeen adjunct.

  • 7. De leden verrichten hun werkzaamheden zonder last, maar voeren waar nodig wel ruggespraak met hun achterban.

  • 8. Het lidmaatschap van het cliëntenplatform is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad dan wel het college van B&W van één der participerende gemeenten.

  • 9. Het cliëntenplatform stelt een huishoudelijk reglement vast.

Artikel 4 De overlegvergadering
  • 1. De overlegvergadering vindt eenmaal in het kwartaal plaats of zoveel vaker als de voorzitter dan wel tenminste drie leden dat nodig achten.

  • 2. Een vertegenwoordiger van de gemeenten woont, op verzoek van het platform, doch tenminste 4x per jaar de overlegvergadering bij en kan toelichting geven.

  • 3. Het cliëntenplatform heeft de mogelijkheid derden uit te nodigen in verband met een van de agendapunten van de overlegvergadering.

  • 4. Het cliëntenplatform kan geen beslissingen nemen indien niet ten minste de helft van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is. Alle beslissingen worden met tweederde meerderheid van stemmen genomen.

  • 5. De vergadering is openbaar. De stukken voor de vergadering zijn bij aanvang van de vergadering voor het publiek beschikbaar.

  • 6. Aan het cliëntenplatform gevraagde adviezen worden binnen twee weken na behandeling in overlegvergadering uitgebracht.

Artikel 5 De informatievoorziening
  • 1. De gemeenten dragen zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening richting cliëntenplatform met betrekking tot zaken die tot het taakgebied van het cliëntenplatform behoren.

  • 2. De gemeenten betrekken, waar mogelijk, het cliëntenplatform bij het ontwikkelen en aanpassen van de informatievoorziening aan cliënten bijvoorbeeld waar het gaat om formulieren en voorlichtingsmateriaal.

Artikel 6 De facilitering
  • 1. De participerende gemeenten stellen allen 25% van het benodigde budget beschikbaar ten behoeve van de werkzaamheden van het cliëntenplatform.

  • 2. Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van de colleges, onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering en organisatiekosten. De cliënten in het cliëntenplatform hebben recht op een vrijwilligersvergoeding conform een door de raad vastgesteld bedrag per deelgenomen vergadering met een maximum van 6 vergaderingen op jaarbasis. De vertegenwoordigers van belangenorganisaties hebben geen recht op de vrijwilligersvergoeding.

  • 3. De gemeenten stellen vergaderruimte en kopieerfaciliteiten beschikbaar ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van het cliëntenplatform.

Artikel 7 De verslaglegging

Jaarlijks brengt het cliëntenplatform aan de colleges verslag uit van zijn activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbare budget.

Artikel 8 Garantstelling

De colleges dragen er zorg voor dat cliënten die lid zijn of zijn geweest van het cliëntenplatform uit hoofde van hun lidmaatschap op geen enkele wijze worden benadeeld op aanspraken die voortvloeien uit de wet.

Artikel 9 Evaluatie

De colleges evalueren eens per vier jaar het functioneren van het cliëntenplatform en eventueel vaker indien het cliëntenplatform of de colleges tussentijdse evaluatie nodig achten.

Artikel 10 Slotbepalingen
  • 1. De colleges kunnen met betrekking tot de uitvoering van deze verordening nadere regels stellen.

  • 2. Voor wat betreft deze regeling worden de voor de minimale rechtmatigheidsvereisten relevante bepalingen weergegeven in bijgaand overzicht, dat als zodanig geacht wordt van dit besluit deel uit te maken.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ gemeente Goedereede 2009.

  • 4. Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2009.

  • 5. Op de datum van inwerkingtreding van deze verordening vervalt de Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand Goedereede.      Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de      gemeente Goedereede, gehouden op 30 september 2009.      De griffier,                                            De voorzitter,      D.A. Koppenol                                     G.J. van de Velde-de Wilde