Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Skarsterlân

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Skarsterlân

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Skarsterlân
Officiële naam regelingRechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Skarsterlân
CiteertitelRechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Skarsterlân
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Skarsterlân.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Reglement van de burgerlijke stand vastgesteld door het college op 12 december 2006.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200801-01-2008nieuwe regeling

19-09-2007

Onbekend

collegebesluit 20074630

Tekst van de regeling

Burgemeester en wethouders van de gemeente Skarsterlân,

 

gelet op het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand, kortweg "het Reglement op de burgerlijke stand" genoemd, zoals vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 12 december 2006,

 

gelet op de bereikte overeenstemming in de commissie voor georganiseerd overleg,

d.d. 17 april 2009,

 

besluiten:

 

vast te stellen de navolgende regeling:

 

 

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Skarsterlân

 

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan:

a buitengewoon ambtenaar: de bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals bedoeld in het Reglement op de burgerlijke stand.

b ARS: de Arbeidsvoorwaardenregeling Skarsterlân.

 

Artikel 2 Aanstelling

  • 1 Aanstelling geschiedt overeenkomstig het bepaalde in artikel 4, lid 2 en 3 van het Reglement Burgerlijke Stand.

  • 2 Een aanstelling voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege. 

Artikel 3 Bezoldiging

  • 1 De buitengewoon ambtenaar ontvangt een bezoldiging in de vorm van een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap gelijk aan zesmaal het uurloon behoren­de bij het bedrag van schaal 6, salarisnummer 2 (bijlage A2 van de ARS). 

  • 2 De buitengewoon ambtenaar ontvangt een extra vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap gelijk aan tweeënhalf maal het uurloon behorende bij het bedrag van schaal 6, salarisnummer 2 (bijlage A2 van de ARS), indien het huwelijk wordt vol­trokken of het partnerschap wordt geregistreerd in een bij apart besluit aangewezen huis der gemeente, zoals is omschreven in artikel 5 van het Reglement Burgerlijke Stand.  

  • 3 De vergoeding bedoeld in het eerste en tweede lid, wordt opgehoogd met het percentage van de vakantietoelage van artikel 6:3, tweede lid, van de ARS.  

  • 4 De vergoeding bedoeld in het eerste en tweede lid wordt opgehoogd met het percentage van de eindejaarsuitkering van artikel 3:6 van de ARS. 

  • 5 De vergoeding bedoeld in het eerste en tweede lid wordt opgehoogd met een percentage van 8,6% ter compensatie van het niet genieten van het vakantieverlof.  

Artikel 4 Onkostenvergoeding

Naast de bezoldiging als bedoeld in artikel 3 ontvangt de buitengewoon ambtenaar een tege­moet­koming in de gemaakte onkosten voor representatie van bruto € 4,50 per voltrekking van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap. Deze onkostenvergoeding strekt niet ter dek­king van de gemaakte reiskosten.

 

Artikel 5 Aanspraken bij ziekte

  • 1 Bij ziekte van de buitengewoon ambtenaar jonger dan 65 jaar zijn de artikelen 7:1 tot en met 7:3 (definities, begeleiding en recht op bezoldiging bij ziekte), 7:9 tot en met 7:14 (verplichtingen en sancties) en 7:19 tot en met 7:21 (samenloop doorbetaling bezoldiging en uitkering) van de ARS van overeenkomstige toepassing. 

  • 2 Voor toepassing van dit artikel wordt onder bezoldiging verstaan: het gemiddelde van het totaal aan vergoedingen bedoeld in artikel 3, over de twaalf maanden onmiddellijk vooraf­gaande aan de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar. Voor zover de ambtenaar op deze datum zijn betrekking nog geen twaalf maanden heeft vervuld, wordt gerekend met het bedrag dat hem gemiddeld per maand is toegekend over de periode waarin hij in dienst is. 

