Overheidsorganisatie | Gemeente Dirksland |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening afvalstoffenheffing 2010 |
Citeertitel | Verordening afvalstoffenheffing 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
bijlage bij deze regeling: tarieventabel.
Wet milieubeheer, art. 15.33
Geen.
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-12-2010 | 24-12-2010 | intrekking | 09-12-2010 Gemeenteblad 2010, 38 | 2010-XII-9k | |
25-12-2009 | 24-12-2010 | Verordening afvalstoffenheffing 2010 | 17-12-2009 Gemeenteblad 2009, 43 | 2009-XI-12i |
De raad van de gemeente Dirksland;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 24 november 2009;
gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;
b e s l u i t :
vast te stellen de volgende Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing
1 Onder de naam "afvalstoffenheffing" wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer (Stb. 1994, 80).
2 De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbijbehorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven terzake van het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens artikel 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
1 De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente feitelijk gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
2 Voor de toepassing van het eerste lid wordt als gebruiker aangemerkt:
a. degene die naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht feitelijk gebruik maakt van het perceel;
b. ingeval een gedeelte van een perceel ten gebruike is afgestaan: degene die dat gedeelte ten gebruike heeft afgestaan.
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in Hoofdstuk I en 11 van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
1 De belasting bedoeld in hoofdstuk I van de tarieventabel wordt geheven bij wege van aanslag.
2 De belasting bedoeld in hoofdstuk 11 van de tarieventabel wordt geheven bij wege van gedagtekende kennisgeving waarop de verschuldigde belasting is vermeld. Het gevorderde bedrag wordt door toezending of uitreiking van de kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.
1 De belasting bedoeld in Hoofdstuk I van de tarieventabel is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
2 Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt dan wel het aantal personen in de loop van het belastingjaar toeneemt, is de belasting, bedoeld in hoofdstuk I van de tarieventabel, verschuldigd voor zoveel twaalf gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, respectievelijk de toename van het aantal personen, nog volle kalendermaanden overblijven.
3 Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, dan wel het aantal personen in de loop van het belastingjaar vermindert, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, respectievelijk de vermindering van het aantal personen,· nog volle kalendermaanden overblijven, tenzij het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 10,~.
4 Het tweede en derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in feitelijk gebruik neemt.
5 De belasting in hoofdstuk 11 van de Tarieventabel is verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening.
6 Belastingbedragen van minder dan € 10,-worden niet geheven.
1 De aanslagen moeten worden betaald uiterlijk binnen drie maanden na dagtekening van het aanslagbiljet.
2 In afwijking van het eerste lid geldt, ingeval het totaalbedrag van de op één aanslag verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan meer is dan € 90,--en minder dan € 2.500,--, en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in tien gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
3 De op grond van artikel 5, tweede lid, verschuldigde belasting moet worden betaald:
a. ingeval van uitreiking van de kennisgeving: op het tijdstip van de uitreiking
b. ingeval van toezending van de kennisgeving: binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
Het college van Burgemeester en Wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.
1 De "Verordening reinigingsheffingen 2009" van 18 december 2008 wordt ingetrokken, met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
2 Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.
3 De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.
4 Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening afvalstoffenheffing 2010".
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Dirksland, gehouden op 17 december 2009.
De griffier, De voorzitter,
P.J. de Pagter. drs. S. Stoop.
De tarieven opgenomen in deze tabel zijn inclusief B.T.W. indien deze verschuldigd is.
Hoofdstuk I Maatstaf en tarieven afvalstoffenheffing
1.1De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar:1.1.1 bij gebruik door één persoon € 193,--1.1.2 bij gebruik door meer dan één persoon € 242,--1.2 Extra minicontainers1.2.1 Een (groene) minicontainer wordt op verzoek gratis verstrekt in de volgende gevallen:
a. indien een gezin uit 6 personen of meer bestaat, of
b. indien in een gezin een persoon aanwezig is die om medische redenen een extra container nodig heeft (zoals incontinentie etc.).
Er geldt een maximum van drie groene en twee bruine minicontainers per woning.1.2.2 Op verzoek kan een extra groene en/of bruine minicontainer ter beschikking worden gesteld.
Het tarief bedraagt per minicontainer per belastingjaar € 121,--
Hoofdstuk II Maatstaf en overig tarief afvalstoffenheffing
2.1 Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1, bedraagt de belasting voor het op aanvraag inzamelen van grove huishoudelijke afvalstoffen:2.1.1 per aanvraag € 25,--
Behorende bij raadsbesluit van 17 december 2009, nummer 2009 - XI - 12i
De griffier van de gemeente Dirksland,
P.J. de Pagter.