Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Skarsterlân

Verordening op de Auditcommissie gemeente Skarsterlân

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Skarsterlân
Officiële naam regelingVerordening op de Auditcommissie gemeente Skarsterlân
CiteertitelVerordening op de Auditcommissie gemeente Skarsterlân
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-07-201001-01-2014nieuwe regeling

30-06-2010

Skarsterlân Nijs, 07-07-2010

raadsbesluit 56/2010

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Skarsterlân;gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders, nummer 56/2010 ;

besluit:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de audit commissie 

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:a. de wet: de Gemeentewet;b. de commissie: de autditcommissie;c. de raad: de gemeenteraad van Skarsterlân;d. het college: het college van burgemeester en wethouders;e. fractie: de leden van de gemeenteraad die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard.f. raadslid: lid van de gemeenteraad danwel een beëdigd lid van een raadscommissie. 

Artikel 2 Doel van de commissie

  • 1 De commissie treedt op als adviseur van de raad en draagt zorg voor het mogelijk maken van een open communicatie en afstemming tussen onder andere de accountant, de rekenkamercommissie, de raad, het college en het management.

  • 2 De commissie biedt voor de financieel complexe dossiers een begeleidend document aan ten behoeve meningsvorming in de commissie Bestuur en Financiën en/of raadsbrede commissievergadering en voor advisering aan de gemeenteraad.

  • 3 De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

     

Artikel 3 Taken van de commissie

  • 1 De commissie heeft als aandachtsgebied alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.

  • 2 Onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten wordt in ieder geval begrepen:a. de voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol voor de accountantswerkzaamheden;b. het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad, betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;c. het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;d. het voorbereiden van de selectie van de accountant na afloop van het contract met de accountant;e. een afstemmingsoverleg te zijn over de voorgenomen onderzoeken door accountant, rekenkamer en college;f. een afstemmingsoverleg te zijn over de ontwikkelingen binnen de gemeentelijke planning- en controlinstrumenten;g. het op aanwijzing van het presidium opstellen van begeleidend document voor een goede meningsvorming in de commissie Bestuur en Financiën en/of brede raadscommissie.h. het adviseren aan de raad over de genoemde taken ten aanzien van inhoud en proces.

  • 3 De commissie heeft geen directe opdrachtgevende rol naar de externe accountant, andere onderzoeksbureaus of de gemeentelijke reorganisatie.

Artikel 4 Samenstelling en benoeming

  • 1 De commissie bestaat uit raadsleden. Per fractie kan één lid worden benoemd in de commissie. Tevens kan per fractie één plaatsvervangend lid worden benoemd.

  • 2 De commissie benoemt uit haar midden de voorzitter en de plaatsvervangende voorzitter.

  • 3 De commissie heeft 2 adviseurs, te weten de wethouder financiën en de concerncontroller.

  • 4 De griffier (of zijn vervanger) is secretaris van de commissie en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen.

  • 5 De raad benoemt de leden van de commissie.

  • 6 De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1 De commissie vergadert afhankelijk van de behoefte tot een vergadering, maar in ieder geval tweemaal per jaar.

  • 2 De voorzitter bepaalt in samenspraak met de secretaris plaats, datum en agenda van de vergadering.

  • 3 De voorzitter roept de leden schriftelijk op.

  • 4 De oproepingen worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste één week voor aanvang van de vergadering bezorgd.

  • 5 De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

  • 6 De secretaris maakt van het verhandelde in de vergaderingen een kort verslag. Dit verslag wordt vastgesteld door de commissie.

  • 7 Het vastgestelde verslag wordt vertrouwelijk ter kennis gebracht aan het college, de leden van het presidium en ligt voor de overige raadsleden vertrouwelijk ter inzage op de griffie.

Artikel 6 Evaluatie

Twee jaar na de inwerkingtreding van deze verordening zal er een evaluatie van de werking van de auditcommissie plaatsvinden.

Artikel 7 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1 Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening op de Auditcommissie gemeente Skarsterlân".

  • 2 Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de datum van haar bekendmaking.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Skarsterlân in zijn openbare vergadering van 30 juni 2010.

De raad voornoemd,

 

voorzitter griffier