  • 3 Voor de toepassing van dit artikel wordt onder de eerste dag van ongeschiktheid van de buitengewoon ambtenaar verstaan: de dag waarop de ambtenaar is aangewezen om een huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken, waarvoor hij wegens ziekte is ver­hinderd.  

  • 4 Burgemeester en wethouders kunnen nadere regels stellen.

     

     

Artikel 6 Ontslag en schorsing

  • 1 Ontslag kan worden verleend overeenkomstig de artikelen 8:1 (op verzoek), 8:2 en 8:2a (na ouderdomspensioen), 8:4 (wegens reorganisatie), 8:5 (wegens arbeidsongeschiktheid), 8:6 (wegens onbekwaamheid of ongeschiktheid), 8:7 en 8:8 (overige ontslaggronden), 8:11 (wegens FPU), 8:12 en 8:12:1 (van rechtswege en tussentijdse ontslag uit tijdelijke aan­stelling) en 8:13 (als disciplinaire straf) van de ARS. 

  • 2 Schorsing van de buitengewoon ambtenaar vindt plaats overeenkomstig artikel 8:15:1 en 8:15:2 van de ARS.

     

     

Artikel 7 Overige rechten en verplichtingen

De artikelen 15:1, 15:1b tot en met 15:1g (verplichtingen rond integriteit), 15:1:12 (vergoeding van schade), 15:1:15 (beoordeling van de ambtenaar),15:1:16 (uniform of dienstkleding), 15:1:19 (verbod betreden arbeidsterrein), 15:1:20 (infectieziekten), 15:1:22 (reis- en verblijf­kosten), 15:1:23 tot en met 15:1:25 (vergoeden van schade) en 15:2 van de ARS zijn van overeenkomstige toepassing.

 

 

Artikel 8 Plichtsverzuim

De buitengewoon ambtenaar die de hem opgelegde verplichtingen niet nakomt of zich overigens schuldig maakt aan plichtsverzuim, kan disciplinair worden gestraft, overeenkomstig hoofdstuk 16 van de ARS.

 

Artikel 9 Inwerkingtreding

Onder gelijktijdige intrekking van de Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Skarsterlân, treedt deze regeling in werking met ingang van 1 januari 2008.

 

 

Artikel 10 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als de Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Skarsterlân.

 

Ondertekening

Besloten op 19 september 2007,

 

 

 

 

burgemeester, secretaris,

G.J. Kuiper. mevr. E. Blaauw.

 

1 op de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Artikel 1 Begripsomschrijving

De wet-Mulder heeft met ingang van 1 januari 1995 de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) geïntroduceerd. De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand (babs) wordt aangesteld door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1: artikel 16).

Gemeenten hebben een Reglement burgerlijke stand. Daarin kan geregeld zijn welke benoe­mingsmogelijkheden er zijn. Gemeenteambtenaren, en ook burgemeester, wethouders en leden van de raad, kunnen tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand benoemd worden. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) kunnen bovendien anderen, niet werkzaam bij de gemeente, benoemd worden.

De gemeenteambtenaar, de burgemeester, de wethouders en de raadsleden worden be­schouwd als onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. De vergoeding voor de werkzaamheden is in het algemeen alleen op de medewerkers van buiten de gemeen­telijke organisatie van toepassing.

De babs is een ambtenaar in de zin van de Ambtenarenwet. Omdat de ARS niet op hem van toepassing is dient een afzonderlijke rechtspositieregeling te gelden (artikel 125 Ambtenaren­wet). Doorgaans is de functie van babs een nevenfunctie, die in omvang sterk kan variëren.

Artikel 2 Aanstelling

In het Reglement burgerlijke stand is een benoemingstermijn van maximaal 10 jaar geregeld. Het kan wenselijk zijn om kortere aanstellingen te verlenen. Het gevolg van een kortere aan­stellingsduur is onder meer dat de verplichtingen van de gemeente jegens de ambtenaar in het kader van ziekte (doorbetaling bezoldiging, reïntegratie) eerder ophouden te bestaan, namelijk bij einde van het dienstverband. Bovendien geldt voor de duur van het nog resterende dienst­verband dat van de werkgever geen onredelijke inspanningen gevergd worden door het UWV. Op de toepasselijkheid van de arbeidsongeschiktheidswetgeving op de babs wordt verder in­gegaan bij de toelichting op artikel 4.

