Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Middelharnis

Verordening auditcommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Middelharnis
Officiële naam regelingVerordening auditcommissie
CiteertitelVerordening Auditcommissie gemeente Middelharnis 2008
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpFinanciën en economie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt Verordening auditcommissie gemeente Middelharnis 2006.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 84

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-01-201316-01-2013intrekking

02-01-2013

Huis-aan-huiskrant Groot Goeree-Overflakkee, 08-01-2013

Z-13-00367
01-02-200816-01-2013Nieuwe regeling

17-01-2008

Ons Eiland, 31-01-2008

Besluitnummer: 12

Tekst van de regeling

De raad;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

gelet op de Controleverordening van de gemeente Middelharnis;

gelezen het voorstel van het presidium van 13 december 2007;

besluit:

vast te stellen de navolgende

Verordening regelende de instelling, de taak en de samenstelling van de auditcommissie

Artikel 1

Er is een auditcommissie gemeente Middelharnis.

Artikel 2

De commissie adviseert de raad ten aanzien van te nemen beslissingen met betrekkingtot:1. de accountantscontrole;2. de verordeningen op grond van artikel 212, 213 en 213 a van de gemeentewet;3. afstemming van onderzoeksopdrachten;4. overige zaken met betrekking tot de gemeentelijke planning & controlcyclus.

Artikel 3

Ten aanzien van de accountantscontrole als genoemd in artikel 2 heeft de commissieeen adviserende rol ten aanzien van:1. het opstellen van een programma van eisen voor de aanbesteding van de accountantscontrole;2. de beoordeling van de aanbesteding i.c. het offertetraject;3. het selecteren van de accountant;4. het begeleiden van de werkzaamheden van de accountant;5. het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;6. het jaarlijks in overleg met de accountant vast te stellen onderzoeksplan;7. het beoordelen door de raad van de jaarrekening/jaarverslag in relatie tot deaccountantsverklaring.

Artikel 4

Ten aanzien van de overige taken als genoemd in artikel 2 is de commissie bevoegd,gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen met betrekking tot:1. gewenste evaluatie respectievelijk bijstelling van de verordeningen ex artikel212, 213 en 213a van de gemeentewet;2. afstemming van extern en intern geïnitieerde onderzoeken;3. de facetten van de planning & controlcyclus;4. het uitbrengen en de kwaliteit van interne en externe rapportages zoals: devoor- en najaarsnota, het jaarverslag en de programmarekening, mede aan dehand van de accountantsverklaring en het rapport van bevindingen.

Artikel 5

  • 1 De commissie bestaat uit 4 leden, waaronder de voorzitter.

  • 2 De raad benoemt de leden, waarbij uitgegaan wordt van een vertegenwoordigingdoor elke fractie in de raad.

  • 3 De raad benoemt de vervangende leden.

  • 4 De raad benoemt de voorzitter.

  • 5 De ambtelijke ondersteuning van de commissie wordt geleverd door de griffier.

Artikel 6

Als adviserend lid worden aan de commissie toegevoegd:• de portefeuillehouder financiën vanuit het college;• de gemeentesecretaris;• de concerncontroller;• het hoofd van het stafbureau financiën;• de accountant; en• een vertegenwoordiger van de rekenkamercommissie Goeree-Overflakkee.

Artikel 7

  • 1 De zittingsduur van de leden van de raad in de commissie is gelijk aan de zittingsperiodeals lid van de raad van de gemeente Middelharnis.

  • 2 De raad kan een raadslid als commissielid ontslaan.

  • 3 Een raadslid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 8

  • 1 Deze verordening wordt aangehaald als: 'Verordening Auditcommissiegemeente Middelharnis 2008'.

  • 2 De verordening treedt in werking op 1 februari 2008.

  • 3 De verordening d.d. 6 juli 2006 met betrekking tot de verordening auditcommissie2006 komt met ingang van de inwerkingtreding van deze verordeningte vervallen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad op 17 januari 2008.

De griffier,                                                                                              De voorzitter,

P.W. Berrevoets-Ringelberg.                                                             G. de Vries-Hommes.

Samenstelling Auditcommissie 1

De Auditcommissie bestaat uit de volgende leden en plaatsvervangend lid:

• de heer M. van den Boom;• de heer P.L. de Feijter;• de heer B.P.M. Vreugde, tevens voorzitter;• mevrouw J.A.H.O. Vermeulen;

• mevrouw D. de Haan, plaatsvervangend lid.

Adviseurs:

• de heer G.E. Kleingeld, wethouder financiën;• de heer H. Scholtens, secretaris;• de heer P. van den Doel, hoofd financiën;• de heer A.L. Koole, lid rekenkamercommissie;• de heer A.E. Gerritsma, accountant;• mevrouw C.J. Vree, voorzitter rekenkamercommissie;• de heer C. Nuijten, controller.

Commissiesecretaris:

• mevrouw E. Hagens.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad op 10 juni 2010.

De griffier,                                                                               De voorzitter,

mr. E. Hagens.                                                                      drs. P. Zevenbergen.