Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Skarsterlân

Archiefverordening Skarsterlân 2006

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Skarsterlân
Officiële naam regelingArchiefverordening Skarsterlân 2006
CiteertitelArchiefverordening Skarsterlân 2006
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening vervangt de Archiefverordening, vastgesteld op 18 december 1996.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Archiefwet 1995, art. 30, lid 1
  2. Archiefwet 1995, art. 32, lid 2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-05-200601-01-2014nieuwe regeling

26-04-2006

Skarsterlân Nijs, 10-05-2006

raadsbesluit 43/2006

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Skarsterlân;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders, nummer 43/2006;

gelet op de artikelen 30, eerste lid, en 32, tweede lid, van de Archiefwet 1995;

besluit:

vast te stellen de navolgende:

 

Verordening betreffende de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen (Archiefverordening)

 

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder: a de wet: de Archiefwet 1995; b gemeentelijke organen: de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b van de wet, voor zover behorende tot de gemeente; c de archiefbewaarplaats: de overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen archiefbewaarplaats; d beheerder: degene die ingevolge artikel 3 is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats.  

Hoofdstuk II De zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden

Artikel 2

Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor het inrichten en instandhouden van een archiefbewaarplaats als bedoeld in artikel 31 van de wet, alsmede van voldoende en doelmatige archiefruimten.

 

 

Artikel 3

Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor het aanwijzen van de beheerder.  

Artikel 4

Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor het aanstellen van voldoende deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van de gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen.

 

 

Artikel 5

  • 1 Het college van burgemeester en wethouders draagt er zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van de archiefbescheiden geschiedt op zodanige wijze dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.

  • 2 Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.

Artikel 6

Het college van burgemeester en wethouders draagt er zorg voor dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.  

Artikel 7

Het college van burgemeester en wethouders stelt voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, die niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht, voorschriften vast.  

Artikel 8

Het college van burgemeester en wethouders doet jaarlijks aan de raad verslag omtrent hetgeen het college heeft verricht ter uitvoering van artikel 30 van de wet.

 

 

Hoofdstuk III Slotbepalingen

Artikel 9

De Archiefverordening, vastgesteld op 18 december 1996, nr. 198, wordt ingetrokken.

 

 

Artikel 10

Deze verordening treedt in werking op 1 mei 2006.  

Artikel 11

Deze verordening kan worden aangehaald als Archiefverordening Skarsterlân 2006.

 

 

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Skarsterlân in zijn openbare vergadering van 26 april 2006.

De raad voornoemd,

De voorzitter, De griffier,