Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Middelharnis

Verordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Middelharnis
Officiële naam regelingVerordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ
CiteertitelVerordening Cliëntenparticipatie WWB en WIJ gemeente Middelharnis 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpWerk en loopbaan

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt de Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand 2006.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 147, lid 1
  2. Wet investeren in jongeren, art. 12, lid 1, onder d

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-200927-02-2013Nieuwe regeling

01-10-2009

Ons Eiland, 15-10-2009

Besluitnummer: 9

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Middelharnis;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 1 september 2009,

gelet op artikel 147, eerste lid Gemeentewet, en artikel 12, eerste lid en onderdeel d van deWet investeren in jongeren. Overwegende dat het noodzakelijk is de wijze waarop cliëntenbetrokken worden bij de uitvoering van de wet, bij verordening te regelen;

b e s l u i t:

vast te stellen de Verordening cliëntenparticipatie WWB en WIJ gemeente Middelharnis2009:

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1 In deze verordening wordt verstaan onder:a. De wet: de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet inkomensvoorziening oudere engedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorzieningoudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)en de Wet investeren in jongeren (WIJ);b. Cliënt: de persoon die een uitkering ontvangt van de gemeente op grond van de wet,als bedoeld in het eerste lid onder a, alsmede de persoon die behoort tot de personenkringals omschreven in artikel 7, eerste lid, onder a. van de wet. In deze verordeningwordt onder cliënt mede verstaan: de jongere als bedoeld in artikel 2 van deWIJ;c. Belangenorganisaties: organisaties van cliënten als bedoeld onder b, alsmede organisatiesdie mede de belangen van cliënten behartigen, werknemersorganisatiesdaaronder begrepen;d. Cliëntenplatform: een uit vertegenwoordigers van cliënten bestaand overlegorgaanmet taken en bevoegdheden zoals in deze verordening omschreven;e. Colleges: de colleges van burgemeester en wethouders van de participerende gemeenten.f. Portefeuillehoudersoverleg: periodiek overleg tussen portefeuillehouders van de participerendegemeenten.

  • 2 Voor zover niet anders bepaald, worden begrippen in deze verordening gebruikt in dezelfdebetekenis als in de wet.

Artikel 2 Taak, doelstelling en werkwijze

  • 1 Door de gemeenten Dirksland, Goedereede, Middelharnis en Oostflakkee is een gezamenlijkcliëntenplatform als bedoeld in artikel 47 van de wet ingesteld.

  • 2 Met de instelling van een cliëntenplatform en het overleg wordt beoogd meerwaarde tebereiken in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de wet.

  • 3 Het cliëntenplatform heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren van de colleges,en gemeenteraden over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering, de controleen de evaluatie van het gemeentelijk beleid ten aanzien van cliënten betreffen, daaronderbegrepen de wijze waarop rijksregelgeving wordt uitgevoerd.

  • 4 Het cliëntenplatform is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriftenen andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben.

Artikel 3 Samenstelling van het cliëntenplatform

  • 1 Het cliëntenplatform bestaat uit cliënten van de participerende gemeenten en vertegenwoordigersvan belangenorganisaties.

  • 2 Het cliëntenplatform bestaat uit maximaal 2 cliënten per gemeente die een uitkering ingevolge de WWB, IOAW en de IOAZ ontvangen. Daarnaast bestaat het cliëntenplatform uit maximaal 1 jongere per gemeente die een inkomensvoorziening dan wel werkleeraanbodingevolge de WIJ ontvangt. Het maximaal aantal leden bedraagt 17 personen, inclusief minimaal 2 vertegenwoordigers van belangenorganisaties.

  • 3 De leden van het platform als bedoeld in het tweede lid zijn bekend bij de participerendegemeenten en worden benoemd door de colleges, op voordracht van het portefeuillehoudersoverleg.

  • 4 De zittingstermijn voor leden van het cliëntenplatform bedraagt twee jaar. De leden kunnenmaximaal tweemaal worden herbenoemd. Na een afwezigheid van twee jaren kaneen lid dat driemaal twee jaren zitting heeft gehad in het cliëntenplatform, opnieuw wordenbenoemd.

  • 5 Bij tussentijds aftreden van een lid voorziet het platform zelfstandig in een voordracht voor een opvolger. Tussentijdse vervanging geschiedt voor de resterende zittingstermijn.