De aanstelling kan opnieuw tijdelijk verleend worden. De flexwetbepaling geldt niet omdat noch de ARS, noch het Burgerlijk Wetboek (7:615 BW) van toepassing is.

Bij het benoemen van een personeelslid of raadslid (dan wel andere politieke ambtsdrager) tot babs is het raadzaam de benoeming te beperken tot de periode waarin het (politieke) ambt wordt vervuld.

Artikel 3 Bezoldiging

Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor ambtenaren nadere regels voor de bezol­diging moeten worden getroffen. Artikel 3 van deze regeling voorziet hierin. Per huwelijk of geregistreerd partnerschap wordt een vergoeding uitbetaald waarin de vakantietoelage en eindejaarsuitkering zijn verdisconteerd. De berekeningsystematiek is dezelfde als die in de ARS, dat wil zeggen dat de vakantietoelage wordt gebaseerd op de bezoldiging en de einde­jaarsuitkering op het salaris.

Voorbeeld salarisberekening:

Salaris per verrichting 64,77 (6 maal 1/156e deel van 1684)

Vakantietoelage 5,18 (8% van 64,77)

Eindejaarsuitkering 1,94 (3% van 64,77)

Compensatie vakantie-uren 5,57 (8,60% van 64,77)

Totaal 77,46

Afkopen niet genoten vakantie

In het vierde lid wordt het recht op vakantie-uren, dat de "normale" gemeenteambtenaar heeft op grond van artikel 6:2 van de ARS, afgekocht door het toekennen van een vergoeding van 8,6%. Dit percentage is gebaseerd op de breuk tussen het aantal vakantie-uren per jaar (158,4 uren) en de arbeidsduur per jaar (1836 uren) van de gemeenteambtenaar. Vakantie-aanspraken worden afgekocht vanwege het oproepkarakter van de werkzaamheden.

Bij de vaststelling van het Reglement burgerlijke stand op 12 december 2006 is besloten de vergoeding te verhogen met 2,5 maal voornoemd uurloon als de huwelijksvoltrekking of het registreren van een partnerschap elders plaatsvindt dan in het gemeentehuis.

Artikel 4 Geen toelichting

Artikel 5 Aanspraken bij ziekte

De regeling verklaart de ARS op het punt van doorbetaling bezoldiging bij ziekte van toepas­sing op de babs jonger dan 65 jaar. Achtergrond hiervan is het dwingende karakter van de sociale wetgeving die zieke werknemers (voor zover jonger dan 65 jaar) rechten en plichten toekent. Artikel 76a van de Ziektewet geeft de persoon "krachtens publiekrechtelijke aan­stelling gehouden tot het verrichten van arbeid" bij ziekte het recht op 104 weken (of zolang als het dienstverband nog duurt) doorbetaling van 70% van de bezoldiging of, indien de bezoldiging op een ander wijze dan naar tijdruimte vastgesteld wordt, de gemiddelde bezoldi­ging die betrokkene, wanneer hij niet verhinderd was geweest, gedurende die tijd had kunnen verdienen. De ARS geeft aanspraak op een hoger doorbetalingpercentage dan 70%.

Eerste dag van ongeschiktheid: in lid 3 is bepaald (conform de Ziektewet) welke dag als eerste ziektedag geldt. Het is niet de bedoeling dat de babs direct bij aanvang van het ziekteverzuim bezoldiging krijgt doorbetaald, maar pas vanaf het tijdstip dat hij een huwelijk zou sluiten als hij niet ziek was geweest.

