Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Middelharnis

Verordening GBA

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Middelharnis
Officiële naam regelingVerordening GBA
CiteertitelVerordening GBA
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpUittreksels en registers

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
  2. Wet bescherming persoonsgegevens

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Reglement GBA

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-01-201406-01-2014vervallen van rechtswege

28-11-2013

Stb. 2013, 494

33555
26-03-201006-01-2014Nieuwe regeling

04-02-2010

Ons Eiland, 18-03-2010

Besluitnummer: 16e

Tekst van de regeling

De raad;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders (het college) van 12 januari 2010;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens;

besluit:

vast te stellen de navolgende

Verordening GBA

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:a. Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;b. Verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;c. Besluit GBA: het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;d. GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de Wet GBA;e. verantwoordelijke: degene die zeggenschap heeft over de GBA, zijnde het college; f. beheerder: degene die op grond van de Beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;g. medewerkers Burgerzaken: alle medewerkers van het werkveld Klantenbalie en de backoffice Burgerzaken die, onder leiding van het hoofd van de afdeling Maatschappelijke Zaken, werkzaam zijn en belast zijn met de uitvoering van de taken die voortvloeien uit de Wet GBA;h. ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA in de GBA is opgenomen;i. afnemer: een bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, lid 1, van de Algemene wet bestuursrecht;j. derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;k. binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente.  

Artikel 2 Binnengemeentelijke afnemers

  • 1 De verantwoordelijke regelt de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voorde binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling vanhun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62van de Wet GBA kunnen voldoen. 

  • 2 Op grond van een besluit van de verantwoordelijke worden de in bijlage 1 vermelde gegevens aan de eveneens in deze bijlage vermelde binnengemeentelijke afnemers verstrekt. 

  • 3 De gegevens als bedoeld in lid 1 worden slechts verstrekt overeenkomstig de Regeling binnen-gemeentelijke afnemers. 

Artikel 3 Beheer van de GBA

  • 1 Beheerder van de GBA is de functionaris als bedoeld in artikel 1, onder f.

  • 2 De beheerder is belast met de dagelijkse zorg voor de GBA.

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1 Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen, vanverwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de verantwoordelijken van andere gemeentelij-ke registraties gegevens verstrekt. 

  • 2 De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.

Artikel 5 Rechtstreeks toegang tot de GBA

  • 1 Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:a. de beheerder;b. de medewerkers Burgerzaken;c. met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA, de volgende binnengemeentelijke afnemers: alle afdelingen binnen de gemeentelijke organisatie voor wat betreft de algemene, bijzondere, administratieve gegevens en verwijsgegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun wettelijke taken. 

  • 2 Degenen als bedoeld in lid 1, onder c, hebben alleen rechtstreeks toegang indien zij daartoe zijn aangewezen door de beheerder.

  • 3 De beheerder kan in verband met de rechtstreekse toegang tot de GBA, aan de personen als bedoeld in lid 1 en lid 2 aanwijzingen geven met betrekking tot het gebruik van de GBA.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden aan de in bijlage 3 genoemde binnengemeentelijke afnemers de in deze bijlage genoemde gegevens op schriftelijke wijze systematisch verstrekt.

Artikel 7 Verstrekking aan derden en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, lid 2, van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, aan de in bijlage 4 genoemde derden de in deze bijlage genoemde gegevens worden verstrekt ten behoeve van de aangegeven doelen, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 8 Instructie

Medewerkers Burgerzaken worden bij hun aanstelling geïnstrueerd over de toepassing van deze verordening, en nemen kennis van alle overige documenten die in het privacydocumentatiedossier zijn opgenomen. Deze instructie vindt bovendien tenminste eenmaal per jaar plaats. De kennisname wordt bevestigd in de in bijlage 5 opgenomen kennisnametabel.

Artikel 9 Terugmeldplicht

  • 1 Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de GBA, doet hiervan mededeling aan de verantwoor-delijke. 

  • 2 In bijlage 6 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.  

  • 3 De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

  • 4 De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afne-mer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de Wet GBA en de artikelen 62 en 63 van het Besluit GBA. 

Artikel 10 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het Logisch Ontwerp GBA, het (Informatie-)beveiligingsplan en het Informatie- en automatiseringsplan. 

