Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Gaasterlân-Sleat

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Gaasterlân-Sleat
Officiële naam regelingVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2010
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 33, lid 3

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-11-201001-01-2014Nieuwe regeling

12-10-2010

Balkster Courant, 04-11-2010

Raad 12-10-2010, nr. 16

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Gaasterlân-Sleat;

gelezen het voorstel van de griffier;

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende:

“Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2010”.

Paragraaf 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1 Verzoek om informatie

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

  • 2. Als de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid stelt hij de griffier daarvan in kennis. De griffier overlegt met de secretaris. De secretaris beslist.

  • 3. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere (ambtelijke) bijstand die een aanzienlijk tijdsbeslag vergt.

  • 4. De bijstand, bedoeld in het derde lid, wordt verleend door de griffier. Als de gevraagde bijstand niet door de griffier kan worden verleend, kan de griffier de secretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2 Verlenen van ambtelijke bijstand

  • 1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de secretaris ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, derde lid, aan een raadslid, tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden.

  • 2. De secretaris beoordeelt, na overleg met de griffier, of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3. Als de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

  • 4. De griffier verstrekt de betreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek.

  • 5. Indien (leden van) het college en de raad informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Artikel 3 Weigering verzoek ambtelijke bijstand

Als het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4 Geschil over ambtelijke bijstand

  • 1. Als een raadslid niet tevreden is over de verleende ambtelijke bijstand kan hij hiervan mededeling doen aan de griffier.

  • 2. Als overleg met de griffier, eventueel in het bijzijn van de secretaris, niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing, leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over op de kwestie.

Artikel 5 Hoeveelheid ambtelijke bijstand

  • 1. Elk raadslid heeft recht op ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1.

  • 2. De griffier houdt een register bij van de verleende ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, derde lid, waarin per verzoek om bijstand aan de reguliere ambtelijke organisatie wordt opgenomen:

    • a.

      welk raadslid om bijstand heeft verzocht;

    • b.

      over welk onderwerp om bijstand is verzocht;

    • c.

      welke ambtenaar de bijstand heeft verleend;

    • d.

      hoeveel tijd het verlenen van de bijstand heeft gekost;

    • e.

      de reden waarom een verzoek is geweigerd.

Paragraaf 2 Fractieondersteuning

Artikel 6 Recht op financiële vergoeding

  • 1. De fracties als bedoeld in artikel 5 van het Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad hebben jaarlijks recht op financiële vergoeding als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2. Deze vergoeding bestaat maximaal uit:

    • a.

      een bedrag per fractie. Het deelbudget voor de fracties is 5/8 deel van het in de begroting vastgestelde budget voor fractieondersteuning. Elke fractie heeft recht op een evenredig deel van dit deelbudget.

    • b.

      een bedrag per fractielid. Het deelbudget voor de fractieleden is 3/8 deel van het in de begroting vastgestelde budget voor fractieondersteuning. Elk fractielid heeft recht op een evenredig deel van dit deelbudget.

  • 3. De vergoeding voor fractieondersteuning wordt op declaratiebasis verstrekt.

Artikel 7 Besteding financiële vergoeding

  • 1. De fracties besteden de vergoeding om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2. De vergoeding mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften;

    • d.

      uitgaven welke dienen besteed te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    • e.

      algemene opleidingen voor raads- en commissieleden tenzij deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de politieke uitgangspunten van de deelnemers;

    • f.

      controle of contra-expertise;

    • g.

      attentiegeschenken ten behoeve van relaties;

    • h.

      zogeheten ‘lief en leed’ activiteiten;

    • i.

      de ontvangst van andere raads- en/of Statenfracties;

    • j.

      bestedingen aan raadsleden of bedrijven van raadsleden voor werkzaamheden, die zij als (beleids)medewerker of anderszins in opdracht van een fractie verrichten;

    • k.

      (her)verkiezing van raadsleden;

    • l.

      reiskosten, die niet voortvloeien uit opleidingen, cursussen en seminars, die tot doel hebben de kwaliteit van het fractiewerk te verhogen.

Artikel 8 Gevolgen splitsen fractie

  • 1. Als het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de vergoeding:

    • a.

      bij vermindering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt;

    • b.

      bij vermeerdering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt.

  • 2. Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 6, tweede lid, vastgestelde vergoeding voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 3. Bij splitsing van een fractie worden de inmiddels aan de oorspronkelijke fractie verstrekte vergoedingen verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit het tweede lid.

  • 4. Bij samenvoeging van fracties is het tweede lid van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat dan de op grond van artikel 6, tweede lid, vastgestelde vergoedingen bij elkaar worden opgeteld.

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    De Verordening op ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2008 van 8 april 2008 wordt op de in het eerste lid bedoelde dag ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2010”.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad voornoemd in zijn

openbare vergadering van 12 oktober 2010,

voorzitter griffier