  • 6 De leden kiezen uit hun midden een bestuur, bestaande uit een voorzitter, een penningmeester, een secretaris en een algemeen adjunct.

  • 7 De leden verrichten hun werkzaamheden zonder last, maar voeren waar nodig wel ruggespraak met hun achterban.

  • 8 Het lidmaatschap van het cliëntenplatform is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad dan wel het college van B&W van één der participerende gemeenten.

  • 9 Het cliëntenplatform stelt een huishoudelijk reglement vast.

Artikel 4 De overlegvergadering

  • 1 De overlegvergadering vindt eenmaal in het kwartaal plaats of zoveel vaker als de voorzitterdan wel tenminste drie leden dat nodig achten.

  • 2 Een vertegenwoordiger van de gemeenten woont, op verzoek van het platform, dochtenminste 4x per jaar de overlegvergadering bij en kan toelichting geven.

  • 3 Het cliëntenplatform heeft de mogelijkheid derden uit te nodigen in verband met een vande agendapunten van de overlegvergadering.

  • 4 Het cliëntenplatform kan geen beslissingen nemen indien niet ten minste de helft van hetaantal stemgerechtigde leden aanwezig is. Alle beslissingen worden met tweederdemeerderheid van stemmen genomen.

  • 5 De vergadering is openbaar. De stukken voor de vergadering zijn bij aanvang van devergadering voor het publiek beschikbaar.

  • 6 Aan het cliëntenplatform gevraagde adviezen worden binnen twee weken na behandelingin overlegvergadering uitgebracht.

Artikel 5 De informatievoorziening

  • 1 De gemeenten dragen zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening richting clientenplatformmet betrekking tot zaken die tot het taakgebied van het cliëntenplatformbehoren.

  • 2 De gemeenten betrekken, waar mogelijk, het cliëntenplatform bij het ontwikkelen en aanpassenvan de informatievoorziening aan cliënten bijvoorbeeld waar het gaat om formulierenen voorlichtingsmateriaal.

Artikel 6 De facilitering

  • 1 De participerende gemeenten stellen allen 25% van het benodigde budget beschikbaarten behoeve van de werkzaamheden van het cliëntenplatform.

  • 2 Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van de colleges, onder meer kosten wordengebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering en organisatiekosten.De cliënten in het cliëntenplatform hebben recht op een vrijwilligersvergoeding conformeen door de raad vastgesteld bedrag per deelgenomen vergadering met een maximumvan 6 vergaderingen op jaarbasis. De vertegenwoordigers van belangenorganisatieshebben geen recht op de vrijwilligersvergoeding.

  • 3 De gemeenten stellen vergaderruimte en kopieerfaciliteiten beschikbaar ten behoeve vanhet naar behoren kunnen functioneren van het cliëntenplatform.

Artikel 7 De verslaglegging

Jaarlijks brengt het cliëntenplatform aan de colleges verslag uit van zijn activiteiten en bevindingenover het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoordingafgelegd over de besteding van het beschikbare budget.

Artikel 8 Garantstelling

De colleges dragen er zorg voor dat cliënten die lid zijn of zijn geweest van het cliëntenplatformuit hoofde van hun lidmaatschap op geen enkele wijze worden benadeeld op aansprakendie voortvloeien uit de wet.

Artikel 9 Evaluatie

De colleges evalueren eens per vier jaar het functioneren van het cliëntenplatform en eventueelvaker indien het cliëntenplatform of de colleges tussentijdse evaluatie nodig achten.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1 De colleges kunnen met betrekking tot de uitvoering van deze verordening nadere regelsstellen.

  • 2 Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening cliëntenparticipatie WWB enWIJ gemeente Middelharnis 2009.

  • 3 Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2009.

  • 4 Op de datum van inwerkingtreding van deze verordening vervalt de Verordening CliëntenparticipatieWet werk en bijstand 2006 zoals vastgesteld in de vergadering van 6 juli2006.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raadvan de gemeente Middelharnis op 1 oktober 2009.

De griffier,                                                                 De voorzitter,

P. W. Berrevoets-Ringelberg.                               drs. P. Zevenbergen. 

1 ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 1: BegripsbepalingenDit artikel regelt de noodzakelijke begripsbepalingen.