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1 De op 7 oktober 2004 vastgestelde Verordening Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens wordt ingetrokken op het moment van in werking treden.

  • 2 Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van bekendmaking.

  • 3 Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening GBA’.

  • 4 Deze verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de GBA.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad op 4 februari 2010.

De griffier,                                                                                      De voorzitter,

P.W. Berrevoets-Ringelberg.                                                     drs. P. Zevenbergen.

Gegevensverstrekking aan binnengemeentelijke afnemers 1

Rechtstreeks toegang tot de GBA 2

Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben uitsluitend de geautoriseerde medewerkers van de volgende binnengemeentelijke organisatieonderdelen:

Stafafdeling Afdeling FAZA, werkveld Financiën Afdeling FAZA, werkveld BelastingenAfdeling FAZA, werkveld Algemene en Juridische ZakenAfdeling MAZA, werkveld OnderwijsAfdeling MAZA, werkveld Sociale ZakenAfdeling GEZA, Ruimtelijke OntwikkelingAfdeling GEZA, Openbare Werken

De verstrekking heeft betrekking op de algemene gegevens uit de categorieën 01, 02, 03, 04, 05, 55, 06, 08, 58 en 09 van de persoonslijst.Daarnaast heeft de verstrekking betrekking op de verwijsgegevens, die niet behoren tot de persoonslijst.

De doelen voor welke de verstrekking plaats vindt zijn:

 verificatie van gegevens ten behoeve van binnen de genoemde organisatieonderdelen uit te voeren wettelijke taken; verificatie van gegevens ten behoeve van binnen de genoemde organisatieonderdelen uit te voeren taken in het kader van gemeentelijke beleid; bijhouding van de administraties van genoemde organisatieonderdelen met behulp van de gegevens uit de basisadministratie. 

 

Systematische gegevensverstrekking 3

Gegevensverstrekking aan derden 4

Overzicht van gegevensverstrekking aan “vrije” derden.

Aan de in deze bijlage opgesomde categorieën van instellingen of personen worden algemene en verwijsgegevens verstrekt over:- de naam;- de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel de geregistreerd partner;- de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner;- het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel de geregistreerde partner;- de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner;- het adres;- de gemeente van inschrijving;- de geboortedatum;- de datum van overlijden.

Categorieën van derden aan wie op grond van artikel 100 van de Wet GBA de genoemde gegevens worden verstrekt:

a. privaatrechtelijke rechtspersonen, zonder winstoogmerk, ten behoeve van de bijhouding van hun ledenadministratie;b. woningcorporaties, woningbouwverenigingen of woningstichtingen, voor zover de gegevens nodig zijn voor de woonruimteverdeling en de huursubsidieprocedures;c. niet-commerciële organisaties met een maatschappelijke- of filantropische functie of doelstelling, ten behoeve van de bijhouding van hun leden-, cliënten- of donateursadministratie; te-vens kunnen aan deze organisaties (a)-selecte steekproeven of selecties worden verstrekt;d. gesubsidieerde instellingen voor de bijhouding van hun ledenadministratie;e. natuurlijke personen, die ten behoeve van het gebruik in het maatschappelijk verkeer gegevens nodig hebben van alle personen, die op hun adres in de gemeente zijn ingeschreven;f. natuurlijke personen, voor zover de gegevens gevraagd worden voor een genealogisch onderzoek of reünie; betreft het een genealogisch onderzoek en betrokkene is als ingezetene ingeschreven in de basisadministratie dan wordt niet meer verstrekt dan de in artikel 100, lid 2 van de Wet GBA bedoelde gegevens. De verstrekking aan natuurlijke personen als bedoeld onder categorie f, vindt slechts plaats onder uitdrukkelijke toestemming van de ingeschrevene. 

Kennisnametabel 5

Binnengemeentelijke afnemers die tevens mededeling doen i.v.m. andere dan authentieke gegevens 6

Overzicht van binnengemeentelijke afnemers die zijn aangewezen om mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen zijn verstrekt (gegevens waarover gerede twijfel bestaat):

1. Afdeling FAZA, werkveld Financiën2. Afdeling MAZA, werkveld Sociale Zaken en WMO3. Afdeling GEZA