In de praktijk van de babs zal het overigens niet altijd duidelijk zijn of en wanneer de eerste ziektedag valt en daarmee op welk moment de doorbetaling bezoldiging ingaat, bijvoorbeeld omdat een rooster ontbreekt en de babsen zelf voor vervanging zorgdragen. Men zou in dat geval een vaste termijn van veertien dagen of een maand na ziekmelding kunnen afspreken als zijnde de (fictieve) eerste ziektedag, afhankelijk van de regelmaat waarmee de babs werkzaam­heden verricht. Nadere regels zullen op de lokale situatie toegesneden moeten worden.

Ook het tijdstip van uitbetalen van de doorbetaling bezoldiging dient lokaal nader bepaald te worden (bijvoorbeeld per maand, per jaar, na herstel).

De babs is verplicht zo spoedig mogelijk zijn verhindering tot werken door te geven; in artikel 6 van deze regeling is artikel 15:1d van de ARS op de babs van toepassing verklaard. Ook het artikel 7:9 lid 4 (verzuimprotocol) van de ARS is van toepassing verklaard op de babs.

Naast het recht op doorbetaling van bezoldiging staat de verplichting van werkgever en werk­nemer (jonger dan 65 jaar) zich in te spannen tot re-integratie in het arbeidsproces. In de praktijk wordt deze verplichting niet altijd als wenselijk beschouwd. De babs is op grond van het Burgerlijk Wetboek immers uitsluitend benoemd tot het verrichten van de formaliteiten rondom en sluiting van het huwelijk/geregistreerd partnerschap.

Bovendien heeft de babs in de regel een hoofdfunctie waar van uit re-integratieverplichtingen bestaan. In de praktijk zal bezien moeten worden hoe arbodienstverleners en het UWV omgaan met de verplichting tot re-integratie van de gemeente ten aanzien van een zieke babs.

Artikel 6 Ontslag en schorsing

De babs wordt geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders (Burgerlijk Wetboek, Boek 1: artikel 16). Artikel 125 van de Ambtenarenwet stelt dat voor schorsing, ontslag en uitkering nadere regels worden getroffen. Er wordt een limitatieve opsomming gegeven van de ontslaggronden voor de babs, onder verwijzing naar de ARS.

Opgemerkt wordt dat ontslag na ouderdomspensioen niet verplicht is. Artikel 8:2, tweede lid en 8:2a bieden de mogelijkheid om een gepensioneerde in dienst te houden dan wel te nemen. Het dienstverband met een gepensioneerde is op grond van artikel 8:2a eenvoudig te be­eindigen.

Artikel 7 Overige rechten en verplichtingen

De rechten en plichten van hoofdstuk 15 van de ARS worden hier voor een groot gedeelte ook op de babs van toepassing verklaard. Voor de inhoud van de artikelen wordt verwezen naar de ARS. Enkele opmerkingen hierover:

De eed of belofte is niet van toepassing verklaard op de babs omdat eedaflegging reeds op grond van het BW verplicht is.

De personeelsbeoordeling is van toepassing omdat in de ontslaggrond "onbekwaamheid/ ongeschiktheid anders dan" aan de orde kan zijn. Een beoordeling kan bij toepassing van die ontslaggrond van belang zijn, evenals bij een weigering om opnieuw een aanstelling te ver­lenen.

De vergoeding van kosten bij dienstreizen is van toepassing verklaard.

De reguliere bepalingen over schadevergoeding door en aan de ambtenaar zijn van toepassing verklaard. In het algemeen kan gezegd worden dat de gemeente aansprakelijk is voor fouten van ondergeschikten en een zorgplicht heeft ten aanzien van de ondergeschikten zelf. Gemeenten kunnen bij aansprakelijkheid voor schade terugvallen op de aansprakelijkheids­verzekering die personenschade, zaakschade en vermogensschade dekt. Onder deze ver­zekering valt een ruime groep van ondergeschikten van de gemeente, waaronder de babs. Ook valt hieronder de babs die slechts voor één enkele gelegenheid werkzaamheden verricht.

Geen toelichting opgenomen bij de artikelen 8, 9 en 10.