Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Skarsterlân

Organisatiebesluit gemeente Skarsterlân 2007

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Skarsterlân
Officiële naam regelingOrganisatiebesluit gemeente Skarsterlân 2007
CiteertitelOrganisatiebesluit gemeente Skarsterlân 2007
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 160

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-03-200701-01-200701-01-2014nieuwe regeling

28-03-2007

onbekend

collegebesluit 2006006267

Tekst van de regeling

Burgemeester en wethouders van de gemeente Skarsterlân;gelet op artikel 160, lid 1, sub c van de Gemeentewet;besluiten:vast te stellen de volgende Organisatiebesluit Skarsterlân 2007  

Artikel 1 Begripsbepalingen

1. College het college van burgemeester en wethouders;2. Ambtelijke organisatie het geheel van personen in dienst van de gemeente, ongeacht hun rechtspositie, alsmede de (tijdelijke) verbanden waarin zij werkzaam zijn, met uitzondering van de griffie en het openbaar basisonderwijs;3. Gemeentesecretaris de ambtenaar als bedoeld in hoofdstuk VII, par. 2 van de Gemeentewet;4. Algemeen directeur de gemeentesecretaris in zijn functie van hoofd van de ambtelijke organisatie;5. Adjunct-directeur de ambtenaar die de algemeen directeur vervangt bij diens afwezigheid;6. Directie het afstemmingsorgaan voor de algemeen directeur en de adjunct-directeur;7. Afdelingshoofd de ambtenaar die ter ondersteuning van de algemeen directeur is belast met de leiding van een afdeling;8. Managementteam permanent ambtelijk overlegstructuur bestaande uit de algemeen directeur, de adjunct-directeur en de afdelingshoofden;9. Afdeling organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie die belast is met de voorbereiding en uitvoering van een aantal gemeentelijke taken;10. Staf organisatorische eenheid die dient ter directe ondersteuning van het college, de gemeentesecretaris en de directie.11. Bedrijfsleider de ambtenaar die ter ondersteuning van het afdelingshoofd belast is met de leiding van een organisatorische eenheid binnen een afdeling.  

Artikel 2 Structuur van de ambtelijke organisatie

  • 1 De ambtelijke organisatie is opgebouwd volgens het directiemodel en bestaat uit de in het bij dit besluit gevoegd organogram.

  • 2 De taaktoedeling aan de afdelingen/staf geschiedt door het college. Dit vindt plaats op advies van de algemeen directeur. Vooraf raadpleegt hij hierover het managementteam.

  • 3 Op basis van de in het voorgaande lid bedoelde taaktoedeling stelt het college de structuur van de organisatie vast.

  • 4 Onder bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college wordt het dagelijks beheer van de organisatie opgedragen aan de algemeen directeur.

Artikel 3 De gemeentesecretaris

  • 1 De gemeentesecretaris is eerste adviseur van het college.

  • 2 De gemeentesecretaris ziet toe op de uitvoering van door of namens het college genomen besluiten.

Artikel 4 De algemeen directeur

  • 1 De algemeen directeur is, met in achtneming van de gestelde bestuurlijke kaders, eindverantwoordelijk voor en aanspreekbaar op het functioneren van de ambtelijke organisatie.

  • 2 De algemeen directeur neemt besluiten die hij in het kader van het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie nodig acht.

  • 3 De algemeen directeur is het eerste en enige aanspreekpunt voor het college ten aanzien het functioneren van de ambtelijke organisatie.

  • 4 De algemeen directeur is bestuurder in het kader van de Wet op de Ondernemingsraden en als zodanig degene die, namens het college, het hoogste zeggenschap uitoefent bij de leiding van de arbeid.

  • 5 De algemeen directeur is voorzitter van het managementteam.

  • 6 De uitvoering van door het college gemandateerde besluitvorming valt onder de eindverantwoordelijkheid van de algemeen directeur.

Artikel 5 De adjunct-directeur

  • 1 De adjunct-directeur is de plaatsvervanger van de algemeen directeur. Bij vervanging van de algemeen directeur is hij volledig bevoegd.

  • 2 De adjunct-directeur is de eerste plaatsvervanger voor de gemeentesecretaris.

  • 3 De adjunct-directeur is belast met de leiding van de staf in dezelfde hoedanigheid als een afdelingshoofd.

  • 4 De adjunct-directeur is, namens het college, belast met de bestuurlijke aansturing van de algemeen directeur van het openbaar basisonderwijs. Hierover legt hij verantwoording af aan het college.

  • 5 De adjunct-directeur legt voor de uitoefening van zijn taken, genoemd in lid 1, 2 en 3 verantwoording af aan de algemeen directeur. 

Artikel 6 De concerncontroller

  • 1 De concerncontroller adviseert onafhankelijk de algemeen directeur en het college op het werkgebied van planning en control.

  • 2 De concerncontroller rapporteert met betrekking tot zijn taken aan de algemeen directeur.

  • 3 De concerncontroller opereert rechtstreeks onder verantwoordelijkheid van de algemeen directeur.

  • 4 De concerncontroller heeft de bevoegdheid om in uitzonderingsgevallen mogelijke misstanden te melden aan het college. Hij mag alleen van deze bevoegdheid gebruik maken als een melding aan de algemeen directeur zonder gevolg is gebleven.

  • 5 De concerncontroller heeft de eindverantwoordelijkheid voor de onderzoeken naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur overeenkomstig artikel 213a van de Gemeentewet.  

Artikel 7 Het managementteam

  • 1 Het managementteam adviseert de algemeen directeur bij de bestuurlijk strategisch en gemeentebrede vraagstukken.

  • 2 Het managementteam adviseert en ondersteunt de algemeen directeur bij de ontwikkeling van de organisatie, afstemming van de centrale middelen, centrale coördinatie en integratie.

Artikel 8 Het afdelingshoofd

  • 1 Het afdelingshoofd is belast met het integraal management van de afdeling.

  • 2 Het afdelingshoofd legt voor de uitoefening van zijn taken verantwoording af aan de algemeen directeur.

Artikel 9 De afdeling

  • 1 De afdeling is onderverdeeld in een door de algemeen directeur nader te bepalen aantal clusters. De algemeen directeur informeert het college over een wijziging van de clusterstructuur.

  • 2 Per cluster is er een senior-medewerker aanwezig.

Artikel 10 De brandweercommandant

  • 1 De brandweercommandant is onder verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd vergunningen, veiligheid en handhaving, belast met de leiding aan het cluster brandweer en het vrijwilligerskorps. Hij doet dit in de hoedanigheid van bedrijfsleider.

  • 2 De brandweercommandant heeft een eigenstandige verantwoordelijkheid bij calamiteiten die tot zijn taakgebied behoren. Bij calamiteiten treedt hij, met zijn medewerkers, buiten de hierärchische lijn van de organisatiestructuur, als bedoeld in artikel 2, en legt verantwoording af aan de burgemeester.  

Artikel 11 De bedrijfsleider

  • 1 De bedrijfsleider is belast met het management van een organisatorische eenheid binnen een afdeling. Van dergelijke organisatorische eenheden is sprake bij de buitendienst van de afdeling ruimte en bij het cluster brandweer van de afdeling vergunningen, veiligheid en handhaving.

  • 2 De bedrijfsleider legt voor de uitoefening van zijn taken verantwoording af aan het afdelingshoofd.  

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1 Dit besluit kan worden aangehaald als “Organisatiebesluit gemeente Skarsterlân 2007”.

  • 2 Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2007.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Skarsterlân in haar vergadering van 28 maart 2007.Burgemeester secretaris.