Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Bolsward

verordening op basis van 213 gemeentewet

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Bolsward
Officiële naam regelingverordening op basis van 213 gemeentewet
Citeertitelcontroleverordening van de gemeente Bolsward
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpGeen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200501-01-2013Nieuwe regeling

21-12-2004

Onbekend

Geen

Tekst van de regeling

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    accountant

Een door de raad benoemde:

-registeraccountant of

-accountant-administratieconsulent met een aantekening in het inschrijvingsregister als bedoeld in artikel 36, lid 3, Wet op de Accountant-administratieconsulenten of

-organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken, belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.

  • b.

    accountantscontrole

De controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant van:

-het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen;

-het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties;

-het in overeenstemming zijn van de door burgemeester en wethouders opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet;

-de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken, waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet, in acht worden genomen.

  • c.

    rechtmatigheid in het kader van accountantscontrole

Het in overeenstemming zijn van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole gemeenten.

  • d.

    deelverantwoording

Een in opdracht van de raad ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijk onderdeel binnen de gemeentelijke organisatie die onderdeel uitmaakt van de jaarrekening.

Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole

  • 1. De accountantscontrole van de jaarrekening wordt opgedragen aan een door de raad benoemde accountant. De benoeming van de accountant is voor een periode van maximaal vier jaar.

  • 2. Burgemeester en wethouders bereiden in overleg met de raad de aanbesteding van de accountantscontrole voor.

  • 3. De raad stelt voor de aanbesteding van de accountantscontrole het programma van eisen vast. In het programma van eisen wordt minimaal opgenomen de voor de jaarlijkse accountantscontrole toe te passen goedkeuringstoleranties bij de controle van de jaarrekening.

  • 4. De raad kan jaarlijks voorafgaande aan de accountantscontrole in overleg met de accountant de posten van de jaarrekening, de posten van de deelverantwoordingen, de gemeentelijke producten en de gemeentelijke organisatieonderdelen vaststellen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht moet besteden en welke rapporteringstoleranties hij daarbij moet hanteren. Een en ander met inachtneming van het jaarlijks voor de accountantscontrole vastgestelde budget.

Artikel 3 Informatieverstrekking door burgemeester en wethouders

  • 1. Burgemeester en wethouders zijn verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening overeenkomstig de geldende in- en externe wet- en regelgeving en overlegt deze aan de accountant voor controle.

  • 2. Burgemeester en wethouders zorgen er voor dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende verordeningen, nota's, besluiten van burgemeester en wethouders, deelverantwoordingen, administraties, plannen, overeenkomsten, berekeningen, e.d. voor de accountant ter inzage liggen.

  • 3. Bij de jaarrekening bevestigen burgemeester en wethouders schriftelijk aan de accountant dat alle haar bekende informatie van belang voor de oordeelsvorming van de accountant is verstrekt.

  • 4. Alle informatie die na afgifte van de accountantsverklaring en voor de behandeling van de jaarrekening in de raad beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt meteen door burgemeester en wethouders aan de raad en de accountant gemeld.

Artikel 4 Inrichting accountantscontrole

  • 1. De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de wijze waarop de accountantscontrole wordt ingericht alsmede de aard en de omvang van de daarbij behorende werkzaamheden.

  • 2. De accountant bepaalt binnen het kader van de opdrachtverlening de frequentie van de uit te voeren controles.

  • 3. Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt als daar behoefte aan is overleg plaats tussen de accountant met (een vertegenwoordiger uit) de raad, en/of (een vertegenwoordiger van) de rekenkamerfunctie en/of de griffier en/of de portefeuillehouder financiën en/of de gemeentesecretaris en/of het hoofd van de sector Middelen & Samenleving en/of het hoofd bureau Financiën, Onderwijs en Welzijn.

Artikel 5 Toegang tot informatie

  • 1. De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Burgemeester en wethouders zorgen er voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerende toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.

  • 2. De accountant is bevoegd om van de medewerkers van de gemeente mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht nodig heeft. Burgemeester en wethouders zorgen er voor dat de alle medewerkers hieraan meewerken.

  • 3. Burgemeester en wethouders zorgen er voor dat de medewerkers van de gemeente de accountant die informatie geven zodat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten en balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.

Artikel 6 Overige controles en opdrachten

  • 1. Voor zover nodig kunnen burgemeester en wethouders de accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden inzake de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt.

  • 2. Burgemeester en wethouders zorgen er voor dat de uitvoering van het beleid inzake betreffende de specifieke uitkeringen van het rijk overeenkomstig de eisen van rechtmatigheid van de desbetreffende ministeries is. Burgemeester en wethouders zijn voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant als dit in het belang van de gemeente is.

  • 3. Burgemeester en wethouders zorgen voor de verantwoording aan derden en nemen hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Moet een deel van deze eisen worden uitgevoerd door een accountant dan zijn burgemeester en wethouders bevoegd hiervoor opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant als dit in het belang van de gemeente is.

Artikel 7 Rapportering

  • 1. Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring meldt hij dit meteen schriftelijk aan de raad en zendt hiervan tegelijk een afschrift aan burgemeester en wethouders.

  • 2. In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel)controles verslag uit over zijn bevindingen van niet bestuurlijk belang zijnde aan de gemeentesecretaris.

  • 3. De accountantsverklaring en het verslag van bevindingen worden voor verzending aan de raad door de accountant aan burgemeester en wethouders voorgelegd met de mogelijkheid voor burgemeester en wethouders om op deze stukken te reageren.

  • 4. Als de raad dit wenst bespreekt de accountant voorafgaande aan de behandeling van de jaarstukken in de raad het verslag van bevindingen met de raad of een afvaardiging uit de raad.

Artikel 8 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2005;

  • 2. deze verordening kan worden aangehaald onder de naam "controleverordening van de gemeente Bolsward";

  • 3. de op 23 september 2003 vaststelde controleverordening met ingang van 1 januari 2005 in te trekken.