Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Eijsden

Verordening regelende taak, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de beheerscommissie integratieproject ursulinencomplex Eijsden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Eijsden
Officiële naam regelingVerordening regelende taak, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de beheerscommissie integratieproject ursulinencomplex Eijsden
CiteertitelVerordening regelende taak, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de beheerscommissie integratieproject ursulinencomplex Eijsden
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVeiligheid en bestuur

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening geldt voor het grondgebied van voormalig gemeente Eijsden. Datum bekendmaking bij benadering ingevuld.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 61 lid 1 sub a

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

26-04-198301-01-2013nieuwe regeling

12-04-1983

onbekend

Onbekend.

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING REGELENDE TAAK, BEVOEGDHEDEN SAMENSTELLING EN WERKWIJZE VAN DE BEHEERSCOMMISSIE INTEGRATIEPROJECT URSULINEN- COMPLEX EIJSDEN

De Raad der gemeente Eijsden;

gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders de dato

gelet op artikel 61, lid 1, sub a van de gemeentewet;

BESLUIT:

  • I.

    in te stellen een commissie als bedoeld in artikel 61, lid 1, sub a der gemeentewet, onder de naam: “Beheerscommissie integratieproject Ursulinencomplex Eijsden”

  • II.

    voor deze Commissie, ingevolge artikel 64 van de gemeentewet, vast te stellen de navolgende verordening: "VERORDENING REGELENDE TAAK, BEVOEGDHEDEN SAMENSTELLING EN WERKWIJZE VAN DE BEHEERSCOMMISSIE INTEGRATIEPROJECT URSULINEN- COMPLEX EIJSDEN".

TAAK

Artikel 1

De Commissie is mede belast met het beheer en de exploitatie van de ruimten in het Integratieproject Ursulinencomplex Eijsden, voor zover die ruimten zijn bestemd voor activiteiten op maatschappelijk, levensbeschouwelijk, cultureel en recreatief gebied, voor de inwoners van de gemeente Eijsden.

Artikel 2

De Commissie tracht dit doel te bereiken door:

  • a.

    het initiëren, stimuleren en coördineren van de in artikel 1 bedoelde activiteiten in de daarvoor bestemde ruimten in het complex;

  • b.

    het bevorderen van de onderlinge samenwerking tussen de verenigingen, stichtingen en groeperingen die van de accommodatie gebruik maken;

  • c.

    het onderhouden van de contacten tussen de gemeente en de gebruikers van de accommodatie;

  • d.

    het verstrekken van adviezen, desgevraagd of uit eigen beweging, aan de Gemeenteraad en/of aan Burgemeester en Wethouders, over alle zaken welke het gemeentelijk beleid met betrekking tot dit complex aangaan;

  • e.

    het verstrekken van adviezen, desgevraagd of uit eigen beweging aan de gebruikers met betrekking tot het gebruik van de accommodatie;

  • t.

    het houden van toezicht op de naleving van de aangegane overeenkomsten van huur en verhuur met de gebruikers;

  • g.

    het houden van toezicht op de naleving van de door de Gemeenteraad, Burgemeester en Wethouders of de Commissie net betrekking tot het beheer, het gebruik en het onderhoud van de accommodatie vastgestelde regelingen.

SAMENSTELLING

Artikel 3

  • 1. De Commissie bestaat uit tenminste 7 en ten hoogste 9 leden, waarvan

    • a.

      een lid,te benoemen door Burgemeester en Wethouders uit hun midden, dat tevens optreedt als voorzitter der Commissie;

    • b.

      twee leden, te benoemen door de Gemeenteraad uit zijn midden, geen leden van het College van Burgemeester en Wethouders zijnde;

    • c.

      een lid, te benoemen door Burgemeester en Wethouders, uit en op voordracht van het Bestuur van de Stichting Openbare Bibliotheek Eijsden;

    • d.

      de overige leden, te benoemen door. Burgemeester en Wethouders op aanbeveling van en uit de Besturen van de plaatselijke verenigingen, stichtingen en groeperingen die van ruimten in het complex voor de in artikel 1 genoemde activiteiten, gebruik maken.