Artikel 2: Taak, doelstelling en werkwijze1. Om rechtsongelijkheid tussen inwoners van de verschillende gemeenten op Goeree-Overflakkee te verkleinen is ervoor gekozen om eilandelijk beleid te ontwikkelen. Het ishierom niet meer dan logisch dat ook de cliëntenparticipatie eilandelijk wordt opgezet.Een andere belangrijke reden is gelegen in het feit dat het, gezien de kleine cliëntenaantallen,bijna onmogelijk zal zijn per gemeente een platform samen te stellen.2. Door inspraak van cliënten en betrokken belangenorganisaties kan de kwaliteit van hetbeleid en de dienstverlening verbeterd worden. In de SUWI-wetgeving staat de cliëntcentraal, hetgeen ertoe leidt dat een vorm van cliëntenparticipatie als onmisbaar magworden aangemerkt.3. De inhoud van dit lid spreekt voor zich.4. De leden van het cliëntenplatform handelen voor de zaak van alle cliënten, de nietuitkeringsgerechtigden(Nuggers) en de houders van een algemene nabestaandenuitkering.Persoonlijke zaken behoren niet tot het inspanningsveld van het platform.

Artikel 3: Samenstelling van het cliëntenplatform1. Om de continuïteit van het platform enigszins te waarborgen is gekozen voor een samenstellingvan individuele cliënten en belangenorganisaties. Door deze samenstellingmag ervan uit gegaan worden dat alle taken van die het platform toebedeeld heeft gekregennamelijk het gevraagd en ongevraagd adviseren van college & raad inzake vorming,de uitvoering, de controle en de evaluatie van het gemeentelijk beleid naar behoren kanworden uitgevoerd.2. Het cliëntenplatform is eilandbreed. Hierdoor is er gekozen voor maximaal 2 cliënten pergemeente, maximaal 1 jongere per gemeente en 2 vertegenwoordigers van belangenorganisaties.Er is hierdoor sprake van een gemêleerd gezelschap, een evenredige vertegenwoordigingvan de participerende gemeenten.3. Gezien de speciale taak die de leden van het cliëntenplatform hebben namelijk de beoordelingen evaluatie van het door de colleges te voeren beleid, is benoeming door decolleges gewenst.4. De inhoud van dit lid spreekt voor zich.5. De inhoud van dit lid spreekt voor zich.6. Het cliëntenplatform is een zelfstandig functionerend orgaan binnen de kaders van deWWB en de WIJ. Ambtelijke en of bestuurlijke ondersteuning is op afroep. Om de continuïteitte waarborgen is het hierom noodzakelijk dat de leden uit hun midden zelf een bestuurkiezen.7. De inhoud van dit lid spreekt voor zich.8. De inhoud van dit lid spreekt voor zich.9. Het platform is verantwoordelijk voor het opstellen van het huishoudelijk reglement. Het isgewenst dat in het huishoudelijk reglement in ieder geval de wijze van agendavormingwordt beschreven.

Artikel 4: De overlegvergadering1. De inhoud van dit lid spreekt voor zich.2. De inhoud van dit lid spreekt voor zich.3. De inhoud van dit lid spreekt voor zich.4. De inhoud van dit lid spreekt voor zich.5. De inhoud van dit lid spreekt voor zich.6. Minimaal 4 keer per jaar vindt er een overlegvergadering plaats tussen gemeenten enplatform. Bij het staken van stemmen of bij het geen doorgang hebben van de geplandevergadering op verzoek van het platform zijn de gemeenten bij ontbreken van adviesgemachtigd het voorgenomen beleid toch tot uitvoer te brengen.

Artikel 5: De informatievoorzieningHet is voor een goede taakuitoefening essentieel dat de informatievoorziening plaatsvindt ineen zodanig vroeg stadium, dat advisering door het cliëntenplatform zinvol is.De inhoud van dit lid spreekt voor zich.

Artikel 6: De facilitering1. Het cliëntenplatform is een eilandelijk initiatief. Er is qua samenstelling niet gerekendnaar het aantal bijstandgerechtigden of inwoners, maar een gelijke verdeling onder departiciperende gemeenten. De OGO-verdeelsleutel is hierom niet op zijn plaats, er is gekozenvoor een gelijkmatige verdeling onder de participerende gemeenten.2. De inhoud van dit lid spreekt voor zich.3. De inhoud van dit lid spreekt voor zich.4. De inhoud van dit lid spreekt voor zich.

Artikel 7: De verslaglegging.De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 8: GarantstellingDe inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 9: EvaluatieDe inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 10: SlotbepalingenDe inhoud van dit artikel spreekt voor zich.