  • 2. De leden dienen woonachtig te zijn in de gemeente Eijsden. In bijzondere gevallen kan hiervan ontheffing worden verleend door Burgemeester en Wethouders.

Artikel 4

De Commissie kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 5

Leden van de Commissie kunnen alleen zijn degenen die voldoen aan de vereisten, die voor het lidmaatschap van de Raad zijn gesteld. Zij mogen geen der met het lidmaatschap van de Raad onverenigbare betrekkingen bekleden.

ZITTINGSDUUR

Artikel 6

  • 1. De zittingsduur der leden is gelijk aan die van de leden van de Gemeenteraad, met dien verstande dat deze voor de eerste keer eindigt op de eerste dinsdag in september 1986;

  • 2. De aftredende leden zijn terstond herbenoembaar;

  • 3. Het lidmaatschap van de Commissie kan ten alle tijde op eigen verzoek worden beëindigd. Dit verzoek wordt schriftelijk bij Burgemeester en Wethouders ingediend, die daarvan zo spoedig mogelijk kennisgeven aan de Commissie. Het lid dat ontslag heeft gevraagd houdt zitting totdat zijn opvolger de benoeming heeft aanvaard. Binnen twee maanden dient in de vacature te zijn voorzien;

  • 4. Het lidmaatschap van de Commissie eindigt eveneens

    • a.

      bij verlies van de hoedanigheid, waarin de benoeming plaats vond;

    • b.

      wanneer een lid zijn verplichtingen jegens de Commissie niet nakomt, alsook wanneer van de Commissie redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren. De voordracht tot opzegging geschiedt schriftelijk door de Commissie aan Burgemeester en Wethouders;

  • 5. Ter vervulling der opengevallen plaats is het bepaalde in artikel 3 van overeenkomstige toepassing.

WERKWIJZE

Artikel 7

De wijze van vergaderen en de verdere werkwijze van de Commissie, alsmede al hetgeen daarmede samenhangt, kan nader worden geregeld bij een afzonderlijk door de Commissie, onder goedkeuring van Burgemeester en Wethouders, vast te stellen reglement, zulks met inachtneming van de navolgende bepalingen:

  • a.

    de Commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste eenderde van het aantal leden zulks nodig oordelen;

  • b.

    de vergaderingen vinden geen doorgang, indien niet neer dan de helft van de leden aanwezig is;

  • c.

    indien een vergadering op grond van het bepaalde onder b geen doorgang kan vinden, wordt een nieuwe vergadering belegd. In deze vergadering kunnen besluiten worden genomen, ongeacht het aantal aanwezige leden, maar alleen over onderwerpen die in de oproeping tot de vorige vergadering duidelijk omschreven zijn vermeld. Tussen de vorige en de daarop volgende vergadering als hier bedoeld, moet tenminste een tijdvak van een week, doch ten hoogste veertien dagen liggen;

  • d.

    over alle zaken wordt mondeling en bij hoofdelijke oproeping gestemd, doch bij het doen van keuzen, voordrachten en aanbevelingen van personen, bij gesloten en ongetekende briefjes;

  • e.

    besluiten worden genomen hij meerderheid van stemmen.

  • f.

    Indien bij het doen van keuzen, voordrachten en aanbevelingen van personen, bij herstemming de stemmen staken beslist terstond het lot; bij staking van stemmen in alle andere gevallen is de stem van de voorzitter beslissend;

  • g.

    het eerste en het tweede lid van artikel 52 der gemeentewet zijn op de leden der Commissie van toepassing.

Artikel 8

Indien een vergadering in het openbaar wordt gehouden, brengt de voorzitter, tegelijk met de oproeping, dag, uur en plaats der vergadering ter openbare kennis.

Artikel 9

  • 1. De besluiten van de Commissie worden door de voorzitter voorbereid en uitgevoerd;

  • 2. De voorzitter ondertekent alle van de Commissie uitgaande stukken.

Artikel 10

  • 1. Burgemeester en Wethouders wijzen een ambtenaar ter gemeentesecretarie aan als secretaris der Commissie;

  • 2. De secretaris is de Commissie en de voorzitter behulpzaam bij de vervulling van hun taken;

  • 3. Door hen worden alle van de Commissie uitgaande stukken mede ontekend;

  • 4. Van alle vergaderingen van de Commissie wordt door de secretaris een verslag opgemaakt en binnen tien dagen aan de leden van de Commissie, alsmede aan Burgemeester en Wethouders toegezonden.

BEVOEGDHEDEN

Artikel 11

De Commissie heeft alle bevoegdheden van de Gemeenteraad en van Burgemeester en Wethouders, welke voor de vervulling van haar taak nodig zijn, behoudens de bevoegdheden

  • a.

    welke vermeld zijn in artikel 63, lid 1 van de gemeentewet;

  • b.

    het benoemen, schorsen en ontslaan van personeel;

  • c.

    het vaststellen van de tarieven voor het gebruik van de accommodatie.

Artikel 12

  • 1. Voor zover aan de Commissie bevoegdheden 'van de Gemeenteraad zijn toegekend, vindt de vergadering van de Commissie, voor zover daarin onderwerpen die bevoegdheden betreffende aan de orde zijn, in het openbaar plaats. Het gestelde in artikel 64, 2e lid, 2e, 3e en 4e volzin van de gemeentewet, is dan van toepassing;

  • 2. De Commissie kan ook andere onderwerpen in het openbaar behandelen;

  • 3. Van de in openbare vergadering genomen besluiten kan een ieder inzage nemen en -te zijnen koste- afschrift doen maken.

Artikel 13

  • 1. Personeel, belast met het beheer en onderhoud van de accommodatie, wordt door Burgemeester en Wethouders benoemd na een door de Commissie telkens daartoe gedane aanbeveling van zo mogelijk twee personen;

  • 2. Alvorens door Burgemeester en Wethouders ontslag wordt verleend of tot schorsing van personeel wordt overgegaan, zal de Commissie worden gehoord.

Artikel 14

Alvorens de tarieven voor het gebruik van de accommodatie worden vastgesteld c.q. worden gewijzigd, winnen Burgemeester en Wethouders het advies in van de Commissie.

Artikel 15

De leden van de Commissie hebben Vrije toegang tot de accommodatie.

VERANTWOORDING

Artikel 16

  • 1. De Commissie neemt geen beslissingen waaruit financiële verplichtingen voor de gemeente voortvloeien, als op de haar toegewezen begrotingsposten geen of niet voldoende crediet beschikbaar is;

  • 2. Alle inkomsten en uitgaven lopen via de gemeentekas3 met inachtneming van de daaromtrent gestelde wettelijke voorschriften en bepalingen.

Artikel 17

  • 1. De leden van de Commissie zijn, ieder afzonderlijk en tezamen, voor de uitoefening van de taak der Commissie aan de Gemeenteraad en aan Burgemeester en Wethouders verantwoording verschuldigd en geven hen te dien aanzien alle verlangde inlichtingen.

  • 2. De voorzitter van de Commissie doet van alle besluiten die worden genomen op grond van een oorspronkelijk aan de Gemeenteraad of aan Burgemeester en Wethouders toekomende bevoegdheid mededeling aan het betreffende orgaan.

Artikel 18

Indien krachtens enige wettelijke regeling besluiten van de Commissie openbaar gemaakt moeten worden, geschiedt dit door de zorg van de voorzitter op de in de gemeente gebruikelijke wijze.

SLOTBEPALTNGEN

Artikel 19

Wijziging van deze verordening heeft niet plaats dan na overleg met de Commissie.

Artikel 20

Burgemeester en Wethouders beslissen, in overleg met de Commissie, op vragen die naar aanleiding van toepassing van deze verordening kunnen rijzen, alsmede in gevallen waarin deze verordening niet voorziet.

Artikel 21

Deze verordening treedt in werking met ingang van een nader door Burgemeester en wethouders te bepalen datum.

Vastgesteld door de Raad der Gemeente Eijsden, in zijn vergadering van 12 april 1983.

Secretaris, Voorzitter

J.H..M. Bronckers, J.G..T. Bouwens